Ga naar inhoud

Verwarming


Remmuz

Aanbevolen berichten

Nu het weer wat frisser begint te worden viel mij op dat mijn verwarming niet echt valt te regelen; Als ik de knop driekwart draai komt er nog steeds lauwe lucht uit de roosters, maar als ik de knop een klein stukje doordraai lijkt het wel of ik in een hetelucht oven zit.

De kachel werkt op zich dus prima, alleen zou ik willen dat de temperatuur wat gelijkmatiger ingesteld kan worden. Is dat op 1 of andere manier te regelen?

Link naar reactie
  • Reacties 49
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Heb precies het zelfde verhaal. B)

Zelfde hier. Is/was een bekend verschijnsel en schijnt ooit door BMW gratis in orde te zijn gemaakt. Er is veel wat over te vinden op diverse fora. Met oudere auto's hoeven we nu niet meer bij de dealer aan te komen, vrees ik.

aangepast door Rob
Link naar reactie
Nu het weer wat frisser begint te worden viel mij op dat mijn verwarming niet echt valt te regelen; Als ik de knop driekwart draai komt er nog steeds lauwe lucht uit de roosters, maar als ik de knop een klein stukje doordraai lijkt het wel of ik in een hetelucht oven zit.

De kachel werkt op zich dus prima, alleen zou ik willen dat de temperatuur wat gelijkmatiger ingesteld kan worden. Is dat op 1 of andere manier te regelen?

Hier nog even op terugkomend: inderdaad driekwart naar rechts en er begint pas dan warme lucht te komen. Eerder niets, terwijl 'ie bij het smalle rode lijntje al zou moeten gaan verwarmen, rechts oplopend naar heet.

Helemaal naar rechts is belachelijk heet en met een paar millimeter terug, moet je je juiste warmte instelling maar zien te maken. Dat wordt ook weer heter en zo ben je constant met je temperatuur bezig. Te gek voor woorden dus; de verwarming moet functioneren over de gehele knop en niet pas in het laatste kwart.

Ik ben uitgebreid op zoek gegaan op google en wat forums, maar kon er niets meer over vinden, terwijl ik 100% zeker weet dat het probleem ooit ergens is beschreven. Wel komen er andere koelingsproblemen aan de orde, maar die zijn niet waar het hier om gaat. Die gaan meer over te weinig koelvloeistof, kapotte thermosaten en naaldjes die niet in het midden staan. Ergens noemt iemand ons probleem, maar daar wordt niet op ingegaan.

Zoals ik al schreef: het probleem moet bij de dealer bekend zijn, want in de garantieperiode is dit probleem gratis door de dealers verholpen. Dat weet ik zeker!

Misschien willen jullie ook nog eens op zoek gaan? Voor zover ik me herinner was het geen groot probleem en mogelijk is toen de thermostaat vervangen. Vaag herinner ik me iets van en ander merk thermostaat, maar voor hetzelfde geld is er iets anders vervangen, ik ben er helemaal niet zeker van.

En dat zelfs Sledge hiervan niet even iets vindt valt me een beetje tegen. ;) ^_^

Link naar reactie

Vond het onderstaande op mijn AllData CD's:

1997 BMW Z3 Roadster (E3617) L6-2793cc 2.8L DOHC (M52) Copyright © 2003, ALLDATA 8.00 Page 1

Heater Control Valve: Description and Operation

WATER VALVE(S)

The heating system utilizes hot coolant from the engine cooling system to warm air for heating the passenger compartment. The amount of coolant that flows into the heating system is controlled by an electric water valve.

The water valve is electrically actuated. It is located beside the brake booster. It controls coolant flow through the heater core. The valve is powered closed by an electric switch when not powered, it springs open. The valve, when powered closed, prevents hot coolant from entering the heater core, so the air entering the passenger compartment is not heated. When power is removed, the valve springs open, so that hot coolant flows through the heater core and can warm the air entering the passenger compartment.

Zal vandaag of morgen kijken of ik hier iets mee kan.

Link naar reactie
Vond het onderstaande op mijn AllData CD's:

1997 BMW Z3 Roadster (E3617) L6-2793cc 2.8L DOHC (M52) Copyright © 2003, ALLDATA 8.00 Page 1

Heater Control Valve: Description and Operation

WATER VALVE(S)

The heating system utilizes hot coolant from the engine cooling system to warm air for heating the passenger compartment. The amount of coolant that flows into the heating system is controlled by an electric water valve.

The water valve is electrically actuated. It is located beside the brake booster. It controls coolant flow through the heater core. The valve is powered closed by an electric switch when not powered, it springs open. The valve, when powered closed, prevents hot coolant from entering the heater core, so the air entering the passenger compartment is not heated. When power is removed, the valve springs open, so that hot coolant flows through the heater core and can warm the air entering the passenger compartment.

Zal vandaag of morgen kijken of ik hier iets mee kan.

Dat is een duidelijk verhaal. Betekend dus dat als er iets mis is met de stoomvoorziening je alles ipv niets krijgt: beetje omgekeerd voor je gevoel, maar daar zullen ze wel een practische reden voor gehad hebben. Zou dit een simpele zekering kunnen zijn bij de mensen die de kachel niet kunnen regelen?

Link naar reactie

Hij zit toch onder de motorkap?

Als je met 2 of 3 kleine lijmklemmen de slangen dicht knijpt loopt alleen het apparaatje leeg, geen probleem dacht ik, of ben ik nu te simpel, er zitten toch maar 2 slangen aan en bij de 6cil. 3 slangen :)

Link naar reactie
Onderdeel 4?

Zou het best eens kunnen zijn. Ik heb het even opgezocht en het is part 64118375443 en kost ongeveer € 65,- ;)

Klopt, in mijn ETK komt die €50,- maar goed.

Ik neem aan dat hij inderdaad aan de buitenkant geplaatst is, en dat je er met een beetje gefriemel wel bij zou moeten kunnen komen. Ik kijk straks eens even, en anders moet hij maar de brug op.

Het idee van Tobias moet trouwens wel lukken.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.