Ga naar inhoud

Brandstofmeter doet vaag


Kres

Aanbevolen berichten

Oke hier is de zoveelste topic over een de brandstofmeter van een Z3

Ik heb me hier flink in verdiept maar mijn probleem ben ik nergens tegengekomen...

Ik heb er een video van geschoten...

De meter slaat uit op het moment dat je de contact aan zet. Maar kort daarop zakt hij meteen door naar leeg..

Dit doet hij ongeacht of je net hebt getankt of niet..

Heeft iemand dit meerder meegemaakt of enig idee hoe dit te fixen.. ?

Ik ben best wel thuis in elektronica en ben zeker niet bang om dingen uit elkaar te halen...

Bedankt...

Link naar reactie
  • Reacties 29
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geen ervaring mee. Maar hier staan bedradingsschema's (helaas niet van het inwendige van de klokkenset).

Ik zou beginnen die bedrading te controleren en dan ook de stekker aan de klokken set. Just a hunch, zoals gezegd: geen ervaring mee.

De opnemer zelf bestaat uit een soort potmeter: ergens op het forum staat daar een foto van.

Succes!

Link naar reactie
Geen ervaring mee. Maar hier staan bedradingsschema's (helaas niet van het inwendige van de klokkenset).

Ik zou beginnen die bedrading te controleren en dan ook de stekker aan de klokken set. Just a hunch, zoals gezegd: geen ervaring mee.

De opnemer zelf bestaat uit een soort potmeter: ergens op het forum staat daar een foto van.

Succes!

Thanks..

Schema's zin altijd erg handig...

Ja dat is ook wat ik ga doen. De bijrijders stoel staat nu naast de auto dus is het ook makkelijk om daar de bedrading te controleren..

Ja die topic heb ik idd al doorgelezen.. Zou best kunnen dat daar iets mee aan de hand is...

Lekker vroeg weekend deze week dus ga ik zo verder....

P.S: Gister nog aan de stelmotor van de bijrijders deur gewerkt... Zijn best makkelijk te verwijderen zonder dat je de raam geleiders en ramen hoeft te verwijderen.

De stelmotor is met beetje beleid helemaal uit elkaar te halen.. Alles schoongemaakt en de elektro motor met contact spray ingespoten en alles doet het weer... Scheelt weer paar euro's

Mocht iemand vragen hebben dan lees ik het wel....

UPDATE.....

Ik heb de stekker van de pomp/vlotter achter de rechter stoel losgehaald.

Als ik de weerstand direct op de pennen meet die van de vlotter afkomen dan is die oneindig.. (meter slaat niet uit en doet helemaal niks. )

Dat is niet goed....

Nou heb ik me afgevraagd hoe ik de rest van het systeem kan testen.

Heb een Engelstalige repair manual gevonden en daarin staat de de weerstand die de vlotter zou moetten aangeven tussen 10 en 250 ohm moet zijn. (10 leeg en 250 volle tank)

Nu ben ik op het idee gekomen hoe ik die weerstand na kan botsen en het is best simpel... Een potmeter...

Met deze is het me gelukt om verschillende brandstof levels na te botsen en dat was ook op de brandstof meter te zien....

Waarom de meter bij het omdraaien van de sleutel meteen uitslaat weet ik niet.... Dat vergt verder onderzoek..

Tot zo ver...

Link naar reactie

De opnemer zit geloof ik op een keramisch plaatje en die zijn berucht omdat ze gemakkelijk breken. Dan is ook gelijk electrisch de verbinding verbroken, m.a.w. opnemer naar de kloten.

Waarom de meter eerst uitslaat weet ik ook niet. Het is waarschijnlijk wel -in tegenstelling tot wat ik zou verwachten- een digitaal systeem: het brandstofniveau is ook digitaal uit te lezen op de klokkenset.

Puzzel ze!

Link naar reactie
De opnemer zit geloof ik op een keramisch plaatje en die zijn berucht omdat ze gemakkelijk breken. Dan is ook gelijk electrisch de verbinding verbroken, m.a.w. opnemer naar de kloten.

Waarom de meter eerst uitslaat weet ik ook niet. Het is waarschijnlijk wel -in tegenstelling tot wat ik zou verwachten- een digitaal systeem: het brandstofniveau is ook digitaal uit te lezen op de klokkenset.

Puzzel ze!

Ik heb het beetje ongelukkig neergezet..

Als ik de potmeter instel op zegmaar half leeg en dan de sleutel omdraai.. ( Dus alles uitzet) en weer aan dan slaat hij niet uit.. Dan gaat hij meteen naar de stand die ik heb ingesteld.. Dat is dus oke..

Is dat plaatje nog beetje te vervangen ? Want dan haal ik er een op de sloop op.. Kijken of we daar iets mee kunnen. Zal denk ik een standaard onderdeel zijn.

(Net een stelmotor voor de bestuurderskant ook uit een andere Bmw gesloopt.. Geen idee welke het was maar geen zzz en die past ook gewoon in een ZZZ)

Als ik Realoem kijk is de vlotter niet los te bestellen. Alleen in combinatie met de pomp... :rolleyes: Met de pomp is niks mis... Dus ik hoop dat ik alleen dat plaatje kan vervangen....

In welk menutje moet ik kijken voor de digitale uitlezing van het brandstof niveau ?

