Ga naar inhoud

Vervangen aandrijfas


Brandrover

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn rechter achter as knakt sinds vanmorgen tijdens het wegrijden. Ik denk dat het de rechter aandrijfas is die komt vanuit het differentieel en gaat naar het rechter achterwiel.

GELUIDSFRAGMENT van een Duits E30 forum die ik op internet vond

Ik heb vandaag al meteen een gebruikte as kunnen scoren, maar nu nog het vervangen....dus hierbij mijn vragen:

1. Heeft iemand dit al eerder gedaan? :lmao:

2. Kan iemand een copietje van de TIS maken "vervangen aandrijfas" (of zoiets...) en deze publiceren? Mijn TIS CD doet het niet meer :rolleyes:

Groeten, Rogier

  • Reacties 26
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:
2. Kan iemand een copietje van de TIS maken "vervangen aandrijfas" (of zoiets...) en deze publiceren? Mijn TIS CD doet het niet meer <_<

Groeten, Rogier

Tis documenten staan online voor alle Z3 forum intimie

Heeeeeeeeel veel Tis documenten in PDF

Grrrrroeten

Ad

Geplaatst:

Succes met het sleutelen....de instructies zijn er....nu alleen nog even doen.

Wel foto's maken en korte beschrijving op het forum zetten als je daar tijd voor hebt, kunnen we er ook weer een mooie howto van maken.

Grrroeten

Ad

Geplaatst:
Wel foto's maken en korte beschrijving op het forum zetten als je daar tijd voor hebt, kunnen we er ook weer een mooie howto van maken.

Uiteraard <_<

Geplaatst:

De How-To is weer klaar. Bart en/of Ad, geef je me je email adres nog een keer (Bart: je weet wel, die moeilijke met al die cijfers :holiday: ) dan kan hij toegevoegd worden.

Voorproefje:

img0518eg.jpg

img0519ir.jpg

img0527fw.jpg

storckframe015.jpg

Geplaatst:

Oh ja, de borgringen die bij deze reparatie nodig zijn (die ervoor zorgt dat de aandrijfas niet uit de naaf valt) moest ik kopen per 10!

Dus (RvE) Ruud....ik heb weer een reserve onderdeel voor je....wat?...ik heb er 9 voor je! BMW 33411124945. Je zult ze wel alle 9 nodig hebben voor alle QP's die je in stukjes hebt liggen :schater:

img0540k.jpg

Geplaatst:
De How-To is weer klaar. Bart en/of Ad, geef je me je email adres nog een keer (Bart: je weet wel, die moeilijke met al die cijfers :thumbup: ) dan kan hij toegevoegd worden.

Je hebt een PM

En ik ga er van uit dat het probleem weer opgelost is :wave:

Grrroeten

Ad

Geplaatst:

Nette topic zo!

En weer een nieuwe How-to... :wave:

Viel volgens mij wel mee of niet?!

Maar nu ben ik eigenlijk wel benieuwd... is het probleem verholpen???

Geplaatst:
Maar nu ben ik eigenlijk wel benieuwd... is het probleem verholpen???

Hij gaat weer als een warm mes door boter :wave: ! Geen trilling en geknak meer te bespeuren! Is altijd wel spannend na een reparatie hoor.....doet ie het of doet ie het niet :thumbup: .

Groeten, Rogier :nono:

Geplaatst:

Mooi te zien dat je begint met "neem anderhalf meter lange sleutel en zwaai deze richting schijfrem: :wave:

Dus (RvE) Ruud....ik heb weer een reserve onderdeel voor je....wat?...ik heb er 9 voor je! BMW 33411124945. Je zult ze wel alle 9 nodig hebben voor alle QP's die je in stukjes hebt liggen :schater:

Rogier, helemaal top! :thumbup: Ik neem dat deze alleen op de achteras zitten (tenzij je een vierwielaangedreven Z hebt? :nono: ).

