Ga naar inhoud

Bougie vervangen


Roy

Aanbevolen berichten

Hallo,

ik wilde zojuist mijn bougie zojuist eens checken, of er de juiste in zitten en hoe ze eruit zien. Dus ik vol goede moed, gewapend met een bougiesleutel, naar mijn auto. Blijkt dat ik gewoon helemaal geen bougie kon vinden! Vreemd, ik nog eens in mijn tankklepje gekeken en wat blijkt, RON98, geen diesel dus...er moeten bougies inzitten...en wel PKR7a van NGK!

Gegoogled, zoekfunctie, topic gestart, niets mocht (op korte termijn) baten, dus bij deze mijn heuze handleiding voor de 1ste basisles automotive techniek. Aan de hand van een youtube filmpje zag ik dat ze bij een E36 aan de linkerkant zitten, dat kon dan bij mij ook wel eens zo zijn, blok is immers hetzelfde.

Stap 1.

Verwijder het deksel van het blok, het deksel is de kap die met vier bouten vast zit en de tekst "BMW M POWER" op zich draagt.

roy070.jpg

roy067.jpg

Stap 2.

Verwijder de 2 moeren van de bobine, trek de stalen klip omhoog en trek de stekker los:

roy069w.jpg

Stap 3.

Verwijder de bobine door deze voorzichtig omhoog te trekken van de bouten af.

roy068.jpg

Stap 4.

Neem de "special tool" uit de kofferbak van je auto, een gewone bougiesleutel past veelal niet en draai de bougie los. Wellicht een idee om de bougies eerst een stukje los te draaien, dan met perslucht het gat schoonblazen en dan de bougies eruit halen, om te voorkomen dat er vuil in de cilinders valt. Bij mij was dit echter brandschoon.

roy071.jpg

Eindresultaat:

roy073.jpg

Volgens mij is dit ondanks dat het een supersimpele klus is, voor sommige onzekere Tinussen, toch een handige handleiding om het zelf te doen.

Er staat trouwens onder de deksel, naast de bobine, dat er high voltage op staat, maar mijn haar zit nog in de krul, dus volgens mij is dat enkel als de motor draait ofzo. Ik heb de accu gewoon laten zitten.

:thumbup:

Link naar reactie
  • Reacties 5
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

akkoord, ik dacht dat dit hier thuis hoorde, vandaar het nieuwe topic!

Dit staat hier helemaal goed! Leuk dat we nu in korte tijd al twee mooie "how-to's" met :P en al erbij hebben gekregen! :)

Link naar reactie

Misschien nog even aan toe voegen dat het raadzaam is om eerst de bougie's een kwart slagje los te zetten en dan even met perslucht de bougiegaten uit te blazen.

Dit om te vermijden dat er vuil in je cilinders valt :P

MVG,

Wim

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.