Ga naar inhoud

Koppeling probleem


Steven

Aanbevolen berichten

Mede ZZZ'ers,

al een tijdje maakt onze Z een rrrr (ratel) geluid bij het optrekken in z'n één en bij het achteruit rijden. Dit is vooral het geval als er vanuit stilstand wordt opgetrokken. Als de koppeling is ingedrukt geen gehoor. Helaas is er nog wat bijgekomen, af en toe komt hij niet in zijn eerste versnelling ondanks dat de koppeling is ingedrukt, dit had ik zo'n 15 minuten gelden nog, dan is het tandenpoetsen :(

Tijdje geleden had de garage al gezegd dat de versnellingsbak / tussenbak versleten zou kunnen zijn. Het vervangen hiervan lijkt me een dure grap. Is er misschien iemand die dit probleem herkent en wat specifieker kan zijn over wat er versleten zou zijn? Wat voor kosten plaatje kan ik me hierbij bedenken?

Bedankt voor jullie hulp!

Groetjes!

Link naar reactie
  • Reacties 7
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Misschien eerst eens versnellingsbak/diff.olie vervangen? Is een stuk goedkoper en baat het niet.....

Zou kunnen helpen.

Ik had iets vergelijkbaars met de Funf.

Even bij Ruud koffie gedronken en verse olie in de bak en het geheel gaat weer als boter!!!

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody

Ik had destijds echt versleten koppelingsplaten.. als ik 100 reed in zijn 5 en volgas gaf.. liepen de toeren eerst flink op en pas daarna zakte het in naar het juiste toerental.

Echter dat moeilijk in zijn 1 krijgen, schijnt een bekend euvel te zijn.. moet je gewoon eerste even naar zijn 2,3,4, of 5 en dan weer naar 1.

Overigens heb ik wel altijd gehouden, dat als ik met een koude motor/versnellingsbak hem in zijn achteruit zet.. je even de tandjes hoort..

maar dat zou komen omdat de achteruit niet gesynchroniseerd is??

Link naar reactie
Overigens heb ik wel altijd gehouden, dat als ik met een koude motor/versnellingsbak hem in zijn achteruit zet.. je even de tandjes hoort..

maar dat zou komen omdat de achteruit niet gesynchroniseerd is??

Zeker!

twee mogelijkheden om dat tegen te gaan:

- enkele seconden wachten na het ontkoppelen (de as valt dan stil), of

- de synchronisatie van één van de vooruit-versnellingen (twee of drie, maakt eigenlijk niet uit) gebruiken om de as af te remmen. Dus even in één van die schakelen, en dan meteen naar achteruit. Het is niet fijn, als je in een drukke straat even wil gaan parkeren, en je hoort duidelijk het gekraak. De 'beste stuurlui aan wal' denken dan dat je bak niet meer 'je dat' is, of dat je niet goed kan rijden.

Link naar reactie
  • 5 maanden later...

die van mij ging vanuit stilstand slecht in en uit versnelling

nu naargelang de kilometers had ik maar ineens een nieuwe koppelings schijf ,drukgroep, olie en vliegwiel aangeschaft omwille ik de versnelligsbak toch ging demonteren

nu bleek dat het boveste scharnier punt van de lepel die de koppeling bediend (een plastic stopje) afgebroken was en hierdoor zat deze lepel los en was het onmogelijk om de koppeling volledig te bedienen

Link naar reactie

Het kunnen dus allemaaaaal verschillende dingen zijn...

Ik heb dit ook op mijn vorige auto gehad, hierbij is kort erop de versnellingsbak overleden!

Maar het kan maarzo de koppeling of de bakolie zijn natuurlijk.

Idee om de auto er maar even naar roodkapje te brengen!

Succes ermee :thumbup:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.