Ga naar inhoud

Rubbers expansievat vervangen


Ronlittle

Aanbevolen berichten

Nadat ik hier gelezen had dat de 4 cylinders vaker koelvloeistof misten, de mijne gecheck en ik miste het ook.

Systeem op het werk afgeperst en ja het waren de rubbers van het expansievat.

Dus vandaag rubbers gehaald en de boel vervangen, bij mij was het de bovenste maar heb ze beide vervangen.

Nodig:

Rubbers nr 17111712966 (kleine, boven) €1,39

nr 17211712965 (grote, onder) €3,12

Torx 25

Schroevendraaier

8 & 10 mm sleutel

Koelvloeistof

Vaseline

Om meer plaats te hebben heb ik het luchtfilterhuis verwijderd.

100_1704.jpg

2x 10mm moertjes los maken en de klem om de rubberslang bij de luchtmassameter los maken, daarna filterhuis verwijderen.

100_1695.jpg

Klem voren op de radiator naar boven en naar voren trekken.

De ontluchtings schroef eruit draaien, de vuldop eraf draaien en de 2 torx 25 schroeven eruit draaien.

Aan de achterkant zit de tunnel van de fan met 1 zelftapper vast (sleutel 8mm).

Je kunt nu het plastic plaatje van de bovenkant afhalen.

Onder aan de radiator zit een slang, draai de klem los en verwijder de slang (let op er loop koelvloeistof uit de slang en expansievat vang deze op)

bindt de slang naar boven vast dan loopt er niet alles uit.

Het expansievat zit nu nergens meer aan vast en kan eruit getrokken worden. Vergis je niet het zit behoorlijk vast in de rubbers.

100_1698.jpg

Zo ziet het uit als het expansievat weg is.

Voordat je het vat terug plaats met nieuwe rubbers, maak je de uitsparing waar het vat in schuift onder schoon en droog anders gaat het

expansievat er niet in.

100_1697.jpg

100_1696.jpg

Verwijder de oude rubbers en maak de plaats waar de rubbers zit goed schoon.

Plaats nu de nieuwe rubbers en smeer ze in met wat vaseline dan gaan het terug plaatsen van het expansievat makkelijker.

Plaats het expansievat terug, monteer de slang onder weer erop, plaats het plaatje terug. Plaats het luchtfilterhuis terug.

Vul het expansievat met koelvloeistof en laat de auto warm draaien, zet de verwarming op warm max.

Komt er vloeistof uit het ontluchtingsgat, stop de motor en draai de onluchtings schroef erin.

Controleer het niveau en vul eventueel bij, laat de auto nu weer warm draaien tot dat de linker slang aan de radiator warm is,

de thermostaat is nu open. Stop de motor en controleer weer het niveau en vul het bij. Draai de vuldop erop.

Maak een ritje en hou de temperatuur in de gaten. Laat de motor afkoelen en controleer dan nog eens het niveau en vul het aan tot de streep kalt.

Controleer het niveau na een paar ritten nog eens.

Als ik iets vergeten ben hoor ik het wel.

Grtz Ron

Link naar reactie
  • Reacties 0
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.