Ga naar inhoud

Kapotte benzinemeter


Not2Fast

Aanbevolen berichten

Inmiddels weet ik hoe 1285kg vooruit duwen voelt... :huh: :D

Zoals als al ergens eerder geschreven, rij ik in de winter zo weinig mogelijk met m'n Z3... Ik let dan ook niet op de kilometerstand maar vertrouw(de...) op mijn benzinemeter...

Bij het thuis wegrijden hield de motor in. Vreemd heeft ie nooit eerder gedaan, ik ben gestopt, heb een paar keer gas gegeven en alles leek weer normaal. De auto had een week of 3 stilgestaan dus ik dacht "kan gebeuren, vocht ofzo". Tot bij de volgende bocht de motor er mee stopte en met geen mogelijkheid meer aan de praat te krijgen was. Duwen dus.. :D

Uiteraard op de benzinemeter gekeken en die gaf nog meer dan een kwart tank aan.. Jaja...

Ik bedacht dat toen ik de laatste keer dat in de auto gereden had, de benzinmeter nog een volle tank aangaf en dat ik me toen niet kon herinneren wanneer ik getankt had. (maar ja, je wordt ouder enzo...).

Maar zonder rijden van vol naar kwart? Toch maar eens een jerrykannetje benzine halen. Lang verhaal kort: jerrykannetje van 5 liter erbij, starten, lopen, en vervolgens 45 liter bij de pomp erbij tanken... :(

De benzinemeter bleef na het tanken stug iets meer als een kwart tank aangeven en loopt nu héél langzaam op. (3 dagen later staat ie op 3 kwart)

De auto moet donderdag naar de garage (het wordt nog steeds nat onder het tapijt.. :D :D :D ), maar weet iemand wat er met die meter aan de hand kan zijn en wat je eraan kan doen?

De garage moet namelijk het waterprobleem onder garantie oplossen en ik ben bang dat het repareren van de benzinemeter wel 'ns wat duur zou kunnen worden... :ok:

Link naar reactie
  • Reacties 26
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

En een mogelijke oorzaak: "Erratic fuel gauge readings on Z3/M Roadsters and Coupes may be caused by non-conducting deposit formation on the fuel-level sensor conductive surface. BMW now has an updated "Gold System" fuel level sensor, pn 16 14 6 756 323. Only if you are experiencing this problem, dealership will install the new part under warranty, if applicable."

Met andere woorden: corrosie op de contacten van de zender. Contactspray? :ok:

Link naar reactie

Dit lijkt er nog het meest op:

Fuel Gauge Reads ¼ when Tank Is Full

Model:

BMW Z3 (E36/7) produced from September 1998 to April 1999

Complaint:

After refuelling the fuel gauge reads ¼ full, and will then move extremely slowly to read full. This is due to a software error in the Instrument Cluster.

Remedy:

Re-code the instrument cluster using DIS CD Version 18.0 or later:

-Select Coding/Programming/ZCS Coding/E36/Recoding/Kombi and then follow the on-screen instructions to complete the coding process.

-Recoding the instrument cluster will start an internal day counter. If the test3.1 contains a value greater than 0 indicates the instrument cluster will already contain the fix.

http://www.bba-reman.com/bmw_sensors.htm

Een software probleem dus? :ok:

Link naar reactie

Ik heb (met andere auto's) wel vaker gehad, bij het te vr leegrijden van de tank. In dat geval was het te verklaren door lucht in de meetbuis van de vlotter / niveau sensor. Die lucht moet er weer uit en daarna doet de meter het weer.

Misschien gaat dit met de Z3 ook zo makkelijk over :ok:

Link naar reactie
BMW Z3 (E36/7) produced from September 1998 to April 1999

Dank jongens! Ik zal mijn dealer er op wijzen dat ik al wat 'vooronderzoek' gedaan heb...

Mijne is nieuwer Raketman, dus zal dit het probleem waarschijnlijk toch niet zijn.

Ik las in het artikel op MZ3.net dat ze het tapijt achter de stoel kapot moeten snijden om bij de sensor te komen. Raar.

