Ga naar inhoud

Comfortabiliteit verhogen


Aanbevolen berichten

Haihai,

Weer ff een vraagje uit het 'hardtop-geschikte-regenachtige' Amsterdam..

Mijn 1.9 uit '98 is mijn enige auto. Niet zo gek, ben 20 en student, maar ik maak wel wat kilometers naar buitenland ook. Er staat nu pas 80K op, dus hij moet nog even mee want ik ben ONGELOFELIJK BLIJ met de auto en elke keer dat ik erin stap is het weer een feest :sleepy:. Echter, hier in Koud-Zuid stikt het van de wegen met kinderkopjes en klinkers, en ik moet zeggen... Het is vrij irritant daaroverheen te rijden met de ZZZ. Ieder barstje, scheurtje of hobbeltje in de weg is te voelen en wordt door de hele auto opgemerkt.

Wat ik eigenlijk zou willen, ik heb gemerkt dat de Z4 dat een stuk meer heeft, is een zo kraak/piep/roffel-vrije ZZZ die eigenlijk ook over de weg glijdt. Snelweg, binnendoorweggetjes, off-road <_< Ik weet dat banden en bandenspanning een groot verschil maken, maar na nieuwe banden denk ik toch dat er andere methoden zijn om dit te bereiken. Waar moet ik aan denken? Hebben jullie hier overigens ook 'last' van? Het probleem is dat ik de ZZZ gewoon als een heel elegante en sportieve auto zie, maar hij rijdt voor m'n gevoel redelijk spartaans. Ik wil relaxt kunnen cruisen... Dat is het enige wat ik nu begin te missen.

Ik heb naar mijn weten geen M-onderstel, dus daar kan het niet aan liggen. De auto is ook niet verlaagd. Zou ik wel willen, een verlagingskit, maar volgens mij wordt mijn probleem dan alleen maar groter? Het leek mij maar verstandig hier even wat info op te doen voordat ik Reeuwijk Ruud weer lastig ga vallen zo midden op z'n zondagavond. Na de zomervakantie kan de studiefinanciering er bij hem weer doorheen gejaagd worden, maar dan moet ik wel weten wat ik wil! :sleepy:

Dus; HOE LAAT IK MIJN STRAKKE STOERE VETTE MOOIE Z3 RIJDEN ALS EEN 7-SERIE?

Shoot! :mellow:

Link naar reactie
  • Reacties 47
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Mijn ervaring is dat de ophanging van een auto altijd 'slapper' wordt naarmate de schokbrekers wat slijten. Dat is niet per definitie comforabeler natuurlijk, maar uiteindelijk is comfort een stukje subjectieve beleving. Met 80k op de teller denk ik niet dat er al veel slijtage aan ontstaan zal zijn.

Wat ik zelf merk is dat mijn ZZZ op de winterbanden (205/60/15") een stuk comfortabeler rijdt dan op de zomerbanden (225/40/18"). Mohikaans advies lijkt me dus inderdaad het meest zinvolle: kleinere velgen, smallere banden en eventueel de bandenspanning iets verlagen. Rijdt vast comfortabeler, of het ook het weggedrag ten goede komt..... <_<

Link naar reactie

Ik snap wel wat je bedoelt. Ik reed met de mijne destijds ook voornamelijk in Amsterdam. Ik had wel een M onderstel en later zelfs Eibach veren. Drempels zijn vervelend en snelweg is trouwens ook niet even comfi (zeker niet met alleen de softtop)

Je kunt idd wel kleine velgen nemen, op veel auto's van de zaak wordt met 205-60-16 gereden, dat is redelijk comfi. Het zal wel iets verbetering brengen.

De enige echte oplossing is idd een 5 serie (beetje groot in adam en duur om te rijden, verzekering, wegenbelasting, benzine)

Of gewoon een fijne e46 3 serie. Heb ik nu ook en ik moet je zeggen dat ik eigenlijk nu de "ride" heb die ik destijds zocht. Of een Compact, is net iets agieler heb ik begrepen.