Geplaatst:

Zoals beloofd is de How-to af!

Ad en Bart bedankt voor het plaatsen. Voor diegenen die met de zoekfunctie deze post heeft gevonden: Succes met sleutelen!

Geplaatst:
....Ik neem dat deze alleen op de achteras zitten (tenzij je een vierwielaangedreven Z hebt? ;) ).

Nee, je kunt ze ook als onderzetter gebruiken :thumbup:

Mocht iemand er 1 nodig hebben dan hoor ik het wel. Kosten: de postzegels.

Groeten, Rogier

Gast Z3-Widebody
Geplaatst:

Hoe krijg je eigenlijk een knak in je aandrijf as?

Dat vind ik opzich ook wel interessant om te weten.. <_<

Geplaatst:
Hoe krijg je eigenlijk een knak in je aandrijf as?

Dat vind ik opzich ook wel interessant om te weten.. :shifty:

[ :smart: -MODE] Nou, dat is vrij eenvoudig. Vanuit je differentiaal gaat je volle vermogen naar de 2 achterwielen. Er komt dus een enorme kracht te staan op de aandrijfassen. Deze willen gaan ronddraaien maar de banden hebben grip op de weg. De aandrijfas wil eigenlijk een wokkel worden (je weet wel, die van Smiths).

Daarbij komt nog dat je wielen in bewegen. Dus de as kan geen starre "staaf" zijn maar moet kunnen scharnieren. Op deze scharnierpunten ontstaat enorme stress. De scharnieren moeten ronddraaien voor de aandrijving maar ook nog eens scharnieren omdat je wielen in hoogte bewegen.

Als zo'n scharnierpunt is versleten dan krijg je "toing toing toing" geluiden zoals in het filmpje.[einde :smart: -MODE]

aandrijfas.jpg

Gast Z3-Widebody
Geplaatst:
[ :smart: -MODE] ....

aandrijfas.jpg

:smart: :shifty:

Merci!!!

  • 4 maanden later...
Geplaatst:

Hoi Rogier.

Ik had graag 2 van die borgringen gehad, niets aan de aandrijfas maar een wiellager laat van zich horen.

Stuur je ook een PM. Hoort het wel.

Grtz Ron

Geplaatst:
niets aan de aandrijfas maar een wiellager laat van zich horen.

:thumbup: Morgen krijg je je assteunen terug :newblush:

Geplaatst:

Die kunnen dan daar blijven wordt even moteren ,ik wil er niet teveel mee rijden, en Ramona heeft haar auto nodig.

Het wordt een "klusje" voor een zaterdag op de zaak, dan heb ik een hefbrug, hydraulische pers en ander gereedschap onder hand bereik. :thumbup:

Ik heb toch wel een goeie baas, gelukkig leest ie hier niet mee anders krijgt ie nog ideeën. :schater:

Grtz Ron.

Geplaatst:
Dus de as kan geen starre "staaf" zijn maar moet kunnen scharnieren. De scharnieren moeten ronddraaien voor de aandrijving maar ook nog eens scharnieren omdat je wielen in hoogte bewegen.

De juiste benamingen zijn cardanische koppeling (ook wel kruiskoppeling genoemd) en homokineet. (= soort kogelgewricht)

Wikepedia geeft voor beide koppelingen, zelfs een filmpje met de werking. :rolleyes:

Geplaatst:
De juiste benamingen zijn...

Klopt helemaal. Ik wilde er alleen een "leesbaar" verhaal van maken voor de a-technische leden. Maar bedankt voor de jargon :thumbup:

Geplaatst:

Het was niet het wiellager maar het diff, olie vervangen en het geluid was weg. :thumbup:

Wiellager e.d. ligt nu in het "magazijn".

Grtz Ron.

Geplaatst:

Je onderhoudt je Z3 toch wel netjes he?

Als ik me niet vergis staat diff olie standaard op de lijst bij een Inspectie II van de dealer.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.