Ga naar inhoud

Tikkende Klepstoters

Cruise

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben aan het zoeken naar een BMW Z4 2.5i (177pk), bij veel Z4's van dit type hoor ik tikkende klepstoters. Mijn vraag is wat is er aan de hand? Duid dit op een verhoogde slijtage en is dit op te lossen?

Wie kan Helpen?

• Reacties 14
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:

Alles is op te lossen. Maar ben je wel zeker dat het de klepstoters zijn? Bij mij zit er ook een soortgelijk geluid, maar ik weet wel waar het vandaan komt, maar niet wat voor een onderdeel het is :rolleyes:

En (...) is het geen 196pk?

• Administrator
Geplaatst:

Hangt er vanaf of het voor of na de facelift is: ervoor 192, erna 177 pk, tenzij 2.5si, dan 218 pk ...

Geplaatst:

Ik vind het een ratelend geluid...wat alle schein heeft van niet lekker werkende klepstoters..

Geplaatst:

ratelen???

hmm klepstoters zouden eerder een tikkend geluid geven.

maar niets is moeilijker dan geluiden duiden ,duss even naar ruud of zo

maarre verwar je het geluid van de injectors niet met iets anders

de bmw motoren van deze types zijn doorgaans vrijwel bullitproof

Geplaatst:

ratelen zeg je he... Dat klinkt meer als een DISA klep. Mijn e46 had het. Lijkt me dat de Z4 het dan ook heeft. 80 euro kosten die geloof ik. Is een of ander klepje dat de luchttoevoer reguleert o.i.d. Het wordt oud , gaat ratelen en dan gaat ie een beetje als een diesel (knikkerbak) klinken.

Geplaatst:

Ik ga er vanuit dat het hydraulische stoters zijn en die behoeven geen afstelling, om slijtage op te vangen

Geplaatst:

idd hydraulisch

maarrr wat heel soms gebeurd is dat deze stotertjes of hoe ze ook heten vervuilen ,je moet ze zien als een soort pompjes die zichzelf op druk houden dmv de op en neer gaande beweging.

een kogeltje of klepje zorgen ervoor dat de olie niet weer terug stroomt

wanneer de zitting van de kogel/klep vervuilt dan gaat er lekkage ontstaan en werkt de boel niet zo goed meer.

wat je dan zou kunnen doen is de motor flushen met motorflush van forte en dan meteen de olie verversen als je geluk hebt dan word de vervuiling opgelost en daarmee ook het probleem.

voorzover ik weet hebben de bmw motoren hier niet echt last van,zeker niet als de olie op tijd ververst word en de juiste olie gebruikt is.

Geplaatst:

Ik heb een interessante ZZZZ gezien....die dit geluid maakt waarvan de dealer zegt dat het de kleptstoter zijn en ook zegt het op te kunnen losssen. Ik zal vragen wat ze er aan gaan doen en of dit matched met het verhaal....

Bedankt voor de reacties!!

Geplaatst:

Mijn vriendin had vroeger een Fiat die ook last had van tikkende klepstoters (m.n. na het starten).

Na het bijvullen en/of verversen van de olie verdween dit fenomeen. Het gebruik van een ander soort olie heeft het probleem uiteindelijk volledig weggenomen. Ik heb me ooit eens laten vertellen door een monteur dat het veroorzaakt werd doordat de warme olie uit de klepstoters loopt tijdens stilstaan kort na een rit. Hoe meer de klepstoters belast zijn in de loop der tijd, hoe meer slijtage, hoe meer olie er uit loopt. (de desbetreffende fiat cinquecento had zo'n 175dkm op de klok staan :unsure: ). Of dit ook voor een BMW geldt durf ik niet te zeggen.

Groet!

• 4 weken later...
Geplaatst:

Als update:

Ik heb inmiddels heb ik de Z4 gekocht. Bij aflevering was het tikkende geluid keurig verholpen..de verkoper gaf aan dat de klepstoters waren schoongemaakt...

Geplaatst:
Ik heb inmiddels heb ik de Z4 gekocht. Bij aflevering was het tikkende geluid keurig verholpen..de verkoper gaf aan dat de klepstoters waren schoongemaakt...

Gefeliciteerd. Nu even een fatsoenlijk intro topic met interieur fotos, voordat de 'welkom posts' vermengt raken met de 'told you so' posts van Sander :thumbup:

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen