Ga naar inhoud

stabilisatorstangen


salukje

Aanbevolen berichten

Hoi,

Nog een onderwerp over het niet lekker sturen van de Z4 :angry:

Kom net terug van vakanties uit zuid-frankrijk, en ik moet toegeven dat de wegligging op de kleine wegen zeer slecht is! Totaal gevoelloos.

Een C1 of 107 kan ik niet eens bijhouden! Alles gaat redelijk mits je niet boven de 100 km/h komt.

Tevens is mijn auto aan de achterkant niet even hoog. op een gegeven moment was deze aan een kant zelfs bijna helemaal doorgezakt :mellow: stukje gereden, weer stilgezet en de auto was weer is omhoog gekomen.

Daar naar de BMW dealer geweest, dacht misschien iets met kapotte veren, maar alles was OK. Nu hier weer thuis, ook naar de dealer geweest voor een check, maar hier ook niks gevonden :wacko:

Geen idee wat er nu aan de hand is, maar....

Wat ik ga doen is het volgende, wat ik zou de Z4 graag willen houden.

KONI sport instelbaar schokdempers, met originele veren (ik heb nu namelijk verlaagde sportonderstel met SACHS dempers) dus iets hoger, wat beter zal zijn met al onze mooie drempels hier :rant:

En dan het belangrijkste denk ik zal het vervangen worden van de voorste stabilisator stang. Deze is nu 25mm en ik wil een dikkere, dus misschien die van de //M versie deze zou 27 a 28 mm zijn.

Heeft iemand deze verandering al gedaan en met welke resultaat?

Het veranderen van de voorste onhangingsdriehoeken met rubbers wil ik nog even uitstellen, schijnt wel te helpen, maar mijn auto is nu veelste slaap geveerd, lijkt wel een boot!

Link naar reactie
  • Reacties 18
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

En dan het belangrijkste denk ik zal het vervangen worden van de voorste stabilisator stang. Deze is nu 25mm en ik wil een dikkere, dus misschien die van de //M versie deze zou 27 a 28 mm zijn.

Heeft iemand deze verandering al gedaan en met welke resultaat?

Let wel even op het volgende: verzwaren van de voorste stabilisator maakt de auto meer onderstuurd (neiging tot schuiven over de voorwielen) en meer overstuurd als je achteraan verzwaart.

En eerlijk, met een onderstuurde BMW wil ik niet zo graag rondrijden, maar ja, wie ben ik nietwaar?

Link naar reactie
Hoi,

Nog een onderwerp over het niet lekker sturen van de Z4 :angry:

Kom net terug van vakanties uit zuid-frankrijk, en ik moet toegeven dat de wegligging op de kleine wegen zeer slecht is! Totaal gevoelloos.

Een C1 of 107 kan ik niet eens bijhouden! Alles gaat redelijk mits je niet boven de 100 km/h komt.

Tevens is mijn auto aan de achterkant niet even hoog. op een gegeven moment was deze aan een kant zelfs bijna helemaal doorgezakt :mellow: stukje gereden, weer stilgezet en de auto was weer is omhoog gekomen.

Daar naar de BMW dealer geweest, dacht misschien iets met kapotte veren, maar alles was OK. Nu hier weer thuis, ook naar de dealer geweest voor een check, maar hier ook niks gevonden :wacko:

Geen idee wat er nu aan de hand is, maar....

Wat ik ga doen is het volgende, wat ik zou de Z4 graag willen houden.

KONI sport instelbaar schokdempers, met originele veren (ik heb nu namelijk verlaagde sportonderstel met SACHS dempers) dus iets hoger, wat beter zal zijn met al onze mooie drempels hier :rant:

En dan het belangrijkste denk ik zal het vervangen worden van de voorste stabilisator stang. Deze is nu 25mm en ik wil een dikkere, dus misschien die van de //M versie deze zou 27 a 28 mm zijn.

