Ga naar inhoud

Temparatuur stijgt!


Benderrocks

Aanbevolen berichten

Vanmiddag even wezen rijden en toen zag ik dat me thermostaat dichtbij het rode kwam meteen gestopt bij de benzine pomp die was 1 km verderop.

olie dop eraf gehaald, en toen was die aan het roken ook stond me koelvloeistof te koken.

Er waren geen meldingslampjes in de auto aan het branden dus had er verder geen idee van.

Ik heb er nu olie in gedaan toen leek die weer stabiel, maar de temperatuur meter wil soms nog wel eens schommelen.

-Hoeveel Olie gaat er in een 1.8i 1996 ?

-Rook vanuit de olie ernstig?

-Is het normaal dat koelvloeistof kookt?

Had al even gekeken via "zoeken" maar een hoop chaos daar qua informatie.

Alvast bedankt

Link naar reactie
  • Reacties 26
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Vanmiddag even wezen rijden en toen zag ik dat me thermostaat dichtbij het rode kwam meteen gestopt bij de benzine pomp die was 1 km verderop.

olie dop eraf gehaald, en toen was die aan het roken ook stond me koelvloeistof te koken.

Er waren geen meldingslampjes in de auto aan het branden dus had er verder geen idee van.

Ik heb er nu olie in gedaan toen leek die weer stabiel, maar de temperatuur meter wil soms nog wel eens schommelen.

-Hoeveel Olie gaat er in een 1.8i 1996 ?

-Rook vanuit de olie ernstig?

-Is het normaal dat koelvloeistof kookt?

Had al even gekeken via "zoeken" maar een hoop chaos daar qua informatie.

Alvast bedankt

Lijkt mij een geval van niet goed werkende koeling. Wellicht de termostaat defect?

Maar ik heb er niet heel verstand van dus ik zie graag betere verklaringen komen... :schater:

Link naar reactie
-Hoeveel Olie gaat er in een 1.8i 1996 ?

Tot tussen de streepjes van de peilstok, volgens het boekje. In ieder geval niet boven het bovenste streepje!

-Rook vanuit de olie ernstig?

:rolleyes:
-Is het normaal dat koelvloeistof kookt?

:huh::) Ja hoor, ik zet er onderweg altijd thee mee. Wel weer bijvullen als je thuiskomt.

Bijvullen volgens het boekje, let op: merkstreepje KALT/COLD zit achterop de expansietank.

Link naar reactie

Er gaan 4 liter olie in als je hem ververst met oliefilter wissel.

Van min. tot max. op de peilstok is +/- 1 liter.

En als de motor zo warm is zal de olie inderdaad roken.

Lijkt erop alsof je thermostaat niet meer open gaat of je waterpomp doet z'n werk niet meer.

Grtz Ron

Link naar reactie

Ik heb ook een 1.8 met M43 motor. De waterpomp en de thermostaat zijn beiden zwakke punten van de 1.8. Ik heb beiden reeds vervangen (preventief ivm 203.000 km). De "plastic" thermostaat is kinderspel (prijs dacht ik zo rond de 50 euro origineel BMW). Ook de waterpomp is goed te doen (imitatie zo rond de 40 euro dacht ik), maar je hebt een tool nodig om de poelie van de waterpomp/ventilator tegen te houden, om de poelie van de pomp af te krijgen (let op linkse schroefdraad !) en je hebt naast wat gewoon gereedschap een 32 mm steeksleutel nodig (een engelsesleutel/Bako is te dik). Toen ik na lang en creatief denken uiteindelijk iets super eenvoudigs "verzonnen" had, was 't een fluitje van een cent. Staat prima beschreven in het BMW ETK, maar met gebruik van special tools (en die had ik natuurlijk niet :-( (mocht je geen ETK hebben, dan doe maar even een PB'tje ik mail 't je toe als PDF of ik stuur 't je even via pando). Trouwens als je nog een oude waterpomp in je Z3 hebt (met kunststofschoepen), adviseer ik je so-wie-so om een upgrade met metalen schoepen te monteren. Op veel fora vind je horrorverhalen over afgebroken schoepen die de boel verstoppen.

