Ga naar inhoud

Z3 tweeters in deuren geen geluid


ad k

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik heb deze week een andere radio geplaatst alles werkt prima behalve de tweeters in de deuren geven geen geluid.

Dit was bij de vorige radio overigens ook al het geval.

De oude radio had een extra verloopkabel tussen de ISO aansluiting en de orginele BMW aansluiting (was een kabelboom van 50 cm geworden).

Dit tussenstuk is nu weg omdat deze radio een gewone ISO aansluiting heeft dus enkel nog een verloop van orginele BMW naar ISO.

De tweeters zijn in de deur aanwezig en zijn aangesloten (pas de bekleding er afgehaald om andere deuropneners te monteren).

Waar moet ik nu gaan zoeken of kan ik iets doormeten ?

Wie heeft er een helder idee om dit opgelost te krijgen?

Grrroeten

Ad

Link naar reactie
  • Reacties 16
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ben bang dat je toch de schema's erbij moet pakken om contoleren of de bedrading wel op de radio is aangesloten :kisstogether: .

Mochten er losse draden achter je radio liggen waarvan je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid mag aannemen dat ze naar die nu stille tweeters gaan (dus alleen doen als de draadkleuren kloppen -doe dit nooit zomaar met draadjes waarvan je niet echt weet dat ze naar de speaker gaan) dan kun je de volgende truuk nog uithalen: tik de beide draden van de speaker even kort op de aansluitingen van een 9Volts batterijtje. Je moet de speaker dan horen kraken.

Kleine kanttekening: ik heb het nooit geprobeerd met tweeters waar nog een condensator voor zit geschakeld bij wijze van hoogdoorlaatfilter, maar ik verwacht dat het dan ook nog werkt.

Link naar reactie
Ben bang dat je toch de schema's erbij moet pakken om contoleren of de bedrading wel op de radio is aangesloten :kisstogether: .

Ik heb een schema gevonden en de tweesters staan daar parallel geschakeld met de speakers voor onderin.

Als de speakers onderin normaal werken moet ik vanaf daar verder gaan zoeken lijkt me want de verbinding van de radio naar speakers vooronder is goed want deze speakers werken normaal.

Correcte conclusie???

Grrroeten

Ad

Link naar reactie
Ik heb een schema gevonden en de tweesters staan daar parallel geschakeld met de speakers voor onderin.

Als de speakers onderin normaal werken moet ik vanaf daar verder gaan zoeken lijkt me want de verbinding van de radio naar speakers vooronder is goed want deze speakers werken normaal.

Correcte conclusie???

Grrroeten

Ad

Om het geluid naar de juiste speaker te sturen worden vaak scheidings condensatoren gebruikt.

Ik weet alleen niet of dit bij de BMW tweeters ook het geval is ?

Een condensator heeft niet het eeuwige leven. Kan dus defect zijn.

Je kan hem voor de test ff tussenuit halen, waardoor de speakers echt parallel staan.

Link naar reactie
Ik heb een schema gevonden en de tweesters staan daar parallel geschakeld met de speakers voor onderin.

Als de speakers onderin normaal werken moet ik vanaf daar verder gaan zoeken lijkt me want de verbinding van de radio naar speakers vooronder is goed want deze speakers werken normaal.

Klinkt logisch.

Overigens meen ik me nu ook te herinneren dat er in de woofers voorin ergens nog wat actieve electronica zit (maar ik weet niet of dat links of rechts is) en dat staat weer niet op de schema's die ik heb.

Om het geluid naar de juiste speaker te sturen worden vaak scheidings condensatoren gebruikt.

Ik weet alleen niet of dit bij de BMW tweeters ook het geval is ?

Een condensator heeft niet het eeuwige leven. Kan dus defect zijn.

Dat kan, maar de kans dat dat links en rechts aan de hand is, is niet erg groot. Ik zou ook de bedrading maar eens gaan volgen. Ben bang dat je wel de deurbekleding eraf moet halen dan :angry: .

Link naar reactie

Ik ben met mijn bookmarks aan het goochelen en wist even niet meer hoe ik er in moest zoeken :angry: .

Hier staat iets over die versterker, maar of je er echt veel wijzer van wordt...

Misschien dat je daar losse aansluitingen vindt? Daar hoef je in ieder geval de deur niet voor te slopen.

Vindt, vind, vint, fint, findt....

Link naar reactie
]Hier staat iets over die versterker, maar of je er echt veel wijzer van wordt...

We zullen binnenkort de zaak links en rechts maar eens open gaan schroeven en kijken wat we tegenkomen.

Grrroeten

Ad

Link naar reactie
Ik ben met mijn bookmarks aan het goochelen en wist even niet meer hoe ik er in moest zoeken :thumbup: .

Hier staat iets over die versterker, maar of je er echt veel wijzer van wordt...

Misschien dat je daar losse aansluitingen vindt? Daar hoef je in ieder geval de deur niet voor te slopen.

Vindt, vind, vint, fint, findt....

Daar heb je denk ik het antwoord.

Heb ik iets over gelezen op het forum

Die actieve versterker heeft ook 12V voeding nodig.

Een std BMW radio geeft dat . Andere merken radio's moet je deze aansluiting extra aanleggen.

Link naar reactie
Die actieve versterker heeft ook 12V voeding nodig.

