Ga naar inhoud

Remschijven en blokken vervangen VOORZIJDE


Aanbevolen berichten

Eerder tijdens de Maas en Waal-rit hebben een aantal forummembers ook mogen horen hoe m'n rechter voorrem krijste als ik niet remde.

Aangezien ik op vakantie ben geweest en niet eerder tijd had... heb ik het vandaag eindelijk verholpen.

Ik heb gebruikt:

- Brembo brakemax remschijven (ebay)

- ATE race remblokken van www.autopartsonline.nl (complimenten voor de TOP-service!!!)

- Anti-piep-pasta BMW (voor op achterkant blokken) onderdeelnummer: 81229407103 (was gratis)

- Kopervet (wielnaaf)

Gereedschap:

- Wielsleutel (wielen) 17

- Krik

- Ringsleutel (niet-knie) 16 (remklauw)

- Setje imbussleutels (borging remschijf op naaf)

- Hamer (om de schijf even te helpen met loskomen :kisstogether:)

- Lijmtang (om zuiger terug te duwen)

- Schuurpapier, schuurblok (om naaf en binnenkont velg te cleanen)

- Punttang (om slijtagesensor te demonteren)

Werkwijze:

Eerst beginnen met de demontage van het voorwiel.

Nu het wiel verwijderd is, zien we de remschijf op de naaf zitten en de remklauw om schijf heen.

De remklauw moet er dus eerst vanaf. Hiervoor gebruiken we de ringsleutel 16.

Aan de achterkant van de remklauw zitten twee bouten die er uit moeten. Deze kunnen aanzienlijk vast zitten. Op onderstaande foto is de bovenste van de twee bouten omcirkeld, de 2e zit aan de onderkant en is identiek aan bovenste.

Foto-FUNFIV6U.jpg

Nadat de twee bouten los zijn (die waarschijnlijk inderdaad goed vast zaten :wave: ) kan de remklauw verwijderd worden. In de remklauw treffen we de remblokken aan. Maak hiervan eerst even het veerplaatje aan de buitenkant los, verder kunnen deze verwijderd worden door ze naar het midden van de remklauw te schuiven/duwen/drukken... eigenlijk naar de plek waar ooit de schijf zat. (Bij het linker voorwiel, ook even de slijtagesensor met het punttangentje verwijderen)

Links onderin beeld, zie je de lege remklauw. Je hoeft dus niet de remslang los te halen of de klauw verder te demonteren.

Foto-J3QX7UN6.jpg

Omdat de "oude" blokken aanzienlijk dunner zijn dan de nieuwe zullen ze niet op de remschijf passen. Hiervoor duwen we de zuiger in de remklauw terug naar de meest "open" positie. Terug z'n hok in.... :schater:

Garagebedrijven hebben hiervoor een speciale tool, een lijmtang werkt hiervoor echter ook prima (bij mij te leen) en zorgt niet voor overbodige ergenis.

Op de foto gebruik ik een stukje hout tussen de lijmtang en de zuiger, je kunt ook één van de oude remblokjes gebruiken. (m'n handen zijn ondertussen weer schoon!!!)

Foto-TR3CGMXC.jpg

Kijk bij het terugduwen uit dat de remvloeistof niet uit het reservoir komt... dit is (traagwerkende) afbijt!

De nieuwe blokken kunnen nadat de achterkant en ophangkantjes in het "anti-piep-vet" zijn gezet (zie foto) weer op dezelfde wijze terug in de remklauw. Zorg hierbij dat je het contactvlak van blokken en schijf niet vet maakt!!! Bij het linkervoorwiel ook even de slijtage-indicator terugplaatsen!

Foto-RVF3CBV4.jpg

De remklauw met niewe blokken laten we even voor wat het is... het is tijd om de schijf te verwijderen en daarbij later de remklauw te monteren.

Uit de remklauw draaien we het inbusboutje. Nu is "in principe" de schijf helemaal los van de naaf. Waarschijnlijk zal hij er niet vanaf vallen en heeft hij wat hulp nodig van een hamer (met blokje hout ertussen). Tik van achteraf tegen de schijf.

Als de schijf eraf ligt, krijg je dit:

Foto-HPZND3TC.jpg

Oude en nieuwe schijf naast elkaar:

Foto-V6GP8ASO.jpg

Het is van zeer groot belang dat de naaf perfect glad wordt, alle roest en vuil moeten er dus vanaf! Gebeurt dit niet goed... kromme remschijven tot gevolg.

Zo is de naaf schoon genoeg:

Foto-LGIQ7CDO.jpg

Alvorens de nieuwe (schone) schijf te monteren, is het handig om het naafvlak in te smeren met een miniscul laagje olie. Heel heel heel erg weinig olie.