Heeft iemand deze verandering al gedaan en met welke resultaat?

Het veranderen van de voorste onhangingsdriehoeken met rubbers wil ik nog even uitstellen, schijnt wel te helpen, maar mijn auto is nu veelste slaap geveerd, lijkt wel een boot!

volgens de etk is de stabistang van de m 25 mm dik

dus die heb je dan al misschien heeft hamann of schnitzer nog een dikkere?

Link naar reactie

Origineel is het 24/18 geloof ik en met de sportonderstel van BMW is het dan 25/19 voor achter. De bedoeling is dat de neus stijver wordt en de achterkant flexibel genoeg blijft om einige gevoel te blijven houden in je achterwerk zeg maar :mellow: Hij moet scherper worden van voor, ik heb een rijbewijs en geen vaarbewijs gehaald ooit :schater:

Verlagen staat ook niet garant voor een betere wegligging, misschien op een circuit, maar dan moet de rest ook aangepast zijn en niet alleen kortere veren, wat de werking van je schokdempers (originele) niet ten goed komt. Heb de RFT al vervangen door Michelins PS2, en ze slijten al ongelijk al na 2000km! Dus er zit iets niet helemaal in orde daaronder.

Moet een goed setup zien te vinden.

Link naar reactie
Origineel is het 24/18 geloof ik en met de sportonderstel van BMW is het dan 25/19 voor achter. De bedoeling is dat de neus stijver wordt en de achterkant flexibel genoeg blijft om einige gevoel te blijven houden in je achterwerk zeg maar :mellow: Hij moet scherper worden van voor, ik heb een rijbewijs en geen vaarbewijs gehaald ooit :schater:

Verlagen staat ook niet garant voor een betere wegligging, misschien op een circuit, maar dan moet de rest ook aangepast zijn en niet alleen kortere veren, wat de werking van je schokdempers (originele) niet ten goed komt. Heb de RFT al vervangen door Michelins PS2, en ze slijten al ongelijk al na 2000km! Dus er zit iets niet helemaal in orde daaronder.

Moet een goed setup zien te vinden.

heb je de zooi al eens goed laten uitlijnen????

ongelijk slijten is niet ok en de reden van het ongelijk slijten kan ook wel eens de reden van het dweilen zijn

Link naar reactie
Ongelijk slijten voor heeft niets met dweilen te maken, maar alles met uitlijnen en of slechte schokbrekers

Een beter stuurgedrag op dat gebied haal je ook niet uit dikkere stabilisator stangen ... minder body rol wel, maar dat is niet waar je naar op zoek bent.

:mellow:

eeeh meen je dat nou wat je daar zegt????????????????????

ik denk toch eigenlijk wel redelijk zeker te zijn als ik bedenk dat wanneer de voorbanden ongelijk slijten dit betekend dat er 1 of misschien wel 2 wielen een beetje de verkeerde kant uit willen

of dat een wiel te recht of te scheef staat (simpel gezegd)

en dat dit dan zeker niet ten goede komt aan de wegligging

denk maar aan het verhaal van andre

die bleek 2 wielen te hebben die elk teveel naar buiten stonden

en de uitlijning is iets wat je als een van de eerste zaken laat controleren bij ongelijke slijtage

waar of niet

ik zou ook zeker de uitlijning van de achterwielen goed laten nazien zouden deze bv teveel uitspoor hebben dan gaat de wagen zeker dweilen

slechte schokkers veroorzaken vooral deinen (wat ook erg funest is voor de wegligging)

teminste dat denk ik :wacko:

Link naar reactie

Hoi,

nog niet zolang bekend met dit forum echter het op slechte wegen en spoorvoorvorming onvoorspelbaar stuurgedrag is mij zeker bekend, mijn Z4 is van 2003 en sinds 1-1-2008 in mijn bezit en is met standaard velgen en uitgerust 225 50 16 Bridgestone Potenza RFT.

