Ga naar inhoud

z3 coupe 2.8 valt soms stil


krikke_s2000

Aanbevolen berichten

als de temperatuur tussen koud en warm tussen staat gaat het stationair toerental op en neer

en na een paar keer valt deze stil het is niet direct na elkaar er zit elke keer een 20 tal seconden tussen

inlaat nokkeas sensor is al vervangen gaf een storing katalysator gelast was gescheurd ook geen verandering

grtz kristof

Link naar reactie
  • Reacties 29
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

onregelmatig toerental, bleek bij mn Z4 destijds een kapotte luchtmassameter te zijn

NB dak er op houden (wel zo warm als je stilvalt met dit weer :schater: )

Of scheurtjes in de luchtbalg naar het inlaatspruitstuk. Die verteren nog wel eens bij een auto van +/- 10 jaar oud. Maar meestal krijg je dan wel een melding van het motormanagement.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Hey...

Ik heb iets wat er een beetje op lijkt. Vrijwel altijd als ik ca. 10km gereden (vaak op de snelweg, op ca. 3000 toeren) heb dan krijg ik gedurende een seconde dat de toeren geheel terugvallen (zeg naar 2000 toeren), alsof het motermanagement eventjes ingrijpt. Daarna is het direct weg en gaat ie weer als de brandweer. Bij extreem nat weer is de motor ook wel eens bij 2 opeenvolgende stoplichten afgeslagen als de toeren sterk terugvallen (maar is maar 2x voorgekomen). Dit lijkt met elkaar te maken te hebben maar ik ben een volstrekte leek op het gebied van motortechniek. Wat moet ik hiermee doen? :thumbup:

Link naar reactie

Ik heb het alleen in de winter. Wanneer het echt koud wordt gaat na de start ca. 2 minuten het toerental wat op en neer. Soms lijkt het of ie afslaat maar dat gebeurt niet. Wanneer de motor enigszins warm begint te worden is het over en snort de 6-cilinder als vanouds. In de zomermaanden geen last trouwens.

Ruud naar laten kijken maar volgens hem een kwaaltje waar je mee moet leren leven. Geen probleem.

Ik laat hem in de winter toch zoveel mogelijk binnen staan.

Link naar reactie

Hoi,

Zal ik de juiste prognose dan maar geven.....hou je vast: Vanos ringen uitgehard :thumbup:

Zie ook youtube filmpjes

Zie ook de uitgebreide handleidingen :m: !

Kan verholpen worden, dit is te lezen op de beisan systems pagina.

LET OP: als de dealer dit voor je oplost komen er WEER foute seals in te zitten dus dit is geen goede optie.

Wellicht dat Roodkapje de ringen al eens heeft vervangen???

Succes! Groeten, Rogier :m:

Link naar reactie

mmm interessant...

Mijn dubbel-vanos 2.8 QP heeft verdacht veel van de symptomen ;)

tijdens de opwarmfase (lees; met naald in het blauwe gedeelte koelvloeistoftemp.) wil hij eens in de zoveel seconden afslaan, maar 9 uit 10 keer pakt hij toch weer op.

het lijkt net of hij bijna in slaap valt maar dan net op tijd wakker schrikt ;)

als hij warm is blijft hij prima lopen. (is denk ik ook wel logisch, de hele zooi wordt warm, zet een beetje uit en zorgt dan wel voor een goede afsluiting)

ook heb ik het idee dat ik een soort van overgang voel rond de 3000 RPM, vooral in de 1e en 2e versnelling.

hij gaat er dan pas >3000 echt aan sleuren zoals ik van hem gewend ben <_<

verder voel ik een soort van trilling in de aandrijflijn als ik van >3000 RPM terugzak naar <3000RPM.

vooral de versnellingspook voel je aardig trillen.

dit klopt allemaal heel aardig met het verhaal van Beisan Systems (gave link Brandrover :thumbup: , supercompleet!)

Even wachten tot de temperatuur weer op 'sleutelniveau' ligt en dan de mouwen maar eens opstropen ben ik bang!

Grtz

Rick

Link naar reactie
Ben van plan de motor sowieso eens goed te laten reviseren om dit soort problemen te verhelpen....

Hoi Teun,

Het vervangen van de ringen zou een professional (=Roodkapje!) in enkele uren moeten kunnen doen. Ik weet alleen niet of Roodkapje dit soort werk wil doen. De dealer vervangt dus de hele Vanos unit (met daarin dus weer van die slechte ringen). Het is dus NIET de motor die gereviseerd moet worden!

Groeten, Rogier :rolleyes:

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Een week of twee terug heb ik de hele Vanos revisie uitgevoerd zoals beschreven wordt op de site van Beisan systems (zie link Brandrover van een paar berichten hierboven).

het was een hele klus, en ik heb nog last van mijn rug :schater: maar de problemen zijn verholpen :thumbup:

Meteen bij de eerste keer starten bleef hij mooi stationair draaien tijdens het opwarmen en dat was eigenlijk mijn voornaamste klacht.

