Ga naar inhoud

Groot dilemma: 2.0 roadster of 2.8 QP Lpi?


Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

volgende week wordt (eindelijk) mijn ZZZ 2.0 Roadster gekeurd, zodat ik hem kan inschrijven en uiteraard mee rijden.

Nu mijn dagelijkse auto is een 320D Touring, en telkens ik in de Z3 stap valt mij de trekkracht wat tegen. Stelt mij nu toch iemand een QP 2.8 waar al LPI in zit voor zeker??

Nu, met een QP kan ik anders wel leven, die auto is van hetzelfde bouwjaar en heeft omtrent dezelfde KM-stand als de Roadster, opties (behalve de HK sound installatie) bijna gelijk.

Die QP heeft als voordeel dat er al een LPI installatie (mag je rekenen op een waarde van ong € 2.500) in zit, wat hem dus als dagelijkse auto meer geschikt maakt.

Collega's Z-lovers... nu ben ik dus wel errug aan het twijfelen zeker.

Voor de 2.0 spreken:

- 2.0 dus goedkoop aan rijtaks en verzekering

- inschrijftaks = minder dan van de 2.8

- het is een roadster, dus die 15 dagen goed weer per jaar .....

- esthetiek meer geapprecieërd dan van een QP

- wellicht minder kans op boetes in dit 'flitspalenparadijs'

Voor de 2.8:

- 2.8 dus prestaties zodat niet om het even welk 'ricertje' of 'dieseltje' je belachelijk kan maken

- de LPI installatie, dus zuinig in verbruik

- esthetiek voor 'kenners' (nog nooit het verwijt 'kappersauto' gehoord)

- meer kofferruimte

- (ik denk) stabielere carrosserie en meer kofferruimte

Hellup kenners hier... Het blijft dus wel een ZZZ, maar welke?????

Link naar reactie
  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hellup kenners hier... Het blijft dus wel een ZZZ, maar welke?????

Voor de coupe gaan! :wave: Zowiezo alleen voor de 2.8 :angry:

Link naar reactie
Voor de coupe gaan! :ok: Zowiezo alleen voor de 2.8 :wave:

Moet lukken dat die QP toevallig ook een groene is (weet alleen nog niet welk groen)

De verkoper was bijkbaar geïnteresseerd in een soort ruil. Ik stuurde hem wat foto's, en wacht nu op zijn antwoord. Als ik de QP kan 'switchen' met de Touring, dan is de zaak morgen al beklonken, en heb ik dus een Z3 2.0 te koop. Maar ik loop hier mezelf voorbij denk ik... :angry::wave:

Link naar reactie
Moet lukken dat die QP toevallig ook een groene is (weet alleen nog niet welk groen)

De verkoper was bijkbaar geïnteresseerd in een soort ruil. Ik stuurde hem wat foto's, en wacht nu op zijn antwoord. Als ik de QP kan 'switchen' met de Touring, dan is de zaak morgen al beklonken, en heb ik dus een Z3 2.0 te koop. Maar ik loop hier mezelf voorbij denk ik... :angry::wave:

Dan hou je ze toch gewoon allebei de ZZZtjes??

Als je dan toch moet kiezen...ga voor de roadster. Het regent in Vlaanderen ongeveer zo'n 5% van de tijd per jaar... :schater:

Link naar reactie
Als ik de QP kan 'switchen' met de Touring, dan is de zaak morgen al beklonken, en heb ik dus een Z3 2.0 te koop.

Dus als hij de touring wil ruilen voor de QP, dan gaat de touring (obviously), maar ook de Z3 Roadster? Heb je alleen nog maar de coupe (als ik moest kiezen tussen die drie, zou dat ook mijn keus zijn voor een daily :angry: )

Moet lukken dat die QP toevallig ook een groene is (weet alleen nog niet welk groen)

Met een 2.8 is de kans op Boston Grün het grootst. Oxford Grün is later geleverd en zal meer op 3 liters voorkomen. Oxford Grün op een 2.8 is dan wel weer meer bijzonder (als je er gevoelig voor bent).

Link naar reactie
Dan hou je ze toch gewoon allebei de ZZZtjes??

