Ga naar inhoud

peil koelvloeistof


maikzzz

Aanbevolen berichten

ik heb hier al lopen zoeken naar het bijvullen van koelvloeistof maar ik kom er echt niet uit (ik ben wel a-technisch dus vergeef me de eventuele domme vragen :schater: )

ik ben vanmiddag wezen bijvullen omdat ik afgelopen week in de file stond en de meter van koelvloeistof helemaal richting rood ging ik schok me dood. Vanmiddag het peil gechecked en was wel erg laag... dus ik bijvullen. Alleen ik wist eigenlijk nieteens tot welk peil ik moet vullen, ik lees her en der dat er ergens 'kalt' zou moeten staan maar dat zie ik dus niet. Ik zie alleen maar streepjes en een dikke streep in het midden tussen alle kleine streepjes. Ik ben er dus maar vanuit gegaan dat ik tot dit streepje moest vullen.

Nu heb ik de motor aangezet en warm laten draaien, echter.... het peil ging zo stijgen dat het gewoon helemaal overliep!! Toen maar weer motor uitgedaan. Daarna de vulklep dichtgedraaid en alleen de ontluchtingsplug nog niet ingedraaid. Motor opnieuw aan.. warm geworden beetje toeren gemaakt. toen spoot er weer koelvloeistof uit het onluchtingsgaatje..

Nu is het inmiddels donker, ik moet morgen met de auto op pad. ik vraag me af of ik uberhaupt wel kan rijden of is het normaal dat het peil zo stijgt? Of kan ik zo beter het peil maar even laten zakken.........

ik snap niks van al die techniek LOL

Link naar reactie
  • Reacties 8
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Oej, dat is niet fijn. :unsure: (maar wel weer leuk om weer eens wat van je te lezen :rolleyes: )

Heb je het bijvullen gedaan bij warme motor?

Link naar reactie

hey ruud altijd goed om hier rond te hangen, kijk regelmatig hoor maar ben niet zon poster :rolleyes: maarre het bijvullen heb ik eerst gedaan toen de motor koud was. toen warm geworden liep er nogal veel vloeistof uit... toen maar weer koud laten worden en uurtje terug nog een keer geprobeerd, zelfde verhaal...

Link naar reactie

Bij warme motor komt het systeem onder druk te staan .

Dus het openen bij draaiende motor kan het dus overstromen.

Vul nu ( inmiddels koude motor) bij tot het KALT streepje of anders half vol.

Dopjes allemaal erop en rijden maar.

Kijk morgen bij thuiskomst na ca 30 min wat het nivo is . Zou ongeveer hetzelfde moeten zijn.

Hoeveel moest je de 1e keer bijvullen ??

Het kan ook zijn dat je waterpomp defect is of het kunststof flens verbindings stuk ( alleen zichtbaar bij warme motor)

Hou dus je temp. metere goed in de gaten. Neem ff een extra liter koelvloeistof mee ( of water) . Bij oplopende temp meter > motor af . Evenlaten staan > systeem bijvullen en voorzicht terug rijden (of naar de garage)

Link naar reactie

Hoi, let op...het kan ook zijn dat het koelsysteem ergens is verstopt. Hierdoor wordt de motor te warm. Dit kan uiteraard enorme schade aan je motor veroorzaken. Mijn advies: Koelsysteem af laten persen om te kijken of alles nog open is (eenvoudige test).

Succes!

Link naar reactie

simpele oplossing... gewoon vanmorgen tot het midden gevuld gereden.. en het metertje ging heel langzaam naar het midden toe (ging de afgelopen dagen echt binnen 5 min naar het midden nu moet ik er eerst 15min voor toeren maken). Alleen net even gechecked maar peil was wel weer lager als hoe ik hem vanmorgen gevuld had. Nog 1x bijvullen en kijken hoe het er morgen bijstaat.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.