Ga naar inhoud

Koelvloeistofnivea in expansievat


Blackwwz3

Aanbevolen berichten

Ik heb een vraag, is de koud/kalt aanduiding het minimale koelvloeistofniveau of het maximale?

Reden van deze vraag is, dat iedere keer als ik controleer staat mijn vloeistof er 1 tot 1,5 streepje onder met koude moter. Vul ik hem dan tot de koud/kalt stand bij dan is die na een rit, en totale afkoeling wederom 1 tot 1,5 streepje eronder.

Vul ik hem niet bij, nu 3 weken geleden voor het laatst, blijft die gewoon op 1 tot 1,5 streepje eronder staan. maw naar mijn mening lekt die niet( zie ook niets, ook niet met kleden of krant, witte rook en via oliecontrole.

Kan iemand mij hier meer duidelijkheid over geven?

Link naar reactie
  • Reacties 15
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Hoi,

Lijkt me een typisch gevalletje van "niks aan de hand"

Anders gewoon even uit laten lezen op storingen, bij roodkapje in reeuwijk uiteraard :thumbup:

Kan eventueel een lekkende thermostaat zijn. Dan heb je minimaal verlies.

Hoogstwaarschijnlijk zit ie gewoon te vol als je bijvult en gooit ie het overschot er automatisch uit.

Ik weet niet precies welk type z3 je rijdt?

Maar bij een 3.0 kijk je gewoon naar het rode pijlstokje dat omhoog komt uit het koelvloeistof vaatje.

Bij een koude motor komt ie net tot de rand van het vaatje.

Groeten Maarten :wave:

Link naar reactie
Hoi,

Lijkt me een typisch gevalletje van "niks aan de hand"

Anders gewoon even uit laten lezen op storingen, bij roodkapje in reeuwijk uiteraard :thumbup:

Kan eventueel een lekkende thermostaat zijn. Dan heb je minimaal verlies.

Hoogstwaarschijnlijk zit ie gewoon te vol als je bijvult en gooit ie het overschot er automatisch uit.

Ik weet niet precies welk type z3 je rijdt?

Maar bij een 3.0 kijk je gewoon naar het rode pijlstokje dat omhoog komt uit het koelvloeistof vaatje.

Bij een koude motor komt ie net tot de rand van het vaatje.

Groeten Maarten :unsure:

Hoi Maarten,

Bedankt voor je reactie

Het is een 1.8, de thermostaat is net vervangen ( 2 weken terug) omdat me temperatuurmeter zo laag aangaf

groet

Link naar reactie
Misschien een idee om het systeem een keertje goed te ontluchten??

Gewoon bijvullen, maar dan met de ontluchtingsschroef open. Zodra het hier uit komt lopen zit hij netjes vol!

Hoi hoi,

Is ook al gedaan, ivm het vervangen van me thermostaat is die gelijk ontlucht.

Blijft dus een raadsel, want volgens alle gegevens, zowel op internet als bij diverse dealers moet die bij koude moter op streepje kalt staan, en klint raar hij vertikt dat.

Bij bijvullen tot dat streepje verdwijnt het gewoon en gaat die weer precies op 1 tot 1,5 streepje eronder staan. Doe ik er dan niets aan dan blijft het zo.

groet

Link naar reactie
Hoi hoi,

Is ook al gedaan, ivm het vervangen van me thermostaat is die gelijk ontlucht.

Blijft dus een raadsel, want volgens alle gegevens, zowel op internet als bij diverse dealers moet die bij koude moter op streepje kalt staan, en klint raar hij vertikt dat.

Bij bijvullen tot dat streepje verdwijnt het gewoon en gaat die weer precies op 1 tot 1,5 streepje eronder staan. Doe ik er dan niets aan dan blijft het zo.

groet

Ik heb met een vorige auto van me (BMW 323ti) ook zo´n vergelijkbaar probleem gehad.

Mijn koelvloeistofpijl was altijd netjes, maar kon hem wel bijvullen. (bleek later een lek in de radiator).

Het was niet veel, maar ik kwam er een beetje laat achter, omdat het vloeistofpijl altijd klopte.

Hij gooit het er niet gewoon uit als hij warm is? of slangen erg hard?

Link naar reactie
Ik heb met een vorige auto van me (BMW 323ti) ook zo´n vergelijkbaar probleem gehad.

Mijn koelvloeistofpijl was altijd netjes, maar kon hem wel bijvullen. (bleek later een lek in de radiator).

Het was niet veel, maar ik kwam er een beetje laat achter, omdat het vloeistofpijl altijd klopte.

Hij gooit het er niet gewoon uit als hij warm is? of slangen erg hard?

Alles is afgeperst, waarbij we extra gekeken hebben naar de radiator, geen druppeltje te bekennen. Ook alle slangen zijn van het begin tot het eind soepel, ook daar geen lek gezien met afpersen

Link naar reactie

Dus de auto verliest gewoon 0 koelvloeistof, maar je kunt onbeperkt bijvullen?

hmmz.... :offtopic:

Word er nog niet veel wijzer van! ook geen sludge aan de olievuldup?

Anders heb ik geen idee... Volgens mij heb je een M43 motor en daar zit achterop de kop een kunstof buisje, hier wil hij nog wel geregeld op lekken.

Je bent zeker niet toevallig 4 april erbij?

Link naar reactie
Dus de auto verliest gewoon 0 koelvloeistof, maar je kunt onbeperkt bijvullen?

hmmz.... :thumbup:

Word er nog niet veel wijzer van! ook geen sludge aan de olievuldup?

Anders heb ik geen idee... Volgens mij heb je een M43 motor en daar zit achterop de kop een kunstof buisje, hier wil hij nog wel geregeld op lekken.

