Ga naar inhoud

Hoe kabelboom achterklep QP te vervangen?


Brandrover

Aanbevolen berichten

En ik me maar afvragen waarom de centrale deurvergrendeling en de achterruit verwarming het niet deed :wave:

Ik heb de gevlochten mantel weggeknipt en dit is wat ik zag (ik heb dus GEEN extra draadjes doorgeknipt voor het HORROR effect! :thumbup: )

Het dunne bruine draadje is al eens onder handen genomen, daar zit van dat plakkerige zwarte plakband omheen.

Ik heb op het Duitse forum gelezen over een bedrijfje wat vervangings-stukken maakt voor dit probleem. Ik zal er maandag eens contact mee opnemen.

Wie heeft er nog suggesties? Ik dacht er aan om het hele stuk van waar het de auto uitkomt tot aan IN de achterklep te vervangen. De nieuwe (gesoldeerde) verbindingen zou ik dan in de auto duwen zodat het knik gedeelte weer helemaal is voorzien van nieuwe, soepelere en sterker draad.

ANDERE SUGGESTIES WELKOM (Tja?....) :m:

img9486l.jpg

Link naar reactie
  • Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Horror indeed! 't Verklaart wel een hoop. Goed dat er zekeringen in zitten :schater: .

Daar zou ik wel nieuwe stukken draad inzetten ja. Je kan vast een nieuwe kabelboom bestellen bij BMW, ergens op dit forum staat dat iemand dat ooit (lang geleden) eens gedaan heeft, was niet echt goedkoop. En of ze nu nog leverbaar zijn...

Je kunt ook de slechte stukken eruit knippen en vervangen, dan heb je een las ergens in het stuk dat in het deksel is weggewerkt en een las ergens binnen in de bak. Bij voorkeur draad gebruiken met dezelfde diameter. Alleen heb je dan niet dezelfde kleurcodes meer, dus even goed opletten bij het aansluiten en een schemaatje maken van je aanpassing en dat goed bewaren. Altijd handig voor later.

Goed isoleren met krimpkous en/of tape.

Tip: als je zo'n bundeltje draden hebt die je moet vervangen, knip ze dan niet allemaal precies naast elkaar af, maar een cm of zo versprongen. Als je dan de nieuwe draden eraan soldeert en isoleert, heb je niet al die dikke lasbobbels op één plek maar versprongen. Daarna nog een isolatietapeje erom en dan ziet het er ook weer netjes uit.

Ik zou wel even de spanning loskoppelen (minkabel van de accu), want op minstens één van die draadjes in de kabelboom staat constant 12 Volt voor de centrale vergrendeling (en waarom zou je die zekering óók testen...).

Wel de radiocode even bij de hand houden voor als je weer muziek wilt hebben naderhand.

Dat bedrijfje in Poking zie ik niets van op dat Duitse forum? Maar als ze iets hebben: laat maar horen. Er zijn hier vast meer gegadigden...

Succes!

Link naar reactie

Hoi Bart,

Bedankt weer. Ik had inderdaad VOOR ik begon al de accu los gehaald. Ik zal morgen de juiste draden halen als het bestellen van een nieuwe kabelboom niet lukt. Verspringen van de solderingen is inderdaad een goed idee! Ik heb krimpkous in alle maten en kleuren dus zo ga ik e.e.a. isoleren.

Ik heb zojuist het bedrijfje gevonden op internet denk ik. DEZE is voor de cabrio, ik heb al een mailtje gestuurd over de QP versie. De draden zijn met siliconenmateriaal geisoleerd, NIET met PVC zoals de oude. Ze geven 10 jaar garantie.

Wordt vervolgt...........

Link naar reactie

Ziet er netjes uit. Ik heb destijds echter niet gekeken of er inderdaad stekkertjes zitten aan de kant in de kofferbak zelf, maar dat zal dan wel. En dat siliconen spul is inderdaad veel soepeler. Of het helemaal nooit breekt weet ik niet, maar voorlopig ben je van de problemen af.

Wel even navragen inderdaad: die Coupé van jou heeft denk ik meer draadjes in de kabelboom. Zit daar niet ook de aansluiting van je achterruitverwarming en je ruitenwisser bij? Die hebben wij Roadsterrijders niet.

Link naar reactie
Ziet er netjes uit. Ik heb destijds echter niet gekeken of er inderdaad stekkertjes zitten aan de kant in de kofferbak zelf, maar dat zal dan wel. En dat siliconen spul is inderdaad veel soepeler. Of het helemaal nooit breekt weet ik niet, maar voorlopig ben je van de problemen af.