Als je dan toch moet kiezen...ga voor de roadster. Het regent in Vlaanderen ongeveer zo'n 5% van de tijd per jaar... :schater:

ja, mochten we in Vlaanderen zoiets als het Zwitserse 'Wechselschild' haben (ok, hebben), dan wist ik het wel. Stom eigenlijk want je (tenmiste ik toch) kunt er maar met eentje tegelijk rijden, nietwaar...

Tenzij één of ander mecenas voor mij de vaste kosten betaalt??? :schater: (stuur gerust PM, als je dan bovendien nog een mooie dame bent.... hoewel de vriendin allicht niet akkoord zal gaan) :angry:

Link naar reactie
Dus als hij de touring wil ruilen voor de QP, dan gaat de touring (obviously), maar ook de Z3 Roadster? Heb je alleen nog maar de coupe (als ik moest kiezen tussen die drie, zou dat ook mijn keus zijn voor een daily :wave: )

Met een 2.8 is de kans op Boston Grün het grootst. Oxford Grün is later geleverd en zal meer op 3 liters voorkomen. Oxford Grün op een 2.8 is dan wel weer meer bijzonder (als je er gevoelig voor bent).

dacht ik ook, voor een dagelijkse auto is een Qp wat meer geschikt (minder schrik voor beschadiging door minder sympathieke 'mede'burgers)

De auto is van 07/2000, dus welk groen het is wacht ik nog even af.

De Touring (hoewel een erg fijne auto, met M3 bumper en 'M' 18 inch velgen overigens ook een fraaie verschijning) moet sowieso weg. (Ach was ik maar errug rijk :angry: )

Link naar reactie
De auto is van 07/2000, dus welk groen het is wacht ik nog even af.

Zo'n (relatief) late 2.8 zal waarschijnlijk Oxford Grün zijn. Maar beide kleuren zijn :angry: op een coupe, dus altijd goed! :wave:

Link naar reactie

gewoon een tijdje allebei proberen. roadster voor de zomermaanden, coep dagelijks 2 keer kwartaal wegenbelasting extra, verzekering [ heb zelf 75% no-claim en 35% pakketkorting] valt ook mee, jaarlijkse apk. kosten even op een rijtje zetten.

heb zelf een 2.8 roadster, is wel lekker die pk's om weg te scheuren maar dat doe je niet constant. met de kap af ben je toch meer aan het toeren/showen/ogen uitsteken, bij hoge snelheden waai je er bijna uit. of ligt dit aan het gebrek aan een windstopper?

succes met de moeilijke keuzes. who said live would be easy? :angry:

Link naar reactie

Grappige vraag op een forum waar zoveel "verdeeldheid" is over roadster/QP.

Ik heb zelf de Z alleen maar omdat ik open wilde rijden :wave:. Dat het per toeval een 2.8 is, is mooi meegenomen en ik ben er nu erg blij mee. Ooit terug naar een lager vermogen kan ik me voorstellen, maar ooit terug naar een dak wat er niet af kan... Gaat niet meer lukken vrees ik. Roadster-virus zit diep :wave:.

Dus als je twijfelt zit het roadster-virus niet diep en dan zou ik ook gaan voor vermogen... Denk ik (maar goed, zoals gezegt... ik kan me dat niet voorstellen... :angry: ).

Link naar reactie

Ik volg Saskia. Een QP voor erbij, NAAST de roadster is voor mij geen probleem, maar de roadster weg voor een QP... Nee hoor :nono::thumbup: Daarvoor is het open rijden te leuk :thumbup:

Link naar reactie

Hoi Polowonder, wat het weer / open rijden betreft zit je met een roadster ook in belgie en nederland meer dan goed. Rij bijna altijd open. Het regent gewoon helemaal niet zoveel als we wel eens denken.

Link naar reactie
Grappige vraag op een forum waar zoveel "verdeeldheid" is over roadster/QP.

Ik heb zelf de Z alleen maar omdat ik open wilde rijden :thumbup:. Dat het per toeval een 2.8 is, is mooi meegenomen en ik ben er nu erg blij mee. Ooit terug naar een lager vermogen kan ik me voorstellen, maar ooit terug naar een dak wat er niet af kan... Gaat niet meer lukken vrees ik. Roadster-virus zit diep :nono:.

