Ga naar inhoud

Lekkage koelvloeistof


FamGeus

Aanbevolen berichten

Geachte leden,

Mijn Z3 1.8 verliest na het afzetten van de motor ongeveer een halve liter koelvloeistof. Ik zie geen kappotte waterslangen. De lekkage zit bij de vulpijp naast de radiator. Het het komen door een overdruk uit de motor bijvoorbeeld een lekke koppakking?

Wie weet raad? Wie heeft ook een dergelijke ervaring?

Jan de Geus

Link naar reactie
  • Reacties 16
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik had het zelfde probleem. Ben ik gelukkig op tijd achter gekomen, tankje was bijna leeg. Mijn probleem was:

De radiatordop. Hierin zit een overdruk beveiliging die bij mij niet meer goed werkte. Hij lekt dan voortijdig vloeistof bij te lage druk.

Indicaties: Opgedroogde vloeistof langs het vul reservoir.

Prijs voor de dop: €15,-

Hoop voor je dat het niet de koppakking is, dat gaat namelijk in de kosten lopen.

PS: Welkom op het forum!!

Link naar reactie

tip: als het de koppaking is, kun je vaak een verhoogde CO waarde meten in de radiator (ff langs een APK garage rijden). Komt dat er dan uitlaatgassen in het koelcircuit terechtkomen :)

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Waarde forumleden,

Mijn Z3 lekt geen koelvloeistof meer!. In de radiateur zit een kunstof expansietankje. De O-ring was lek. De O-ring is vervangen en de lekkage is dicht. Het tankje zat wel erg vast in de radiateur. De BMW dealer vervangt meestal de gehele radiateur.

Het was dus een klein onderdeel maar wel meer als een uur werk.

Op het Z3 Message Board (Bimmer) las ik dat dit meer voorkomt.

Mocht je dus onder de radiateur koelvloeistof vinden. Kijk dan even of dit van het tankje vandaan komt.

groeten,

Jan

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Nu lees ik dit, en ik heb het vergeleken met de berichten op het bimmer forum. Volgens hun zit er eens soort van krimp verbinding tussen de radiator zelf en het expansievat. Wanneer hier een lek in zit is het niet te fixen.

Heb jij hier ervaring mee Ruud? Heb dus een lek onderaan het resevoir, maar nog niet precies kunnen localiseren.

Link naar reactie
Nu lees ik dit, en ik heb het vergeleken met de berichten op het bimmer forum. Volgens hun zit er eens soort van krimp verbinding tussen de radiator zelf en het expansievat. Wanneer hier een lek in zit is het niet te fixen.

Heb jij hier ervaring mee Ruud? Heb dus een lek onderaan het resevoir, maar nog niet precies kunnen localiseren.

Die (krimpverbinding) ik noem het zelf snelsluiting, dus de koelwaterslang naar expansievaatje. bestaat uit kunststof en hierin zit een rubberen O ring.

Kan wel vervangen worden :rolleyes: :D

Link naar reactie
  • 5 jaren later...

Die (krimpverbinding) ik noem het zelf snelsluiting, dus de koelwaterslang naar expansievaatje. bestaat uit kunststof en hierin zit een rubberen O ring.

Kan wel vervangen worden wink.pngbiggrin.png

hoi ruud, bij mij hangt er continue een druppel koelvloeistof aan nr. 13 en heb nr 14 door dealer laten vervange, nu kan ik nr 13 ook niet strak aandraaien, dit is namelijk een kunstof bout? heb jij nog adviezen om lekkage te stoppen, rest van reservoir is allemaal droog.

bvd erik

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Zat ook met een verlies koelvloeistof, eerst de rubber o-ringen vervangen van expansievat.

Heb de radiator daar voor in zijn geheel er uit gehaald, zijn gewoon de drie darmen lossen en de windtunnel naar achter halen...was het gemakkelijkste voor mij.

Dat expansievat zit inderdaad goed vast, maar met WD 40 er tussen te spuiten kwam het los.

Maar het verlies was nog niet opgelost, na een rit bleef er maar een paar cm koelvloeistof over in het vat...temperatuur bleef normaal.

De oorzaak lag aan de vulstop, die sloeg lek wanneer er wat druk op het systeem kwam...te controleren als motor warm is en je aan de rubber darmen knijpt zou je duidelijk een druk moeten kunnen voelen op de darmen, zo niet is de vulstop aan vervanging toe.

Nu is het verlies van koelvloeistof opgelost, op naar het volgende mankement. :)

Gr, meca.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Lekkage koelvloeistof is verholpen, ik heb het reservoir vervangen voor een nieuw exemplaar, was duidelijk een lekkage van de rubberring afdichting onder aan reservoir,

bedankt voor de goede beschrijving op 'howto', was goed zelf te doen.

groeten Erik

ps. koelvloeistof blijft op 3 streepjes onder 'kalt' staan, misschien heeft er nog iemand een verklaring hiervoor?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.