Ga naar inhoud

Alarm gaat af zonder reden!


Chiel

Aanbevolen berichten

hoi allemaal,

sinds gisteren zit ik met een raar probleem. Als ik met Z (2001) via de centrale vergrendeling afsluit of open gaat het alarm af!

Deze stopt pas als ik de sleutel in het stopcontact doe en een paar keer op de knop voor sluiten of openen druk.

Bij het afsluiten gisteren ging het wel goed toen ik 'm op slot deed door af te sluiten via het linkerportierslot ipv met de afstandsbediening...?

Heeft iemand een idee of ik af kan sluiten zonder het alarm aan te zetten en waar kan het probleem zitten.. :thumbup:

Wat ook vreemd is, als ik afsluit met de afstandsbediening (in de sleutel) knipperen de alarmlichten niet. Ze knipperen wel 1x als ik afsluit door het portierslot te gebruiken..Raadsel 2 :harhar:

Link naar reactie
  • Reacties 17
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Het blijft een vaag gebeuren, die alarminstallaties. Misschien hebben ze ook last van de kou :harhar: .

Ik kan ook niet overzien wat er hier precies gebeurt.

Wel weet ik dat er bij mij (model maart '98) een instelling mogelijk is waarbij het met de sleutel afsluiten/openen wel of niet gekoppeld wordt aan het in/uitschakelen van het alarm. Kennelijk is dat bij jou gekoppeld.

Maar je schrijft ook dat het alarm al afgaat "Als ik met Z (2001) via de centrale vergrendeling afsluit", dat begrijp ik niet want dat zou wel betekenen dat het alarm door de afstandsbediening wordt ingeschakeld, terwijl je ook schrijft "als ik afsluit met de afstandsbediening (in de sleutel) knipperen de alarmlichten niet" :thumbup: .

Bij mij knipperen de lichten overigens éénmaal als ik met de afstandsbediening afsluit.

En oh ja - er zijn verschillende versies van die dingen...

Link naar reactie
Het blijft een vaag gebeuren, die alarminstallaties. Misschien hebben ze ook last van de kou :drank: .

Ik kan ook niet overzien wat er hier precies gebeurt.

Wel weet ik dat er bij mij (model maart '98) een instelling mogelijk is waarbij het met de sleutel afsluiten/openen wel of niet gekoppeld wordt aan het in/uitschakelen van het alarm. Kennelijk is dat bij jou gekoppeld.

Maar je schrijft ook dat het alarm al afgaat "Als ik met Z (2001) via de centrale vergrendeling afsluit", dat begrijp ik niet want dat zou wel betekenen dat het alarm door de afstandsbediening wordt ingeschakeld, terwijl je ook schrijft "als ik afsluit met de afstandsbediening (in de sleutel) knipperen de alarmlichten niet" :wave: .

Bij mij knipperen de lichten overigens éénmaal als ik met de afstandsbediening afsluit.

En oh ja - er zijn verschillende versies van die dingen...

Aha, dus de sirene van het alarm heeft ook een accu. Dat is eigenlijk wel erg logisch :drank: igv pogingen tot diefstal.

Als ik met de sleutel afsluit dan knipperen de alarmlichten niet idd, maar blijkbaar is het alarm dan wel ingeschakeld. Dat knipperen is blijkbaar een instelling. Ik ga op zoek naar een nieuwe sirene, tnx folks :newblush:

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Ja ja, eindelijk gefixt! Ivm het slechte weer bijna niet gereden en geen tijd, blabla.

Moest er wel even speciaal voor naar de bmw dealer, Bert Story hier in Nijmegen. Aan de computer gehangen ook nog en toen bleek ook nog dat de 4e cilinder niet altijd meeloopt (kan liggen aan bougies of bobine).

Qua alarm ging het dus om de motorkapsensor en niet om een kabelbreuk bij de achterklep wat ik verwachtte. De sensor is vervangen en niet eens voor heel veel geld 70 euri incl. uitlezen storingen. Ik was al een beetje huiverig toen ik zat te wachten in de big money showroom. :rolleyes:

Voor de normale werkzaamheden ga ik lekker naar mijn garage hier om de hoek B)

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody

Ik heb het precies andersom..

het alarm wil er soms niet af, zonder reden..

