Ga naar inhoud

sneeuwkettingen


wkamphuis

Aanbevolen berichten

Hallo,

Heeft hier iemand ervaring met sneeuwkettignen op de Z4?

Ik ben van plan deze winter een of twee keer in de Z naar de alpen te rijden.

In de alpen zijn sneeuwkettingen verplicht en soms ook echt nodig.

Snowsocks worden niet gezien als geldig alternatief voor echte kettingen.

Ik heb online de Thule K-Summit K23 gevonden:

Deze zou voor mijn banden (255/35/18 achter) geschikt moeten zijn.

Rondom de band zit zeker 5cm ruimte dus op het eerste gezicht zou dit zonder problemen moeten passen.

Maar heeft iemand ervaring met deze of andere sneeuwkettingen ?

p.s.

Vorig jaar in een prius naar Oostenrijk gereden, dat nooit meer.

Dat ding was niet vooruit te branden en ik miste mijn z4 enorm.

Dus dit jaar lekker eigenwijs in de Z4 ;-)

Link naar reactie
  • Reacties 8
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Administrator

Tenzij er iemand afgelopen jaar ervaring heeft opgedaan is er weinig Z4-wintersportervaring. Ik heb vorig jaar ook naar die K-summit gekeken, maar die zijn extreem duur en de ervaringen zijn wisselend ... Ik ben vorig jaar uiteindelijk maar weer met de Volvo gegaan met standaard sneeuwkettingen van een paar tientjes ;)

Link naar reactie

ANWB heeft een test op internet

Gebruik zelf RUD Centrax scheeketze. Er zit geen ketting aan de achterzijde. Dus kan er achter niets kapot gaan/slaan.

Je hoeft niet in de sneeuwblubber op de grond te liggen of te knielen. Super snelle montage. Je legt hem er voor 70% overheen, en je kan wegrijden. Trekt zich zelf aan.

Thuis even oefenen/proberen welke meegeleverde DOP op jouw wielbout past

aangepast door mohikaan
Link naar reactie

Hallo,

Bedankt voor de info, die kettingen van Rud zijn bijna gelijk aan die van Thule.

Dit soort kettingen zijn wel een stuk duurder dan de 'normale' kettingen maar met de beperkte ruimte tussen wiel en wielkast is het plaatsen van normale kettingen erg lastig. Je hebt te weinig ruimte om met je hand achter het wiel te komen om de ketting te plaatsen. En dat dan aan het eind van een rit van 1000km in de diepe sneeuw langs de kant van de weg....

Ik zal binnenkort ook maar eens een setje aanschaffen. Als ik ze nodig heb in (Oostenrijk/Frankrijk) zal ik uiteraard wat foto's maken en hier plaatsen.

Link naar reactie
  • Administrator

Ik zou dan nog eens nadenken over of je nou Rud of Thule wilt; Thule is fors duurder en volgens meerdere tests overall een minder goed product. Let daarbij wel ook even op de specifiek relevante eigenschappen voor een Z4, zoals hoe de kettingen het met achterwielaandrijving doen ...

Link naar reactie

Prima, dan maar Rud ipv Thule. Alleen komen mijn achterbanden (255/35/18) weer niet in de lijst van de Rud centrax voor. Ik heb de importeur een maar mailtje gestuurd.

Qua kosten reken ik op zo'n 350 euro, dat is 3,5 keer de prijs van normale kettingen maar ik zie weinig alternatieven. Als die er wel zijn (behalve thuisblijven) dan hoor ik dat graag :)

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Oud topic, maar ik wou toch even melden dat ik uiteindelijk voor de Thule CK-7 102 sneeuwkettingen ben gegaan. Dit zijn 'normale' sneeuwkettingen maar dan met hele kleine schakels. Deze waren de helft goedkoper (170 euro) en ook wat compacter, handig want zoveel bagageruimte heeft de Z4 ook weer niet.

Afgelopen week heb ik ze even moeten testen in Méribel (FR) want ik stond direct uit de garage al vast. Ik heb ze uiteindelijk maar 50 meter omgehad maar dat ging prima.

img0771jc.jpg

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.