Ik heb heb 1 maand geleden nieuwe draagarmen laten monteren 500 uris totaal geen verschil.

Heb dan vorige week 2 nieuwe Bridgestone Potenza 225 50 16 laten monteren plus laten uitlijnen, en nu ca 800 km mee gereden kan ik niet anders zeggen een wereld van verschil en ben weer helemaal gelukkig met mijn Zetje, overigens als toevoeging een Z is natuurlijk wel Spartaans en na 40 jaar met Spitfires te zitten klooien is een Z4 de hemel.

:mellow:

eeeh meen je dat nou wat je daar zegt????????????????????

ik denk toch eigenlijk wel redelijk zeker te zijn als ik bedenk dat wanneer de voorbanden ongelijk slijten dit betekend dat er 1 of misschien wel 2 wielen een beetje de verkeerde kant uit willen

of dat een wiel te recht of te scheef staat (simpel gezegd)

en dat dit dan zeker niet ten goede komt aan de wegligging

denk maar aan het verhaal van andre

die bleek 2 wielen te hebben die elk teveel naar buiten stonden

en de uitlijning is iets wat je als een van de eerste zaken laat controleren bij ongelijke slijtage

waar of niet

ik zou ook zeker de uitlijning van de achterwielen goed laten nazien zouden deze bv teveel uitspoor hebben dan gaat de wagen zeker dweilen

slechte schokkers veroorzaken vooral deinen (wat ook erg funest is voor de wegligging)

teminste dat denk ik :wacko:

Link naar reactie

Wat is de staat van de draagarm en stabilisator stang rubbers ??

Hier zijn ook stuggire in te verkrijgen > geven ook minder spoorvorming en een steviger stuurgedrag

Zoek maar eens in de topics

Link naar reactie

Sorry I don't no, ik ben geen techneut en geef enkel mijn bevindingen door en heb zo wandelend door het forum gezien dat velen onder ons daar problemen mee hadden.

Wat ik ondertussen wel begrepen heb dat 'Sticky sturingsgedrag'weer iets anders is , meer met stuurkolom probleem betreft (zeg ik het goed ?) echter stuurd mijn Zetje zoals ik het wil.

Wat is de staat van de draagarm en stabilisator stang rubbers ??

Hier zijn ook stuggire in te verkrijgen > geven ook minder spoorvorming en een steviger stuurgedrag

Zoek maar eens in de topics

Link naar reactie

Mocht ik voor jouw probleem staan, dan liet ik vooraf een schokdempertest uitvoeren. Kost niet veel, er hoeft niets te worden gedemonteerd.

Uiteraard gaan we er van uit dat de auto op een electronische bank goed is uitgelijnd, je gelooft niet wat een invloed dat kan hebben. (toen ik nog racete met een Porsche 911 was het na een goede afstelling (aan zo'n Porsche kon je schier alles regelen) alsof ik in een andere auto reed).

Daarna op zoek naar een Z4 collega uit jouw buurt, en eens gewoon de wielen wisselen. Als jouw probleem opgelost heeft, en je vriend heeft het nu, dan weet je het;.. ander bandentype monteren!!!

Zoals ik in mijn eerste post al aangaf, maakt een stabilisatorstang de auto stugger waar hij gemonteerd is (vooras, achteras).

Dat is ook de reden waarom ze meestal in een set aangeboden worden. Als je beide in dezelfde zin aanpast zal de rolneiging verminderen, (de auto helt minder over in bochten), maar het weggedrag ongeveer gelijk blijven, (wel in hogere regionen).

Stuggere veren en schokdempers brengen op de openbare weg niet zoveel soelaas. Ok, de rondetijden op circuit verbeteren wel, maar daar ben je niet echt naar op zoek, niet?

