Ga naar inhoud

Tekoop: Stalen veerpootbrug


Aanbevolen berichten

  • 1 jaar later...
  • Reacties 21
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Waarom?

"omdat"

er mensen zijn die de mening hebben dat een z die uitgerust is me een dergelijk hulpmiddel veel beter rijd!

er zou minder spoorgevoeligheid zijn en een beter weggedrag.

vooral het verminderen van de spoorgevoeligheid word ervaren als een enorme vooruitgang.

zelf denk ik er wel over om zo,n "ding"aan te schaffen maar of ik nu direct wil aannemen dat het die gevoeligheid vermindert :unsure:

Link naar reactie

omdat er geen enkel ander onderdeel zo'n merkbaar effect heeft gehad op het weggedrag van onze Z, stuk minder spoorgevoeligheid/meer rust in het stuur.

Aanrader dus op een Z3 (weet niet hoe het op een Z4 is), al helemaal als je kijkt naar de €/effect ratio.

Link naar reactie
Waarom?

Bij een gewone auto draagt het stalen dak bij aan de stijfheid van de carrosserie (doos-, kooi constructie).

Bij een cabrio wordt dit ondervangen met de veerpootbrug die links en rechts, star verbindt.

Elk voordeel hep zn nadeel.

Bij een flinke aanrijding linksvoor, wordt de kracht naar rechts overgebracht en is de rechterzijde ook ontzet en dus de hele voorzijde krom.

Het voordeel hiervan is dat je naar rechts voortaan een kleinere draaicircel hept :schater:

Link naar reactie

Onze Baron van E kan het veel beter uitleggen, maar okay..

De voorkant van een Z is nu eenmaal erg lang, de twee "kokers" waar de motor tussen hangt zijn onderlangs met elkaar verbonden door de ophanging, van voren zit "de voorkant" er tegen aangeschroefd. Boven is ie open.

IMG_4912.JPG

Door de twee veerpoten met elkaar te verbinden wordt het geheel stijver en is er minder torsie.

IMG_5330.JPG

Doordat er minder torsie in de voorkant is, "verdraaien" de dempers zich minder van elkaar en hoef je minder met je stuur te corrigeren.

Link naar reactie

Z4 heeft ze wel ab werk (de diagonale).

Voor de meeste BMW's en Mini's kun je tegenwoordig wel in het accesoire-programma een domstrebe krijgen.

Link naar reactie

Kleine correctie: Die voorkant zit erop gelast.. Niet geschroefd. Dat geeft nog een (klein) beetje meer stijfheid..

Maar best is het niet met die stijfheid. Veerpootbrug staat hoog op m'n lijstje.. Maar is die voor een 1,9 zoveel anders dan die voor een 2,8???

Anders heb je een koper..

Wat ik me verder nog afvroeg is: Heeft de 3 serie (E36) (welke exact dezelfde constructie heeft) ook zoveel last van spoorzoeken, en onrust in het stuur??

Link naar reactie
Kleine correctie: Die voorkant zit erop gelast.. Niet geschroefd.

I stand corrected, heb die van mijn nog niet uit elkaar geschroefd geflexd :thumbup:

Maar is die voor een 1,9 zoveel anders dan die voor een 2,8???

ja, vier cylinder veerpootbruggen zijn anders dan de zes cylinder veerpootbruggen (die voor een 4 cylinder maken een "bocht om de motor")

even wachten tot Ron een aantal goede aanbiedingen met foto's heeft gevonden voor 4 en 6 cylinder...

Link naar reactie
Heeft er iemand ervaring ?? met een veerpootbrug op de Z4 3.0, deze heeft inderdaad ook al diagonalen, dus voegt het nog verder iets toe.

40853_104887289568981_100001431313663_37307_7767786_n.jpg

Zoals ik ook al elders op het forum geschreven heb zit er bij mij een Wiechers aluminium veerpootbrug in. Het staat vooral mooi, maar ik kan niet echt zeggen dat het rijgedrag er enorm door verandert. De Z4 is standaard al veel stijver dan de Z3.

Als je last van spoorvorming hebt met een Z4 (en dat hebben ze allemaal) dan is het vervangen van de run-flat banden door gewone banden een veel betere investering. Dat verschil is echt enorm, en raad ik iedereen aan.

Veerpootbrug zit bij de Z4 vooral tussen je oren. Je krijgt er een stijvere nek van! :thumbup:

Link naar reactie
Als je last van spoorvorming hebt met een Z4 (en dat hebben ze allemaal) dan is het vervangen van de run-flat banden door gewone banden een veel betere investering. Dat verschil is echt enorm, en raad ik iedereen aan.

Veerpootbrug zit bij de Z4 vooral tussen je oren. Je krijgt er een stijvere nek van! :thumbup:

Dank voor je advies, banden een goed plan. Ik neem aan dat je een spuitbus bij je hebt voor als je lek rijdt.

Link naar reactie
  • 1 maand later...
ik zou een pb'tje sturen

Ik had een tijd geleden al geinformeerd maar was toen al verkocht.

Ik zoek er overigens ook nog een.........iemand iets in de aanbieding voor een 1.9 4 cilinder 2002.

Grrroeten

Ad

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.