Ga naar inhoud

Wat zouden jullie doen t.a.v. banden?


Maurits

Aanbevolen berichten

  • Administrator

Iedereen is natuurlijk bekend met de - op zich ook voleldig juiste - theorie over het in ieder geval per as hebben van dezelfde banden. Bij mij zat er vlak voor mijn vakantie in 1 achterband een schroef, te dicht bij de rand, etc. Vervangen dus. Mijn oude banden - Pirelli P Zero Nero - hadden:

a ) rondom nog 7 mm profiel;

b ) worden niet meer gemaakt.

De enige bandenboer in de wijde omtrek die een vervangende band in de juiste maat nog dezelfde dag in huis kon hebben kon er meteen ook maar 1 te pakken krijgen; dit was een Continental Sport Contact 5. Om mijn vakantie niet uit te stellen was er geen andere optie dan dit te doen.

Dus: ik heb nu een Sport Contact 5 rechtsachter met ongeveer 8 mm profiel en op alle andere wielen Pirelli P Zero Nero met 7 mm. Ik heb in de vakantie en daarna zo'n beetje 4000 km gereden en meen geen verschil te merken (zowel droog als nat). Dat waren wel "nette" vakantiekilometers, grotendeels zon, deels zware regen, maar zonder extreme omstandigheden, noodstops, etc.

P Zero Nero en Sport Contact 5 hebben wel duidelijk een verschillende soort profiel, zie onder:

Pirelli P Zero Nero:

tpzero_nero.jpg

Sport Contact 5:

ContiSportContact-5P.jpg

Nu even van de theorie naar de praktijk: zouden jullie nog eens EUR 350,- uitgeven om aan de achteras aan beide kanten een zelfde band (Sport Contact 5) te krijgen (en daarmee een band zonder beschadigingen en met nog 7 mm feitelijk afschrijven)? Het gaat mij dus voor alle duidelijkheid niet om de theorie, daarvan ben ik overtuigd, maar onder welke omstandigheden zou het niet hebben van dezelfde banden zich wreken? Het gaat mij ook niet zo zeer om die EUR 350,- als het daadwerkelijk nodig is, maar dus eerder om de vraag; wreekt niet vervangen zich onder normale omstandigheden ook al, of moet je daarvoor echt de extremen opzoeken?

Link naar reactie
  • Reacties 19
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • Administrator
Idd de nieuwe APK regel is ... De zelfde banden ..

Maar dan alleen op de aangedreven wielen.....dus je mag voor 2 andere banden erop hebben en achter tja toch eentje bijkopen :thumbup:

Link naar reactie
  • Administrator
Idd de nieuwe APK regel is ... De zelfde banden ..

Ja, goed punt, daar had ik nog niet zo over nagedacht, maar ik kan nu geen duidelijkheid vinden over of het slechts dezelfde maatanduiding moet zijn, of ook daadwerkelijk zelfde merk en type. De RDW lijkt in brochure over wijzigingen APK per 1 mei 2009 op blz. 10 uit te gaan van uitsluitend dezelfde maatvoering. Daar voldoe ik zonder meer aan ...

Link naar reactie
  • Administrator

Ook de Regeling Voertuigen zegt (artikel 5.2.27 sub 8):

De banden op één as moeten dezelfde maataanduiding hebben, behalve wanneer een nood- of reservewiel wordt gebruikt.

Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt. Tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport, is een nood- of reservewiel met een afwijkende maataanduiding niet toegestaan.

Is het dan niet zo dat ik als ik op beide banden 265/30/19 heb staan goed zit qua APK en dat het dus toch weer een relevante vraag is? Als zelfde merk / type wel een APK vereiste is heb ik geen keuze natuurlijk en dan vervang ik liever nu ook meteen die andere achterband, zodat ze weer een gelijke profieldikte hebben en min of meer gelijk afslijten ...

Link naar reactie
  • Administrator
Is het dan niet zo dat ik als ik op beide banden 265/30/19 heb staan goed zit qua APK en dat het dus toch weer een relevante vraag is? Als zelfde merk / type wel een APK vereiste is heb ik geen keuze natuurlijk en dan vervang ik liever nu ook meteen die andere achterband, zodat ze weer een gelijke profieldikte hebben en min of meer gelijk afslijten ...

Snap ik zou ik ook doen, maar ja als het niet nodig is spaar je toch wat euries uit, dus morgen toch maar even naar

een keuringsstation :thumbup:

Link naar reactie

Ik zou toch nog ff verder zoeken naar eenzelfde pirelli . (zodat je met 4 gelijke rijdt)

Dan de nieuwe conti als reserve houden , zie het maar als een kostenpost voor de vakantie

bv op internet

http://www.novarota.nl/

http://www.reifenversand.com/

marktplaats

of gewoon rond bellen

Link naar reactie
  • Administrator

Ok, 4x dezelfde band dus? Ik zal eens bellen met de bandenboer die mij de conti gelverd heeft of hij nog aan P Zero Nero kan komen en anders de adressen van Z3 3.0 eens proberen. Ik hoop alleen maar dat een P Zero Nero nog leverbaar is en dat het geen "laksigheid" is dat ie zo her en der nog in de catalgous staat ... Dank!

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Aangezien de zzzz nog niet is verkocht (ik heb ook geen haast) Maar wel weer toe is aan nieuwe rubber slofjes en ik niet zo tevreden ben over de good years die er nu onder zitten ,Ze slijten snel (Zal wel aan mij liggen) en hebben bij nat weer weinig grip .

ik zoek eigenlijk iets voor alle soorten weeromstandigheden de prijs maakt me niet zoveel uit .

Graag de ervaringen van z4 rijders.

Link naar reactie
  • Administrator

Michelin Pilot Sport 3! :clapping: Ik moet zeggen dat die Pirellis's mij in alle opzichten slecht bevallen zijn. Ik zou dus niet snel weer Pirelli kopen ...

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.