Ga naar inhoud

Xenon


Ronlittle

Aanbevolen berichten

  • Reacties 28
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Wat mag of niet mag is handig om te weten, maar doet er eigenlijk niet veel toe... retrofit HID blijft in 8 van de 10 gevallen lelijk, goedkoop ogend en hinderlijk voor medeweggebruikers door het ongebundelde licht. Ervoor kiezen je Z3 er uit te laten zien als een cheap ass Golf II of Civic uit 1989 ... :thumbup: wellicht tijd voor stapje lager op de autoladder! :angry:

:P

Link naar reactie

Nou, dat vind ik wat kort door de bocht. Xenon doe je (ik althans) voornamelijk omdat het handig is om wat meer te zien Dat je D2R lampen moet gebruiken voor een reflector unit is iets wat nog maar weinig mensen weten. Maar als je dat dan doet en je lampen goed afstelt kan het prima. ALs je dan ook nog kleurtemperatuur 4300Kelvin neemt ziet het er behoorlijk onopvallend uit en heeft als het goed is niemand er last van (of iig niet meer als met lenzen)

Nou heb ik lenzen in m'n e46 en dat geeft een wat beter afgebakende grens dus kan je je lampen wat hoger setten zonder dat je mensen in hun ogen schijnt. Het nadeel van lenzen vind ik weer dat het lichtpunt bij de unit heel klein is en je dus sneller nadeel hebt van een vieze kap. Tevens vind ik het licht door de bundeling naar voren slecht op het wegdek voor je neus schijnen dus "lijkt" het of er minder licht uitkomt.

Link naar reactie
... retrofit HID blijft in 8 van de 10 gevallen [...]hinderlijk voor medeweggebruikers ...

Laat het mij daar nou net om gaan.... 'hinderlijk' betekent ook 'duidelijker zichtbaar' - ik heb altijd een hekel gehad aan xenonlampen bij andere auto's, maar met de waxinelichtjes waarmee een ZZZ standaard is uitgerust werd ik net iets te vaak niet of te laat gezien door medeweggebruikers, vooral bij regenachtig weer. Sinds er xenon in zit (roodkapje approved, overigens) is dat toch echt over. En wat dat betreft is het jammer voor medeweggebruikers, maar ik heb liever dat ze 'last' van m'n verlichting hebben (wat volgens mij met een beetje afstellen echt wel meevalt) dan dat ze me plotseling toch platrijden met hun vrachtwagen...

Link naar reactie

Ik heb in alle bolides "Roodkapje certified" Xenon geprikt. Geweldig meer zicht en zou niet meer zonder willen. Kleur licht interesseert me echt geen ... Als ze maar goed licht geven en er niet teveel tegenliggers de berm induiken. :angry:

COLOR-TEMP.jpg

Link naar reactie

ok ik doe ook een duit in t zakje

ik heb met de vorige beemer eea aan xenonperikelen doorlopen en daar dit uit geleerd:xenon is geweldig!!! mits een daarvoor bestemde lampunit gebrukt word.

ik heb toen alle aanbieders bekeken en info bij jan en alleman ingewonnen,en besloten een mtec set met pasringen te kopen voor de e39 facelift koplampen.

tja en de boel werkte zonder storingen ,gaf veel licht,en de apk zou ook geen probleem geweest zijn.

helaas was het lichtbeeld op de weg toch zeker niet wat je ervan zou willen.

nog meer onderzoek wees uit dat een lampunit die NIET voor xenon gemaakt is de hoeveelheid licht die xenon opbrengt niet goed kan verwerken.

de spiegel,lens,etc konden het gewoon niet goed aan,eind v het liedje een set facelift xenon units besteld ,ingebouwd,en ja hoor geweldig!!!!!!

dus xennon JA maar dan wel goed doen.

neem by the way de 4300 of 5300k dan heb je het meeste licht!

Link naar reactie
Wat wel en niet mag wordt toch bij de APK-keuring bepaald??

Nee apk kijkt alleen of het lichtbeeld in orde is.

Over de codering zeggen ze:

De codering van de lichtarmaturen moet in overeenstemming zijn met de voor dat armatuur bestemde licht. Hierbij is het bepaalde in aanvullende permanente eisen, annex 6 van toepassing.