Een std BMW radio geeft dat . Andere merken radio's moet je deze aansluiting extra aanleggen.

We zullen hier rekening mee houden, binnenkort gaan we in het "vooronder" duiken, ik moet eerst nog wat andere zaken afwerken.

Weet iemand of er standaard al bekabeling ligt naar de achterkant van de auto voor achterluidsprekers, en waar kun je die dan opzoeken?

Als ik bij Realoem.com kijk en in mijn onderhoudshandboek dan staat er op de tekeningen dat er een kabel naar achter loopt , iemand ervaring ?

kabelsstereo.png

Grrroeten

Ad

Link naar reactie
  • 2 weken later...
Weet iemand of er standaard al bekabeling ligt naar de achterkant van de auto voor achterluidsprekers, en waar kun je die dan opzoeken?

Als ik bij Realoem.com kijk en in mijn onderhoudshandboek dan staat er op de tekeningen dat er een kabel naar achter loopt , iemand ervaring ?

kabelsstereo.png

Grrroeten

Ad

Hoi,

Ik heb wat kabels nagelopen in het vooronder achter de radio en nu komt er wel geluid uit de tweeters, mogelijk was het een los contact.

Het geluid is overigens wel erg marginaal. :hypocritesmiley:

Weet iemand of er standaard al bekabeling ligt naar de achterkant van de auto ?

Groeten

Ad

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Recent de voorspeakers vervangen en achter extra speakers geplaatst wat qua geluid al een enorme verbetering is.

Blijft het feit dat de tweeters bijna geen geluid produceren en niet te horen zijn.

Op mijn eerdere vraag is gereageerd dat er ergens actieve electronica is die een aparte 12V voeding moet krijgen bij een niet orginele BMW radio.

Er is daar verwezen naar een ander topic waar men laat zien dat de actieve electronica links of rechts vooronder achter de speaker gemonteerd zit.

Jammer, er zit bij mij niks achter de speakers voorin, iemand ervaring waar men de aansturing voor de tweeters verstopt heeft?

De bekleding van de portieren heb ik ook open gehad en de tweeters zijn aangeloten en de kables zien er goed uit, ook in de deuren kan ik niets vinden van electronica.

Grroeten

Ad

Link naar reactie

Ik had ook nauwelijks geluid uit de tweeters.

Na het verwijderen van het deurpaneel kwam ik tot de ontdekkeing dat er maar 1tje in zat.

Ik heb toen een combo setje gekocht.

Bij de tweeter lag maar 1 kabel deze afgetakt en de 2de tweeter er op aan gesloten, komt nu wel geuid uit.

Het kan dus gewoon aan de tweeter('s) liggen.

Grtz Ron.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Ik heb ze recent vervangen, bij mij zaten in de deuren 1 tweeter maar 2 aansluit kabels. De tweeters gaven toen ook amper geluid en vielen regelmatig uit.

Na zoeken kwam ik er achter dat de kickpanel speakers en de eerste set tweeters door middel van een Y splitsing aan de front kanalen zaten en het tweede stekkertje aan de rear kanalen.

Omdat ik er een filter tussen moest zetten heb ik de Y splitter afgeknipt, de splitter gemonteerd en alles werkt naar behoren. Daarvoor zat er behalve een weerstandje geheel geen filter tussen de radio uitvoer en de tweeter. Ik vermoed dat dit na flink wat muziek draaien de tweeter gewoon om zeep geholpen heeft.

Een ding is super handig, een multimeter met weerstand meter die geluid geeft... Wat een verademing in die kabelbende :thumbup:

Link naar reactie

@ Ad --> welke speakers heb je erin geplaatst en is verschil groot?

@ Ron -> welke combo's heb je ingebouwd?

dank alvast

Link naar reactie
@ Ad --> welke speakers heb je erin geplaatst en is verschil groot?

Ik heb sony speakers geplaatst voor 13 cm, achter 10 cm....nog geen top hifi systeem maar stukken beter als de orginele kartonnen speakers die er in zaten.

l02317588.jpg

SONY XS-F1326 Car Speakers (+/- 40-50 euro per set Media markt)

Speakers achter inbouwen (10 cm) gaat maar net......best even pielen om de juiste positie te bepalen voor je de zaag er in zet.

Precies in het midden houden gaat zeker niet......je moet ze (iets) uit het midden plaatsen naar de buitenkant van de auto omdat er onder ergens een stuk frame in de weg zit.

Grrroeten

Ad

Link naar reactie
Ik heb een setje Fusion RE-CM5250 erin gedaan.

fusion.jpg

13cm bij de voeten en tweeter past precies, je kunt hem alleen niet vast schroeven.

Ik heb hem in de uitsparing gelijmd met pvc lijm. Werkt perfect.

Gekocht bij Mediamarkt.

Grtz Ron.

Tegen dat zelfde probleem liep ik ook aan, de houdertjes van de originele tweeters zijn net te klein.. Maar hete lijm (die iets flexibel blijft) en hem netjes in het gaatje steken en hij blijft 100% zitten..

Ik had in eerste instantie die schuimrubber ringen bij de kickbox speakers niet geplaatst omdat ik dacht dat ze de opstaande rand van de speaker zouden raken. En mezelf maar afvragen waarom er geen laag geluid uit kwam.. :schater:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.