Wel even navragen inderdaad: die Coupé van jou heeft denk ik meer draadjes in de kabelboom. Zit daar niet ook de aansluiting van je achterruitverwarming en je ruitenwisser bij? Die hebben wij Roadsterrijders niet.

Klopt, er zitten meer draden in. Ik heb bij 2 bedrijven in Duitsland nagevraagd wat ze kunnen leveren. Ik hoop begin komende week meer te weten.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Update gebroken kabels/kabelbreuk in kabelboom:

Via via een set kabels gekocht, dit zijn silicone gecoate kabels die zo flexibel zijn als een touwtje, heel onwerkelijk.

1. Alle 15 :ok: kabels doorgeknipt

2. De silicone kabels door de originele hoes gevoerd

3. Aan de carosserie kant de verbindingen gemaakt door middel van knijpen (ruimte zat)

img9526.jpg

4. Aan de kant van de achterklep de verbindingen gemaakt door middel van solderen (geen plek in de achterklep voor 15 knijpverbindingen)

5. Voorzichtig de gesoldeerde verbindingen in de kleine ruimte in de achterklep gedaan

6. Originele hoes terug gedrukt

7. Klaar! :thumbup:

MOCHT IEMAND SILICONE-KABELS NODIG HEBBEN (ROADSTER OF COUPE) DAN ZIJN DEZE BIJ MIJ TE BESTELLEN! Incl gebruiksaanwijzing.

Groeten, Rogier

Link naar reactie

Tof Rogier!

Heb je al een idee van de kosten voor een Roadster-setje? Ik overweeg die zooi preventief te vervangen.

Nou ja: niet helemaal preventief, want ik heb er al een paar draadjes van gerepareerd, met met siliconen-kabel heb ik er toch nog meer vertrouwen in.

Link naar reactie
Tof Rogier!

Heb je al een idee van de kosten voor een Roadster-setje? Ik overweeg die zooi preventief te vervangen.

Nou ja: niet helemaal preventief, want ik heb er al een paar draadjes van gerepareerd, met met siliconen-kabel heb ik er toch nog meer vertrouwen in.

Hoi Tja,

Ik wacht nog even op de prijzen, deze hoop ik deze week binnen te krijgen. De siliconen-kabels zijn zo flexibel als een touwtje in tegenstelling tot de enorm stijve PVC coatings. Sommige PVC gecoate kabels die ik had zagen eruit als een kralenketting; de coating was op 5 plaatsen gebroken.

Link naar reactie
  • 1 maand later...
Update gebroken kabels/kabelbreuk in kabelboom:

Via via een set kabels gekocht, dit zijn silicone gecoate kabels die zo flexibel zijn als een touwtje, heel onwerkelijk.

MOCHT IEMAND SILICONE-KABELS NODIG HEBBEN (ROADSTER OF COUPE) DAN ZIJN DEZE BIJ MIJ TE BESTELLEN! Incl gebruiksaanwijzing.

Groeten, Rogier

hallo Rogier,

bij het bezichtigen van de QP (die ik inruilde voor mijn 2.0 Roadster, zie ander 'draadje') merkte ik ook op dat de kabels in een echt erbarmelijke toestand verkeren. achterruitenwisser werkt niet, dus heb ik zo'n stil vermoeden dat daar de oorzaak liggen kan.

Ik weet niet of dat bij all Qp's zo is maar bij de mijne zit er aan weerszijden van de achterklep zo'n kabelboom. Ik inspecteerde de rechtse nog niet goed, maar de linkse ziet er uit zoals op uw plaatje.

Dus laat mij eens weten wat zo'n repairsetje kost, en/of ik er een nodig heb voor elke zijde? Zijn de kabeltjes in dezelfde kleurcode als de originele?

Link naar reactie

Hoi Polowonder,

Welkom op de club van gebroken kabels :wub:

Ik kan je de set voor de linkerkant (15 siliconen-kabels van de juiste dikte) leveren voor 50 euro incl verzendkosten.

Wat de set inhoudt is: de nieuwe kabelboom waarbij de kabels ca 25 cm lang zijn, aan beide zijden knijpverbindingen en gebruiksaanwijzing

In mijn geval kon ik aan de klep-kant de knijpverbindingen niet kwijt, dus die heb ik gesoldeerd (kwestie van de knijpverbindingen er aan 1 kant vanaf knippen)

Levertijd: ik hoop een week (ik ben een beetje afhankelijk van de leverancier) nadat de overschrijving is binnengekomen.

Groeten,

Rogier :wub:

Link naar reactie
Hoi Polowonder,

Welkom op de club van gebroken kabels :wub:

Ik kan je de set voor de linkerkant (15 siliconen-kabels van de juiste dikte) leveren voor 50 euro incl verzendkosten.