Visuele controle. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

Als je alle eisen wilt lezen.

APK eisen 1-2009

Grtz Ron

Link naar reactie
Oftewel: het wordt niet meegenomen in de keuring, begrijp ik dat goed?

Zou wel mooi zijn anders moeten binnekort m'n mistlampen er tijdelijk uit :rolleyes: (of althans de pitjes)

de wens is duidelijk de meester van de gedachte!

natuurlijk worden de koplampen goed bekeken bij de apk! het lichtbeeld moet goed zijn dat zowiezo,of ze ook naar strooilicht kijken dat weet ruud vast wel.

en mistlampen zijn die apk gevoelig?? ruud??

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Nou wil ik xenon erin doen maar dan heb ik adapters nodig, maar welke?

Ik heb ergens hier gelezen dat die van opel hetzelfde zijn.

Deze zijn voor E39 en opel astra G.

adapterE39-opelastraG.jpg

Weet iemand of dit de juiste zijn?

Er zijn nl. 3 verschillende.

Grtz Ron.

Link naar reactie
  • 9 maanden later...

Poosje geleden daily drive ( 3 jaar, 60.000km) een grote beurt laten geven + APK.

Werd door de dealer afgekeurd wegens Xenon.

Verleden week naar Turkse garage geweest.

Moest in de auto gaan zitten.

knipperlicht links, knipper rechts , trap op rem. licht aan. Even de brug omhoog voor inspectie en klaar! :thumbup:

Even afrekenen ... 60 euro.

Ik zei, is dat niet wat duur?

Antwoord : benzine is 30 Euro, maar dit is Diesel :schater::schater:

Link naar reactie

vooroordeel toch maar weer mooi bevestigd <_<

dusseh het maakt je niet zoveel uit of de auto idd (voorzover te zien is)ook echt in orde en veilig is?

ps

zal best in orde zijn hoor maar het gaat me hier om het principe.

wat betreft de xenon ,die heb ik al eens eerder (destijds aftermarket setje in de e39)goedgekeurd gekregen bij een "niet turkse"garage.

zolang het lichtbeeld maar goed was en ik zat onder de leeftijdsgrens inzake hoogte verstelling en sproeiers

dealers hebben misschien de pest aan als je niet oem xenon erin hebt?

Link naar reactie
....dusseh het maakt je niet zoveel uit of de auto idd (voorzover te zien is)ook echt in orde en veilig is?

Niet mee eens. Voorafgaande aan de grote reis volgende week, de auto juist een service beurt laten geven + goed nalaten kijken. Remblokken vervangen.

Ga graag met een goede veilige auto op reis.

En dat APK formuliertje (wat in dit geval slechts een formaliteit was) is aldus opgelost.

Een andere optie was tijdelijk de originele lampen erin te plaatsen voor de keuring.

Maar dit ging sneller.

BTW, er wordt veel geadverteerd met APK keuringen voor 20 Euro.

Hoeveel manuren zullen er dan aan besteed worden?

Ik zie APK als een goed middel van de overheid om wrakken van de weg te houden, of achterstallig onderhoud op te sporen. Slechte banden, schokbrekers zijn snel te zien/

Voor basis onderhoud moet je gewoon regelmatig naar een goede garage en elk jaar even naar de remblokken laten kijken.

Link naar reactie

mee eens hoor

alleen die €20 is natuurlijk een lokkertje om klanten te winnen ,laat je je apk daar doen en er blijkt wat mis te zijn tja dan helpen ze je graag toch

ik twijfelde ook niet aan de staat van je auto we zijn hier allemaal liefhebbers niewaar?

Link naar reactie
mee eens hoor

alleen die €20 is natuurlijk een lokkertje om klanten te winnen ,laat je je apk daar doen en er blijkt wat mis te zijn .....

Dat is het spel. De man zag ook wel dat dit een goede auto is.

Kom je met achterstallig onderhoud, zal die hem graag afkeuren en aanbieden om de reparaties te verrichten.

En daar komt dan de winst vandaan!!

Door de landelijke APK keuringen is het onderhoudsniveau dus merkbaar verbetert.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.