Ga naar inhoud

Elektrische raambediening defect


Alpiemeltje

Aanbevolen berichten

De laatste weken begon het mechanisme van de elektrische raambediening rechts steeds meer lawaai te maken. Het klonk alsof de kabel niet meer soepel langs de geleidingen liep. Het geluid werd op een gegeven moment zo erg dat ik het raam niet meer durfde te bedienen.

Gisteren heb ik de deurbekleding er maar eens afgehaald om te kijken wat er aan de hand was. Een lastig klusje, maar de aanhouder wint, en uiteindelijk alles gedemonteerd. Het lukt alleen niet om de schuimbekleding op het portier fatsoenlijk los te maken. Dat gaat dus kapot.

Het geluid kwam uit de trommel waarin de kabel die het raam mecahanisme bediend wordt opgerold. Na een paar keer helemaal open/dicht knapte uiteindelijk de kabel, en kon je aan het losse deel van de kabel zien dat deze helemaal verroest was. Ik heb direct een nieuwe kabelhaspel besteld, dus ik moet de komend dagen nu met een vastgeplakt raam rondrijden omdat het glas nu los in de deur hangt.

Is dit een bekend probleem, en is er een remedie om dit te voorkomen door de kabel te smeren??

Gr.

Jurgen

ZZZZ 3.0i - 2003

Link naar reactie
  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik heb ze vorig jaar allebei vervangen, eerst rechts toen links, dit is net zo'n euvel als de gebroken veren.

Als je de boel toch gedemonteerd hebt is het handig om tussen de deurverstevigingsbalken spons oid te duwen zodat je deur niet meer zo hol klinkt wanneer je deze dicht gooit.

Mvg.

Andre

Link naar reactie

Het kabelmechanisme was vastgelopen doordat een deel van de kabel was gebroken, en de uitstekende kabeldraadjes verstrikt geraakt waren in de geleidingswielen. Uiteindelijk brak de hele kabel. Het gehele raammechanisme verwijderd en vervangen. Alleen de kabel vervangen gaat niet.

Motor was nog goed. Alles werkt weer prima.

Tip: markeer hoe het oude raammechanisme in de deur gemonteerd zit. Dat scheelt een hoop afstelwerk van het nieuwe mechanisme om de ruit goed sluitend op de kap te krijgen.

Het is waarschijnlijk wachten op de linker kant!

Link naar reactie
Het kabelmechanisme was vastgelopen doordat een deel van de kabel was gebroken, en de uitstekende kabeldraadjes verstrikt geraakt waren in de geleidingswielen. Uiteindelijk brak de hele kabel. Het gehele raammechanisme verwijderd en vervangen. Alleen de kabel vervangen gaat niet.

Motor was nog goed. Alles werkt weer prima.

Tip: markeer hoe het oude raammechanisme in de deur gemonteerd zit. Dat scheelt een hoop afstelwerk van het nieuwe mechanisme om de ruit goed sluitend op de kap te krijgen.

Het is waarschijnlijk wachten op de linker kant!

Ga daar maar vanuit................maar deze alvast netjes opgelost.

Andre

Link naar reactie
  • 2 maanden later...
Is dit weer zo'n prefl dingetje? Of mag ik me er ook op gaan verheugen?

Et voila... mijn raambediening hapert nu ook. :D

Maar wel nét iets anders. De 'normale' raambediening verloopt namelijk probleemloos, dus het ligt niet aan het kabelmechanisme.

Het loopt af en toe niet goed met het dak open en dicht doen. De procedure daarvoor is: beide ramen zakken een stukje, dak gaat open (of dicht), beide ramen worden gesloten. De procedure nu is soms echter: beide ramen zakken een stukje, dak gaat open (of dicht), linkerraam wordt gesloten. Het rechterraam blijft dus in de halfopen stand achter en moet ik dan zelf nog met het knopje in de deur dichtdoen.

Er zit nog een jaar garantie op het ding, dus ik moest maar eens met de verkoper gaan praten. Zul je natuurlijk zien dat ie het daar juist perfect doet... :newblush:

Link naar reactie
Mij overkomt dit een half uur geleden, Ik heb er in mijn andere topic al een vraag over gesteld maar heb je er ook een foto van en wat moet je precies vervangen.

Ik heb geen foto's gemaakt, maar het complete raammechanisme, incl. motor moet worden vervangen. Lekker klusje!

Link naar reactie

Ik heb inmiddels alle topics over ramen van de z4 doorgespit en ben overal dezelfde ellend tegen gekomen maar geen plaatjes, Dus! ga ik terwijl Hans aan het sleutelen is maar eens een fotoreportage maken en die als howto op het forum plaatsen :newblush:

Maar zoals alles heb ieder nadeel weer een voordeel , Nu kunnen we gelijk het probleem van de rammelende deuren aanpakken, Ook hier zal ik wat plaatjes van maken.

Morgen maar eerst een mechaniekje bestellen.

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Vandaag is de Z bij de garage geweest voor nieuwe olie + filter. Ik heb meteen het piepen van het linker raammechanisme laten nakijken, en ja hoor................het zijn niet de rubbers, maar het is de oproltrommel van de kabel die piept. Het mechanisme werkt verder goed, maar het geluid is angstaanjagend, vooral als de auto in de zon heeft gestaan. Alsof er katten in worden gevild. :rambo:

Kort gezegd; het raammechanisme links moet uiteindelijk ook vervangen worden om van het gepiep af te komen. Zat er dik ik na alles wat ik links en rechts al heb gelezen (bedankt floor!). Kwaliteitspuntje, meneer BMW, als het nog op de lijst past tenminst! :notworthy:

Link naar reactie

Wat een ellende :notworthy: succes met de montage ,ik hoop dat je wat aan mijn handleiding hebt.

