Ga naar inhoud

Airco service.


Tja

Aanbevolen berichten

Waar ik eigenaren van andere automerken altijd hoor verklaren dat je de airco ieder jaar moet laten servicen, hoor ik op dit forum eigenlijk weinig over de airco. Die van mij koelt en droogt nog steeds, maar in welke mate, dat weet ik niet.

Hoe doen jullie dat:

  • niks aan doen want gaat niet stuk
  • ieder jaar laten servicen (en waar dan?)
  • wat kost dat?

Link naar reactie
  • Reacties 10
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Enne, nog een vraagje, laten jullie het doen bij de officiële dealer of een onafhankelijke (zoals hier in Vlaanderen Auto5 die soms een airco onderhoud aanbiedt aan een lage prijs)?

Link naar reactie

Klopt. Als je de airco de hele winter niet gebruikt of soms even laat draaien dan kunnen er bacterien o.i.d. in de airco gaan zitten en dat kan stank geven maar is ook slecht voor je gezondheid. Ik heb er bij de Z geen last van maar bij de funf heb ik het twee keer gehad dat ik last kreeg aan het begin van de zomer. Lucht uit de airco die enigsinds de luchtwegen irriteerde en keelpijn als ik in de funf had gereden.

Eerst bij Halsfoord zo.n kit gekocht. Nou dat is gewoon weggegooid geld. Er zijn airco bedrijfjes die dat heel simpel kunnen doen. half uurtje werk en de boel is direct schoon. Je kan er op wachten. Daarna geen klachten meer.

Link naar reactie

Aha, ik hoor een onderscheid:

  • airco-installatie vulling
    Als de druk terug loopt wordt de koeling minder; dit is altijd een gevolg van lek.
    In dit geval: lek laten dichten en opnieuw vullen. Kosten vulling ca. EUR 85,- (het lek laten dichten kost ook nog wat).
  • airco vervuiling
    Bacteriegroei door weinig gebruik; in de gevormde condens ontstaat een wildgroei aan schimmels en bacteriën. Bestrijden met de daarvoor bedoelde spuitbussen airco reiniger. Heb ik inderdaad preventief gedaan toen ik 'm kocht twee jaar geleden. Kosten (als ik me goed herinner) ca. EUR 25,-.

Als niemand met een overtuigend verhaal komt waarom ik preventief het koelmiddel zou moeten laten verversen, ben ik er klaar voor!

Dank voor de reacties.

Link naar reactie

(jouw open dak is toch je airco????)

De vloeistof wordt minder door de jaren heen; wil niet zeggen dat de airco het dan niet meer doet. Pas als je echt merkt dat de prestatie niet meer voldoende is zou je er naar laten kunnen kijken. Als ie echt ergens lekt, zou je compressor vast kunnen lopen (dan is je probleem iets groter...)

Stinkende lucht :sick: . Vaak wil het ook al helpen wanneer je de airco uitzet, maar de blazer nog even flink door laat blazen. Maar als het al een erg aardig verrot luchtje is, helpt dat ook niet meer.

None of the above? Gewoon alles erbij laten! ^_^

Link naar reactie

bij mij is de airco vorig jaar een keer geserviced, dan weet je zeker dat de druk goed is en de vulling ok is. Dan weet je zeker dat er geen opkomend lekje is en dat hij er weer tegen kan. Elk jaar lijkt me erg vaak, eens in de 5 jaar houd ik eerder aan. Hij ruikt iig fris en koelt ook fris!

Het is preventief voor iets wat meestal lang goed blijft gaan. Risico kun je best nemen denk ik.

Link naar reactie

Een airco verliest +/-8% koude middel per jaar daarbij komt dat de olie in de compressor

Ook snel verouderd en de filterdroger zeker eens in de 4 jaar vervangen moet worden.

Vaak word onderhoud overgeslagen het is net als met de cv ketel thuis zolang hij werkt is het goed als het stuk gaat is het huilen.

Airco onderhoud gewoon doen scheelt op den duur een hoop euro,s.

Link naar reactie
  • 3 jaren later...
Gast gsusivo

Met de 'zomer' in aantocht even een schopje van dit "oude" topic wat naar mijn mening meer aandacht zou verdienen dan tot dusver geschonken.

Heb mijn airco vorig jaar laten vullen bij BMW. Was iets meer dan 100 Euro.

Sindsdien weer koeler dan de vrieskist..alhoewel ik het vermoeden heb dat ik binnenkort op zoek mag gaan naar een lek. Bij het dweilen van de garage kwam ik een paar fluor-druppels tegen die afkomstig waren uit de vulling van de airco. Dus vol verwachting klopt ons hart...

Graag meer (onderbouwde) input over het vervangen van de droger, de reparaties die jullie gehad hebben, en het onderhoud dat jullie doen aan jullie systeem.

Ivo

Link naar reactie

Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Volgens het rekening overzicht is tie in 2009 geserviced, nieuwe condensor, nieuwe vloeistof en tot nu draait tie prima, niet zo vaak dankzij het huidige seizoen. Ik weet eigenlijk ook niet of je er preventief naar moet laten kijken. Suggesties zijn welkom

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.