Ga naar inhoud

Banden


Bob

Aanbevolen berichten

Sinds een week ben ik de gelukkige bezitter van een BMW Z3 1.9 van eind 1997.

Ben er echt heel blij mee, wat een bolide.

Ik heb echter wel een vraag.

Wanneer de snelheid ligt tussen de 100 en 140 km per uur, lijkt het som net of ik constant over de witte strepen van de snelweg rijd.

Zou het kunnen zijn omdat de auto waarschijnlijk een paar maanden heeft stilgestaan dat de banden ei-ig(Hoe schrijf ik dit?) zijn? Spanning is gecontroleerd en is precies goed. Zonder handen aan het stuur rijdt de auto rechtuit. Banden lijken mij nieuw en hebben een goed profiel. Banden zijn van Michelin / Pilots.

Als de banden een ei-vorm hebben, gaat dit dan nog weg?

Of is het misschien iets anders?

Ik heb nu nog garantie en kan er volgens mij nog mee terug maar hoor graag van de kenners.

Dank en groet

Bob

Link naar reactie
  • Reacties 9
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Laat ze uitlijnen, en misschien nog wel balanceren. Wedden dat het dan weg is?

Zo snel mogelijk, want op deze manier slijten je banden binnen een mum van tijd weg.

Een vriend van me had ook even de banden omgelegd. Als die boven de 100km/h kwam, was zijn auto totaal onhandelbaar.

2de optie: Het wiellager?

Link naar reactie

Idd wat Sledge al zegt: Zou ze eerst opnieuw laten balanceren, als het dan nog niet weg is de auto voor opnieuw uit laten lijnen.

Maar: voel eens met je vlakke hand over de band heen en weer (niet in de dwarsrichting, maar met het profiel mee); als je ene beweging glad aanvoeld en de andere kant ruw, is de band aan het "cuppen" daar kun je dan eigenlijk weinig meer aan doen, volgens mij. Mijn zomerbanden hebben het ook, vraag me eigenlijk af waardoor dat komt..... :lmao:

Grtz, marc

Link naar reactie

Mijn probleempje dan ook maar even. Banden zijn uitgelijnd, gebalanceerd.

Maar ik moet het stuur 5 á 10 graden naar rechts houden om rechtdoor te kunnen rijden. :m: :lmao: Hij wilt wel nog naar de middenstand toe, dus ik moet tegenkracht geven, wat normaliter ok is.

Heb in de zomer al de band links-achter vervangen omdat die behoorlijk aan slijtage onderhevig was. De rest was nog ok. Probleem 2: Banden zijn op de achteras niet te verstellen. Ze kwamen al met een aandrijfas die gebogen was. Zou dit kunnen, of denken jullie dat het toch ergens anders aan ligt.

Ik kan natuurlijk het stuur demonteren, en opnieuw recht erop plaatsen, maar dat is niet echt ideaal IMHO.

Nu ga je voor de bijl Marc ;)

Link naar reactie

Probleem 1 zal aan het uitlijnen liggen sledge, hebben ze het stuur niet goed vastgezet, kun je alleen verhelpen doot het stuur te verplaatsen of opnieuw uit te lijnen :m:

Probleem 2 snap ik niet wat je bedoeld, als je bedoeld dat je camber niet helemaal goed is dan kan dat kloppen, hebben veel, vooral verlaagde auto's en is niets aan te doen.

Kan natuurlijk ook zijn dat je ophangrubbers versleten zijn net als Dylotic heeft gehad :lmao:

Link naar reactie
Sinds een week ben ik de gelukkige bezitter van een BMW Z3 1.9 van eind 1997.

Ben er echt heel blij mee, wat een bolide.

Ik heb echter wel een vraag.

Wanneer de snelheid ligt tussen de 100 en 140 km per uur, lijkt het som net of ik constant over de witte strepen van de snelweg rijd.

Zou het kunnen zijn omdat de auto waarschijnlijk een paar maanden heeft stilgestaan dat de banden ei-ig(Hoe schrijf ik dit?) zijn? Spanning is gecontroleerd en is precies goed. Zonder handen aan het stuur rijdt de auto rechtuit. Banden lijken mij nieuw en hebben een goed profiel. Banden zijn van Michelin / Pilots.

Als de banden een ei-vorm hebben, gaat dit dan nog weg?

Of is het misschien iets anders?

Ik heb nu nog garantie en kan er volgens mij nog mee terug maar hoor graag van de kenners.

Dank en groet

Bob

Bob,

IK zou ff bij een goede bandenboer langsgaan om eens naar de banden te laten kijken, daarna dan onder garantie laten verhelpen dat probleem, als je geen trillen en scheeftrekken hebt kan het niet anders dan de banden zijn eigenlijk en de bandenspanning moet al heel laag zijn wil die geluiden veroorzaken :lmao:

Link naar reactie
Probleem 2: Banden zijn op de achteras niet te verstellen. Ze kwamen al met een aandrijfas die gebogen was. Zou dit kunnen, of denken jullie dat het toch ergens anders aan ligt.

Wat Pierre al zei: de Z heeft van zichzelf al een behoorlijk negatief camber. Kromme aandrijfas is IMHO flauwekul, heeft in principe niks met het camber te maken. Wat ik alleen niet snap is hoe het kan dat aan de achteras één wiel sneller slijt als het andere, met een nieuwe band en een oude is het weggedrag natuurlijk ook niet echt je van het.....

Ah nu ik er aan denk.... het komt nogal eens voor dat het bovenste deel van de spiraalveer afbreekt, in dat geval komt een wiel lager (en dus ook schuiner) dan het andere.....

Link naar reactie

Mijn banden zijn uitgelijnd en gebalanceerd. Het is allemaal een stuk beter nu.

Echter ze hadden het ook over "(k)©uppen" (?).

Als ik het goed begrepen heb, is er een laagje van de band afgehaald.

De trilling is niet helemaal weg.

Onder de auto zitten Michelin Pilots 225/50 zr 17. Ik had ook ooit pilots onder mijn MX5. werd ik niet vrolijk van.

Neem dus maar aan dat het kuppen de oorzaak is van enige trilling is het gevolg hiervan dat ik wil ik van het trillen helemaal afkomen, nieuwe banden moet laten monteren????

Hoor graag

Link naar reactie

Misschien is dat van het oprijden van de banden de enige oplossing.

Is er iemand die wel met cupproblemen te maken heeft gehad.

Aangezien het na het uitlijnen een stuk beter is neem ik aan dat het

niet om de aandrijfassen gaat o.i.d.. Is dit echter een juiste aanname??

Dank jullie wel

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.