Ga naar inhoud

Oververhitte Motor


Will

Aanbevolen berichten

Hallo mijn naam is Will en heb een Z3 1.9 uit 2000.

Ik ben een beetje ten einde raad vanwege het volgende.

Tydens de zomer na een lange rit zonder problemen in een kleine file terecht gekomen plotseling schoot de temperatuur meter in no time naar rood en het lampje ging branden.

Ik heb onmiddelijk de kachel op heet gezet en heb mijn auto snel aan de kant gezet en de motor uit gezet.

De coolfan heb ik niet horen draaien.

Na enige tyd van afkoelen expansievat bijgevuld en ontlucht en het probleem deed zich een aantal weken niet meer voor.

Weer enige tyd later na een langere rit heb ik de auto geparkeerd en bij terugkomst bleek deze koelvloeistof eruit geblazen te hebben bij het expansievat.

Wederom bijgevuld, ontlucht en vervolgde mijn rit naar huis.

Hierna toch maar even naar de BMW dealer die het systeem afgeperst heeft en diverse zaken die betrekking hadden tot de koeling nagezien.

De auto heeft daar in de zon stationair een lange tyd gelopen zonder problemen.

Toch kwam het probleem weer terug en heb een andere garage bezocht en ook deze kon geen probleem vinden.

Ik heb maar voor de goedkoopste optie gekozen en een nieuwe vuldop voor het expansievat erop gezet.

Nu reed ik gisteren (koud weer c.a. 0 graden) en de temp meter blijft netjes in het midden, de kachel op vol en voelde dat deze niet goed opwarmde (afwisselend koude/warme lucht)

Toch weer lucht in het systeem, vanmorgen gekeken en het expansievat is weer leeg.

Ik weet even niet meer waar ik het zoeken moet omdat het niet altijd gebeurd.

En jammer genoeg woont Roodkapje ook niet om de hoek.

Heeft iemand ideeen?

Vriendelijke groeten Will

Link naar reactie
  • Reacties 29
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Nu woont Roodkapje bij bijna niemand om de hoek, maar als je een terdege advies en evt reparatie wilt is dit toch wel het beste adres om ff naar toe te tuffen, er zijn weinig problemen waarmee je bij hem niet terecht kunt, wellicht is een telefoontje al heel verhelderend, succes.

Ja dat is natuurlijk ook een mogelijkheid. Wilde eerst even afwachten of er hier iemand misschien ooit dezelfde problemen ondervonden heeft. iig bedankt voor je advies.

Groeten Will

Link naar reactie
Thermostaat en schoepen waterpomp gecheckt?

Hallo Jos, nee deze heb ik nogniet laten checken. Ik heb hier zeker aan gedacht maar normaal gesproken blijft een defecte thermostaat open staan en dat lijkt bij mij niet te gebeuren.

En wat betreft de waterpomp dan zou ik denken dat het bij elke rit zou moeten gebeuren maar dat is helaas niet zo.

Als hij bij de garage staat is er niets aan de hand en verloopt de koeling goed.

Bijna hetzelfde als dat je naar de tandarts gaat en tandpijn bij binnenkomst weg is.

Vindt het zo'n vage storing.

Bedankt voor je reactie :-)

Link naar reactie
Als hij bij de garage staat is er niets aan de hand en verloopt de koeling goed.

Bijna hetzelfde als dat je naar de tandarts gaat en tandpijn bij binnenkomst weg is.

Vindt het zo'n vage storing.

Bedankt voor je reactie :-)

Volgens mij is de oplossing om hem maar bij de garage te laten staan, als ik dat zo lees :schater: , geintje, maar het is wel een serieus probleem, wat ik dan weer niet snap is dat de BMW dealer er dus ook niet uit kan komen, slechte zaak zo denk ik dan maar, van een BMW dealer mag je toch zeker verwachten dat zij het probleem moeten kunnen oplossen, tenslotte zijn ze duur zat.

in ieder geval veel succes met de oplossing. :D

Link naar reactie

Ik tip op de thermosstaat. Is een zwakpunt van de Z3 en kan in voorkomend geval, 't soms wel / soms niet doen. Waterpomp doet 't of doet wel of doet 't niet (begint meestal met lekken), dus dat lijkt me niet 't geval. Laat even weten wat 't nou uiteindelijk was.

Succes

Link naar reactie

Een waterpomp is over het algemeen of stuk of heel, dus die zal nog wel functioneren (kan overigens wel lek zijn).

Je thermostaat kan stuk zijn, deze blijft dan over het algemeen open staan en heeft dan zeker met dit weer tot gevolg dat je motor niet snel of helemaal niet warm wordt en dat je kachel niet veel warme lucht blaast.

