Ga naar inhoud

Vervangen aandrijfas


Brandrover

Aanbevolen berichten

Mijn rechter achter as knakt sinds vanmorgen tijdens het wegrijden. Ik denk dat het de rechter aandrijfas is die komt vanuit het differentieel en gaat naar het rechter achterwiel.

GELUIDSFRAGMENT van een Duits E30 forum die ik op internet vond

Ik heb vandaag al meteen een gebruikte as kunnen scoren, maar nu nog het vervangen....dus hierbij mijn vragen:

1. Heeft iemand dit al eerder gedaan? :lmao:

2. Kan iemand een copietje van de TIS maken "vervangen aandrijfas" (of zoiets...) en deze publiceren? Mijn TIS CD doet het niet meer :rolleyes:

Groeten, Rogier

Link naar reactie
  • Reacties 26
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Succes met het sleutelen....de instructies zijn er....nu alleen nog even doen.

Wel foto's maken en korte beschrijving op het forum zetten als je daar tijd voor hebt, kunnen we er ook weer een mooie howto van maken.

Grrroeten

Ad

Link naar reactie

Oh ja, de borgringen die bij deze reparatie nodig zijn (die ervoor zorgt dat de aandrijfas niet uit de naaf valt) moest ik kopen per 10!

Dus (RvE) Ruud....ik heb weer een reserve onderdeel voor je....wat?...ik heb er 9 voor je! BMW 33411124945. Je zult ze wel alle 9 nodig hebben voor alle QP's die je in stukjes hebt liggen :schater:

img0540k.jpg

Link naar reactie
De How-To is weer klaar. Bart en/of Ad, geef je me je email adres nog een keer (Bart: je weet wel, die moeilijke met al die cijfers :thumbup: ) dan kan hij toegevoegd worden.

Je hebt een PM

En ik ga er van uit dat het probleem weer opgelost is :wave:

Grrroeten

Ad

Link naar reactie
Maar nu ben ik eigenlijk wel benieuwd... is het probleem verholpen???

Hij gaat weer als een warm mes door boter :wave: ! Geen trilling en geknak meer te bespeuren! Is altijd wel spannend na een reparatie hoor.....doet ie het of doet ie het niet :thumbup: .

Groeten, Rogier :nono:

Link naar reactie

Mooi te zien dat je begint met "neem anderhalf meter lange sleutel en zwaai deze richting schijfrem: :wave:

Dus (RvE) Ruud....ik heb weer een reserve onderdeel voor je....wat?...ik heb er 9 voor je! BMW 33411124945. Je zult ze wel alle 9 nodig hebben voor alle QP's die je in stukjes hebt liggen :schater:

Rogier, helemaal top! :thumbup: Ik neem dat deze alleen op de achteras zitten (tenzij je een vierwielaangedreven Z hebt? :nono: ).

Link naar reactie
....Ik neem dat deze alleen op de achteras zitten (tenzij je een vierwielaangedreven Z hebt? ;) ).

Nee, je kunt ze ook als onderzetter gebruiken :thumbup:

Mocht iemand er 1 nodig hebben dan hoor ik het wel. Kosten: de postzegels.

Groeten, Rogier

Link naar reactie
Hoe krijg je eigenlijk een knak in je aandrijf as?

Dat vind ik opzich ook wel interessant om te weten.. :shifty:

[ :smart: -MODE] Nou, dat is vrij eenvoudig. Vanuit je differentiaal gaat je volle vermogen naar de 2 achterwielen. Er komt dus een enorme kracht te staan op de aandrijfassen. Deze willen gaan ronddraaien maar de banden hebben grip op de weg. De aandrijfas wil eigenlijk een wokkel worden (je weet wel, die van Smiths).

Daarbij komt nog dat je wielen in bewegen. Dus de as kan geen starre "staaf" zijn maar moet kunnen scharnieren. Op deze scharnierpunten ontstaat enorme stress. De scharnieren moeten ronddraaien voor de aandrijving maar ook nog eens scharnieren omdat je wielen in hoogte bewegen.

Als zo'n scharnierpunt is versleten dan krijg je "toing toing toing" geluiden zoals in het filmpje.[einde :smart: -MODE]

aandrijfas.jpg

Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Die kunnen dan daar blijven wordt even moteren ,ik wil er niet teveel mee rijden, en Ramona heeft haar auto nodig.

Het wordt een "klusje" voor een zaterdag op de zaak, dan heb ik een hefbrug, hydraulische pers en ander gereedschap onder hand bereik. :thumbup:

Ik heb toch wel een goeie baas, gelukkig leest ie hier niet mee anders krijgt ie nog ideeën. :schater:

Grtz Ron.

Link naar reactie
Dus de as kan geen starre "staaf" zijn maar moet kunnen scharnieren. De scharnieren moeten ronddraaien voor de aandrijving maar ook nog eens scharnieren omdat je wielen in hoogte bewegen.

De juiste benamingen zijn cardanische koppeling (ook wel kruiskoppeling genoemd) en homokineet. (= soort kogelgewricht)

Wikepedia geeft voor beide koppelingen, zelfs een filmpje met de werking. :rolleyes:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.