Er werd bij verteld dat (na korte inloopperiode) er ook nog wel wat meer koppel in zou moeten zitten vanuit lage toeren etc.. B)

Dat was niet gelogen :D Hij is een stuk feller vanuit lage toeren en loopt in zijn algeheel beter dan voor de reparatie.

Stationair loopt hij mooier 'vlak' dan voorheen, dan wilde hij nog wel een beetje schommelen, niet dat je de naald heen en weer zag slingeren maar je hoorde het toerental af en toe een beetje stijgen of dalen.

Nu loopt ie zo vlak als de tafelberg B)

Hij pakt ook mooier op als je plotseling het gas in het tapijt trapt, vroeger moest hij nog even een beetje nadenken/stotteren, maar nu gaat hij meteen als de brandweer!

als het goed is gaat het verbruik ook nog een beetje afnemen, dat heb ik nog niet nagekeken...

Ben met de hele reparatie een uur of zes bezig geweest (dat stond ook aangegeven, DIY een uur of 6, de prof een uur of 4)

Mocht er iemand vraagjes over hebben, let me know :D

groetjes

Rick :huh:

Link naar reactie
Hij pakt ook mooier op als je plotseling het gas in het tapijt trapt, vroeger moest hij nog even een beetje nadenken/stotteren, maar nu gaat hij meteen als de brandweer!

als het goed is gaat het verbruik ook nog een beetje afnemen, dat heb ik nog niet nagekeken...

Ik denk dat het verbruik hetzelfde blijft alleen de reistijd wordt minder. :thumbup:

Grtz Ron

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody
..verder voel ik een soort van trilling in de aandrijflijn als ik van >3000 RPM terugzak naar <3000RPM.

vooral de versnellingspook voel je aardig trillen...

Dat heb ik volgens mij ook, als je je gas los laat dan voel je een soort van trilling..

Is dat nu over met het vervangen van die ringen? Voor de rest heb ik namelijk geen last.

Maar omdat ik lees dat die ringen maar een beperkte levensduur hebben.. wellicht toch handig om te vervangen.

Link naar reactie

:schater::schater: :notok:

Groenkapje: voor al uw Vanos revisies ;)

Ik heb de dubbel Vanos.

Geloof dat het voor de enkel Vanos wel iets lastiger is omdat je dan ook de distributieketting los moet halen.

Dan moet je rekening houden dat de timing goed blijft staan, extra speciaalgereedschap...

Als iemand zijn enkel Vanos ter beschikking stelt om het eens te proberen :fiew:

Maar nee, ik was eigenlijk niet van plan om een Vanos revisie-centrum te beginnen, maar mocht iemand het willen gaan uitvoeren op zijn of haar zzz en hulp of vragen hebben dan help ik graag . :chick:

Link naar reactie
Dat heb ik volgens mij ook, als je je gas los laat dan voel je een soort van trilling..

Is dat nu over met het vervangen van die ringen? Voor de rest heb ik namelijk geen last.

Maar omdat ik lees dat die ringen maar een beperkte levensduur hebben.. wellicht toch handig om te vervangen.

Helaas Z3Widebody, de trilling is er nog steeds.

ik heb het vermoeden dat ik dat moet zoeken in het vliegwiel...

Bij het vervangen van mijn koppeling bij Roodkapje bleek die redelijk ver versleten.

de afzonderlijke delen van dat twee-massa vliegwiel horen door middel van veren oid aan elkaar zitten en daar hoort niet veel speling op te zitten. Bij mij kon Ruud die schijf een centimeter of tien heen en weer draaien :notok:

mijn QP heeft inmiddels ook 167000 km ervaring dus dan mag er ook iets versleten zijn...

Heb inmiddels een PM naar Ruud gestuurd om dat te gaan fixen... dan is hij helemaal zomer-ready :chick:

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody
Helaas Z3Widebody, de trilling is er nog steeds.

ik heb het vermoeden dat ik dat moet zoeken in het vliegwiel...

Bij het vervangen van mijn koppeling bij Roodkapje bleek die redelijk ver versleten.

de afzonderlijke delen van dat twee-massa vliegwiel horen door middel van veren oid aan elkaar zitten en daar hoort niet veel speling op te zitten. Bij mij kon Ruud die schijf een centimeter of tien heen en weer draaien :chick:

mijn QP heeft inmiddels ook 167000 km ervaring dus dan mag er ook iets versleten zijn...

Heb inmiddels een PM naar Ruud gestuurd om dat te gaan fixen... dan is hij helemaal zomer-ready ;)

Hmm, mijn vliegwiel en drukveren (als ik het goed heb, of zaten die nou in scooters?? :fiew: ) zijn al vervangen.. maar had geen invloed op de "trilling"..

Ik was al van mening dat het gewoon iets is wat bij de auto hoord.. maar nu ik las dat jij het ook had.. en ook specifiek bij dat toerental.. begon ik toch even te denken..

"het zal toch niet de vanos zijn.." :muur:

Maar "gelukkig" heb je het nog steeds.. :notok:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.