Maar als je de Z3 wil houden zou ik er maar een beetje aan proberen te wennen.. <_<

Link naar reactie
Is er echt geen oplossing? Andere veren, schokbrekers, zou dat iets uitmaken? Ik heb namelijk een beetje het gevoel dat het langzaam verergert, dus misschien is er iets aan de slijtende hand...

Als je een beetje stufi krijgt is dit misschien wel de oplossing :notworthy:

rachel-2cv.jpg

Link naar reactie

Je hebt het over een auto van 11 jaar auto :notok: . Een sportieve auto notabene...

Heerlijk toch, dat wegcontact en voelen dat je aan het rijden bent. Dat is juist hetgene wat ik waardeer in die Z3 :).

Op de momenten dat je over kleine keitjes rijdt, moet je daar juist van genieten... Mond beetje open, slappe onderlip/tong en dan beetje zoemen... krijg je de meest creatieve geluiden :notworthy:

Link naar reactie
...krijg je de meest creatieve geluiden :notworthy:

:schater::schater:

Moet ik gewoon een keer proberen :notok:

Link naar reactie
Mond beetje open, slappe onderlip/tong en dan beetje zoemen... krijg je de meest creatieve geluiden :notworthy:

Goede tip Sas! :notok: (ik snap nu waarom Frank zijn eigen Roadster heeft)

Link naar reactie
Dan is het vanaf nu wennen geblazen haha, maar in positieve zin :notworthy:

:)

Wel, met mijn (over) 60 zal ik wel een van de oudere deelnemers aan dit forum hier zijn dacht ik zo. Ik heb altijd al gehouden van een auto waarbij je de weg 'voelt'.

Ooit al eens met een 'slappe wieg' gereden? Als je een actieve chauffeur bent zal je al heel snel terugkomen naar een auto waarbij je echt voelt wat rijden is.

Anders ben je oud vóór je leeftijd.... :notok: of hoor je niet thuis in een enigzins sportieve auto, sorry

Link naar reactie
Haihai,

Dus; HOE LAAT IK MIJN STRAKKE STOERE VETTE MOOIE Z3 RIJDEN ALS EEN 7-SERIE?

Shoot! :notworthy:

Niet dus, wielbasis, gewicht en opstelling van de mechanische onderdelen laten een ZZZ NOOIT het '7' serie-gevoel geven. (en maar goed ook)

Het zijn gewoon totaal verschillende auto's voor een verschillend doelpubliek, ook al hebben hun badges hetzelfde onderdeel nummer.

Zoals iemand al zei, als je een compromis wil, dan ga je voor een 3 serie. 'Freude am Fahren' en toch 'familie deuglijk' en als je er kan mee omgaan, dan geef je in bochtenwerk elke onderstuurde voorwielaandrijver het nakijken... ja... ook in de regen!

(BTW mijn E46 320D Touring staat te koop) stuur een PM als je meer wil weten)

Link naar reactie

Thanks voor de reacties; het is even vissen naar de nuttige, maar ze zitten er tussen.

Ik wil juist een sportieve auto hebben, de Z3 is perfect voor mij. Het is echter het feit dat de Z3 te veel rammelt, kraakt en piept als je over de Amsterdamse wegen rijdt. Heb hier over de grachten in een de vorige M3 gereden, en het verschil was zeer groot. Dus aan de sportiviteit zal het niet liggen, het is misschien de constructie van de Z3 die het hem doet. Maarja misschien is dan WD40 en schroefjes en boutjes aandraaien weer de oplossing :notworthy:

Link naar reactie
het is even vissen naar de nuttige, maar ze zitten er tussen.

neem het nou niet te serieus hier... dat heb je in eerdere 'discussies' wel gemerkt... :rolleyes:

Heb hier over de grachten in een de vorige M3 gereden, en het verschil was zeer groot. Dus aan de sportiviteit zal het niet liggen, het is misschien de constructie van de Z3 die het hem doet.