Misschien moeten we die dingen maar in het groot inkopen :m: Er komen nog steeds meer Z4 bij :fiew:

PS mijn linkerkant begint ook moeilijk te doen. :rambo:

Link naar reactie
Floor... Als je uitstraling naar je linkerarm hebt... meteen naar het ziekenhuis !!!!! Of kijken of je arm niet klem zit tussen raam en dak... :schater:

Hahahahaha!! Ja dat gevoel ken ik, liever niet nog een keer.

Link naar reactie
Et voila... mijn raambediening hapert nu ook. :angry: [...] Het loopt af en toe niet goed met het dak open en dicht doen.

Dit is trouwens inmiddels hersteld. Niet door de dealer, maar met hulp van user 2.5si. :rolleyes:

Waarschijnlijk heeft mijn passagiertje tijdens een liefdadigheidsrit de bediening ontregeld, door een tientallen keren het raam op en neer te doen (sommige mensen hebben vreemde hobby's). Daardoor werkte rechts de one-touch bediening van het raam niet meer. Dat is een kwestie van opnieuw inprogrammeren, wat 2.5si dus gedaan heeft. Op de een of andere manier is hierdoor ook de dakprocedure weer als voorheen, hoewel ik geen enkele relatie tussen die twee dingen zie: waarom zou de dakprocedure anders moeten worden als je de one-touch bediening uitprogrammeert? Raaaar. <_<

Link naar reactie
  • 5 maanden later...

Ik heb het linker mechanisme destijds goed laten smeren, en sindsdien loopt het nog steeds goed. Het is dus niet vervangen.

Als het begint te kraken dan zijn er meestal al een paar draden van de kabel gebroken, en loopt het mechanisme binnen de kortste keren vast. Dan gaat het dus niet meer open (minder erg) dan wel niet meer dicht. Dat laatste lijkt me nu een koud en vaak ook nog een nat avontuur. :thumbup:

Ik zou hem dus direct vervangen!

Link naar reactie

ook niet onbelangrijk om het schuimlappie te vervangen als deze scheurtjes heeft of niet overal goed (vooral onderaan)vastgeplakt zit aan de deur krijg je geheid natte vloermatten.

het water loopt langs de deur op je deurrubber zo naar binnen.

uit eigen ervaring!

ik heb ook al eerder de rechterkant moeten vervangen ,deze was bij aankoop al rabbig.

Link naar reactie
ok ik ben ook bij de raambedieningsclub :S het raam gaat nog naar beneden alleen het gaat tergend langzaam met een hoop geschuur als herrie. klinkt dus niet zo lkkr en het gaat stroef (soms haalt ie t niet even naar beneden en dan weer omhoog dan weer wel). hij doet dit sinds de winter toen is er misschien smerigheid tussen gekomen ?? of zou het aan iets anders liggen ? hoop m van t weekend open te laten halen/zelf open te halen ( lees deurbekleding eraf ed.)

Schuren en kraken? ik denk dat dat het begin van het einde van het mechaniek is .

Was bij ons wel het geval en smeren helpt niet meer de binnenkabel is al beschadigt.

Link naar reactie

Ik neem aan dat je die grijze foam bedoeld, die zorgt ervoor dat er geen water vanuit de deur via de deurbekleding naar binnen kan.

Vroeger zat er een plastic folie tussen de deur en binnenbekleding.

Of er gereset moet worden weet ik niet, als je de accu los gekoppeld hebt niet.

Grtz Ron.

Link naar reactie

Motor en raammechanisme zijn volgens mij een geheel en moeten dus samen vervangen worden. De schuimlaag kun je opnieuw gebruiken als je de kit heel voorzichtig losmaakt en straks weer goed vastplakt, anders krijg je lekkage over je dorpel naar binnen.

Wel altijd je accu losmaken als je met de airbags gaat stoeien (losmaken). Dat geeft anders een foutmelding en is gevaarlijk. Je wilt niet dat er een in je gezicht afgaat! :thumbup:

Succes.

Link naar reactie

Beste,

Het stekkertje los van de airbag is geen probleem zolang je het contact maar niet aanzet.

Want dan ziet de airbag computer dit als storing en zal de boel gereset moeten worden.

Mijn ervaring is dat veel airbag computers zich door een harde reset [accu los] niet laten resetten.

Gr Marcel

Link naar reactie
  • Administrator
Hier het onderdeeltje zoeken, nummer opschrijven, dealer bellen.

51487016655 en 51487016656 kost HIER maar €23,30p/st :thumbup:

Om meteen een nieuwe te plaatsen is denk ik toch beter :thumbup:

Gr Ruud

Link naar reactie

Zie topic raam mechaniek vervangen .

accu hoeft niet los en airbag kan je eerst losmaken en vervolgens met een draadje ergens ophangen.

Motor en mechaniek zijn los van elkaar verkrijgbaar

verder is het een fluitje van een cent.

Link naar reactie
Beste,

Het stekkertje los van de airbag is geen probleem zolang je het contact maar niet aanzet.

Want dan ziet de airbag computer dit als storing en zal de boel gereset moeten worden.

Mijn ervaring is dat veel airbag computers zich door een harde reset [accu los] niet laten resetten.

Gr Marcel

Ik denk dat daarom al mijn controlelampjes blijven branden, doordat ik heel de auto uit elkaar heb gehaald om deze te laten overspuiten :newblush:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.