Groeten,

Rogier :wub:

wel, Rogier, dank. Normaal had de 'swap' gisteren moeten plaatsvinden (ik en de Roadster ware er helemaal klaar voor); maar de eigenaar belde me op, en zei dat er eerst nog wat aan de LPI-installatie (motor aarzelt en schokt op gas) moest hersteld worden. Dus pas later...

Nu, ik wacht nog even om te bestellen, mogelijks heb ik beide kanten nodig?

De 'leverancier' mag anders ook direct aan mij leveren hoor (maar dan verdien jij niks allicht? :wub::wub: :wub:

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Voor alle veiligheid dus toch maar een setje besteld bij Rogier (je hebt PM).

Was door vorige eigenaar in een 'garage uit het (franstalige) zuiden des lands hersteld :schater: en dus inderdaad met de 'Franse slag'.

Daar ik niet zo hou van een 'QP barbecue', dan maar vooruitziend herstellen zoals het hoort

Link naar reactie
Voor alle veiligheid dus toch maar een setje besteld bij Rogier (je hebt PM). Daar ik niet zo hou van een 'QP barbecue', dan maar vooruitziend herstellen zoals het hoort

Heel verstandig :notworthy: . Ik heb mijn contacten al geactiveerd en hoop heel snel reactie te hebben.

Voor de duidelijkheid: Zowel sets verkrijgbaar voor de roadster (kabels inc huls, dus zo in de carosserie te klikken) als voor de QP (geen huls, wel meer kabels). Prijs voor beide opties: 50 euro incl verzendkosten

Voorbeeld Roadster kabelboom:

kabelboomz3roadster.jpg

Ik zal er na de vakantie wel een los topic van maken.

Groeten,

Rogier :thumbup:

Link naar reactie
Heel verstandig :m: . Ik heb mijn contacten al geactiveerd en hoop heel snel reactie te hebben.

Voor de duidelijkheid: Zowel sets verkrijgbaar voor de roadster (kabels inc huls, dus zo in de carosserie te klikken) als voor de QP (geen huls, wel meer kabels). Prijs voor beide opties: 50 euro incl verzendkosten

Voorbeeld Roadster kabelboom:

kabelboomz3roadster.jpg

Ik zal er na de vakantie wel een los topic van maken.

Groeten,

Rogier :fiew:

Kun je me ook een nieuwe, complete kabelboom voor een M5 leveren?

Link naar reactie
Je bedoelt toch niet.......DE kabelboom :m: :fiew:

yep...DE kabelboom. Je start niet vanaf scratch, Per heeft al wat, netjes gesorteerd klaar liggen :ok: :

IMG_4917.JPG

Link naar reactie

Hoi Per,

Ik kan wellicht wel een aantal meter van verschillende kleuren en diameters bestellen in siliconen gecoat. Dan kun je stukken die je zelf belangrijk vindt vervangen (deuren, achterklep, etc)... Ik hoor het t.z.t. wel als het nodig is.

Succes met DE kabelboom....of is het meer een KABELSTRUIK :schater:

Groeten,

Rogier :m:

Link naar reactie

Heb een roadster-versie besteld ;) .

Nu maar hopen dat na vervanging mijn 3e remlicht het weer doet... en de centrale vergrendeling van de kofferbak :lmao: . Niks ziet er namelijk zo suf uit als een dikke BMW hebben en dan met je sleuteltje je kofferbak open/dicht te moeten doen... <_<

Dank Rogier, voor je superservice tot nu toe!

Link naar reactie

Hoi Rogier,

Kabelsetje vandaag aangekomen, ziet er netjes uit. ;)

Werkje voor het weekend. Ik denk dat ik ze aan beide zijden zal solderen (minder ruimte nodig, en zekerder).

Nu, ik heb nog niet gekeken, maar doe ik best draadje per draadje (of enkele draadjes) per keer, of gewoon, 'knippen die handel' en dan één na één?

Misschien hebben er enkele hetzelfde kleur, of niet?

PS: Ik reed vanmorgen met de QP weg toen er nog mist op de ruiten zat, en was bang om de achterruitverwarming aan te zetten. Ik zal dus blij zijn als ik de zekerheid heb dat de kabeltjes in orde zijn.

Link naar reactie
doe ik best draadje per draadje (of enkele draadjes) per keer, of gewoon, 'knippen die handel' en dan één na één?

Hoi,

Mooi dat het er goed uit ziet. De draden mogen alle eerst worden doorgeknipt, maar let op (wat ook in de handleiding staat: "zorg ervoor dat de originele kabelboom niet de auto in schiet! Kabelbinder of paar stukken plakband zijn wellicht nodig om dit te voorkomen.

Succes en laat even weten hoe het ging en of je tevreden was

Groeten, Rogier ;)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.