Ga naar inhoud

De Nederlandse wegenpolitie mag (kan) je niet meer achtervolgen op de snelweg


///Maikel

Aanbevolen berichten

Dit vind ik hilarisch...

Als je dus een politiewagen à la type Volvo V50 tegenkomt op de snelweg, en je rijdt een tikkeltje te snel... Vooral niet stoppen, maar gas bijgeven! :schater:<_<

Artikeltje

Nieuwe Nederlandse politiewagens mogen niet harder dan 140

Nederlandse KLPD-agenten mogen in hun nieuwste dienstwagens, de Volvo V50, nu al acht weken niet harder dan 140 kilometer per uur rijden meldt De Stentor. De remmen zijn zijn niet bestand tegen het zware werk van de snelwegpolitie en vliegen spontaan in brand. Het gaat om de Volvo V50 d5, een 185 pk diesel, die een topsnelheid kan halen van 215 km/u. Volvo zoekt naar een oplossing voor het probleem.

Oudere wagens

De korpsleiding heeft verordonneerd dat de KLPD met deze auto's tot nader order niet harder dan 140 kilometer per uur mag rijden. Voor noodhulp en achtervolging zal zo veel mogelijk gebruik worden gemaakt van oudere auto's in het wagenpark, Volvo's van het type V70. Mocht een snelwegagent met een V50 aanleiding tot een achtervolging hebben, dan mag dat dus niet, bevestigt woordvoerder Frans Zuiderhoek van de KLPD.

In de fik

Na een incident op de A20, waar een politieauto daadwerkelijk vlam vatte, is een onderzoek begonnen. Op het testcircuit in Lelystad zijn onlangs proeven gedaan. Daarbij bleek het geen enkel probleem de remmen in brand te krijgen. Volgens Zuiderhoek is vastgesteld dat de remblokken oververhit raken als het voertuig na rijden met hoge snelheid en veelvuldig remmen langs de kant wordt gezet. (mvl)

Link naar reactie
  • Reacties 8
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Dat maakt je als KLPD erg geloofwaardig. <_<

Als ik dit lees...

Op het testcircuit in Lelystad zijn onlangs proeven gedaan. Daarbij bleek het geen enkel probleem de remmen in brand te krijgen.

...is het met de remmen van onze Ztjes toch niet zo slecht gesteld. We hebben daar met een tiental Ztjes 250 kilometer gereden en HARD geremd, ik heb geen brandende remmen gezien <_<

Link naar reactie

Zo is dat. Als je 250km hard kan gaan, denk ik dat het wel goed zit <_<

Ruud, ik zie dat in de titel een foutje staat... :D Feel free om 'trappan' in trappen te wijzigen <_< ---> done

Link naar reactie

Zie je het voor je, Er rijden twee agenten in een V50 en plotseling moeten ze een auto achtervolgen die er met 230 km p/u vandoor gaat. Wat nu? Oh ja. Snel (maar niet sneller dan 140 km p/u) gaan ze ff naar het bureau, springen in een V70 en zetten vervolgens de achtervolging in. :schater: Wat doen we vanaf nu dus voordat we hard wegrijden <_<

Inhakend op een ander topic, politieagenten zijn toch ook ambtenaren <_<

Link naar reactie

Mja. Slechte reclame voor Volvo dit, maar het schijnt toch iets genuanceerder te liggen;

UPDATE: na contact met Volvo blijkt het verhaal toch iets genuanceerder. Het remblokje van de V50 op de A20 was inderdaad in brand gevlogen na meerdere malen van zeer hoge snelheid tot nul te hebben afgeremd. Dat was niet tijdens normaal politiegebruik overigens, maar het was wel aanleiding om de V50 op een testbaan te gaan testen op het euvel.

Op zich hebben wij ook tijdens testwerk/ opnemen van video’s wel eens een erg sterk rokend remblokje gezien en ook tijdens intens circuitgebruik wil er wel eens een vlammetje te zien zijn. Lachen natuurlijk, maar bij de politie hebben ze toch een ander soort humor en dus moest de V50 op de testbank. Daar bleek bij testen door een onafhankelijk bureau dat de remmen van de V50 prima bestand zijn op hun taak. Pas nadat drie keer het volledige testprogramma achter elkaar werd doorlopen kon er een vlammetje worden opgewekt.

De snelheidsbeperking op 140 is overigens wel waar. Als er geen melding is of andere noodzaak is om harder te rijden, dan zijn de voorschriften om niet harder dan 140 te rijden. Als jij met 190 voorbij een V50 van de politie blaft, zullen ze je waarschijnlijk wel proberen aan de kant te zetten (helaas).

(van Autoblog)

Verder is het KLPD natuurlijk slechts één van de korpsen. Er zijn ook nog 25 regionale korpsen die je aan te kant kunnen zetten... Bovendien moeten hardrijders zich waarschijnlijk meer zorgen maken over de onopvallende auto's, dan over de opvallende V50's. Ik neem althans aand at niemand te hard gaat rijden met een opvallende politiewagen achter zich.

Link naar reactie

Ik dacht dat die KLPD auto's altijd erorm getuned werden? Ik heb er wel eens een te koop gezien, die was niet bepaald "stock" meer te noemen. Blijkbaar is daar ook geen geld meer voor. Terecht overigens. Wel heerlijke auto's die V50 mits je een beetje een leuk blokje erin hebt. Niet echt een achtervolgings auto alleen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.