Het oververhitten heeft echter niets met de themostaat te maken denk ik. Ik denk dat je de oorzaak hiervan meer moet zoeken in de aansturing van de fan. Ik ken de motor van de Z3 niet op m'n duimpje maar volgens mij zit hier een fan in die wordt aangestuurd door een viscose koppeling, deze gaat op den duur nog wel eens wat kuren vertonen waardoor de fan niet altijd op het juiste moment aanslaat. Het kan ook zijn dat de fan elektrisch is aangedreven en dat de aansturende temperatuur voeler stuk is, maar ik weet voor 80% zeker dat een Z3 een viscosefan heeft.

Een klein lek ergens kan overigens ook dit soort problemen opleveren. In sommige gevallen lekt er slechts ergens iets wanneer de motor warm is, dit is erg lastig te controleren omdat de weglekkende koelvloeistof dan op warme delen terecht kan komen, direct verdampt en dus bijna onzichtbaar is. Ook weet ik dat de E36 typen nog wel eens koelvloeistof lekkage ondervonden in de kachelradiateur en dat dit heel slechts is te vinden.

Een verstopte radiateur kan ook nog eens de moeite waard zijn om te controleren.

Wat ook kan is dat je koelsysteem druk opbouwt. Dit kan je makkelijk checken door bij een warme motor eens in de koelslangen te knijpen, deze horen dan harder te zijn dan bij een niet draaiende motor, maar als deze knetterhard zijn is er sprake van drukopbouw in het koelsysteem. Oorzaak is dat je koppakking lek is waardoor er druk in het koelsysteem wordt opgebouwd. Aangezien je motor een keer oververhit is geweest heb je hier best kans toe. De oorzaak van deze eerste oververhitting dient wel opgelost te worden. Dit zou de inmiddels vervangen dop kunnen zijn, maar ook een andere reden kunnen hebben.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Het probleem is eindelijk boven water. Een maandje geleden merkte ik voor de eerste keer na het afzetten van de motor een lekkage aan de onderzijde van het expansievat. Ik heb de auto naar een universele garage gebracht en zij hebben er een nieuw vat op gezet (op mijn verzoek) zodat ik van buitenaf het vloeistofpeil kan zien zonder de dop eraf te moeten draaien. Omdat mijn Z3 dan toch bij de garage stond heb ik meteen de thermostaat en waterpomp laten vervangen (120.000 km) Ik heb eerst veel proef gereden en nu weet ik zeker dat het probleem verholpen is en het vloeistof peil blijft netjes stabiel. Dank aan allen die reageerden <_<

Link naar reactie

Als ik het verhaal zo lees lijkt het op een lekkende koppakking ook al omdat je koelvloeistof kwijt raakt. Dat de koelwater temperatuur oploopt zou kunnen duiden dat je ventilator niet werkt, misschien wel een slecht contact of hij is defect.

Bij het afpersen wat de dealer heeft gedaan moet de auto enige uren onder druk blijven staan en is dat wel gedaan.

Zoals al is aangegeven maak een afspraak bij Roodkapje voor een goede analyse en eventueel herstel.

Link naar reactie
Als ik het verhaal zo lees lijkt het op een lekkende koppakking ook al omdat je koelvloeistof kwijt raakt. Dat de koelwater temperatuur oploopt zou kunnen duiden dat je ventilator niet werkt, misschien wel een slecht contact of hij is defect.

Bij het afpersen wat de dealer heeft gedaan moet de auto enige uren onder druk blijven staan en is dat wel gedaan.

Zoals al is aangegeven maak een afspraak bij Roodkapje voor een goede analyse en eventueel herstel.

Sorry is per ongeluk bij het verkeerde item terecht gekomen.

Link naar reactie

Ja, zo bedoel ik het ook weer niet :rolleyes: .

Maar meer van: haal in zo'n geval in de foute post de tekst weg en zet er iets van "Oeps, deze post kan weg" in. Dan knikkeren wij die posting er wel uit. Zo doen we het ook met dubbelpostings.

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Ik heb dus nu hetzelfde probleem. Ondertussen is alles wat met koeling te maken heeft vervangen of gecontroleerd. Nieuwe waterpomp , nieuwe thermostaat , nieuwe radiator , nieuw contact welke de fan stuurt. Morgen ( yes morgen Gillaine :) ) wordt koppakking "getest". Hopelijk maak ik mij zorgen om niets en kan ik na een test met hopelijk een positieve uitslag toch meedoen met de " stamp rit"

aangepast door bojan
Link naar reactie

Dat is mooi balen, gooit de motor de koelvloeistof er ook uit?? Het ontluchten van het koelsysteem is ook een

lastige aangelegenheid, als dit niet goed gebeurt kan er een luchtbel in blijven welke voor dit soort

problemen kan zorgen. Hopen dat je morgen een positieve uitslag krijgt

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.