Ga naar inhoud

Aeropakket Z4


Alpiemeltje

Aanbevolen berichten

Ik heb vandaag via Ebay in Duitsland een compleet Aeropakket (voorbumper, skirts, diffuser, the lot) gekocht. Pre facelift, Sapphire Black gespoten en klaar voor montage.

Aangezien er al meerder forumleden deze gemonteerd hebben, is er vast en zeker iemand die een montagehandleiding heeft?

Bij voorbaat THX!

Link naar reactie
  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Toch verlekkerd n.a.v. de bloesemrit.......... :ok: Is wel een mooie upgrade voor de Z4 :holiday:

Ja, zien doet begeren............... :thumbup:

Link naar reactie
hebbik

lenen?

ik woon in assendelft das 2 x flink gasgeven van adam!

wanneer wil je dr mee aan de gang?

pm anders maar!

Je hebt een PM.

Link naar reactie
Ik heb vandaag via Ebay in Duitsland een compleet Aeropakket (voorbumper, skirts, diffuser, the lot) voor mijn Z4 gekocht. Pre facelift, Sapphire Black gespoten en klaar voor montage.

Aangezien er al meerder forumleden deze gemonteerd hebben, is er vast en zeker iemand die een montagehandleiding heeft?

Bij voorbaat THX!

Je zult waarschijnlijk wel weten dat er 2 versies bestaan, de één met en de andere zonder de voorgeboorde gaten in de voorbumper tbv de koplampsproeiers.

Check ff of je de juiste hebt besteld, anders zit je met of ongewenste gaten onder je koplampen, of (indien je Z wel is uitgerust met de sproeiers) met een voorbumper waar je achteraf op de mm nauwkeurig zelf de gaten in moet gaan boren en vijlen. De gaten zijn eliptisch. Geloof me dat is echt een pielklus om ze er perfekt in te maken. Het scheelt je een hoop gedoe en God zal je horen brommen. :ok:

Er zijn een hoop Z4 rijders die de diffuser (onderzijde achterbumper) er niet op durfen monteren, gewoon omdat dit het nodige zaag en vijl/dremelwerk aan de achterbumper vergt.

Mijn advies: Haal je achterbumper er volledig af, je zult zien dat er een markeringslijn is ingegroeft (binnenkant).

Hou gewoon een marge aan van pl/min 3mm (ruimer) dan zit je gewoon goed.

Let wel dat je beter een ruimere lip kan aanhouden dan de beschrijving aangeeft (rechtsmidden achter) om daar je bevestigingsparker in te draaien, je hebt dan gewoon meer "bevestigingsvlees".

Hou aan de uitlaatzijde de buitenbaan aan (zaagmarkering), dan heb je geen onnodige ruime kier.

De beide zijden (bumper en diffuser) goed vetvrij maken, daar waar je ze met de dubbelzijdige kleefband moet bevestigen en uiteindelijk met de de meegeleverde borgclips moet fixeren.

Tip1:

Als je toch de oude zijdorpels (skirts) eraf hebt, dan zal je aan de onderkant (achter) 2 sterachtige rubbers ontwaren, dit zijn nu de bewuste afwateringskanalen van de ruimtes waar je cabriokap in valt. Draai ze eruit en je zal versteld staan wat voor shit er nog uitkomt. Eventueel met een verloophulpstuk een stuk rubberen slang aan de stofzuiger monteren, in de afwateringskanalen duwen en zuigen met dat kreng.

Hetzelfde doe je met de hulpstukken vanaf de bovenkant.

Dit werkje gaat het makkelijkst, als je het achterwiel hebt gedemonteerd en uiteraard de Z op een krik of een bok hebt geplaatst. :o

De linkerachterkant (bestuurderzijde) extra aandacht geven, want daar zit je electromotor voor de bediening van de kap, als je te laat bent is deze al aan het coroderen/verzuipen.

Tip2: Gebruik de nieuw bijgeleverde bevestigings plastic doppen (vrouwtje en mannetje) voor de zijskirts, want hergebruik van de oude resulteren in een ruime kier tussen de skirts en je carosserie, omdat ze niet meer goed borgen. Ik heb een schoevendraaien gebruikt om wat ruimte te maken en vervolgens een dunne 90 graden tang om ze eruit te rossen. Doe je deuren zover mogelijk open als je de nieuwe skirts monteert, anders krijg je ze er niet goed in.

