Ga naar inhoud

Veerpoten voor versleten?


Zetti

Aanbevolen berichten

Ik was ivm trillingen in het stuur bij de BMW dealer en die vertelde mij dat alles in orde was (uitlijning, rubbers, ophanging etc.) maar dat de veerpoten voor te slap waren (ze lekken niet) en dat die vervangen moeten worden. Omdat daarbij volgens BMW alle onderdelen die hier aan/bij zitten ook vervangen moeten worden wordt het een duur grapje (€ 700 incl. BTW). Is dit normaal bij een Z3 van 2001 met slechts 68.000km op de teller? Het lijkt mij wat snel. Oh ja, ik heb een M-sportonderstel op mijn 2.2i. Wordt ik hier gen@!*d of hoe zit dat?

Graag jullie deskundige mening. Misschien kan Roodkapje ook iets toevoegen. In ieder geval alvast bij voorbaat bedankt. :nono:

Link naar reactie
  • Reacties 16
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

leg eens uit

trillingen in t stuur?

ik neem aan als je rijdt? 50kmu 100kmu ?

of als je remt?

de wielen zijn uiteraard al gebalanceerd?

en ook niet krom?

veerpoten te slap?? word hiermee de schokdemper of de veer bedoeld?

een veer word in de regel niet zo gauw slap ,schokdempers kunnen best wel eens aan vervanging toe zijn ,hangt af van het gebruik .

maar beide zijden tegelijk slap das raar (denk ik)

ga eens naar euromaster en laat de schokbrekers even testen

Link naar reactie
leg eens uit

trillingen in t stuur?

ik neem aan als je rijdt? 50kmu 100kmu ?

of als je remt?

de wielen zijn uiteraard al gebalanceerd?

en ook niet krom?

veerpoten te slap?? word hiermee de schokdemper of de veer bedoeld?

een veer word in de regel niet zo gauw slap ,schokdempers kunnen best wel eens aan vervanging toe zijn ,hangt af van het gebruik .

maar beide zijden tegelijk slap das raar (denk ik)

ga eens naar euromaster en laat de schokbrekers even testen

Hoi Sandere39,

Inderdaad bij bepaalde snelheden is het erger (70-80 en 100-120) maar vooral bij een 'koude' auto. Als ik een km of 10 gereden heb wordt het minder. Volgens de dealer komt het van een tijdje stilstaan. Je krijgt dan een plat stukje aan de band die bij warm worden weer verdwijnt. Schijnt dat Dunlops daar het meeste last van hebben en die zitten er dus onder (pas 5000km). De wielen zijn goed in balans, niet krom en de banden slijten gelijkmatig af.

Ik heb begrepen dat een Z3 voor veerpoten heeft, een bijzonder soort schokdemper. De veer is OK, evenals alle rubbers etc.

Ik heb intussen nav je tip :rolleyes: een afspraak bij een werkplaats die een testmachine heeft voor schokdemers. Ik ben benieuwd wat dat oplevert. Ik laat het je nog wel weten.

Grtzzz, Zetti

Link naar reactie
Volgens de dealer komt het van een tijdje stilstaan. Je krijgt dan een plat stukje aan de band die bij warm worden weer verdwijnt. Schijnt dat Dunlops daar het meeste last van hebben en die zitten er dus onder (pas 5000km).

Heb dit zelf ook gehad op mijn Z3 toen ik hem net kocht. De wagen had op 5 jaar tijd maar een 5000km gereden, en vanaf ik de 110km/h naderde, begon de wagen verschrikkelijk te trillen/daveren. Dit bleek puur afvlakking te zijn van de banden door teveel stil te staan. Nieuwe velgen + banden gekocht en het probleem was van de baan. (enkel nieuwe banden is natuurlijk ook afdoend :rolleyes: )

Link naar reactie
Hoi Sandere39,

Inderdaad bij bepaalde snelheden is het erger (70-80 en 100-120) maar vooral bij een 'koude' auto. Als ik een km of 10 gereden heb wordt het minder. Volgens de dealer komt het van een tijdje stilstaan. Je krijgt dan een plat stukje aan de band die bij warm worden weer verdwijnt. Schijnt dat Dunlops daar het meeste last van hebben en die zitten er dus onder (pas 5000km). De wielen zijn goed in balans, niet krom en de banden slijten gelijkmatig af.

Ik heb begrepen dat een Z3 voor veerpoten heeft, een bijzonder soort schokdemper. De veer is OK, evenals alle rubbers etc.

Ik heb intussen nav je tip :rolleyes: een afspraak bij een werkplaats die een testmachine heeft voor schokdemers. Ik ben benieuwd wat dat oplevert. Ik laat het je nog wel weten.

