Ga naar inhoud

Hoe lang gaan wielen mee?


pvr

Aanbevolen berichten

Heb op mijn speel auto ('93 MK1 Golf Cabrio) nog steeds dezelfde banden / wielen zitten. Ik ben van plan de banden nu te vervangen aangezien ze er dus al zo'n 16 jaar opzitten (zien er prima uit, Michelin MXV2 met 6 mm er nog op en geen zichtbare droogte lijnen of zo).

Is er ook een limiet voor de alluminium velgen zelf? Die zijn dus ook 16 jaar oud.

Link naar reactie
  • Reacties 13
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Heb op mijn speel auto ('93 MK1 Golf Cabrio) nog steeds dezelfde banden / wielen zitten. Ik ben van plan de banden nu te vervangen aangezien ze er dus al zo'n 16 jaar opzitten (zien er prima uit, Michelin MXV2 met 6 mm er nog op en geen zichtbare droogte lijnen of zo).

Is er ook een limiet voor de alluminium velgen zelf? Die zijn dus ook 16 jaar oud.

let vooral goed op droogtescheurtjes in de banden

en tja als de banden er al zolang op zitten en je wilt de auto wel gebruiken zou ik het niet gokken

stel je voor dat je een lange rit maakt en er gaat wat mis

Link naar reactie

Velgen slijten ook. Je moet ze eigenlijk elk jaar laten uitbalanceren, maar op een gegeven moment zal je merken dat ze eigenlijk niet meer uit te balanceren zijn. Dan is het tijd voor nieuwe velgen.

Link naar reactie
Velgen slijten ook. Je moet ze eigenlijk elk jaar laten uitbalanceren, maar op een gegeven moment zal je merken dat ze eigenlijk niet meer uit te balanceren zijn. Dan is het tijd voor nieuwe velgen.

Banden wordt geadviseerd om om de 3 a 4 jaar te vervangen. Dit werd verteld Toen wij onze kever van nw banden lieten voorzien omdat deze er wel erg droog en gescheurd uitzagen. Ze bleken 34 jaar ! oud te zijn. Met binnenband uiteraard. :kisstogether:

Link naar reactie

ik bekijk het zo:

iemand die 30 dkm per jaar rijd (normaal gebruik)zal eens per 2 jaar (ongeveer) nieuwe banden nodig hebben dus daarbij is tijd geen factor

vaak slijten de aangedreven wielen sneller dus zullen die eerder vervangen moeten worden

veel mensen rijden tussen de 10 en 15dkm met hun auto dus dan duurt het al weer langer voordat de banden versleten zijn

sommige auto,s rijden veel minder kms (vaak minder dan 5 dkm)per jaar en doen dus nog veel langer met hun banden

waar je dan misschien aan moe denken zijn diverse factoren

staat de auto binnen?

of buiten?

zelfs de richting tov de zon zou mee kunnen spelen (bv als de linkerzijde meer zon krijgt als de rechter) stel dat je de auto altijd (behalve als je ermee rijd)in een donkere koele garage hebt staan dan zullen de banden veel langer goed blijven dan wanneer je de auto in de volle zon altijd buiten hebt staan

ik denk dat er geen standaard tijdsspanne te noemen is met al deze variabelen

gewoon gezond verstand en een beetje kennis zou voldoende moeten zijn

let op: droogte scheurtjes in de flanken

bulten in de flanken (lijkt een beetje op een navelbreuk?)door bv een stoeprand (let daar vooral op bij de auto van je vrouw :kisstogether: )

ook aan de kant die je niet ziet (tegen de auto aan)

profieldiepte minder dan 2 mm word wel erg dun (zeker bij bredere banden) 1,6 mm is apk minimum eis

schuren spijkers schroeven in het loopvlak of andere beschadigingen

en belangrijk houd ten allen tijde de bandenspanning op peil

Link naar reactie

oja de velgen zelf

tja verslijt een velg?? ik weet t niet misschien dat de velg wel moe kan worden (door wear and tear) ik denk zelf dat dat wel meevalt

misschien moet je letten op corrosie (voor staal alsook lichtmetaal)

hobbels en bobbels

scheuren in het metaal etc

het niet meer goed kunnen balanceren komt vaak doordat de velg een keer te vaak tegen een stoep gerost is oid daardoor kunnen ze iets vervormen en als dat te vaak gebeurd is dan is ie te krom

sommige lichtmetaal velgen raken soms lek doordat de delen (natuurlijk alleen bij meerdelige velgen)onderling niet meer goed afsluiten dit kan vaak gerepareerd worden

of er zit veel corrosie tussen velg en band waardoor de band niet meer goed kan aansluiten en de lucht niet goed meer binnen houd

ik denk ook nog dat veel van de kwaliteit van de velg afhangt de betere velgen zullen langer goed blijven dan de minder goede

dit is denk ik te wijten aan het gebruik van goed of minder goed materiaal en vooral de coatingen die gebruikt worden zijn belangrijk

dus weer gebruik je geond verstand en een beetje kennis

let op:corrosie beschadigingen en of scheurtjes (ook haarscheurtjes)

een beetje krom is te richten

zelfs nieuwe stukken inlassen kan

Link naar reactie

Bedankt allemaal.

De velgen zijn OEM Volkswagen en hebben nooit een stoeprand gezien :kisstogether:

De banden hebben dus ongeveer 32k KM gereden en ik kan echt niets zien aan ze, en de auto staat inderdaad altijd in de garage (op een CTEC battery maintainer).

Ik zal het zekere voor het onzekere nemen en gewoon de banden vervangen. Moet toch een keer gebeuren en dan kan het net zo goed nu dan maar, kan die weer 10 jaar mee :schater:

Link naar reactie

Ik vind het een goeie vraag. Ik heb het me ook wel eens afgevraagd. Vooral als je dan een leuk tweedehands setje ziet zoals een oude Alpina uit eind "80

Het enige wat ik tot nog toe heb gemerkt is dat de velg soms optisch minder wordt (doordat lak eraf gaat bladderen) en dat bij 11 jaar oude volkswagen BBS velgen ze op een gegeven monent elke paar weken moest oppompen. Zal idd ook te repareren zijn.

Als je kijkt naar de duuzaamheid van aluminium in het algemeen denk ik niet dat je je veel zorgen hoeft te maken eigenlijk. Moet toch makkelijk 50 jaar meegaan.

Link naar reactie
Banden wordt geadviseerd om om de 3 a 4 jaar te vervangen. Dit werd verteld Toen wij onze kever van nw banden lieten voorzien omdat deze er wel erg droog en gescheurd uitzagen. Ze bleken 34 jaar ! oud te zijn. Met binnenband uiteraard. :rolleyes:

Oja de velgen zaten er 41 jaar onder :) (als nw)

Link naar reactie

conclusie na dit alles gelezen te hebben: velgen kunnen roesten, beschadigen, gaan lekken (bij meer-delige velgen), maar slijten doen ze vrijwel niet, mits de bandenspanning op peil gehouden wordt. Ze kunnen dus heel erg lang mee. In tegenstelling tot banden.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.