Vervolgens de schijf tegen de naaf plaatsen en het (nieuwe) imbusboutje terug monteren.

Foto-HIQYIJQV.jpg

Nu is het tijd om de remklauw met nieuwe blokken terug te monteren. Dit gaat op dezelfde wijze als de demontage. Denk eraan het veertje terug te monteren.

Dan krijg je zoiets als dit:

Foto-ZWV8S3J4.jpg

Hoog tijd om het wiel terug te monteren. Maak het naafvlak van het wiel goed schoon/glad met een schuurklosje. Gebruik op de rand van het naafgat wat kopervet om toekomstige demontage eenvoudiger te maken.

Na het schuren (maar vóór het afstoffen):

Foto-OUWAWDGT.jpg

Nu kan het wiel terug gemonteerd worden. Na montage even een aantal keer de rem intrappen alvorens te rijden.

Alvorens je beamer de sporen te geven en volop achterin een stadsbus te belanden, dien je de remmen "in te remmen"

Op DEZE site vind je een techniek om dit te doen!

Succes!!!

Mijn remmen werken overigens helemaal perfect!!!! Geen gepiep, gekraak, gerammel en VEEL meer remkracht dan ooit tevoren!

Link naar reactie
  • Reacties 26
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Goed en duidelijk verhaal Martin :kisstogether: ....had je van te voren niet gedronken? :wave:

Ik laat dit soort dingen liever aan de vakman over anders eindig ik waarschijnlijk met vierkante schijven...

Je sollicitatie voor de volgende klusdag is wat mij betreft succesvol...je bent aangenomen :wave::angry:

Link naar reactie

Mooie reprtage Martin, maar of ik het zelf aandurf.......

Waarom heb je ATE RACE remblokken genomen, moet dit automatisch bij zo'n gegroefde schijven?

Link naar reactie
Mooie reprtage Martin, maar of ik het zelf aandurf.......

Waarom heb je ATE RACE remblokken genomen, moet dit automatisch bij zo'n gegroefde schijven?

Ralf,

Dat hoeft niet perse bij dit soort schijven. Elders op internet heb ik een aantal goede recensies gevonden betreffende deze blokken.

Cewl! :kisstogether:

Geen enge ziektes meegenomen? ;-)

Misschien.... incubatietijd ...???

Link naar reactie
  • 2 weken later...
Goed en duidelijk verhaal Martin :kisstogether: ....had je van te voren niet gedronken? :blink:

Ik laat dit soort dingen liever aan de vakman over anders eindig ik waarschijnlijk met vierkante schijven...

Je sollicitatie voor de volgende klusdag is wat mij betreft succesvol...je bent aangenomen :rolleyes: :harhar:

Wanneer is er een klusdag???

Link naar reactie

Erg duidelijk verhaal....ik zou bijna denken dat ik het met mijn 2 linkerhanden op deze manier ook moet kunnen ! Groot bijkomend voordeel is toch zeker ook wel de toegenomen remkracht.

Dus om een lang verhaal kort te maken : Goede en duidelijke handleiding voor het vervangen van de remblokken en -schijven :rolleyes:

Link naar reactie

Let wel op dat het wiel verwijderen een hele klus kan zijn. Vorige week van een andere M de rubber "hosen" vervangen door metaal gevlochten types, en een van de wielen was er gewoon niet af te krijgen ...

Moet met een moker en een stuk hout er flink van achteren op rammen om hem eraf te krijgen. Dus wel zaak dat de auto goed en stevig op de assen steunen staan, en niet alleen op een krik!

Link naar reactie
Let wel op dat het wiel verwijderen een hele klus kan zijn. Vorige week van een andere M de rubber "hosen" vervangen door metaal gevlochten types, en een van de wielen was er gewoon niet af te krijgen ...

Moet met een moker en een stuk hout er flink van achteren op rammen om hem eraf te krijgen. Dus wel zaak dat de auto goed en stevig op de assen steunen staan, en niet alleen op een krik!

Soms willen de wielen inderdaad niet van de naaf af komen.... als het zover is, kun je niets anders dan veel kracht en kruipolie gebruiken.

Vooraf kun je dit echter voorkomen door een klein beetje kopervet aan de centreerring en naaf te doen.

Link naar reactie
Soms willen de wielen inderdaad niet van de naaf af komen.... als het zover is, kun je niets anders dan veel kracht en kruipolie gebruiken.

Vooraf kun je dit echter voorkomen door een klein beetje kopervet aan de centreerring en naaf te doen.

Kom je nog wel aan rijden toe met al het gesleutel :schater:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.