Link naar reactie

Nee, ik ga het circuit niet op ;) Ik wil ook geen stugger veren/schokdempers, maar wel goede, en heb goed ervaringen met KONI's. tevens zet ik de auto terug op originele hoogte middels de originele veren. Stabilisatorstang aan de voorkant zal denk ik toch wel iets van invloed op de voorkant van de auto hebben, inderdaad minder body rol, daar ben ik ook naar op zoek. Eenmaal dat gedaan met de fabrieks uitlijning kan ik later nog gaan zoeken naar iets meer/minder toespoor te geven :newblush: Zien we dan wel eerst zo'n combinatie proberen. Ben niet op zoek naar Tunning voor het zich maar om de auto te verbeteren zodat ik kan genieten van de 190pk, in de bochten, rechte stukken boeit me niet zo. Banden zijn aan het "cuppen" nu al, na 2000 km, wat meestal ook duid op slechte dempers, en als ik erop druk zie je inderdaad de auto een beetje deinzen! :wave:

Mijn stuurhuis is al vervangen, maar dat was een andere probleem, deze is nu OK. Mijn banden spanning is nu 2.2 en 2.4 achter, voorheen reed ik met 2.5 en 2.7 rond wat teveel van het goede was. Auto is inderdaad erg gevoelig hiervoor. Banden lijken nu wel iets meer ruimte te hebben om te werken. Moet hier wel aan wennen, lijkt nu wel of ze te zacht staan.

Link naar reactie

Inderdaad,vooraf de auto terug naar de standaardwaarden brengen qua afstelling en uitlijning. Want als ergens op één onderdeel te veel speling zit, of verkeerd is afgesteld, dan zal al de rest niks uithalen, misschien integendeel.

Kijk even hier, en als je Duits begrijpt: ook eens hier

Alleen de plaatjes bij dit laatste zijn 'Wunderbar'.... :newblush:

uit deze laatste link:

Das Verhältnis zwischen Vorderachs- und Hinterachsstabi sollte erhalten bleiben. Ändert sich das Verhältnis zu stark kann sich das negativ auf das Fahrverhalten auswirken. Starkes Unter- oder Übersteuern ist die Folge. Es sollte immer auf ein für das Fahrzeug abgestimmtes Komplettpaket zurückgegriffen werden.

in het kort, de verhouding tussen de voorste en achterste stablisatoren dient behouden te blijven, anders negatieve invloed op het weggedrag. Dus enkel als 'kompleetset' aanschaffen

Link naar reactie
Let wel even op het volgende: verzwaren van de voorste stabilisator maakt de auto meer onderstuurd (neiging tot schuiven over de voorwielen) en meer overstuurd als je achteraan verzwaart.

En eerlijk, met een onderstuurde BMW wil ik niet zo graag rondrijden, maar ja, wie ben ik nietwaar?

Uhh? Dacht dat het precies andersom was, stevig aan de voorkant en zacht aan de achterkant, hetzelfde effect als 2 lekke banden achter, lichtelijk overdreven dan. Maar als we een soort stuur wil hebben dan graan overstuur!

Link naar reactie
Uhh? Dacht dat het precies andersom was, stevig aan de voorkant en zacht aan de achterkant, hetzelfde effect als 2 lekke banden achter, lichtelijk overdreven dan. Maar als we een soort stuur wil hebben dan graan overstuur!

Dit:

Stabilisator stangen (anti roll bar )

Stabilisator stangen zorgen ervoor dat de auto minder overheld in de bochten. Stabilisator stangen verbinden de wielophangingen aan weerszijde. Wanneer een bocht genomen wordt zal de wielophanging aan de buitenzijde van de bocht inveren. Het inveren wordt door de weerstand van de stabilisator stang zoveel mogelijk tegengegaan, waardoor de druk op dat wiel vergroot wordt. Tegelijkertijd zorgt de weerstand in de stang ervoor dat het uitveren van het wiel aan de binnenkant van de bocht beperkt wordt. Het wordt als het ware opgetild.

