Ga naar inhoud

Veerpootbrug


Hobol

Aanbevolen berichten

Ik heb een roadster 2.8 van 1996 en voor zover ik begrijp met een gewoon - niet M - onderstel, 18 inch wielen.

De volgende vragen zijn bij mij opgekomen.

Is montage van een veerprootbrug zinvol?

Wat zal het voor mij te merken effect zijn ?

Bij een aanrijding van bijvoorbeeld rechts, krijg ik dan ook aan de linkerzijde schade ?

Kan ik dat evt bij de supermonteur Ruud laten doen? en wat kost dat ?

Ik heb natuurlijk wel het e.e.a. gelezen op het forum, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Graag jullie advies

m.vr. gr.

Hans

Link naar reactie
  • Reacties 18
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Is zeer beslist zinvol. Een veerpootbrug zorgt voor rustiger weggedrag, minder 'zoeken' bij spoorvorming en een strakker bochtgedrag. Was elke cent meer dan waard, en Ruud klust 'm er zo op. Wat het doet bij een aanrijding weet ik niet, geen ervaring mee....

Link naar reactie
Vaak is het handig om eens te kijken wat iets doet ... je maakt een verbinding tussen iets teneinde een stijver geheel te maken ... toch ??

Je zou dan ook kunnen aannemen dat dat door jou gemaake stijve geheel ... ook zijn dienst doet ten tijde van een aanrijding .. :rolleyes: in negative zin dat natuurlijk he

En de mate van ernst zal natuurlijk ook afhangen van de aanrijdingshoek.

En nu weet ik natuurlijk niet of je al eens gekeken hebt hoe het vast zit en hoe handig je zelf bent ... maarre 6 moeren los,... ding erop en 6 moeren vast ... bijna net zo makkelijk als tanken denk ik dan ... :schater::schater:

Wat mijn ogen zien, vernielen mijn handen!!

Die zes moeren, daarvan zal er minimaal een afbreken !

Thanks

Hans

Link naar reactie
Is zeer beslist zinvol. Een veerpootbrug zorgt voor rustiger weggedrag, minder 'zoeken' bij spoorvorming en een strakker bochtgedrag. Was elke cent meer dan waard, en Ruud klust 'm er zo op. Wat het doet bij een aanrijding weet ik niet, geen ervaring mee....

hoe werkt dat dan dat minder zoeken bij spoorvorming

ik bedoel wat doet de veerpootbrug daar aan veranderen??

Link naar reactie

Weet niet of het bij de ZZZZ ook zo'n issue is, maar de voorkant van een ZZZ is nogal torsiegevoelig. Doordat bij spoorvorming je voorkant flink tordeert begint 'ie wat heen en weer te trekken in de sporen. De veerpootbrug fixeert de voorkant meer, waardoor je er minder last van hebt....

Link naar reactie
Weet niet of het bij de ZZZZ ook zo'n issue is, maar de voorkant van een ZZZ is nogal torsiegevoelig. Doordat bij spoorvorming je voorkant flink tordeert begint 'ie wat heen en weer te trekken in de sporen. De veerpootbrug fixeert de voorkant meer, waardoor je er minder last van hebt....

ok?

eeh dat spoorzoeken zit dat m niet meer in het feit dat de wielen van de auto de sporen in de weg willen volgen waardoor de auto "slingert"

ik weet wel dat wanneer de banden breder worden de gevoeligheid voor spoorzoeken vaak groter word

Link naar reactie
Nu komen we in het hoofdstuk krachten leer ... vooropgesteld dat een cabrio altijd klote stuurt, leeft, slingerd en schut .. oja we gaan niet in discussie want wij hebben een z3,z4 en een coupe voor de deur liggen :blink:

Welnu .. zie een kubus zonder bovenzijde .. duuw op een zijkant nabij de open bovenzijde en hij zal torderen ... neem nu een gesloten kubus en je zal zien dat dat niet meer gebeurt

Een voorzijde van een auto .. eender welke .. aan de voorzijde gezien met de kap open ... links en rechts een chassispoot die onder de auto doorloopt naar achter.

Voor onder de motor een subframe die links en rechts vast zit aan de chassispoten .. dit samen vormt een U constructie .. een kubus zonder bovenzijde dus ... met een veerpootbrug maak je het geheel een box ... dus een sterker geheel ..

In het geval van een cabrio .. is het inzittende compartiment ook een kubus zonder bovenzijde .. dus vandaar dat een cabrio altijd meer tordeert als een gesloten variant, vandaar dat je met een cabrio zeker het nut van een veerpootbrug zal merken ... vooropgesteld dat je ook wat anders doet als dijkweggetjes cruisen he :rolleyes:

ja idd wat je zegt

ik vroeg mij alleen even af of de gevoeligheid voor spoorzoeken beinvloed werd door een veerpootbrug

ik denk van niet

als je onder en boven van de li en re wielophanging met elkaar verbind dan word de auto natuurlijk stijver

ook achter verbinden zal helpen

Link naar reactie
ok?

eeh dat spoorzoeken zit dat m niet meer in het feit dat de wielen van de auto de sporen in de weg willen volgen waardoor de auto "slingert"

ik weet wel dat wanneer de banden breder worden de gevoeligheid voor spoorzoeken vaak groter word

Het is van beide een beetje natuurlijk, en brede banden zullen zeker geen verbetering veroorzaken bij spoorgevoeligheid, maar de voornaamste kwestie zit 'm - zoals Dhr. van Epscheuten al zo fraai elaboreerde - in het 'sluiten van de kubus', waarmee je de mogelijkheid tot torsie vermindert. :rolleyes:

Link naar reactie
Even inhaken op het spoorvorming en brede banden verhaal ..... Massa - draagoppervlak (breder vaak meer naar buiten) - resulteerd in een wielbed / middelpunt veerpoot hoek die vaak te veel naar buiten staat waarbij de druk van de massa (auto) niet recht op de banden staat maar er als het ware tussen.