Tip3: Gebruik voor je klus genoeg oude lappen of bescherming voor op de grond, ik heb "oude" moltondekens gebruikt :rolleyes:

Uiteindelijk: Niet schijterig zijn, gewoon doen, maar met beleid. :hypocritesmiley:

Suc7,

Marcel

Link naar reactie

Bedankt Marcel, ik zal je tips zeker ter harte nemen!

De Aerokit is gelukkig al voorzien van de openingen voor de koplampsproeiers, dus dat past perfect voor de bestaande Xenon lampen! Daar heb ik natuurlijk wel op gelet bij de aanschaf.

Ik ben verder gelukkig niet zo bang aangelegd tijdens het modden. Nadat ik de sierlijsten in het interieur heb vervangen (dat is echt een hele grote K-klus zonder goede handleiding) gaat me dit vast en zeker lukken.

Ik haal vrijdag bij Sander een handleiding op (als die al niet bij de kit zit) en dan tijdens Hemelsvaart ga ik los.

Ik zal foto's maken voor het nageslacht en als hulp voor overige forumleden.

De kit komt trouwens bij een Duitse BMW dealer vandaan die ze aan het opruimen is aangezien de oude Z4 uit productie is, en hij er niet mee wil blijven zitten. Bij BMW Duitsland zijn ze niet meer te bestellen. Hij heeft er nog enkele, geen zwarte meer, maar wel blauwe en grijze.

Voor wie interesse heeft, stuur me maar een PM, maar je moet er wel heel snel bij zijn want op=op!

Wish me luck!

:hypocritesmiley:

Link naar reactie

'Doosje' met het Aeropakket is vandaag aangekomen. Ga er de komende dagen maar eens aan beginnen. Wat is de beste volgorde. Voor naar achteren, of andersom.....

Aeropakketmonteren003.jpg

Link naar reactie
'Doosje' met het Aeropakket is vandaag aangekomen. Ga er de komende dagen maar eens aan beginnen. Wat is de beste volgorde. Voor naar achteren, of andersom.....

Hoi Jurgen,

Het meest logisch is te beginnen met de voorkant. Tap wel eerst je ruitensproeiervloeistof af en ontkoppel de slangen. Je kunt er goed bij via de wielkasten (luikje). Je zult merken dat je ff wat kracht moet gebruiken om de bumper te ontgrendelen, gewoon een kwestie van trekken in de goede richtingen, het gaat niet zomaar stuk. Zorg dat je de slangen van de koplampsroeiers met de klemmetjes goed vastzet aan de (nieuwe bumper) en dat je ze goed in de juiste uitsparingen doorvoert.

Als 2e aan de skirt beginnen (bestuurderszijde), dan kan je meteen de afvoer van je kap onder handen nemen. Zorg ervoor dat (als je in de garage werkt), je de Z dusdanig op een bok zet, zodat je zoveel mogelijk speelruimte hebt aan de zijde waar je aan werkt!!

Als laatst aan de diffuser, want je bent het dan wel zat voor die dag. :thumbup:

Het lijkt me dat je een "mierenduwer" bent (net zoals ik), dus je zal er iets langer over doen dan de gemiddelde prutser (mede omdat je tussentijds je resultaten zult beZwaffelen)

Veel plezier!! :rolleyes:

Link naar reactie

De moeder aller mods, the holy grail van het pimpen is van start gegaan!

Ik ben vandaag gestart met de voorbumper van het Aeropakket te monteren.

Klepje open, en schroeven maar...

Aeropakketmonteren001.jpg

Klikerdeklik en los is het bumpertje....

Aeropakketmonteren006.jpg

Zonder bumpertje.....

Aeropakketmonteren008.jpg

Er blijkt toch nog wat schade achter de bumper te zitten na het raken van een hoge stoeprand bij het parkeren een maand of 2 geleden....

Aeropakketmonteren009.jpg

Zo staat het er nu bij. Ik kan niet verder omdat ik eerst een paar panelen moet bestellen bij BMW.

Aeropakketmonteren012.jpg

Conclusie tot nu toe; een hele hoop geschroef en geklik, maar niet echt moeilijk. Gewoon doen en doorzetten.

Een van de zijskirts is er ook al af. Zit ook vast met alleen 2 schroeven en een rij borgpennetjes.

De moeilijkste klus zal de achterbumper met diffuser worden. Zagen!

Morgen verder! :thumbup:

Link naar reactie

Vandaag de volgende etappe. De zijskirts gemonteerd....

Aeropakketmonteren19-1.jpg

Aeropakketmonteren22.jpg

en de zaag in de achterbumper gezet:

Aeropakketmonteren23.jpg

Aeropakketmonteren24.jpg

Aeropakketmonteren27.jpg

Aeropakketmonteren28.jpg

Klaar voor vandaag. Alles zou nu moeten passen. Morgen de laatste gaatjes boren en de diffuser eronder plakken, klikken en schroeven.