Grtzzz, Zetti

jah ben benieuwd

dat flatspotting zoals ze het noemen is wel eens vervelend,ik had er met de 5 ook last van vooral bij de m velgen met 265 brede banden .

hoe breder hoe erger het is ,als de banden een beetje warm werden was het bijna weg.

de snelheden die je aangeeft zijn echt van die probleemsnelheden waarbij dit soort problemen optreden.

ik denk zomaar eens dat de schokkers niet rot zijn. :blink:

Link naar reactie
jah ben benieuwd

dat flatspotting zoals ze het noemen is wel eens vervelend,ik had er met de 5 ook last van vooral bij de m velgen met 265 brede banden .

hoe breder hoe erger het is ,als de banden een beetje warm werden was het bijna weg.

de snelheden die je aangeeft zijn echt van die probleemsnelheden waarbij dit soort problemen optreden.

ik denk zomaar eens dat de schokkers niet rot zijn. :rolleyes:

Vandaag op de schokbrekertestbank geweest. En inderdaad is linksvoor echt versleten :angry: Er moeten dus toch nieuwen op als ik het een beetje veilig wil houden. En omdat ik nog al eens rond de 200kmh rijdt lijkt me dat wel wenselijk. Nou nog even zoeken naar de voordeligste oplossing. Iemand nog tips?

Link naar reactie
Iemand nog tips?

Toen ik voor nieuwe schokdempers gekeken hebt, bleken de OEM dempers de voordeligste optie. Voor de 2.2 roadster 150 euro ex btw. adviesprijs.

MzU1MF9w.png

Bij mijn BMW dealer ging er nog 20% van de onderdelenprijs vanaf als ik "geen haast" had met bestellen (dwz "ergens volgende week" geleverd ipv "overmorgen"), altijd even naar vragen. Uiteindelijk het ik het volledige OEM onderstel dempers +veren van een :m: over kunnen nemen voor heel vriendelijke :kisstogether: prijs.

Gewoon even rondkijken dus, ook voor de kosten van de inbouw, BMW dealer rekende 6 uur @ €85 ex btw voor nieuwe schokdempers rondom installeren.

Tot slot: nadat de nieuwe schokdempers erin zitten, moet je 'm uitlijnen (was €120 bij de dealer)

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Hoi allemaal,

Ik heb de verkoper benaderd en die stuurt me 2 nieuwe originele BMW veerpoten (schokbrekers). Hoef ik alleen nog de montage en het hulpmateriaal zelf te bepalen. Toch prettig dat er dus nu nieuwen onder komen. Pluim voor de verkoper. :thumbup: Ben wel benieuwd naar het effect. Verder overweeg ik nog een aluminium veerpootbrug van Wiechers. Iemand ervaring?

Grtzzz, Zetti

Link naar reactie

Vandaag zijn de veerpoten aan de voorkant vervangen. Wat een wereld van verschil, geen zweethandjes meer bij 200km/h+. Als een blok op de weg, geen last van zijwind en spoorvorming. Wielen zijn opnieuw uitgelijnd en het trillen is ook helemaal weg. Super!!! :thumbup:

De Wiechers veerpootbrug was 6cm te lang!?! :rolleyes: en paste dus niet. Komt een nieuwe voor, nog even wachten dus.

Grtzzz, Zetti

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Zo, de Wiechers veerpoot is er nu ook. Was een verpakkingsfoutje. Intussen geinstalleerd en dat scheelt nog weer een beetje. Nog strakker op de weg. 200Km/h met zijwind is geen probleem meer. Nu rijdt ie pas zoals ik verwacht had van een BMW :)

Grtzzz, Zetti

Link naar reactie
  • 5 maanden later...

Hallo veerpoters,

Ik heb mijn Z3 2.8 gisteren laten APKKeuren+grote beurt.

Dealer gaf aan dat de schokbrekers aan beide kanten 'zweten'. Ik neem aan dat ze dus wat lekken?

Ik vond het even te ver gaan om ze direct te vervangen. Dat was volgens de dealer ook niet echt direct nodig, maar het moet dus wel binnenkort verholpen worden. Temeer omdat ik de schokbrekers wat vaag vind (ze lijken wat slapjes) Soms lijkt het (bij ca. 80 kmh) dat de auto in een soort eigenfrequentie komt en begint te schudden. Dit is overigens maar 3x gebeurd het laatste halfjaar waarvan 2x op hetzelfde stuk weg. (ik bedenk me nu dat het ook 'flatspotting' kan zijn, maar bij mij staat de Z3 zeker niet langer dan 2 weken stil). Mijn Z3 is ook verlaagd met 18'' M-velgen.

Het liefst heb ik de auto zeer strak geveerd zodat je de weg goed 'aanvoelt'.

Dus ik heb 4 vragen:

Wat raden jullie aan?

Kan Flatspotting al na 2-3 weken optreden?

Wat doet een veerpootbrug?

Wat kost een volledige set incl. montage ongeveer: bij dealer en bij bijvoorbeeld roodkapje...

gr. Teun :punk:

Link naar reactie

Een beetje zweten kan geen kwaad... Zolang de demping nog maar goed is!

Veerelement voor ///M dealer = +- €250 per stuk.

Achterdempers ///M dealer = +- €165 per stuk.

Montage?? Weet niet precies wat ervoor staat... uurtje of 3/4??

Ligt weer aan de uitvoering...

Link naar reactie
Montage?? Weet niet precies wat ervoor staat... uurtje of 3/4??

Ligt weer aan de uitvoering...

Vorig jaar geinformeerd bij de BMW dealer vwb montage. Die zat al gauw op 600 euro in de BTW. Maar volgens mij zijn de achterdempers op een roadster makkelijker te (de)monteren, als ik Ron's how to zo zie.

Roodkapje gewoon even bellen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.