Ga naar inhoud

BMW M Roadster


Gast vpatje

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb met mijn Z3 M uit 1997 een tweetal (kleine) problemen. Voor ik ermee naar de garage ga ben ik benieuwd of iemand mij wat meer kan vertellen....

1) Als ik echt een behoorlijk stuk heb gereden, zeg een aantal uur achter elkaar en de motor is goed warm, dan wil hij wat moeilijker in zijn versnelling gaan. Vooral de eerste versnelling pakt hij wat moeilijker. Moet dan vaak de koppeling opnieuw indrukken om hem in zijn versnelling te krijgen.

Koppelingsplaten zijn nu ruim 1,5 jaar oud en ik heb er zeker niet al te gek mee gereden.

2) In mijn motorruimte zit een ventilator die na of tijdens het rijden aanslaat om de motor extra te koelen. Deze springt zo nu en dan wel eens aan als de olietemp. rond de 100 graden komt. Zodra ik echter het contact uitzet blijft deze ventilator niet doorlopen. Ik dacht dat dit wel zo hoort.

Heeft iemand ervaring met deze twee zaken?

Link naar reactie
  • Reacties 6
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Op vraag 2 kan ik je geen antwoord geven.

Betreffende vraag 1:

Heb je in dat halve uur veel geschakeld en met je koppeling gewerkt???

Wanneer de koppeling warm wordt, wordt de speling te klein en krijg je de versnellingsbak slecht in z'n 1.

Ik heb hetzelfde eens gehad met een puzzeltocht. (Nu is een puzzeltocht met een <_< toch al niet aan te raden, neem dat van mij aan...)

Groot voordeel van een :blink: is dat je ook in z'n 2 kan optrekken.

Misschien helpt het verversen van de versnellingsbakolie. Het is zeker te proberen.

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody
Waarom zou ie door moeten draaien motor staat uit er wordt dus geen olie of koelvloeistof meer

rond gepompt.

Grtz Ron

Ik ben wel een leek qua techniek, maar als ik met de a4 2.0t van mijn vader flink heb getrapt...

dan staat ie volgens mij wel even na te blazen als je het contact uitzet.. maar misschien komt dat omdat er een turbo opzit??

Link naar reactie
Ik ben wel een leek qua techniek, maar als ik met de a4 2.0t van mijn vader flink heb getrapt...

dan staat ie volgens mij wel even na te blazen als je het contact uitzet.. maar misschien komt dat omdat er een turbo opzit??

Inderdaad, de VW-Audi producten laten de (elektrische) ventilator aanslaan volgens de motortemperatuur, om een temperatuurstijging na het stilleggen (en dus cylinderkoppakkingproblemen) tegen te gaan. Bij mijn weten doet BMW dat niet, ook niet bij mijn motorfiets (K1200RS), hoewel ik er mij beter zou bij voelen.

Bij heel wat VW auto's zitten de motoren dwars, dus is een door de motor aangedreven ventilator nogal moeilijk (tenzij je een V-riem gaat gebruiken van bijna een meter lang met een aantal wieltjes (zoals Peugeot dat ooit deed).

Aan de andere kant zullen de ingenieurs van BMW wel weten dat de mogelijkheid bestaat, en er toch niet voor hebben gekozen wegens 'niet nodig'?

Link naar reactie
  • 11 maanden later...

Ben er na een jaar uit.

Koppeling vervangen en hij rijdt weer als een zonnetje.

Bij mijn aanschaf had ik uit onderhandeld dat de garage waar ik mijn auto kocht de koppeling zou vernieuwen.

Zij hebben de koppelingsplaten vernieuwd door immitatieplaten en hadden de drukgroep en diverse andere zaken niet vernieuwd, terwijl dit wel had gemoeten.

De drukgroep was, naar zeggen van de monteur, te heet geworden en verbrand.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.