Ga naar inhoud

Duidelijke klak bij schakelen in lagere versnellingen


Bert928GT

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal,

sinds een week of 2 ben ik in het bezit van een Z3 2.8 van eind 1998 met een kilometerstand van 81000 nu. De auto is volledig dealer onderhouden en origineel nederlands. Nu mijn probleem. Bij het schakelen in de lagere versnellingen hoor ik een duidelijke klak als ik dat niet wel heel zorgvuldig doe. Schakelen doet de auto goed en de koppeling is met zekerheid oke, die komt helemaal vrij. Bij mijn oude BMW E39 met bijna 2 ton achter de kiezen had ik dit totaal niet.

Inmiddels heb ik zelf al wat onderhoud aan de auto gepleegd zoals motorolie met filter, koelvloeistof en ook de versnellingsbakolie is vervangen. Op mijn versnellingsbak zit een gele sticker en met de code die daarop staat heb ik bij de BMW dealer de speciale bakolie gekocht. Wat veroorzaakt nu die klak bij het schakelen, zelf vermoed ik dat de oorzaak achter in het diff zit.

Bij de BMW dealer vroegen ze me al voordat ik überhaupt maar iets had gezegd of het diff wel stil was. Mijn vraag is wat veroorzaakt die klak nu achterin bij het schakelen, is het te dunne olie in het Diff die dit veroorzaakt?

Een andere optie is dat er gewoon niets aan de hand is omdat je bijna bovenop het diff zit en er dus ook meer van hoort als bij een gewone auto.

Rijden doet hij verder als de brandweer en als ik net zo weinig problemen krijg als met mijn oude BMW hoort mij niemand klagen.

Groet Bert (BMW Z3 2.8, Porsche 928GT, Toyota Avensis Wagon 2.0)

Link naar reactie
  • Reacties 23
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Administrator
Groet Bert (BMW Z3 2.8, Porsche 928GT, Toyota Avensis Wagon 2.0)

Gewoon met die Porsche gaan rijden joh... :drank:

Rob (zeg dit met enige afgunst, want de 928 is nog altijd tig x mooier dan de 911 :kisstogether: )

Link naar reactie

Vandaag een stuk met de kap open gereden en dan hoor je gewoon niets, met andere woorden is de kap misschien een klankkast waardoor je veel meer hoort als bij een andere auto? Het is mijn eerste roadster dus ben een groentje op dat gebied.

De Porsche is inderdaad ook een genot om mee te rijden, 330Pk en rechtuit bijna niet te kloppen. Ook ik vind de 928 vele malen mooier als een 911, maar het is een smaakkwestie.

Groet Bert928GT

Gewoon met die Porsche gaan rijden joh... :drank:

Rob (zeg dit met enige afgunst, want de 928 is nog altijd tig x mooier dan de 911 :kisstogether: )

Link naar reactie

Heb je het geklak alleen bij terugschakelen, of ook bij opschakelen? En valt hij wel makkelijk in de versnellingen, of moet je de pook er doorheen drukken? Heb je al eens geprobeerd of je het geklak ook hoort bij wissellast op de aandrijflijn?

Ben overigens ook een 928 fan; zal wel komen omdat het de voorloper van mijn huidige landhaai is... :drank: die machtige V8 sound is onovertroffen! Vind hem alleen onder in de toeren erg tegenvallen t.o.v. een :kisstogether: Maareh... heb je geen foto's van je monster?

Link naar reactie

Het geluid is er duidelijk ook bij lastwissel. Verder zowel bij opschakelen als terugschakelen. Het lijkt er op alsof de krachten die dan op de aandrijflijn komen niet (meer) goed gedempt worden. Hoe kan ik een foto van mij shark invoegen? Wat bedoel je met onderin niet krachtig? Mij 928GT heeft standaard 330 PK en een koppel van 430NM bij 4000rpm. Dat loopt echt wel hard hoor.

Groet Bert928GT

Link naar reactie

hallo Ron,

Bedankt voor je tip. ik denk dat ik die dan maar even wissel. Ik vermoed dat ik hem er zo tussenuit krijg. Klopt dat, cardan even los en naar achter an dan ben ik er waarschijnlijk al ongeveer. Kan zo'n schijf met 80000km al versleten zijn? Auto is origineel nederlands en altijd bij de dealer in onderhoud geweest.

Groet Bert

Link naar reactie

Ik denk dat als je het hanglager los maakt en de cardanas laat doorzakken het wel moet lukken.