Het geen het makkelijkst is uit te leggen als een tafel waar de poten niet onder staan maar naast ... die zullen dan bij belasting wijdbeens gaan staan.

Ik vind het dan ook gappig om keer op keer te lezen dat er mensen zijn die vragen of wielen passen of cool staan, terwijler met het grootste gemak voorbij word gegaan aan het feit of het hok dan nog wel te rijden is.

Mijn advies in deze .. neemhet wagengewicht mee in keuze van wielen en vooral hoe breed .. en spacers .. en laat nadien altijd uitlijnen .. en dan heb je veel minder last van spoorvoorming

wijze woorden amice

geheel en al de reden dat ik liever de door de constructeur toegepaste en vrijgegeven schoeisels monteer.

of dat toch tenminste diens maten eerbiedig :notworthy:

Link naar reactie
Nu komen we in het hoofdstuk krachten leer ... vooropgesteld dat een cabrio altijd klote stuurt, leeft, slingerd en schut .. oja we gaan niet in discussie want wij hebben een z3,z4 en een coupe voor de deur liggen :ok:

Welnu .. zie een kubus zonder bovenzijde .. duuw op een zijkant nabij de open bovenzijde en hij zal torderen ... neem nu een gesloten kubus en je zal zien dat dat niet meer gebeurt

Een voorzijde van een auto .. eender welke .. aan de voorzijde gezien met de kap open ... links en rechts een chassispoot die onder de auto doorloopt naar achter.

Voor onder de motor een subframe die links en rechts vast zit aan de chassispoten .. dit samen vormt een U constructie .. een kubus zonder bovenzijde dus ... met een veerpootbrug maak je het geheel een box ... dus een sterker geheel ..

In het geval van een cabrio .. is het inzittende compartiment ook een kubus zonder bovenzijde .. dus vandaar dat een cabrio altijd meer tordeert als een gesloten variant, vandaar dat je met een cabrio zeker het nut van een veerpootbrug zal merken ... vooropgesteld dat je ook wat anders doet als dijkweggetjes cruisen he :thumbup:

PFFffff....Kreeg het even benauwd, maar gelukkig rijden de meeste hier Roadster's... :notworthy:

Link naar reactie

Fijn deze wijze lessen, in het bijzonder dank voor de discussie rondom Wateringen versus 's-Gravenhage, de les werktuigkunde van drs. Olivier, de uiterst relevante opmerking van de mij tot op heden onbekende, maar gezien de door hem ontplooide activiteiten gewaardeerde heer Knudselaar, etcetera, etcetera.

De door mij gestelde vragen zijn slechts ten dele beantwoord. Elementen uit het verhaal van heer Olivier, klinken plausibel en hebben mij doen besluiten tot de montage van dit aanvullende onderdeel. Ik weet nog immer niet welke kosten ik hierbij mag verwachten en/of de door het forum veelal breed aanbevolen , mij tot op heden onbekende heer Ruud , alias Roodkapje, de aangewezen persoon is om dit werk uit te laten voeren.

Ik zal na mijn aanstaande reces een afspraak te Reewijk dienaangaande maken.

Dank voor Uw wijze woorden.

m.vr. gr.

Hans

Link naar reactie

Op ons forum krijg je de chit-chat er gratis bij, zo werkt dat nu eenmaal. :thumbup:

Ik weet nog immer niet welke kosten ik hierbij mag verwachten

Even zoeken op ebay doet wonderen. :notworthy: Meer dan 100 euro hoeft het ding niet te kosten.

Roodkapje (okay Bart :ok: , ik zal een link plaatsen: www.avvr.nl ) heeft deze op onze coupe geplaatst:

IMG_1055.JPG

Link naar reactie
Op ons forum krijg je de chit-chat er gratis bij, zo werkt dat nu eenmaal. :thumbup:

Even zoeken op ebay doet wonderen. :notworthy: Meer dan 100 euro hoeft het ding niet te kosten.

Roodkapje (okay Bart :ok: , ik zal een link plaatsen: www.avvr.nl ) heeft deze op onze coupe geplaatst:

IMG_1055.JPG

Bedankt, ik gaan naar Roodkapje. en de zin en de onzin op dit forum, maakt het alleen maar leuker!

groet,

Hans

Link naar reactie
Ik begrijp dat je die van ons dus niet mooi vindt? :m:

Ik vraag me altijd af wat er precies mooi zou moeten zijn aan iets waar je vervolgens je motorkap overheen doet.... :fiew:

Maar ik kreeg dezelfde van Roodkapje, en vond het 100 erg goed bestede euro's. Meer uitgeven voor een mooiere zou ik dan weer niet doen, maar da's persoonlijke smaak denk ik...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.