Ga naar inhoud

Uitlaat/rammelen


veeke

Aanbevolen berichten

Zoals eerder geschreven link , heb ik de midden/einddemper laten vervangen, omdat de doorgang geblokkeerd was. (waarschijnlijk verdwaald keramisch materiaal van de oude katalysator).

Nu maakt de uitlaat een behoorlijk race geluid indien je het gaspedaal meteen intrapt. Bij geleidelijk gasgeven, en daarbij zorgen dat het toerental onder de 2000-2200 toeren blijft, is het geluid aanvaarbaar. Tevens hoor ik metaal kletteren bij bepaalde toerentallen. Waarschijnlijk trilt de uitlaat ergens tegenaan.

De uitlaat is van een vervangend merk usn-centuri. Iemand ervaring mee <_<

Tijdens het zoeken op het forum, kwam ik al draadjes tegen over trillende uitlaten en een mogelijke defect katalysator. De katalysator is reeds (recentelijk volgens de ANWB monteur) vervangen, dus daar kan het "race" geluid niet vandaan komen. Het lijkt net of de uitlaat (nog) ergens lekt.

Mijn vrouw had nog ergens hier gelezen over mogelijke problemen met de vanos. Maar zelf denk ik dat dit niet het probleem is, omdat:

- de 1.9 M44 blok geen vanos heeft, alleen 6 cyl blokken.

- de motor zelf heel rustig loopt.

Maar ik kan me vergissen (ben een leek) <_<

PS: Het race geluid had ik ook nadat het probleem begon met de afslaande motor. (= geblokkeerde uitlaat)

Aanstaande zaterdag ga ik weer terug naar de garage (geen BMW dealer!) waar de uitlaat gemonteerd is geworden, om e.e.a. (proberen) te verhelpen. :m:

Heeft iemand nog mogelijk suggesties omtrent bovenstaand fenomeen?

Misschien is het een goed idee om een keer een afspraak te maken met roodkapje, om de gehele auto te laten nakijken. Daar hij een Z3 kenner is. (is wel effe een tripje: omgeving Maastricht - Reeuwijk, maar wel de moeite waard)

Groeten Roger

Link naar reactie
  • Reacties 5
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Hmm.. bij mij was die uitlaatrammel/racekrijs het gevolg van een kapotte katalysator. Exact hetzelfde probleem had ik wat jij beschrijft. Ruud heeft hem toen vervangen en auto klonk weer geweldig. Maar als jij zegt dat de katalysator al vernieuwd is zal dat het niet zijn <_<

Link naar reactie

De ANWB monteur (die hielp tijdens de panne) gaf aan dat de uitlaatgedeelte met de katalysator & bouten nog blinkend/schoon eruit zagen. Zijn conclusie was dat deze recent vervangen was. Tenzij de katalysator weer kapot is gegaan <_<

Link naar reactie

Je zou eens even goed moeten opletten waar het geluid precies vandaan komt.

Is het ergens midden onder de auto dan zit het in de buurt van je katalisator.

Is het ergens achter dan is het waarschijnlijk de einddemper.

Zelf heb ik een keer ondervonden dat een uitlaatrubberophangbeugelsteun (3x woordwaarde!!) wat te laag was gemonteerd.

Deze zijn stelbaar en in mijn geval kwam die met een bepaald toerental heel licht tegen de uitlaat aan.

Dit maakt ook een vreemd (rammelend) geluid.

Wat betreft jouw racegeluid.... Misschien is de uitlaatrubberophangbeugelsteun al wel door je uitlaat heengetrild.

Een gat in je systeem maakt altijd een mooi geluid!!

Link naar reactie

Update:

Het uiteindelijk probleem is gevonden. Daar het gerammel/geluid steeds erger werd, kon ik nog vanavond terecht bij de garage. (Mijn neef werkt daar als monteur/apk meester).

De midden/einddemper klapperde tegen de uitlaat goot ter hoogte van de middendemper. Maar daar de katalysator & pijp scheef zat, kregen we de rest daarom ook niet fatsoenlijk uitgelijnd. Vervolgens heeft hij de kat ook maar gedemonteerd. Toen bleek wat de oorzaak van alles was:

Toen de originele kat defect was, is iemand zeer lui geweest :thumbup::muur: en de pijp naar de kat doorgeflexd, vervolgens de keramische kat resten verwijderd, het geheel weer schoongemaakt (van buiten) en teruggemonteerd/gelast. Maar wel scheef. Aan de buitenkant was (bijna) niets te zien.

De holle kat/demper veroorzaakte dat race geluid.

Toevallig dat 2 weken geleden een keramisch deel was gaan zwerven en de middendemper blokkeerde. Anders had het niemand het gemerkt. :)

Stelletje barbaren/klojos/amateurs. :muur:

Morgen wordt een nieuwe kat besteld en gemonteerd. Dan kunnen we eindelijk normaal rijden/genieten van de Z3. :rolleyes:

Roger

Link naar reactie

Update 2:

De oorzaak van de kapotte kat is ook gevonden; de lambda sonde was verbrand, daardoor werd de kat te heet en verpulverde. Het vreemde is dat de ECU geen melding hiervan maakte cq heeft gemaakt :birthday:

Er stond geen foutmelding in het geheugen.

Roger

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.