Dus als je twijfelt zit het roadster-virus niet diep en dan zou ik ook gaan voor vermogen... Denk ik (maar goed, zoals gezegt... ik kan me dat niet voorstellen... :thumbup: ).

Wel, het dilemma is nog wat groter dan gedacht. Ik heb namelijk ook een motorfiets (niet toevallig ook een BMW, K1200RS), die toevallig beide combineert (vermogen, en open rijden uiteraard). dat open rijden weliswaar met een helm op (is 'van moeten' en hachje nog niet beu).

Dus, als ik de roadster hou, dan zal het ook altijd kiezen zijn voor motor of auto (ik kocht een kleine stationwagen (Polo TDI) voor het 'dagelijkse gewone werk' (ben ook hobby muzikant, en om de vriendin te leren mee rijden). De Touring (alhoewel een ontzettend fijne en zuinige auto) moet sowieso gaan.

Ik belde intussen de verkoper eens op, en die is niet in de Touring, maar wel in de Z3 geïnteresseerd. Ga dus morgen eens gaan zien.

Voor de geïnteresseerden: BMW 320D Touring, 100kW (136Pk), bouwjaar 11/2000, 'M' bumper vooraan, 18 inch 'M' wielen (waarschijnlijk replica's) met nieuwe banden, 247.000 (snelweg) KM, Injectiepomp reeds vernieuwd, zeer goed onderhouden. Doe me een PM en ik stuur wat foto's

Link naar reactie
Hoi,

Heb er nu sinds 3 weken een Lpi installatie in zitten (QP 2.8L). Ik wil niet meer anders! Het is lachen bij de pomp en je merkt GEEN verschil in vermogen o.i.d.

Ik ben gigantisch te spreken over Vialle Lpi!

Groeten, Rogier :thumbup:

Welk merk LPI het is kon de man niet zeggen, maar de installatie is in België geplaatst en goedgekeurd. Ik heb een tijd met het idee gespeeld om in de roadster ook LPI te laten inbouwen. Ga je daar voor (de technisch beste volgens mij) oplossing met tank in de koffer, dan zal het wringen worden om er het spreekwoordelijke kratje drank in te krijgen vrees ik. Tank onderin is erg klein, en je verliest het reservewiel.

Dus had ik maar besloten om de roadster te houden zoals ie is, en er sporadisch mee te rijden. Nu, als we de deal met de QP kunnen afronden, dan heb ik 'the best of both worlds' (of 3 worlds actually, ook een serieuze bonus in vermogen).

We zien morgen wel. O ja, de QP is van 04/2000 (en dus niet van 07/2000 zoals ik eerst dacht)

Enne, ik had daar 'M' kieuwen ingezet. Vermits die op internet wat meer opbrengen (en gezocht zijn?) terug de originele ingezet. en weet je wat? Eigenlijk vind ik die mooier.

Vooral daar die van de zwarte roadster chroom roostertjes hebben. Is dat bij alle zescilinders zo, of is dat een deel van het 'Chromline' pakket (deurklinken, raamomlijstingen enz. in chroom)?

Link naar reactie
Welk merk LPI het is kon de man niet zeggen, maar de installatie is in België geplaatst en goedgekeurd. Ik heb een tijd met het idee gespeeld om in de roadster ook LPI te laten inbouwen. Ga je daar voor (de technisch beste volgens mij) oplossing met tank in de koffer, dan zal het wringen worden om er het spreekwoordelijke kratje drank in te krijgen vrees ik. Tank onderin is erg klein, en je verliest het reservewiel.

Dus had ik maar besloten om de roadster te houden zoals ie is, en er sporadisch mee te rijden. Nu, als we de deal met de QP kunnen afronden, dan heb ik 'the best of both worlds' (of 3 worlds actually, ook een serieuze bonus in vermogen).