Dan doe ik hem maar gewoon open met de sleutel.. en rij 100m met loeiend alarm..

en daarna kan ik hem wel weer uit zetten.. Vaak is het op de zelfde locatie, dus vraag me ook al af of het misschien een

signaal is dat daar de boel stoord..?

Link naar reactie
Qua alarm ging het dus om de motorkapsensor en niet om een kabelbreuk bij de achterklep wat ik verwachtte. De sensor is vervangen en niet eens voor heel veel geld 70 euri incl. uitlezen storingen. Ik was al een beetje huiverig toen ik zat te wachten in de big money showroom. :rolleyes:

Die schakelaar kost een tientje.

Trouwens: als ze constateren dat die sensor het alarm doet (deed) afgaan, heb je nog twee kansen (en dat weten er een hoop niet): die schakelaar is kapot (gemakkelijk te controleren als je 'm eruit haalt) of de antidiefstalschakelaar achter je radio is kapot. Heel handig (maar niet heus): die twee schakelaars staan parallel en zijn dus door het alarmsysteem niet van elkaar te onderscheiden. En die radioantidiefstalschakelaar is een vreselijk gammel ding B) . Zie hier.

Waar ik mij nog over verbaas: als de schakelaar van de motorkap stuk is (en dat komt vaak voor) is dat niet altijd een reden om het alarm af te laten gaan - en zeker niet reproduceerbaar.

Als je namelijk de motorkap open maakt en dan het alarm erop zet, gaat het niet af - het alarm negeert nu de status van de motorkap. Alleen als hij soms wel en soms niet contact maakt, heb je geheid om de haverklap een alarmgeschal.

Enfin - als ie vervangen is, heb je daar in ieder geval geen zorgen meer over en zoals gezegd: ze zijn nogal eens kapot. Gemoedsrust en de nachtrust van je buren is veel waard. Meer dan zeven tientjes...

Link naar reactie
Die schakelaar kost een tientje.

Trouwens: als ze constateren dat die sensor het alarm doet (deed) afgaan, heb je nog twee kansen (en dat weten er een hoop niet): die schakelaar is kapot (gemakkelijk te controleren als je 'm eruit haalt) of de antidiefstalschakelaar achter je radio is kapot. Heel handig (maar niet heus): die twee schakelaars staan parallel en zijn dus door het alarmsysteem niet van elkaar te onderscheiden. En die radioantidiefstalschakelaar is een vreselijk gammel ding B) . Zie hier.

Waar ik mij nog over verbaas: als de schakelaar van de motorkap stuk is (en dat komt vaak voor) is dat niet altijd een reden om het alarm af te laten gaan - en zeker niet reproduceerbaar.

Als je namelijk de motorkap open maakt en dan het alarm erop zet, gaat het niet af - het alarm negeert nu de status van de motorkap. Alleen als hij soms wel en soms niet contact maakt, heb je geheid om de haverklap een alarmgeschal.

Enfin - als ie vervangen is, heb je daar in ieder geval geen zorgen meer over en zoals gezegd: ze zijn nogal eens kapot. Gemoedsrust en de nachtrust van je buren is veel waard. Meer dan zeven tientjes...

Zo Tja, je hebt destijds een hele zoektocht gehad.. De sensor 'radio is kwijt sukkel' B) was bij me niet bekend die houd ik in mijn achterhoofd voor als er weer problemen optreden.

Mijn alarm is vooralsnog rustig dus ik denk dat het probleem verholpen is. :rolleyes:

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Dit issue heb ik verder met Ruud via PB afgehandeld. Maar ik zie net dat ik er hier in de topic niks over geschreven heb, dus alsnog:

Ruud heeft de sirene vervangen, dit bleek niet het enige probleem want, ook het motortje voor het slot van de achterklep werkte niet meer waardoor ook het alarm getriggerd kon worden. (achterklep blijft open bij gebruik van centrale vergrendeling).

Al met al is het volgende dus vervangen/gechecked:

Motorkapschakelaar (vervangen)

Radiosensor (gechecked)

Sirene (vervangen)

Motortje achterklep (vervangen)

Tot op heden geen last meer gehad, het is wel duidelijk geworden dat er veel oorzaken kunnen zijn. Uitlezen bij de dealer leverde eigenlijk alleen maar op dat de motorkapsensor niet goed werkte..

Link naar reactie
  • 1 jaar later...
Gast Z3-Widebody

Ik heb het nu dus ook, dat mijn alarm spontaan afgaat..

