Ga naar inhoud

4 of 6 cyl?


MarsZ3M

Aanbevolen berichten

Beste medeforumers!

Ben op zoek naar een ZZZ, liefst een 6 cyl danwel de meest potente 4 cyl (140 pk?).

Wie heeft een do en don't voor wat betreft de keuze? Zijn de 2.2 motoren goed of rijdt een 4 cyl (lichter) nagenoeg net zo lekker (minder zwaar in de neus?) en heeft die minder onderhoudskosten cq cyl. kop ellende?

Heb zelf ruim 2 jaar in een 130i M Cup gereden. Was een fijne motor, bij 10d km moest onder garantie gelukkig de cyl. kop vervangen worden. Verder vond ik de auto erg stuiterig en maakte hij zoveel herrie dat ze in de straat overtuigd waren dat er een wegpiraat woonde.... Vandaar geen 3 liter meer....

Wie heeft wijze raad/praat? Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • Reacties 26
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Tja, als trotse 2.8 bezitter kan ik je alleen maar een 6-cylinder aanraden. Geen enkele 4-cylinder kan je de sound, souplesse, sterkte geven zoals een 6-pitter dat doet.

Ben eigenlijk verbaasd dat je deze vraag stelt na zelf reeds een 130i gereden te hebben... :rolleyes:

Welkom nog by the way! <_<

Link naar reactie

Ik heb medio 2007 een 4 pitter gekocht, gewoonweg omdat ik niet meer geld wilde vrijmaken voor de ZZZ hobby.

Op dit forum, maar ook op straat wordt je vervolgens aangestoken door het zespitter virus. Het begint te kriebelen.

Nadat ik vervolgens een keer een paar meter heb meegereden in de ex-zespitter van forumlid Bridders, was ik verkocht. Die zespitter zou er komen.

Dit voorjaar heb ik een 2.8 gevonden in Duitsland. Al tijdens de eerste rit naar huis was het duidelijk, een zespitter rules.

Met name de souplesse van de motor is naast de sound errug verslavend ! Schakellui cruisen of oerendhard knallen :rolleyes: , allebei binnen handbereik.

Je zult zelf moeten bepalen wat je budget is, maar als een zespitter binnen bereik is, zou ik het absoluut doen. Succes.

Link naar reactie

En om nog even op dat onderhoud terug te komen. Mijn idee is dat een 6-pitter niet veel duurder hoeft te zijn dan een 4-pitter. Denk dat dat verschil verwaarloosbaar is, zeker als je kijkt naar hoeveel meerwaarde een 6-in-lijn biedt :rolleyes:

En die meerwaarde hoeft niet noodzakelijk alleen bij het rijden te vinden zijn, ook is een 6-cylinder waardevaster heb ik zelf al gemerkt.

Link naar reactie

Voor de kosten of het verbruik hoef je een 6-pitter niet te laten staan.... De fun-factor is echter veel hoger dan een 4 cylinder. Je kan er heerlijk mee cruisen en af en toe ook lekker mee doortrappen. Kortom, meer mogelijkheden <_<

Overigens heb ik nog een mooie 6 cylinder in de aanbieding :rolleyes: wegens aanschaf van een :blink:

Link naar reactie
Beste medeforumers!

Ben op zoek naar een ZZZ, liefst een 6 cyl danwel de meest potente 4 cyl (140 pk?).

Wie heeft een do en don't voor wat betreft de keuze? Zijn de 2.2 motoren goed of rijdt een 4 cyl (lichter) nagenoeg net zo lekker (minder zwaar in de neus?) en heeft die minder onderhoudskosten cq cyl. kop ellende?

Wie heeft wijze raad/praat? Alvast bedankt!

Wat een geouwehoer, stop toch met kiezen: 4 + 6 = V10! Hoe simpel kan het zijn? :rolleyes:

Link naar reactie
Wat een geouwehoer, stop toch met kiezen: 4 + 6 = V10! Hoe simpel kan het zijn? :rolleyes:

nu jij de ervaring hebt Per, mogen we dan ook langs jou passeren om de V10 erin te lepelen? <_<

Link naar reactie
Tja, als trotse 2.8 bezitter kan ik je alleen maar een 6-cylinder aanraden. Geen enkele 4-cylinder kan je de sound, souplesse, sterkte geven zoals een 6-pitter dat doet.

Ben eigenlijk verbaasd dat je deze vraag stelt na zelf reeds een 130i gereden te hebben... :rolleyes:

Welkom nog by the way! <_<

Ja eigenlijk was die 6 pitter in de 130i ook helemaal top, enige nadeel bij veel km was zijn dorst! Reedt er 1:7,5 mee .... Maar goed, nu ik de zakelijke km met een oliestokert rij mag de funcar best iets verbruiken! Ben benieuwd, zal binnenkort wat gaan proefrijden. Nu met de winter voor de deur lijkt het me goed om 'in te stappen', prijzen flink lager dan in voorjaar! Ga wel voor de fase II ZZZ, vind de achterzijde en interieur mooier. Dus... een 2.2 of een 3.0! Die 2.2 is stukje goedkoper zie ik op www.gaspedaal.nl. Kan natuurlijk ook in Duitsland shoppen. Meer aanbod lijkt me! Zag een mooie Z3Mroadster 'langskomen' bij een mede forumganger, in D gescoord toch? Moet echt bruut zijn!