Wordt wel mooi, maar wat een klus! Zeker als je zo'n mierenneuker bent als ik, en alles drie keer nameet, en dan nog in 3 stappen de rand er af Dremelt. Vandaag ook de gebroken onderplaat achter de voorbumper bij BMW besteld. Is maandagochtend af te halen, dus dan kan de voorbumper er pas op. Een heel weekend zonder ZZZZ rijden dus. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden!

Link naar reactie

Je bent kennelijk toch niet zo'n mierenduwer als ik dacht, want je hebt iets teveel van je achterbumper afgezaagd. :surprise: Zoals ik al in mijn 1e relaas had beschreven, moet je een lip van ongeveer 8 cm (rechtsmidden achter) niet afzagen (zie het stukje "meer bevestigingsvlees"). Daar moet je nl de diffuser met een parker en tegenplaatje aan bevestigen, dit is de enige echte bevestiging aan die kant. :nono: Jammer. :thumbup: Ik zou als ik jou was op dat gedeelte nu met een lijmpistool de nodige lijm aanbrengen (zie je toch geen zak van, maar maakt het wel steviger)

Verder toch goed gegaan?!

Klaar voor vandaag. Alles zou nu moeten passen. Morgen de laatste gaatjes boren en de diffuser eronder plakken, klikken en schroeven.

Wordt wel mooi, maar wat een klus! Zeker als je zo'n mierenneuker bent als ik, en alles drie keer nameet, en dan nog in 3 stappen de rand er af Dremelt. Vandaag ook de gebroken onderplaat achter de voorbumper bij BMW besteld. Is maandagochtend af te halen, dus dan kan de voorbumper er pas op. Een heel weekend zonder ZZZZ rijden dus. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden!

Link naar reactie

Yep, Ik ben een .........

Ik heb de tekening er nog eens bijgenomen, en inderdaad staat er dat je in het midden (volgens mij dus niet rechtsmidden) een lipje van 2 cm moet overhouden voor de middenste parker. Ik snapte je opmerking al niet.

Ik heb nog eens gekeken, maar ik denk dat in nog net genoeg plastic heb om dat gaatje te maken. Dan zal ik links en rechts ook nog wat extra moeten afzagen/slijpen op die rij bevestigingsclips erop te krijgen. Zo niet dan plak ik met 2 componentenlijm een lip achterop de bumper en laat die oversteken waar het gaatje moet komen, en zet daar dan de parker in vast.

Zo zie je maar weer. LEZEN WAT ER STAAT! :surprise: :thumbup:

Bedankt voor je kritische blik. :nono:

Gaat wel goed komen, en anders inderdaad gewoon helemaal vastplakken zonder parker.

Link naar reactie

sjo dus zonder de bumper eraf te halen aan de gang gegaan?

das dan wel ffe meten ja

als t goed is zit er aan de binnenzijde van de bumper al een lijn afgetekend en hoef je die alleen maar te volgen!

incl lipje :schater:

Link naar reactie

Ik heb gekeken aan de binnenkant van de bumper maar ik heb geen lijn kunnen ontdekken. Waarschijnlijk een van de eerste serie, die schijnen die lijn niet te hebben. Heb toen maar besloten dat op de auto zagen dan wel zo makkelijk is omdat de bumper dan zijn stevigheid houdt, en alles lekker op hoogte zit. Het verwijderen van de bumper is volgens mij ook nog een aardige klusje.

Het enige probleempje is nu hoe ik die centrale parker vastgedraaid krijg want daar kun je nu slecht bij!

Vind ik vast wel weer wat op.

:surprise:

Jurgen

Link naar reactie
Ik heb gekeken aan de binnenkant van de bumper maar ik heb geen lijn kunnen ontdekken. Waarschijnlijk een van de eerste serie, die schijnen die lijn niet te hebben.

Jurgen

:schater::schater::schater: Natuurlijk heb je het lip(je) niet terug gevonden. Zoals ik het lees heb je het (af te zagen gedeelte) in wel 3 keren afgezaagd, dan heb ik het nog niet over het vijlen en kotteren met vijl en dremel. :nono:.

Geloof me maar op mijn woord, hij was zekers te weten wel afgetekend en wel present. :thumbup: , maar je hebt 'm vergruist en kan het daarom niet meer terugvinden.

Geeft niets, gewoon vastkitten die hap, je ziet er aan de buitenkant toch niks van, maar is wel steviger.