Succes,

ltjl (a.k.a. Leon)

Link naar reactie
Test even je ventilator .

Misschien zijn de stekkerverbindingen door de pekel aangetast.

Schakelt je fan niet in.

Toen je de motorkap open deed >> draaide de fan ????

De 1.8 (M43) heeft geen electrische fan, maar een "mechanische" (visco-koppeling). Kan uiteraard ook stuk, maar draait dan altijd vol mee.

Link naar reactie

Als ik een auto pas heb controleer ik hem regelmatig, dan kun je zien of en hoeveel olie hij verbruikt.

Als je dat een maal weet bv. 1 ltr olie op 1000 km dan moet je om de 2 tankbeurten olie peilen en bijvullen.

Maar 2 ltr op 3000 km is behoorlijk.

Grtz Ron

Link naar reactie
Als ik een auto pas heb controleer ik hem regelmatig, dan kun je zien of en hoeveel olie hij verbruikt.

Als je dat een maal weet bv. 1 ltr olie op 1000 km dan moet je om de 2 tankbeurten olie peilen en bijvullen.

Maar 2 ltr op 3000 km is behoorlijk.

Grtz Ron

Inderdaad > bij een "nieuwe" auto eerst even goed bijhouden wat het verbruik is.

Ook na een onderhoudsbeurt > bij de 1e tankbeurt ff olie peilen (voor de zekerheid)

2 liter bijvullen is wel heeeeel veeeel .

In princiepe zou het verbruik 1 keer bijvullen tussen de beurten mogen zijn.

Dus ca 1 L per 5000 -10000km ( 1L bijvullen en "lage" peilstok net voor de beurt)

Met mijn 5 serie's ( 2.5L benzine) heb ik nog nooit olie hoeven bijvullen tussen de beurten.

Ook niet bij een km stand van 200 000km

Link naar reactie
Waarschijnlijk is de waterpomp kapot, de kunststof schoepjes eraf...gebeurt idd vaker

dus pompje en gelijk thermostaat vervangen .... kost je een kleine honderd aan spullen (imitatie) , oppassen dat je de poelie niet stuktrekt want die is van kunststof.

Met de 5 serie ook gehad > inderdaad altijd beiden vervangen.

Je hebt de boel toch openen en kost niet veel

Link naar reactie

En - het kan niet duidelijk genoeg gezegd worden - teveel olie is ook motormoord.

Ik weet niet hoe je ertoe bent gekomen om er twee liter in te gooien en of je tussen door hebt gepeild, maar misschien goed om toch even controleren of het niet boven het bovenste streepje uitkomt.

Link naar reactie
En - het kan niet duidelijk genoeg gezegd worden - teveel olie is ook motormoord.

Ik weet niet hoe je ertoe bent gekomen om er twee liter in te gooien en of je tussen door hebt gepeild, maar misschien goed om toch even controleren of het niet boven het bovenste streepje uitkomt.

De drijfstang ligt dan in de olie. De krukwangen slaan dan in de olie > die gaat schuimen.

De boel smeert dan helemaal niet meer ( soort zeepsop onstaat er)

Ook kan het zijn dat bij koude motor de olie druk te hoog wordt >>> schade aan afdichtingen

Link naar reactie
De 1.8 (M43) heeft geen electrische fan, maar een "mechanische" (visco-koppeling). Kan uiteraard ook stuk, maar draait dan altijd vol mee.

Ik heb ook een 1.8 (M43) en heb wel een electrische fan, heeft mss. te maken met het hebben van wel of geen airco. Ik heb airco.

Grtz Ron.

Link naar reactie
Ik heb ook een 1.8 (M43) en heb wel een electrische fan, heeft mss. te maken met het hebben van wel of geen airco. Ik heb airco.

Grtz Ron.

Krijg nou wat! Ik heb net even zitten ETK'en. Conform het ETK heeft een M43TU een "extra ventilator" welke electrisch is. De M43TU heeft inderdaad ook airco. Wist ik niet ! Heb jij ook het ETK programma? Ik zou wel eens willen weten wat er verder nog verschilt tussen de M43 en de M43TU. Van welk jaar is jouw 1.8?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.