Nou, ik zal eens rondkijken, dank voor de tips alvast!

Link naar reactie
Voor de kosten of het verbruik hoef je een 6-pitter niet te laten staan.... De fun-factor is echter veel hoger dan een 4 cylinder. Je kan er heerlijk mee cruisen en af en toe ook lekker mee doortrappen. Kortom, meer mogelijkheden <_<

Overigens heb ik nog een mooie 6 cylinder in de aanbieding :rolleyes: wegens aanschaf van een :blink:

Was dat niet een 2.8 eerste model?

Link naar reactie

1:7,5 ????? Dan heb je best hard getrapt. Mijn 330 doet bij normaal gedrag 1:11 en als ik haast heb 1:9 maar meer ook niet De nieuwe 3.0 zoals in de 130 moet nog iets zuiniger zijn.

Vandaar dan ook gelijk het geluid :rolleyes:

verbruik van een 2.2 2.5 of 3.0 ontloopt mekaar nauwelijks. De 3.0 klinkt met standaard uitlaat behoorlijk gedecideerd. Kan wel kloppen dat een 130 wat rauwer klinkt dan de oudere 3.0's

En als je na 10k al je cylinderkop mag vervangen denk ik dat je wel van een beetje doorrijden houdt dus ben ik bang dat je met een 4 cylinder wat minder gelukkig zult zijn....

Link naar reactie
Ga wel voor de fase II ZZZ, vind de achterzijde en interieur mooier. Dus... een 2.2 of een 3.0!

Ook de facelift is/was verkrijgbaar in 2.8.

Link naar reactie

Ik heb een 2.2i gehad. Mooie sound en redelijk vermogen, maar zeker niet zo schakellui te rijden als een 2.8. Pas bij 4000rpm komt ie "los". Ervaring met de 3.0i heb ik niet, maar ik verwacht dat deze onderin meer vermogen heeft dan de 2.2i.

Tsja... van een 130i naar een 4-pitter Z3 wordt een teleurstelling ben ik bang.

Als ik weer een Z3 ging kopen (voorlopig even niet...) dan werd dat toch een 2.8.

Link naar reactie

Ik zou persoonlijk absoluut voor de 6 in lijn gaan. Zijn snel, betrouwbaar, schitterend geluid en verbruik valt echt wel mee. Met mijn pre-facelift 2.8 reed ik rond de 1 op 10. En dat waren alleen pret kilometers :thumbup: Bovendien is de pre-facelift een zogenaamde wide body uitvoering wat ik persoonlijk veel mooier vind als de wat smalle 4 cilinder kont. Succes met het zoeken!

Link naar reactie

Koop direct een mooie 3 liter! Het is wel een oudere motor (dan die in de 130i zit) maar bijna niet kapot te krijgen..

En de sound is geweldig van een 6 cilinder, heb het helaas zelf niet :thumbup:

Maar als je een 4 cilinder koopt heb ik nog wel nieuwe turbo's en nieuwe turbospruitstukken liggen van Mosselman!

Ik ben benieuwd wat het word!

Link naar reactie
Wie heeft een do en don't voor wat betreft de keuze? Zijn de 2.2 motoren goed of rijdt een 4 cyl (lichter) nagenoeg net zo lekker (minder zwaar in de neus?) en heeft die minder onderhoudskosten cq cyl. kop ellende?
  1. Of de 2.2 motoren wel goed zijn?
  2. Rijdt een 4-cylinder wel lekker want minder zwaar in de neus?
  3. Minder onderhoudskosten?
  4. Cylinderkop ellende?

:ok: Misschien moest je je maar eens een beetje inlezen hier op het forum.

Mijn advies: maak zelf eens een proefrit in een 4- en in een 6-cylinder. Er zijn er hier genoeg die zeer tevreden zijn met een 4-cylinder. Er zijn er ook die aan 6 niet genoeg hebben, er een compressor op zetten en dan alsnog besluiten dat 6 niet genoeg is. Straks ga je nog vragen welke kleur je het beste kunt kiezen :thumbup: . *)

En de antwoorden:

  1. Ja.
  2. Ja.
  3. Nauwelijks.
  4. Sowieso zeldzaam.

*) Alles behalve Boston Grün. Daarmee verplicht je jezelf tot oncontroleerbaar achterkamertjes gedrag, al helemaal als je er Styling 32's bij koopt.

Link naar reactie
Alles behalve Boston Grün. Daarmee verplicht je jezelf tot oncontroleerbaar achterkamertjes gedrag, al helemaal als je er Styling 32's bij koopt.

Boston Grün is toch speciaal aanbevolen in Limburg? Valt het niet zo op tussen het bronsgroen eikenhout...... :schater:

Link naar reactie
Boston Grün is toch speciaal aanbevolen in Limburg? Valt het niet zo op tussen het bronsgroen eikenhout...... :schater:

Zelf beter dan een camo-print

Ferrari%20612%20Scaglietti%20camouflage%201.jpg

Boston Grün valt niet op in het landschap

WE%20Z3%20Wasserliesch%2009%20048.jpg

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.