We zien morgen wel. O ja, de QP is van 04/2000 (en dus niet van 07/2000 zoals ik eerst dacht)

Enne, ik had daar 'M' kieuwen ingezet. Vermits die op internet wat meer opbrengen (en gezocht zijn?) terug de originele ingezet. en weet je wat? Eigenlijk vind ik die mooier.

Vooral daar die van de zwarte roadster chroom roostertjes hebben. Is dat bij alle zescilinders zo, of is dat een deel van het 'Chromline' pakket (deurklinken, raamomlijstingen enz. in chroom)?

BREAKING NEWS:: Zopas terug van de QP bezichtiging, en we zijn overeengekomen, gewoon ruilen dus.

Wel één probleem, hij vindt de zestienduimertjes (Rundspeiche Chrom) maar niks, en wil zijn originele houden (225/245).

Ik wacht nog even want normaal kwam deze avond nog iemand zien, maar ik merk dat hij de advertentie al weghaalde. Ik ga hem voorstellen, auto's blijven origineel of NO DEAL!

Stel dat hij niet plooit, wat zijn zo'n velgen (Styling 32 Radial-Styling, Mischbereifung) nog waard??

Link naar reactie
Wel één probleem, hij vindt de zestienduimertjes (Rundspeiche Chrom) maar niks, en wil zijn originele houden (225/245).

Hij heeft dus Styling 32 17" Mischbereifung op zijn coupe, zo ongeveer:

IMG_3109.JPG

En die wielen wil hij houden (dus mee overnemen naar de roadster)?

Waarom wil je dan weten wat ze waard zijn? Wil je ze bijbetalen of zo? Welke banden heeft hij erop (zelfde voor en achter, belangrijk op een Z) en hadden ze nog profiel?

Ik zou de deal niet af laten ketsen op een paar wielen, als je het graag wil. Wielen is wel het makkelijkste te vervangen aan een auto.

Link naar reactie
Hij heeft dus Styling 32 17" Mischbereifung op zijn coupe, zo ongeveer:

IMG_3109.JPG

En die wielen wil hij houden (dus mee overnemen naar de roadster)?

Waarom wil je dan weten wat ze waard zijn? Wil je ze bijbetalen of zo? Welke banden heeft hij erop (zelfde voor en achter, belangrijk op een Z) en hadden ze nog profiel?

Ik zou de deal niet af laten ketsen op een paar wielen, als je het graag wil. Wielen is wel het makkelijkste te vervangen aan een auto.

Inderdaad, die zijn het. Uiteraard laat ik de deal niet afspringen op een stel velgen. (Mischbereifung 225/245) Maar ik wou graag weten welke waarde ze vertegenwoordigen, en de man eventueel wat doen bijbetalen. (of eventueel ik hem wat bijbetalen, en beide auto's origineel houden. Voordeel voor hem, hij kan dan elke velg vrij kiezen...

Nu was ik net in het 'toon je velgen' topic aan het zien, en.... er moeten wat velgen in schuurtjes hier en daar stof liggen verzamelen.

Dus, wil je ervan af? Ik vraag echt heel weinig om ze te komen halen :schater:

Link naar reactie
Dus, wil je ervan af? Ik vraag echt heel weinig om ze te komen halen :schater:

Nee, ik wil niet van de Styling 32s af. Heb hier afgelopen vrijdag nog een Boston Groene vriend gehad die ook heel :thumbup: naar de wieltjes van onze coupe aan het kijken was.

Nu was ik net in het 'toon je velgen' topic aan het zien, en.... er moeten wat velgen in schuurtjes hier en daar stof liggen verzamelen.
Dat zou je inderdaad wel zeggen. (heb vrij recent nog de verkooplounge doorgespit, mijn zwager zoekt nog mooie 17" BMW velgen voor zijn 1 serie, maar er zijn er geen te koop).

Styling 32s zijn nog gewoon te bestellen, maar tegen flinke prijzen (exBTW: €250 voorvelg, €263 achtervelg, of €268 voorvelg, €276 achtervelg voor de "briallantline" uitvoering zoals wij op de coupe hebben).

Wat die van hem nog waard zijn is afhankelijk van de staat (stoeprandschade), welk merk rubber er op ligt en de profieldiepte.

