Ga naar inhoud

Z'tjes op de kanaaleilanden


wesp

Aanbevolen berichten

Ben zeer recent op verlof geweest op de kanaaleilanden.

Voor diegenen die deze niet kennen: liggen voor de kust van het Franse Bretagne (tussen engeland en frankrijk).

Heb er twee bezocht,namelijk Jersey en Guernsey.

Zijn Engelstalig, dus wordt er ook aan de verkeerde kant gereden.

Was verbaasd hoeveel Z'tjs we zijn tegengekomen. Naast porsches, Aston Martins, Range Rovers, en een zeer groot aantal gewone wagens in sportversies zoals Golf 3,2; focus RS, audi's 3,2 ..........

En het bizarre is dat er op het ganse eiland (Jersey)maar één plaats is waar je gedurende 1,5 km max 60 km/uur mag rijden. (op Guersey zelfs nergens).De honderden kilometers andere banen is max. 20, 30 en 50/ uur. Je kan ook bijna niet sneller. Banen zijn zeer smal, bochtrijk en steeds afgeboord met muren en hoge hagen. Wat doe je daar dan met zo'n snelle wagen ?

Link naar reactie
  • Reacties 4
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Banen zijn zeer smal, bochtrijk en steeds afgeboord met muren en hoge hagen. Wat doe je daar dan met zo'n snelle wagen ?

zie het helemaal voor me... gas, brake, shift back, turn, gas, shift up, gas, brake, shift back, turn, gas, shift up more gas! :unsure:

hard rechtdoor rijden kunnen we allemaal wel.. :sick:

cimg3517.jpg

Link naar reactie

Ik zie net dat ik dit berichtje op een verkeerde plaats gezet heb; ben nog niet goed wakker blijkbaar ! :sick:

zie het helemaal voor me... gas, brake, shift back, turn, gas, shift up, gas, brake, shift back, turn, gas, shift up more gas! :unsure:

hard rechtdoor rijden kunnen we allemaal wel.. :notok:

cimg3517.jpg

Euh,....

De hoge natuursteenmuren langs de banen gaan wel geen millimeter uit de weg als je ook maar een paar cm de baan verlaat,....

Het was wel een leuke ervaring, maar vermoeiend omdat je steeds voor meer dan 100% je aandacht moet op de baan houden.

Op sommige plaatsen een tegenligger was meer dan problematisch. het gebeurde al eens dat je (of de tegenligger) een heel stuk achteruit moest. Hing een beetje af van de tegenligger. Als het een bus was, dan wist je zowiezo hoe laat het was,...

Link naar reactie

Mooie toer lijkt me, zo naar en op die eilanden :lol:

Op sommige plaatsen een tegenligger was meer dan problematisch. het gebeurde al eens dat je (of de tegenligger) een heel stuk achteruit moest.

Hadden ze daar geen "two by two's" of "three by three's"? Dat is een weg die maar breed genoeg is voor 1 auto. Maar om de vier/vijfhonderd meter hebben ze de weg dubbel zo breed gemaakt. Afhankelijk van hoeveel auto's er in de verbreding passen (2 of 3 heb ik gezien) heet het dus een "two by two" of een "three by three" en wordt het dus ook met een bord met bv "2x2" aangegeven.

Idee van het geheel is dat je kijkt of er een auto staat te wachten op de volgende verbreding. Staat die er niet, rijd je door tot de volgende verbreding. Staat er wel een auto ga je allebei met je koplampen knipperen om de ander uit te nodigen vooral eerst te gaan (Engels he, very polite). Uiteindelijk is er een "Nederlandser" dan de ander (ik was dat meestal :newblush: ) en die rijdt dan tot de verbreding waar je elkaar passeert (altijd even :wave: ).

Het duurde even voor ik het bordje "2x2" en het gebruik snapte ;) . Samen met de magic roundabout in Hemel Hempstead waar ik een half jaar heb gewoond het meest verwarrende verkeersconcept, wat in Nederland niet zou werken omdat men hier eerder even gas geeft zodat de ander niet voor je gaat.

magicRoundabout%20HemelHempstead.gif

Link naar reactie
Mooie toer lijkt me, zo naar en op die eilanden :newblush:

Hadden ze daar geen "two by two's" of "three by three's"?

magicRoundabout%20HemelHempstead.gif

Inderdaad een aanrader. De eilanden lijken wat op de belgische ardennen (iets minder hoog). Zeer heuvelachtig, fantastische baantjes.

Maar dat "two by two" systeem is me onbekend.

Ginds drie soorten wegen:

- tweevaksbanen (geen probleem) max. 50 km/uur

- banen met +/- anderhalve breedte (iets moeilijker) gewoonlijk +/- 40 km/uur

- de "greenlanes" = éénvaksbaantjes, waar voetgangers, fietsers en paarden voorrang hebben op de auto's. En zo zijn er zeer veel. 25 km/uur

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.