Link naar reactie
Is dat plaatje nog beetje te vervangen ?
Dat weet ik niet, maar ik ben er bang voor. Ik geloof dat ik Roodkapje weleens heb horen zeggen dat die heeeel gemakkelijk breken.
In welk menutje moet ik kijken voor de digitale uitlezing van het brandstof niveau ?
Verborgen functies.
Link naar reactie

Dat ruikt naar een gebroken weerstandsplaatje van de potmeter in de tank... Heb dat probleem ook (zoek op brandstofmeter, liegen).

Ik zoek ook nog een nieuw plaatje, alle slopers bij mij in de buurt zijn al uitverkocht...

Link naar reactie
Dat ruikt naar een gebroken weerstandsplaatje van de potmeter in de tank... Heb dat probleem ook (zoek op brandstofmeter, liegen).

Ik zoek ook nog een nieuw plaatje, alle slopers bij mij in de buurt zijn al uitverkocht...

Ik ga morgen ff bij de sloper kijken.. Staan aantal oude bakken.. Oke het zijn dan geen Z3 maar kijken of er iets van over te zetten is...

Het zou heel erg goed kunnen dat de weerstand verloop anders is dan bij een Z3..

Maar goed... Denk dat ik die van mij eerst ff uit ga halen en dan proberen te vergelijken....

Ja ik gok dat dat plaatje keramisch is. Buigt dus helemaal niet... Of hij is heel of in stukjes...

Wordt morgen in de benzinelucht hangen.

Kijken of ik die schroef ring nog beetje af kan draaien van de vlotter.

Daar zie ik het meest tegenop...

We gaan het meemaken...

Link naar reactie
Een paar foto's zouden het ook voor eventuele toekomstige slachtoffers een hoop duidelijker maken...

Succes ermee!

Ga ik proberen..... <_<

UPDATE....

En Idd .... Keramische plaatje is gebroken.... (heb er foto's van gemaakt. Komen straks/vanavond hier te staan... Nu onderdelen zoeken... )

Ga nu naar de sloop. Kijken of ik daar nog een vervangend onderdeel kan vinden..

Ook leuk van de eigenaar om te zegen dat de tank nagenoeg leeg is..... NOT... Heb er nog ruim 30 liter uitgehaald....

Ik mag van geluk spreken dat de vlotter er niet in een keer uit was geknald toen ik de zwarte ring er af heb geschroefd....

Link naar reactie

Naar de sloop geweest en daar hadden ze naar mijn idee niet de juiste..

Daar was het plaatje vast in het huis gemonteerd en de sleepcontacten zaten aan de arm vast.

Bij een zzz is dat plaatje dat beweegt en de contacten zijn stationair...

Maar ik ga er nog's goed naar kijken..

Link naar reactie

kijk eens bij hem misschien heeft hij iets voor je http://www.2dehands.be/autos/auto-onderdel...os&start=21

Helaas...

Geen geschikt plaatje gevonden...

Bouw nu alles dicht.

Eers opzoek naar dat plaatje..

Weet iemand in welke modellen die te vinden is? Afgezien van de Z3.... Die zal je niet zo heel erg snel ergens op de sloop vinden...

Link naar reactie
  • 2 weken later...
Ik heb dit probleem ook.

Als ik een stuk ga rijden kan de meter soms ineens naar empty gaan als de tank bv. half vol zit.

Als de oplossing hier van bekend is zou ik dat graag willen weten.

Gr Gielleeh

Weer een kleine update....

Ik heb een 2e hands vlotter op de kop getikt..

Kon nergens dat plaatje vinden...

Gister doorgemeten en deze doet het goed.

Aankomend weekend inbouwen.

Link naar reactie

Beste Kres,

Als je de unit hebt gedemonteerd, wil je eens kijken of het draaiende deel bij jou ook de achterwand van de tank heeft geraakt? Bij mij zitten daar krassen, in een draaiend patroon. Waarschijnlijk omdat bij mij de tank onder vol vacuum komt door een defect klepje. Zie de foto elders op dit forum.

Link naar reactie
  • 4 maanden later...
Oke hier is de zoveelste topic over een de brandstofmeter van een Z3

Ik heb me hier flink in verdiept maar mijn probleem ben ik nergens tegengekomen...

Ik heb er een video van geschoten...

De meter slaat uit op het moment dat je de contact aan zet. Maar kort daarop zakt hij meteen door naar leeg..

Dit doet hij ongeacht of je net hebt getankt of niet..

Heeft iemand dit meerder meegemaakt of enig idee hoe dit te fixen.. ?

Ik ben best wel thuis in elektronica en ben zeker niet bang om dingen uit elkaar te halen...

Bedankt...

Hoi Kres,

Misschien moet je eens contact opnemen (pm sturen) met Joebar (Jasper).

Volgens mij heeft hij een soortgelijke ervaring gehad, waarbij de wijzer aangaf dat de tank leeg was, terwijl hij deze net ervoor vol getankt had. Er schijnt een mogelijkheid te zijn om het e.e.a. te resetten, zonder de boel uit elkaar te halen. Bij hem was dit de oplossing voor zijn probleem. Ik weet dat de reactie van mij misschien "rijkelijk" laat is :wave: , maar misschien heb je er nog iets aan of anders misschien iemand anders met soortgelijke klachten.

suc6 en gr. Robert Jan

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.