Ga naar inhoud

Upgrade remmen


MarkS

Aanbevolen berichten

Tijdens ons bezoek aan Zuid Frankrijk afgelopen juni ben ik er weer achtergekomen wat een fijne wagen die Z3 is (Z3 2.8 Roadster 1999).

Het enige dat afbreuk doet aan het fijne sturen zijn de remmen. Na 3-4 keer vol in de ankers blijft er weinig van de remcapaciteit over. Ik rij met originele schijven en blokken die ook nog niet zo lang geleden zijn vervangen.

Op internet kom ik diverse mogelijkheden tegen voor het upgraden: (1) RVS remleidingen (2) sparco (geventileerde) schijven (3) sparco blokken (voor sportief straat gebruik).

Wie heeft ervaring met bovenstaande combi/merken en wat zou het kosten om met deze onderdelen de hele boel te upgraden? Het gaat mij er niet om de auto mee het circuit op te nemen maar om "sportief" weggebruik.

Link naar reactie
  • Reacties 10
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Na 3-4 keer vol in de ankers blijft er weinig van de remcapaciteit over.

Klinkt bekend, onze 2.8 voelde net zo aan. :ph34r:

Check hier even welk recept Roodkapje voorgeschreven heeft.

Komt neer op Ferodo remblokken voor, Brembo max remschijven voor en Goodridge stahflex slangen rondom. Remt nu een stuk "strakker" en minder "sponsig". Ook op 250 km circuit rijden in Lelystad geen last gehad van fading of zo. Aanrader dus (zowel de hardware als Roodkapje) -_-

Link naar reactie

Vreemd, op gewone ritten bemerk ik geen tekortkomen van de standaard remmen.

En dan bedoel ik geen ritjes van en naar het werk, maar Eifel, Ardennen en andere "stoei"wegen ritjes.

Goed vooruit kijken naar volgende bochten (op opeenvolging van) helpt om niet te veel op de rem te gaan staan. ;)

Bij circuitgebruik komen ze wel tekort en dan kan ik idd de bovenstaande combi bevestigen. Ik monteerde daarvoor de Ferodo DS op standaard schijven en dat voldeed ruim voor de remkracht. Door gebruik van standaardleidingen was het dan jammer genoeg na een 5-tal rondjes aan de kant gaan afkoelen, daarom dus ook stahlflex leidingen aan te bevelen.

Vooraleer de vraag komt : NEEN, ik heb die dingen niet, wegens niet toegelaten door belgische technische kontrole. Je mag dus je remmen (= veiligheidsitem) NIET verbeteren in België. Ze hebben liever dat je met je bek tegen de muur rijdt :muur:

Link naar reactie
Vreemd, op gewone ritten bemerk ik geen tekortkomen van de standaard remmen.

En dan bedoel ik geen ritjes van en naar het werk, maar Eifel, Ardennen en andere "stoei"wegen ritjes.

Goed vooruit kijken naar volgende bochten (op opeenvolging van) helpt om niet te veel op de rem te gaan staan. ;)

Bij circuitgebruik komen ze wel tekort en dan kan ik idd de bovenstaande combi bevestigen. Ik monteerde daarvoor de Ferodo DS op standaard schijven en dat voldeed ruim voor de remkracht. Door gebruik van standaardleidingen was het dan jammer genoeg na een 5-tal rondjes aan de kant gaan afkoelen, daarom dus ook stahlflex leidingen aan te bevelen.

Vooraleer de vraag komt : NEEN, ik heb die dingen niet, wegens niet toegelaten door belgische technische kontrole. Je mag dus je remmen (= veiligheidsitem) NIET verbeteren in België. Ze hebben liever dat je met je bek tegen de muur rijdt :muur:

Een vriend (garagist) van mij beweert krimpkous over de stalen leidingen te doen, en zodus de 'keuring :schater: ' liggen te hebben.

Natuurlijk gaan ze ervan uit dat je om van zone 30 naar zone 30 te kruipen aan 50 Km/u geen goede remmen (of stabilisatoren (nog zoiets) nodig hebt! :muur: ;) :muur:

Link naar reactie
Een vriend (garagist) van mij beweert krimpkous over de stalen leidingen te doen, en zodus de 'keuring :schater: ' liggen te hebben.

