Ga naar inhoud

Oranje motor lampje


Aanbevolen berichten

Ons nieuwe kind is binnen.

Na ritueel afscheid genomen te hebben van onze 325 cabrie, is nu ons nieuwe kindje opgenomen in de familie.

Hij rijd heeerlijk.

Op de terug weg ff lang lelystad on te showen bij vrienden.

Daarna verder, maar nu ging het oranje "motor" lampje branden.

Opzoeken en blijkt iets met abgas te maken te hebben???? (Duits handboek, lekker horrr).

s' Avond bij moeders geweest en toen was het lampie weer uit.

Daar wij toch een inspection ( geen idee welke I of II, staat op 85.000 km) beurt willen laten uitvoeren zou ik ook hun hier ff na willen laten kijken.

Weten jullie misschien waar ik de garagenisten op zou kunnen wijzen ivm het motor lampje?

Oja fotootje, moet nog andere maken, dus zie het als preview:

2118444950054270459S425x425Q85.jpg

Link naar reactie
  • Reacties 12
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Heb het ook een paar keer gehad, heeft - correct me if I'm wrong - iets te maken met de lucht/brandstof verhouding. Als die op enige wijze niet helemaal ok is geeft de sensor een melding. Bij mij bleek het uiteindelijk een haarscheurtje te zijn in de balg van de luchtmassameter, waardoor er teveel lucht in kwam.... Bij een inspectie even laten uitlezen lijkt me het makkelijkst.

Link naar reactie

Hoi,

Heb ik met 2 auto's gehad. Allebij 6-cilinders. Kan een vervuilde lambdasensor zijn. Voordat je dingen gaat laten vervangen probeer eerst eens 2 tankbeurten op 98 te rijden ipv 95. Was het advies van de dealer en bij mij heeft het beide keren geholpen.

Groeten, Marc

Link naar reactie
  • 4 weken later...

hoi van dat lampje heb ik momenteel ook last. er blijkt een scheurtje in 1 van de twee luchtslangen te zitten, tussen de luchtmassameter en het spruitstuk. hierdoor zuigt hij valse lucht aan en gaat het lichtje branden.

groet

Link naar reactie
Bij mij bleek het uiteindelijk een haarscheurtje te zijn in de balg van de luchtmassameter, waardoor er teveel lucht in kwam....

Zelfde euvel dus. Kennelijk een zwak punt bij onze ca.10jr. oude ZZZtjes <_<

Link naar reactie

Ik betaalde €22,78 bij Ekris voor de balg en heb 'm zelf gemonteerd: easy&cheap fix.

Bij mij brandde het lampje overigens niet, maar ik ontdekte zelf dat er een scheurtje in de balg zat tijdens één van mijn regelmatige motorinspecties [mooi blok om naar te kijken vandaar].

Rubber droogt uit en daarbij beweegt het ook nog eens [motortrillingen e.d.] dus ik vind het niet zo gek dat dat balgje na >10jaar een keer vervangen moet worden.

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Had verleden verleden week ook een brandend motor management lampje.

Langs Ruud geweest, even doorgemeten en ergens aan "gerommeld". probleemje opgelost.

Op weg naar huis, ging het weer branden.

Ruud gebeld. Ook hij dacht "Lamdasensor" en na de vakantie terugkomen voor nader onderzoek.

Motor ging vandaag piepen/gierend geluid.

Toch maar even langs de dealer (Dubbelsteyn) in dordrecht gegaan.

Snelle Quicksercice :

Even doormeten= ( 21 euro.).

Daarna Leiding van carterontluchting vervangen + ontluchtingsventiel (41,00 euro).

Totale factuurprijs 99,29 incl btw. Viel dus reuze mee.

Link naar reactie

het is een 1.8 of 1.9? Kan ook dat je luchtinlaatpakking niet goed meer is en valse lucht hapt. Meestal in combi met onrustig stationair lopen.

25.png

Link naar reactie
het is een 1.8 of 1.9? Kan ook dat je luchtinlaatpakking niet goed meer is en valse lucht hapt. Meestal in combi met onrustig stationair lopen.

= 1,9 liter 8 klepper (type m43?)

Link naar reactie
m44 16 klepper

Nee, dat was de voorloper. Ik heb de M43 TU B19 (een 1,9 uit 2002).