De stijfheid van de carrosserie van een Z3 zal beduidend minder zijn dan van een :m: 3 . Helemaal als je een E46 M3 met een (E36!) Z3 vergelijkt zit daar logischerwijs een mega verschil tussen. Denk alleen al aan het verschil cabrio vs coupe. Puur omdat er een BMW logo op zit en dat het sportief bedoeld is, betekent niet dat het vergelijkbaar is.

Misschien verkassen uit 020? ;)

Link naar reactie
Thanks voor de reacties; het is even vissen naar de nuttige, maar ze zitten er tussen.

Ik wil juist een sportieve auto hebben, de Z3 is perfect voor mij. Het is echter het feit dat de Z3 te veel rammelt, kraakt en piept als je over de Amsterdamse wegen rijdt. Heb hier over de grachten in een de vorige M3 gereden, en het verschil was zeer groot. Dus aan de sportiviteit zal het niet liggen, het is misschien de constructie van de Z3 die het hem doet. Maarja misschien is dan WD40 en schroefjes en boutjes aandraaien weer de oplossing :rolleyes:

Een open auto tordeert altijd meer dan een met een vast dak. Een M3 cabrio zal dat bijvoorbeeld ook doen. Hij wordt namelijk niet gedragen door een dakconstructie, dus kan de carrosserie meer doorbuigen. Eigenlijk is een roadster, cabrio of wat het heten mag daarom ongeschikt om mee te racen omdat je de carrosserie nooit zo stijf krijgt als een dichte auto.

Link naar reactie
Ik zit nu serieus te denken aan een QP.

Doen gewoon, best of both worlds. :rolleyes:

Paar weken terug ruilde ik mijn Roadster om voor een Coupé. De ruil gebeurde in 'buurland' :m: Wallonië, dus deed ik kort na elkaar flink wat kilometers met beide.

Nu, de Roadster was een 2.0, de QP is een 2.8, dus daar alleen al zit een verschil, maar ik heb het hier over het torderen van de carosserie. Hemelsbreed verschil, en dat merkte ook de andere partner in de deal op.

Je voelt zo'n Roadster echt bewegen (ik heb mijn veerpootbrug gerecupereerd), en de QP geeft onmiddellijk vertrouwen. Op de terugweg wat zitten spelen met een 635CSi (ook niet van de minsten dus), hoewel ik nog maar enkele tientallen kilometers met de QP gereden had.

Het enige minpunt... het dak kan enkel open met de slijpschijf.... :schater:

Link naar reactie

Nou weet je, het uiterlijk van de Coupe begon me langzaam ook te plezieren de laatste tijd. Bovendien is het handig wat extra bagageruimte te hebben (heb je dat eigenlijk wel, vraag ik me nu af?).

Maar toch is de roadster ook uniek en zo'n soft dakje zo mooiiii, ik weet echt niet wat ik moet doen :rolleyes:

Link naar reactie
Ik zit nu serieus te denken aan een QP.

Zou je in ieder geval een zespitter opleveren !!! ;) :m: :banaan:

Bovendien is het handig wat extra bagageruimte te hebben (heb je dat eigenlijk wel, vraag ik me nu af?).

Zeker! Is een goed bereikbare nette kofferruimte. Stukken praktischer dan wat ik bij roadsters heb gezien.

Maar toch is de roadster ook uniek en zo'n soft dakje zo mooiiii, ik weet echt niet wat ik moet doen :rolleyes:

Een keer in een coupe gaan rijden, liefst over de weggetjes waar je je nu zo aan de Z3 roadster ergert. Zowiezo eens een keer gaan kijken naar zo'n ding! :guitar:

Link naar reactie
Is een goed bereikbare nette kofferruimte. Stukken praktischer dan wat ik bij roadsters heb gezien.

En met ruimte voor zo'n handige LPG-tank als je wat meer KM's maakt........ :rolleyes:

dan kan er na inbouw van de tank nog altijd evenveel mee als in een roadster.....

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.