Natuurlijk gaan ze ervan uit dat je om van zone 30 naar zone 30 te kruipen aan 50 Km/u geen goede remmen (of stabilisatoren (nog zoiets) nodig hebt! :muur: ;) :muur:

Zijn zijwieltjes tegen 't omvallen wel toegestaan in België? :schater:

Link naar reactie
Zijn zijwieltjes tegen 't omvallen wel toegestaan in België? :schater:

Jawel hoor, zie hier:

Artikel M. In het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan voertuigen, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, laatst gewijzigd door het koninklijk besluit van 17 maart 2003, wordt bepaald in artikel 13, § 2 : " De verbouwingen die echter een grotere verkeersveiligheid als gevolg hebben mogen toegelaten worden door de Minister, die bevoegd is voor het wegvervoer, of zijn gemachtigde, op aanvraag van de verbouwer. Volgens artikel 78, § 1, 3° kan de Minister, die bevoegd is voor het wegvervoer of zijn gemachtigde toelaten dat voertuigen of toebehoren, die een verbetering inzake constructie zijn of die goedgekeurd werden volgens de regels, welke gelijkwaardig zijn aan of een beter resultaat opleveren dan de in deze reglementering vervatte regels, in het verkeer worden gebracht.
en
De keuring bestaat uit de volledige keuring waarbij extra aandacht besteed wordt aan :

  - de spoorbreedte (maximum tolerantie 2 %);

  - de bedekking van de wielen door het koetswerk;

  - de vrije doorgang van de wielen (bij volledige wieluitslag);

  - de wegcontacttest zonder belasting (enkel bestuurder);

  - plaatsing van lichten en reflectoren, nummerplaat en eventueel trekhaak.

  Daarenboven worden volgende specifieke elementen nagekeken :

  - De bodemvrijheid bedraagt minimum 11 cm.

  - Het montagegetuigschrift waarvan zich het model in bijlage 4 bevindt is correct ingevuld.

  - De gegevens van het gevalideerd verslag van de aangeduide instelling worden vergeleken met de verbouwing.

  - De wielgeometrie komt overeen met de aanduidingen van het verslag van het erkend labo of met de gegevens van de constructeur van het voertuig.

eenvoudig toch? Komt er op neer dat geen enkele van de 'keurders' begrijpt waar die (uit het Frans vertaalde) teksten over gaan, en dus maar gewoon alles afkeuren wat ze niet kennen (en dat is bijna alles)

Link naar reactie
eenvoudig toch? Komt er op neer dat geen enkele van de 'keurders' begrijpt waar die (uit het Frans vertaalde) teksten over gaan, en dus maar gewoon alles afkeuren wat ze niet kennen (en dat is bijna alles)

Autoliefhebber zijn en Belg gaat niet samen hé ...

De tip van de krimpkous is in ieder geval genoteerd en gaat waarschijnlijk de volgende "upgrade" aan mijn QP worden.:thumbup:

Link naar reactie
Autoliefhebber zijn en Belg gaat niet samen hé ...

De tip van de krimpkous is in ieder geval genoteerd en gaat waarschijnlijk de volgende "upgrade" aan mijn QP worden.:thumbup:

Nu, ja, wat is een Belg? (moeten we wel toegeven dat de Walen wat minder auto-vijandig zijn (aantal flitspalen, vrije uitlaat bij een klimkoers enz)

Het proberen waard dacht ik zo, maar als ze je 'klissen', dan kan je ze er wel weer vanonder halen, ontluchten enz....

Wreed he?

Link naar reactie
Nu, ja, wat is een Belg? (moeten we wel toegeven dat de Walen wat minder auto-vijandig zijn (aantal flitspalen, vrije uitlaat bij een klimkoers enz)

Het proberen waard dacht ik zo, maar als ze je 'klissen', dan kan je ze er wel weer vanonder halen, ontluchten enz....

Wreed he?

Tja, dan wordt hij afgekeurd hé...

Daar heb ik eveneens ervaring mee (meermaals zelfs :thumbup: )

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.