Vervolgens krijg ik hem dan ook niet meer op het alarm, want dan gaat hij piepen..

Als ik dan de motorkap even open en dicht doe, dan is het weer verholpen..

Waar zit die motorkapsensor eigenlijk?

En als ik het dus goed begrijp is het +/- € 70,- voor het vervangen?

Link naar reactie
Vervolgens krijg ik hem dan ook niet meer op het alarm, want dan gaat hij piepen..

Da's raar, want als het alarm ziet dat er iets open staat, zou hij er niet meer op moeten reageren. M.a.w. als je de motorkap open zet en dan het alarm inschakelt, wordt die schakelaar (en die van de radio dus) verder genegeerd.

De schakelaar zit (als je er voor staat) net rechts van de radiator, in het verlengde van het luchtfilter en ziet eruit als een zwart staafje dat uitsteekt.

Maar dat stel samen (motorkap- en radio-schakelaar) is een ontbetrouwbaar geheel.

Link naar reactie
  • 3 weken later...
Gast Z3-Widebody
Motorkapschakelaar (vervangen)

Radiosensor (gechecked)

Sirene (vervangen)

Motortje achterklep (vervangen)

Ik heb precies het zelfde probleem dus.. ga er komende week maar wat aan laten doen, want hij gaat de laatste tijd steeds vaker vals af..

Het vreemde is alleen dat hij bijvoorbeeld pas na 2 uur ofzo vals afgaat, nadat ik hem opslot heb gedaan, dus niet direct.. :drank:

2 vragen heb ik alleen nog, ik heb geen originele BMW radio, maar kan ik dan alsnog een radio sensor hebben?

en 2; mijn achterklep motortje is volgens mij ook defect, want deze gaat ook afentoe niet mee opslot en soms weer wel..

dus die moet ik dan ook laten vervangen?(want dit kan dus ook effect hebben op een vals alarm?)

ps.

het rare is trouwens ook nog, dat als ik een vals alarm heb gehad.. en ik de auto open en dicht doe.. dat het alarm dan een piep geeft, alsof er een deur of iets niet goed dicht is.. als ik dan vervolgens mijn motorkap even open en dicht doe.. is het euvel weer even verholpen.. :ok:

Link naar reactie
Het vreemde is alleen dat hij bijvoorbeeld pas na 2 uur ofzo vals afgaat, nadat ik hem opslot heb gedaan, dus niet direct.. :thumbup:
Kan toch aan zo'n schakelaar liggen.

ik heb geen originele BMW radio, maar kan ik dan alsnog een radio sensor hebben?

Sensor is een groot woord... Het is een shakelaar. Achterop de originele radio zit een kunsttof staafje geschroeft dat in die schakelaar valt. Als je de radio eruit haalt, trek je het staafje uit de schakelaar en dat creëert de alarmconditie.

Ik vermoedt dat er wel meer merken radio's zijn die een voorziening hebben om dat staafje erop te schroeven.

mijn achterklep motortje is volgens mij ook defect, want deze gaat ook afentoe niet mee opslot en soms weer wel..

dus die moet ik dan ook laten vervangen?(want dit kan dus ook effect hebben op een vals alarm?)

Kan aan het motortje zelf liggen, maar ook aan de bedrading (overgang chassis-kofferblakklep is berucht)
het rare is trouwens ook nog, dat als ik een vals alarm heb gehad.. en ik de auto open en dicht doe.. dat het alarm dan een piep geeft, alsof er een deur of iets niet goed dicht is.. als ik dan vervolgens mijn motorkap even open en dicht doe.. is het euvel weer even verholpen.. :unsure:

Merkwaardig. Maar zoals gezegd: er is het één en ander instelbaar aan deze dingen, totnutoe heb ik de computer daarvoor alleen bij de BMW dealer gezien. Het is ook niet instelbaar met de gewone computer: ze moesten er een oudje voor achter uit de werkplaats halen. Ik heb die software ook nog niet om marktplaats ofzo voorbij zien komen en daar is toch heel wat verkrijgbaar.

Die van mij piept nooit om iets aan te geven, ook niet als ik hem op alarm schakel. Hij gilt alleen als er een echte ALARM conditie optreedt. En dat doet ie dan ook hard!

Of je er in de praktijk wat aan hebt, is een heel ander verhaal.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.