Je bent zeker niet toevallig 4 april erbij?

Inderdaad, als ik niet bijvul blijft die 1 tot 1,5 streepje onder de Kalt lijn, gooi ik er iets bij tot op de kalt streep gooit die het er op de een of andere manier uit.

Vul ik dus niet bij blijft het 1 tot 1,5 streepje eronder staan.

Naar wat ik begrijp is die kalt lijn om maar zo te zeggen het laagste punt voor het koelvloeistof niveau, dus vandaar dat ik het het liefst bijvul.

Blijft spoken dus.

Oliedop nagekeken en er zit geen sludge in, ik heb inderdaad een M43 motor, dat buisje achterop zal ik opzoeken. als ik je dus goed begrijp zit die aan de schutbord kant?

Alvast bedankt

Link naar reactie
Inderdaad, als ik niet bijvul blijft die 1 tot 1,5 streepje onder de Kalt lijn, gooi ik er iets bij tot op de kalt streep gooit die het er op de een of andere manier uit.

Vul ik dus niet bij blijft het 1 tot 1,5 streepje eronder staan.

Naar wat ik begrijp is die kalt lijn om maar zo te zeggen het laagste punt voor het koelvloeistof niveau, dus vandaar dat ik het het liefst bijvul.

Blijft spoken dus.

Oliedop nagekeken en er zit geen sludge in, ik heb inderdaad een M43 motor, dat buisje achterop zal ik opzoeken. als ik je dus goed begrijp zit die aan de schutbord kant?

Alvast bedankt

Deze zit inderdaad aan de schutbord kant. Je kunt er net met de hand achter komen om voorzichtig te voelen of hij daar nat is. (de slang zit vast aan de leiding van de carterontluchting) als je bijvult loopt het reservoir dan uiteindlijk over?

Link naar reactie
Deze zit inderdaad aan de schutbord kant. Je kunt er net met de hand achter komen om voorzichtig te voelen of hij daar nat is. (de slang zit vast aan de leiding van de carterontluchting) als je bijvult loopt het reservoir dan uiteindlijk over?

Ok alvast bedankt, ik zal er kijken.

Nee het resevoir loopt niet over als die warm is

groet

Link naar reactie
Deze zit inderdaad aan de schutbord kant. Je kunt er net met de hand achter komen om voorzichtig te voelen of hij daar nat is. (de slang zit vast aan de leiding van de carterontluchting) als je bijvult loopt het reservoir dan uiteindlijk over?

Beste Hoedjeop

Pijpje gevonden, zowel gevoeld als met spiegeltje gekeken, is helemaal kurkdroog.

Ik krijg toch echt het gevoel dat die Kalt streep op het expansievat de maximale stand is van je koelwater en niet de minimale stand ( als de moter totaal afgekoelt is)

Want hoe ik het ook probeer, hoe ik ook kijk, hij blijft er 1,5 streepje onder staan, zodra ik er maar iets bij doet ( al is het maar een half streepje) dan hoppa gooit die het er gewoon uit, doe ik niks erbij ( dus weer op dat 1,5 streepje eronder) en rij ik dezelfde afstanden en weg, blijft die telkens gewoon op 1,5 streepje onder de Kalt lijn staan.

Ik snap het nu echt niet meer eerlijk gezegd

Link naar reactie
Beste Hoedjeop

Pijpje gevonden, zowel gevoeld als met spiegeltje gekeken, is helemaal kurkdroog.

Ik krijg toch echt het gevoel dat die Kalt streep op het expansievat de maximale stand is van je koelwater en niet de minimale stand ( als de moter totaal afgekoelt is)

Want hoe ik het ook probeer, hoe ik ook kijk, hij blijft er 1,5 streepje onder staan, zodra ik er maar iets bij doet ( al is het maar een half streepje) dan hoppa gooit die het er gewoon uit, doe ik niks erbij ( dus weer op dat 1,5 streepje eronder) en rij ik dezelfde afstanden en weg, blijft die telkens gewoon op 1,5 streepje onder de Kalt lijn staan.

Ik snap het nu echt niet meer eerlijk gezegd

Iets eronder staan mag wel... 1,5 streepje is niet echt laag he.

En als de rest eronder eruit gegooit word.

Dan ga ik er eigenlijk bijna vanuit dat het allemaal wel goed zit.

Link naar reactie
Iets eronder staan mag wel... 1,5 streepje is niet echt laag he.

En als de rest eronder eruit gegooit word.

Dan ga ik er eigenlijk bijna vanuit dat het allemaal wel goed zit.

Ik denk het ook, 1,5 streepje is nog geen half koffiebekertje, ik kan nergens wat zien van de buitenkant, hij is nu totaal 2 keer afgeperst, ook niks geen verliezen.

ik ben er nu 3 weken mee bezig, en het eindresultaat blijft 1,5 streepje eronder en alles blijft goed.

Ik denk dat ik het wel in de gaten blijf houden( doe ik normaal ook wel, maar nu wat meer) en het lekker zo laat.

Bedankt voor je adviezen HoedjeQp

Link naar reactie
Ik denk het ook, 1,5 streepje is nog geen half koffiebekertje, ik kan nergens wat zien van de buitenkant, hij is nu totaal 2 keer afgeperst, ook niks geen verliezen.

ik ben er nu 3 weken mee bezig, en het eindresultaat blijft 1,5 streepje eronder en alles blijft goed.

Ik denk dat ik het wel in de gaten blijf houden( doe ik normaal ook wel, maar nu wat meer) en het lekker zo laat.

Bedankt voor je adviezen HoedjeQp

Graag gedaan!

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.