Link naar reactie
Styling 32s zijn nog gewoon te bestellen, maar tegen flinke prijzen (exBTW: €250 voorvelg, €263 achtervelg, of €268 voorvelg, €276 achtervelg voor de "briallantline" uitvoering zoals wij op de coupe hebben).

Nu, dat ga ik hem 'vaneigenst' niet vertellen... :thumbup:

Het liefst heb ik nog dat de originele er op blijven. Al wat op tweedehandssites gezocht, even eBay.de nagegaan... aanbod is veelzijdig maar meestal replica's en 'vreemde' merken.

Ben al blij dat de man een Franstalige Belg is, en dus per definitie geen of heel weinig (al moet ik zeggen dat hij tenminste probeert) Nederlands of Duits begrijpt.

Probleem is dat de 'Rundspeichen' in die maat (16) al op de roadster er al wat klein uitzien, en ik hem dus niet kon overtuigen ze mooi te vinden. Anderzijds heb ik het voordeel van het shoppen, en een velg naar mijn zin te kunnen kiezen.

Als ik geen gesleep of aanlopen wil, welke ET waarden moet ik dan aanhouden? Zou ook voor maximum 18 duim gaan, niet groter.

Misschien iemand wat liggen?

Link naar reactie
Als ik geen gesleep of aanlopen wil, welke ET waarden moet ik dan aanhouden? Zou ook voor maximum 18 duim gaan, niet groter.

De originele Styling 32s zijn:

voorwiel 7 1/2J X 17 ET:41 en

achterwiel 8 1/2 JX 17 ET:41

Op ebay zijn er wel styling 32s (is een BMW velg die al tientallen jaren gemaakt wordt), maar vaak zijn ze voor 5 series, met een hele lage ET (ET20 of ET18), waardoor het op je Z gaat aanlopen. het "Show us your wheels topic" had je al gevonden. Check ook even Danny's topic over onderstel en wielen.

Op Marktplaats staan deze Styling 32s, met de juiste ETs. Zo te zien geen Mischbereifung (225 rondom). (Pierre ben jij die "Pierre"?)

Dan zou je de velgen die nu op je roadster zitten voor de winterbanden kunnen gebruiken, aangezien de coupe ook je daily wordt.

Link naar reactie
De originele Styling 32s zijn:

voorwiel 7 1/2J X 17 ET:41 en

achterwiel 8 1/2 JX 17 ET:41

Op ebay zijn er wel styling 32s (is een BMW velg die al tientallen jaren gemaakt wordt), maar vaak zijn ze voor 5 series, met een hele lage ET (ET20 of ET18), waardoor het op je Z gaat aanlopen. het "Show us your wheels topic" had je al gevonden. Check ook even Danny's topic over onderstel en wielen.

Op Marktplaats staan deze Styling 32s, met de juiste ETs. Zo te zien geen Mischbereifung (225 rondom). (Pierre ben jij die "Pierre"?)

Dan zou je de velgen die nu op je roadster zitten voor de winterbanden kunnen gebruiken, aangezien de coupe ook je daily wordt.

aan het gebruiken van de huidige wielen als winterbandendragers had ik ook al gedacht. De ZZZ zal dan tenminste niet met de wielschijven van de E46 dienen rond te rijden. Maar ik vrees dat de chroomlaag niet veel winters zal overleven. Die zijn nu, in de zomer al niet eenvoudig net te houden. Ik gebruik een soort gel om ze op spiegelglans te krijgen, en nu hebben ze nog alleen maar wat regen gezien.

Maar de ET en breedte waarden zijn gouden tips waarvoor dus mijn dank

Link naar reactie

Hoi Polowonder,

Als je een LPi installatie hebt dan heb je automatisch Vialle. Vialle is nl het enige merk wat direct ingespoten vloeibaar gas levert. De rest werkt allemaal met condensors. Voordeel van LPi: vloeibaar gas moet in de cylinders nog gasvormig worden en onttrekt daarmee warmte van je cylinderwand. Resultaat: (relatief) minder warme motor. Dus geen extra smeermiddelen nodig.

Voor de velgen: afhankelijk v/d maat wellicht interesse!

Groeten Rogier :thumbup:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.