Hieronder wat tekst die ik met knippen en plakken destijds eens van diverse internet sites heb gehaald (don't blame me, if its wrong).:

De Z3 kwam in 1996 op de markt en kon uitgerust worden met een vierpitter 1.8i / 8 kleppen M43 motor met een vermogen van 115 pk en de viercilinder 1.9i /16 kleppen M44 motor die 140 pk uit zijn vier cilinders perst.

In 1999 werden de motoren wat opgefrist, de 1.8 M43 motor was nu goed voor 118 pk

In 2000 werden de 1.8 en de 1.9 samengenomen als een 1.9 met 118 pk,

roadster: motor (jaartallen zijn ca. en enigszins onder voorbehoud)

1,8 i - 4 cil. - 115Pk - M43 ( tot - 1998) 8 kleppen

1.9 i - 4 cil. - 140Pk - M44 ( tot - 1998) 16 kleppen

1,9 - - 4 cil. - 118Pk - M43 TU B19 ( 1998 - 2002) 8 kleppen

De M43 motor

Het blok dateert uit 1993 als 1.6 liter motor

In de periode 1993 – 1996 werd de M43 voornamelijk gemonteerd in de BMW E36 serie. Vanaf 1996 in de opvolger van de E36, de E46 serie. De periode daarna jaren liep dus parallel met de Z3.

De motor werd gebouwd in Oostenrijk (Steyr fabriek). .

ICIM (Individual Control Intake Manifold) and 2-kleppen/cilinder. The ICIM optimaliseert de koppel curve eb voorkomt ……. anti-knock control.

Hij is uitgerust met stationary high-voltage (electronische)distribution. De motor werd voorzien van een distributieketting omdat bij hoge motortemperaturen, distributieriemen te snel zouden slijten.

De motor werd in 1998 weer onderhanden genomen. De cilinderinhoud werd vergroot naar 1895cc Het koppel nam toe tot 180 Nm bij 3900 t/m. Om gewicht te besparen werd de luchtinlaat vervangen door een van kunststof.

Omdat deze motor in verschillende uitvoeringen in de BMW 3 -serie en de 518i geplaatst werd, is het een veel voorkomende motor. Er werden 1.2 miljoen van deze cilinderblokken geproduceerd.

Coderingen en toepassingen

M43 B18

1.8 liter (1796cc) 85 kW (115 pk) and 168 Nm. met Bosch.7.1 brandstof inspuiting.

Toepassingen :

1992-2000 E36 en 318i

1994-1996 E34 en 518i

1995-2001 E36 en / Z3 1.8

M43 B19 ook bekend als M43 TU B19 (De gegevens varieren van 117 of 118 pk)

De 1.9 L (1895cc) was de grootste M43 motor

87 kW (117 pk) en 180 Nm

Met BMW BMS 46 directe brandstofinspuiting en 2 bovenliggende nokkenassen.

Deze motor werd ook toegepast in de 318i en heel wonderlijk ook in de 316i waar hij terug getuned werd naar 105pk / 165Nm wat reeds bij 2500 t/m bereikt werd.

Toepassingen:

117pk en 180 Nm - 2001 E46 318i/318Ci

1998-2001 E36 Z3 1.8 / Z3 1.9i

77 kW (103 hp) and 165 Nm E36 316i

1997-2002 E46 316i compact

De oude prefacelift 1.8 motor (M43 1796CC met 115PK 8V) is onder handen genomen (1895CC met 118PK 8V), en in het facelift model geplaatst. Facelift=118PK.

De echte 1.9 motor (M44 1895CC met 140PK 16V) is alleen maar beschikbaar geweest in het prefacelift model.

BMW 318is (1996) met M44 motor

BMW"s 318is is bij voorbaat een bijzondere telg van de 3-serie sedan. Want in Duitsland zelf was deze vierdeurs met de 1,9-liter zestienklepper/dubbelnokker mooi niet te koop! Alleen de Italiaanse en de Nederlandse BMW-dealers hadden een 318is-sedan in de showroom staan. Omdat die landen behoefte hadden aan wat nieuws binnen de 3-serie sedan. Want het model liep al weer een tijdje mee. De motor zat al eerder in de Coup‚ en in de Compact: een 1,9-liter viercilinder van 140 paardekrachten. Ook de Z3 is uitgerust met zo"n motor.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.