Als ze het maar weer fatsoenlijk dichtmaken...

Link naar reactie
  • 10 maanden later...
mijn meter geeft niks meer aan en met het test prog gaat hij omhopog en omlaag.

iemand idee wat het zou kunnen zijn? is er een handleiding om de meter uit de tank te halen zonder het tapijt stuk te maken?

graag hulp!!!!

thx rudi

Waarschijnlijk de tankvlotter defect, komt wel eens voor doordat de vacuumklep niet goed werkt op de tank. je krijgt dan het volle motorvacuum op de tank waarbij het weerstandje van het tankelement kapot gedrukt word. en dan staat de meter op leeg.

loopt de motor iets onregelmatig stationair en houd hij iets in bij optrekken, dan heb je een defecte vacuumklep.

Om het tankelement er uit te halen hoef je het voorgeperforeerde sukje bekleding niet te slopen. je kan de bekleding in zijn geheel onder de plastick bak weghalen.

tap eerst je tank af omdat het element erg laag ligt zodat de benzine er gelijk uitstroomd, zonde het kost al genoeg. stekker losnemen, benzineslangen losnemen, afsluitring losdraaien en tankelement kan eruit.

Wanneer je konstateerd dat de weerstand gebroken is, ook je vacuumklep vernieuwen anders gaat de nieuwe ook kapot.

succes :lmao:

Link naar reactie
mijn meter geeft niks meer aan en met het test prog gaat hij omhopog en omlaag.

iemand idee wat het zou kunnen zijn? is er een handleiding om de meter uit de tank te halen zonder het tapijt stuk te maken?

graag hulp!!!!

thx rudi

Waarschijnlijk de tankvlotter defect, komt wel eens voor doordat de vacuumklep niet goed werkt op de tank. je krijgt dan het volle motorvacuum op de tank waarbij het weerstandje van het tankelement kapot gedrukt word. en dan staat de meter op leeg.

loopt de motor iets onregelmatig stationair en houd hij iets in bij optrekken, dan heb je een defecte vacuumklep.

Om het tankelement er uit te halen hoef je het voorgeperforeerde sukje bekleding niet te slopen. je kan de bekleding in zijn geheel onder de plastick bak weghalen.

tap eerst je tank af omdat het element erg laag ligt zodat de benzine er gelijk uitstroomd, zonde het kost al genoeg. stekker losnemen, benzineslangen losnemen, afsluitring losdraaien en tankelement kan eruit.

Wanneer je konstateerd dat de weerstand gebroken is, ook je vacuumklep vernieuwen anders gaat de nieuwe ook kapot.

succes :D

Dat is een orakel-waardig antwoord!! :smart: :blush:

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 1 maand later...
  • 8 jaren later...

Ook ik heb een vraag over de tankvlotter :blink:

Als ik de tank vol gooi, geeft de meter iets meer dan de helft aan (loopt dus niet helemaal op)

Na een 100-tal kilometers rijden zakt de meter geleidelijk mee zoals het hoort.

Ik vermoed dat op een of andere manier de vlotter niet meer wil vlotteren :schater: als hij iets meer dan over de helft is.

Wie herkent dit euvel en is het met enig gemak te fixen?

Uit bovenstaand verhaal maak ik niet echt op wat de oplossing nou is (softwarematig of hardwarematig)

Alvast dank voor jullie input :idea2:

aangepast door MarliesRoy
Link naar reactie

Als ik de tank vol gooi, geeft de meter iets meer dan de helft aan (loopt dus niet helemaal op)

Na een 100-tal kilometers rijden zakt de meter geleidelijk mee zoals het hoort.

Da's niet de vlotter, maar de weerstand die de tankinhoud 'meet': een keramisch plaatje met geleidend materiaal dat de vlotterstand 'vertaalt' naar een elektrisch signaal dat de brandstofmeter 'begrijpt'.

Het is een van de bekendste zwakke plekken van de Z3, en behalve vervangen van het plaatje (inclusief garantie-tot-aan-de-deur) is er weinig aan te doen.

Als je de zoekfunctie op 't forum gebruikt vind je er ongetwijfeld meer over!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.