Wat de slijtage van de schijf betreft kan ik me alleen voorstellen dat dit door veelvuldig laten "schieten" van

de koppeling komt. Mss een zeer sportieve voor bezitter gehad die van sprinten hield.

Op h-base staat dat de hardyschijf €102,20 kost

Grtz Ron

Link naar reactie

hallo Ron,

vandaag heb ik de auto even op de brug gehad bij een gewone garage nadat we proefgereden hadden. De monteur hoorde het ook en dacht ook aan de Hardy schijf. Alles blijkt gewoon nog in perfekte staat te zijn, zowel de hardy schijf, middenlager als het diff en de homokineten zijn volkomen oke. Hij adviseerde me even bij de BMW dealer langs te gaan en dat heb ik gedaan. Daar zeiden ze meteen dat het volkomen normaal was bij de 6 cylinders en dat het bij de E46 6 cylinders ook veel voorkomt.

Ik denk dat ik gewoon heel erg kritisch ben op bijgeluiden en dat het verder normaal is. Ik hoor altijd dingen die anderen nog niet horen of niet storen.

Nogmaals je hoort het bij wat ruwere lastwissel en ietwat onzorgvuldig schakelen van bijv 1 naar 2 en 2 naar 3. Mijn E39 had het niet, maar daar zit de aandrijving natuurlijk verder van je af en wat beter geisoleerd. Misschien dat ik de komende dagen nog Diff olie bij de BMW dealer haal en dan heb ik alles gehad.

Toch bedankt voor je moeite,

Groet Bert928GT

Link naar reactie

Hoi Bert928GT,

Geluid komt me bekend voor. Bij mij was het het ophangrubber van het diff, aan het chassis. Het rubber was deels losgescheurd in de ring waardoor er teveel spelling ontstaat.

Zou ik even bij een BMW garage na laten kijken.

Grtzzz, Zetti

Link naar reactie

Hallo Zetti,

waar zit dat ophangrubber dan precies? Je bedoelt toch niet de hardyschijf aan de voorkant an de cardanas? Of bedoel je het middenlager van de cardanas? Op de brug heb ik alles nagelopen, maar eerlijk gezegd dat rubber niet gevonden.

Het diff zelf zit behoorlijk vast verankerd aan het chassis. Wat me opvalt is dat het helemaal weg is als ik open rijd. Bij secuur schakelen hoor je het ook niet. Met Ronlittle heb ik een stuk gereden en die beoordeelde het geluid als normaal.

Groet Bert928GT

Link naar reactie

Hoi Ron,

ik had ook al in het handboek gekeken, er zit inderdaad een silentbloc achter het diff. Ik zou hem eens kunnen wisselen. Vermoedelijk kom ik er zo aan, alhoewel ik betwijfel of dat de oplossing is bij mij. Bij Kera zeiden ze dat het toch wel meer voorkomt bij de Z3 6 Pitters. De E46 kent het ook. Bij de Z3 is de lege ruimte van de kap toch een behoorlijke klankkast. Wat is jouw mening nu je in de auto gereden hebt?

Groet Bert928GT

Link naar reactie

Het geluid is minimaal, en zoals je zelf zegt hoor je tijdens het rijden met open kap niks meer.

De bekleding [waar de kap in valt] is heel dun en houdt dus ook geen geluid tegen.

Ik zou het wel in de gaten houden of het erger wordt.

Grtz Ron

Link naar reactie

Doen we. Als ik hem weer even opgebokt heb kijk ik toch nog even naar de silentbloc.

Eergister hebben we de hele dag open gereden en genoten in de Ardennen en dan hoor je echt helemaal niets bij het schakelen.

groet Bert928GT

Link naar reactie
  • 2 maanden later...
ik heb juist ook een z3m en heb dat geluid ook blij te horen dat dit normaal is :holiday:

Proficiat met je aankoop! Stel je anders even voor in je eigen voorsteltopic, is altijd leuk. En zeker foto's posten :thumbup:

Link naar reactie

Proficiat met je aanwinst, het is een heerlijke auto om in te rijden. Het klakken bij overschakelen is bij mij bij het koude weer nog nauwelijks waarneembaar. Ik heb er een monteur van de BMW dealer naar laten luisteren en die kende het fenomeen. Volgens hem niets aan de hand. Dus gewoon lekker gaan genieten.

Groet Bert928GT

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.