Een dikkere stabilisator stang aan de voorkant zorgt voor minder grip dus onderstuur, een dunnere voor meer grip dus overstuur. Een dikkere stabilisator stang aan de achterkant zorgt voor overstuur, een dunnere voor onderstuur. Als uitgangspunt voor een goede balans in de auto geldt als stelregel dat de dikte van de stabilisator aan de achterzijde 70% is, van die aan de voorzijde.

haalde ik hier

Simpel gesteld kan je onthouden, als je de voorkant stijver maakt stabilisatorstangsgewijs (vier maal woord waarde?), dan moet die meer werk doen, en gaat dus makkelijker de bocht uit... en natuurlijk ook omgekeerd.

Weet ook dat de wetgevers de autobouwers verplichten om de auto's licht onderstuurd af te stellen, omdat dit tegemoet komt aan de reactie van een minder beslagen rijder.

Te snel... ooopppss, gas los dus.. Zeker niet doen met een overstuurde auto, dan ga je zeker rond. (Sommige ongevallen laten zien dat de auto langs de binnenkant uit de bocht gaat... overstuur, gas los of zelfs remmen !!!!! dodelijk!!!!

Een goede chauffeur kan met een overstuurde auto stukken sneller en veiliger de bocht door...

de gewichtsverdeling speelt uiteraard ook een rol, maar let op, de 'oude' Porsche 911 (die duidelijk heel wat gewicht achteraan torste) was aan lage snelheid onderstuurd (weinig grip op de voorwielen) dan een tijd neutraal, en in het grensbereik zwaar overstuurd. Het is aan weinigen gegeven om zo'n 911 in alle omstandigheden te beheersen.

Link naar reactie
Dus een goede rijder zal zorgen voor rust, balans en regelmaat in zijn auto en net tegen het glijmoment aan zitten ... en daardoor veel sneller zijn dan een houthakker die het wel spectaculair vindt om alles te laten gillen en roken..

Inderdaad 'M Coupe' het is dus zaak om je auto te laten 'leunen' op de vier wielen, en in de bocht geen lastwissels te provoceren.

Dus het oude gezegde 'langzaam er in, snel eruit' blijft nog steeds van toepassing. (En, voor 'qui mal y pense' ik heb het hier uitsluitend over bochtenwerk met de auto :wub: )

Maar het is wel goed om weten waaraan je je mag verwachten als je een auto tot dichtbij de limiet gaat bewegen. Doet me ook denken aan de 'Roodlicht Grand Prix' rijders. Niet die met de rokende en piepende banden is het snelst, maar hij of zij die zonder veel spektakel, maar véél sneller weg is. En dat vraagt 'feeling'!!

Ik zal nooit de wijze les van Jackie Stewart vergeten (waarvan ik het genoegen had ooit eens een sessie 'Formula Finesse' te mogen volgen), "smooth runs best" (in zijn schattig Schots accent).

Link naar reactie

Juist ja balans in de auto, daar ben ik naar op zoek. Ik ben geen stoplichtsprinter :blink: Mijn interesse is een auto te hebben welk stevig en nauwkeurig aanvoelt als je een bocht induikt, ik wil de grip voelen onder me.

Dit gevoel heb ik nu niet, en vind ik dit gevaarlijk. Maar er wordt veel geschreven :wub: maar ik heb nog niks gelezen of iemand al met verschillende dikte stabilisators rondrijd, en hoe het is bevallen. Nogmaals, ik ga het circuit niet op, zeker niet met zo'n auto!

En bij wie moet ik wezen om mijn auto goed te laten uitlijnen?

Link naar reactie
En bij wie moet ik wezen om mijn auto goed te laten uitlijnen?

Zelf heb ik goede ervaringen met Profile Tyre Center (is dat niet Nederlands van oorsprong?) hier in Gent, Wiedauwkaai. Vanuit Zeeland ook weer niet zóver, nietwaar?

Ook bij De Gentse Bandencentrale in het centrum (Kromme Wal) zit een goede 'uitlijner'

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.