Ga naar inhoud

Nieuwe 6 serie (F12) als concept in Parijs


BMW-Z-CSi

Aanbevolen berichten

  • Reacties 19
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Yes, but BMW is toch iets eerder begonnen met de "golven" in het gehele desig.

Opel heeft wel een van de typische BMW iconen schaamteloos overgenomen: shame shame !!

Ik citeer Wikipedia

De Hofmeister-knik is, samen met de 'nieren' in de grille, een kenmerkend stijlelement van de Duitse autofabrikant BMW uit München. Het is een een kromming in de C-stijl van de auto.

De Hofmeister-knik verscheen als eerste op de BMW 1500 (voorloper van de 5-serie) in 1961 en op de sportieve coupé BMW 3200. Het was toentertijd slechts een klein knikje, tegenwoordig is de knik meer uitgesproken. De Hofmeister-knik geeft de modellen een krachtiger en stoerder voorkomen.

De Hofmeister-knik is vernoemd naar Wilhelm Hofmeister. Deze man was eind jaren '50, begin jaren '60 hoofd van de ontwerpafdeling en de knik is onder zijn leiding ingevoerd.

Alhoewel andere fabrikanten heden ten dage soms ook gebruikmaken van dit stijlkenmerk, is het gebruik van de naam Hofmeister-knik doorgaans alleen van toepassing op BMW's.

220px-Hofmeisterknick-e36.jpg

Leuk stukje over deze lijn en hoe andere merken graag dezelfde Luxury en High End associatie willen verkrijgen als BMW

Hofmeister BMW

Ik vind het design van deze Opel overigens heel geslaagd omdat bijna alles van BMW qua design gejat is.

Link naar reactie

Vond de oude 6 serie altijd al het mooiste model, maar deze is helemaal een natte droom.

Hier in Duitsland is de gebruikte 6 serie helaas ook onbetaalbaar, dus deze zal ook wel een droom blijven, tenzij ik de lotto win

Link naar reactie
  • Administrator

Is idd een erg mooi model...

Ik ga beginnen met sparen B) hoop dat ik het bij elkaar gespaard hebt voordat het een oldtimer wordt :thumbup:

anders moet ik nog langer doorsparen :muur:

:schater:

Link naar reactie
  • Administrator
supermooi model !! en op een eerdere post terug te komen ik heb nog nooit een mooie opel gezien :schater:

Hans

Nou heeeeeeeeeel lang geleden hadden ze wel 1 mooiE opel (was ook de enige hoor :thumbup: )

BJ +/-1970

Link naar reactie
Opel heeft wel een van de typische BMW iconen schaamteloos overgenomen: shame shame !!

Ik citeer Wikipedia

De Hofmeister-knik is, samen met de 'nieren' in de grille, een kenmerkend stijlelement van de Duitse autofabrikant BMW uit München. Het is een een kromming in de C-stijl van de auto.

Zelf ben ik vaak in de veronderstelling dat -zeker met ontwerpstijlen- er niet zo snel een uitvinder of bedenker van een stijl is, maar voornamelijk iemand die het het eerste uitgebreid benoemd heeft. Zo is het imho ook zeer betwistwaardig of de hofmeister-knik ook door hofmeister is uitgevonden.

Kijk naar deze kaiser deluxe of deze allstate. Allebei met knik, maar 10 jaar voor hofmeister. Wellicht was het eerder een gevalletje impressionisme dan expressionisme :schater:

K5101GldDrgnF407KFN.jpg

1952Allstate-DeLuxe-2dr-sedan.jpg

Dat ontwerpers zaken uitgebreid gaan benoemen of zich als stijlkenmerk gaan aanmeten is imo een gevolg van de zoektocht naar een (wellicht nieuwe) identiteit.

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.