The One and Only Ant(s)Fucker :surprise:

Link naar reactie

Het is net gelukt met dat lipje. Kom eigenlijk een 1/2 cm te kort, maar ik boor nu een nieuw gaatje in de diffuser, een 1/2 cm hoger. Daar zit nog wat ruimte. Hoe je die parker er alleen in moet draaien als de bumper op de auto zit.....Dat gaat dus niet, maar Hobby Bob heeft de oplossing al bedacht; ik zet er een kleine boutje doorheen. Is dan veel makkelijker vast te draaien, en geeft bij het vastplakken wat meer ruimte om alles in een keer vast te zetten. Eerst het (lange) boutje erdoor, ringetje met moertje erop en dan in een keer plakken.

Aeropakketmonteren37.jpg

Aeropakketmonteren40.jpg

Die hele rij clips er daarna opzetten gaat ook maar voor een deel lukken want rechts kom je er bijna niet meer bij. Hopelijk blijft de tape zitten, anders toch maar 2 componenten lijm. Alles is nu klaar voor montage. Morgen verder want ik moet vanmiddag weg............

Zal blij zijn als het klaar is.................... :surprise:

Tip van de dag; Haal eerst de bumper eraf, en ga dan lekker zagen!

Link naar reactie

een hele klus, maar langzamerhand steeds meer :newblush: diffuser uit aero pakket, lekker dik :) klasse dat je dit zelf onderneemt. Heb er met baron Van Epscheuten ook een aardige klus aan gehad :fiew:

(huh heb je nou je signature verkleind? :unsure: ;) )

Link naar reactie
een hele klus, maar langzamerhand steeds meer :newblush: diffuser uit aero pakket, lekker dik :) klasse dat je dit zelf onderneemt. Heb er met baron Van Epscheuten ook een aardige klus aan gehad ;)

(huh heb je nou je signature verkleind? :fiew: :wub: )

Ja, mijn handtekening was toch te groot, en mijn stick te klein?............... :unsure: )

Binnenkort natuurlijk een nieuwe Aero handtekening. Die wordt dan wel weer mega groot!

PS: Ik heb de zaagstreep en het lipje inmiddels gevonden op de achterkant het afgezaagde deel!! :angry:

Link naar reactie

ja, ja.............je hebt gelijk...............

Wel vreemd dat in die handleiding vrijwel alle werkzaamheden getekend zijn met de bumper op de auto.

Plaatje 1 laat de bumper zien zonder de auto erbij, met daarop de lijn om de spoiler eraf te zagen.

Plaatje 2 toont eigenlijk een pijl om de bumper weer te monteren. (was die eraf dan....)

Plaatje 3 geeft aan hoe je de diffuser aftekent op de buitenkant met de bumper op de auto!

Plaatje 4 geeft aan dat je 1,5 cm onder de afgetekende lijn een zaaglijn moet tekenen, op de auto.

Plaatje 5 geeft aan dat je moet zagen, op de auto

enz.

Alleen 10+11 geven aan dat je de bumper er af moet halen, diffuser monteren en de bumper er weer opzetten.

Al met al niet echt duidelijk, en zonder enige begeleidende tekst.

Ik dacht het mezelf makkelijk te maken door hem te laten zitten. Nee dus.

Aangezien ik nu alles moet monteren kan ik hem er alsnog vanaf halen, plakken en weer terug zetten.

Ga morgen wel bekijken of dat nog nodig is.

Wordt vervolgd! :newblush:

Link naar reactie
Tip van de dag; Haal eerst de bumper eraf, en ga dan lekker zagen!

Ik wil het je niet inzouten hoor, maar waarom denk je dat ik zo'n uitgebreide beschrijving met de nodige tips aan je had gegeven. Ik ben zelfs begonnen met te vermelden dat het het beste is om de achterbumper te demonteren, omdat je overal goed bij kan en de zaagmarkeringen het best kan volgen.

De bewuste lip is volgens mij nog steeds rechtsmidden achter, pak de rolmaat maar. :)

Enfin, ik geef je nog 1 tip.

Haal de bumper er alsnog in z'n geheel af, je kunt dan de parker er met alle gemak indraaien en borgen, indien nodig met een lijmpistool de boel nog beter vastzetten. De clips om de boel aan elkaar te houden kun je er op deze manier ook beter op drukken.

Je hebt 'm er zo af en er ook weer zo op, doe jezelf dat plezier. :newblush:

Je zult toch achteraf blij zijn met deze (ietwat) lastige mod. en je (eigenwijs) geklooi vergeten.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.