Ga naar inhoud

ander lsd


pti

Aanbevolen berichten

  • Reacties 23
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Met een andere verhouding kan je kortere versnellingen kreëren, gaat meestal wel ten koste van de topsnelheid, of langere versnellingen en een hogere topsnelheid als je motor genoeg paardjes heeft.

kijk daar heb ik wat aan!

nu ben ik nog benieuwd wat in de praktijk nog een aanvaardbare verhouding is en wat het concreet scheelt bij accelleratie en tussen accelleratie

heeft iemand daarmee ervaring?

Link naar reactie
heeft iemand daarmee ervaring?

Glen (gman) heeft een "sneller" dif gehad op zijn "Pfefferschnitzel" Coupe 2.8. Lagere top, snellere acceleratie.

Link naar reactie

Volgens mij zijn er wel mensen met ervaring op dit gebied.

PJ?

Roberto (broertje van MartinvH, maar denk ik z3 verkocht) ?

Grtz!

Link naar reactie
Volgens mij zijn er wel mensen met ervaring op dit gebied.

PJ?

Roberto (broertje van MartinvH, maar denk ik z3 verkocht) ?

Grtz!

Ik heb inderdaad mijn Z3 verkocht

ooit had ik in duitsland een ander differentieel gekocht een 4.27 met 60% sper (orgineel was volgends mij een 3.16 met 25% sper)

Dit was op een 2.8 handgeschakeld.

Topsnelheid was net geen 190km/h en de acceleratie was fenomenaal!

met droog weer de 1e drie versnellingen veel wielspin en met nat weer zelf in de 5e nog....

0-100 lag naar mijn weten net iets onder de 5.5 sec

Het verbruik was daarin tegen minder aantrekkelijk!

ik heb nog een filmpje van mijn z3 met het korte diff eronder:

greetz Robert

Link naar reactie

Hier moet even iets toegelicht worden :D .

Een ander differentieel kan inderdaad een andere overbrenging hebben, waardoor je:

  • óf sneller accelereert maar topsnelheid inlevert;
  • óf langzamer acceleereert maar iets meer topsnelheid haalt.

Maar dat staat volledig los van het wel of niet 'limited slip' zijn van een differentieel!

Een differentieel zorgt ervoor dat je aangedreven wielen fatsoenlijk door de bocht kunnen. Want als je in een bocht rijdt, zal het wiel in de buitenbocht meer moeten draaien dan het wiel in de binnenbocht (de binnenbocht is namelijk korter!). Het differentieel zorgt ervoor dat de aangedreven wielen in dit geval niet even snel draaien: je zou kunnen zeggen dat het 'slip tussen de wielen' toelaat.

  • Een 'gewoon' differentieel laat maximale slip toe.
    Als één wiel geen grip op de weg meer zou hebben (bijvoorbeeld: omdat je gewoon te hard de bocht door wilt), gaat het tollen als een gek. Maar op het andere wiel komt dan geen kracht meer: het differentieel laat namelijk volledige slip tussen de wielen toe...
    Eindresultaat: helemáál geen aandrijving meer. Probeer dan maar eens veilig uit die bocht te komen.
  • Een 'limited slip' differentieel laat ook slip toe, maar beperkt. Het zorgt ervoor dat er altijd nog wat kracht naar het andere wiel gaat, ook als er eentje totaal geen grip meer op de weg heeft. Bijvoorbeeld: een 30% limited slip differentieel behoudt 30% aandrijving op het andere wiel en laat 70% slip toe op het 'losse' wiel. [Edit: correctie met dank aan Z3 Roberto].
    Eindresultaat: er blijft toch nog wat aandrijving over.

En daarom kun je met een 'limited slip differentieel' veel gecontroleerder slippend de bocht door. En dáár was is het allemaal om te doen :thumbup: .

Edit: nou vooruit dan, voor degenen die met twee wielen slippen willen.

Link naar reactie
Hier moet even iets toegelicht worden :D .

Een ander differentieel kan inderdaad een andere overbrenging hebben, waardoor je:

  • óf sneller accelereert maar topsnelheid inlevert;
  • óf langzamer acceleereert maar iets meer topsnelheid haalt.

Maar dat staat volledig los van het wel of niet 'limited slip' zijn van een differentieel!

Een differentieel zorgt ervoor dat je aangedreven wielen fatsoenlijk door de bocht kunnen. Want als je in een bocht rijdt, zal het wiel in de buitenbocht meer moeten draaien dan het wiel in de binnenbocht (de binnenbocht is namelijk korter!). Het differentieel zorgt ervoor dat de aangedreven wielen in dit geval niet even snel draaien: je zou kunnen zeggen dat het 'slip tussen de wielen' toelaat.

  • Een 'gewoon' differentieel laat maximale slip toe.
    Als één wiel geen grip op de weg meer zou hebben (bijvoorbeeld: omdat je gewoon te hard de bocht door wilt), gaat het tollen als een gek. Maar op het andere wiel komt dan geen kracht meer: het differentieel laat namelijk volledige slip tussen de wielen toe...
    Eindresultaat: helemáál geen aandrijving meer. Probeer dan maar eens veilig uit die bocht te komen.
  • Een 'limited slip' differentieel laat ook slip toe, maar beperkt. Het zorgt ervoor dat er altijd nog wat kracht naar het andere wiel gaat, ook als er eentje totaal geen grip meer op de weg heeft. Bijvoorbeeld: een 30% limited slip differentieel laat maar 30% slip toe; er blijft dus nog steeds 70% aandrijving op het andere wiel.
    Eindresultaat: er blijft toch nog wat aandrijving over.

En daarom kun je met een 'limited slip differentieel' veel gecontroleerder slippend de bocht door. En dáár was is het allemaal om te doen :thumbup: .

Edit: nou vooruit dan, voor degenen die met twee wielen slippen willen.

Klein foutje.

Hoe hoger het (sperr)percentage hoe minder slip deze van de wielen onafhankelijk van elkaar toelaat

Zou je de tandwielen in je diff vast lassen heb je 100%sper

Alleen is dit niet aan te raden bij normaal gebruik!

Link naar reactie

Hartelijk dank voor de info!

Waar ik nog benieuwd naar ben is wat het doet met het toerental?

Stel ik rij op m'n gemakje door de stad of ben aan het touren, hoeveel extra touren worden dan gemaakt?

Nu is dat heerlijk relaxed maar wat snellere acceleratie is wel aantrekkelijk maar niet als er steeds met 4000 toeren gereden wordt.

Link naar reactie
4000 toeren is toch juist goed?

13255-1998-BMW-Z3-Dyno.jpg

ja en nee, ja omdat je dan veel power voorhanden hebt en nee omdat je niet altijd aan het racen bent en ook wel eens met 2000 touren wilt keuvelen (ik tenminste wel)

trouwens, leuk plaatsje, ik zal die site ook eens bezoeken, thanx

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.