Ga naar inhoud

aftermarkt en xenon


Aanbevolen berichten

hallo,

enige tijd geleden was er een hele op hef over de aftermarkt koplampen voor de z3.

is het nu mogelijk om er ook xenon in te zetten. ik kan er namelijk niks over vinden. wel dat enkele personen dit besteld hebben, maar de reacties als het erin zit, helaas.

kan iemand me vertellen of dit kan en tot hoeveel K ik kan gaan, en boven al welk merk is dan aan te raden.

groeten danny

Link naar reactie
  • Reacties 4
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

ff beetje googlen kun je toch een hoop vinden hoor

Bij Umnitza kan je ze bestellen met of zonder xenon. (heb ik hier al eens eerder gepost) Volgens mij kan je ze ook gewoon van DEPO kopen. Als er een lens inzit kan je er met gewonen D2S lampen Xenon inzetten. Als je zonder lens wil werken zal het met D2R moeten. Echter onlangs is de APK aangescherpt en ik weet niet of zelfs D2R nog mag omdat het volgens de APK alleen mag in een daarvoor bestemde lampunit. Als je auto van na 2006 is moet er tevens automatische hoogte verstelling en koplampsproeiers bij. Maar daar zal jij geen last van hebben.

Wat betreft de kleur (in Kelvin) kan je het zo lelijk maken als je zelf wil. 4300K is standaard. alles daarboven wordt al snel pimperig.

6000K is blauwachtig wit 8000K is blauw daarboven wordt het paars.

Het is nu even onduidlijk qua toegestande kleurtemperatuur voor de APK. Ik hoor dat 8000K nu het maximum is. Persoonlijk vind ik dat al geen porum maar goed dat is mijn mening.

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • Administrator

Nou, als ik de regel, die per 1 mei ingaat, eens goed lees, dient één ieder die over achteraf ingebouwde Xenonlampen beschikt, deze voor de APK weer uit te bouwen...

Ook worden per 1 mei nieuwe eisen gesteld aan de verlichting van voertuigen. Lichtarmaturen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. In koplampen met code HC, HR of HCR moet een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (‘xenonlampen’) zijn alleen toegestaan in armaturen met code DC, DR of DCR. Doel van deze maatregel is verblinding van andere weggebruikers door oneigenlijke toepassing van met name ‘xenonlampen’ te voorkomen.

http://www.verkeerenwaterstaat.nl/actueel/...er1mei2009.aspx

Er staat nergens meer iets vermeld over bouwjaren vanaf e.d.

Link naar reactie
Nou, als ik de regel, die per 1 mei ingaat, eens goed lees, dient één ieder die over achteraf ingebouwde Xenonlampen beschikt, deze voor de APK weer uit te bouwen...

http://www.verkeerenwaterstaat.nl/actueel/...er1mei2009.aspx

Er staat nergens meer iets vermeld over bouwjaren vanaf e.d.

De vraag hoe het nu eigenlijk zit met deze verlichting. Hierbij de reactie van de RDW:

"Er is hier sprake van een misverstand.

Aan de in de permanente eisen gestelde voorwaarden verandert niets. Dat wil zeggen dat de dimlichten met gasontladingslichtbronnen en andere lichtbronnen met een lichtsterkte van meer dan 2000 lumen moeten voldoen aan door onze Minister gestelde eisen voor deze lichtbronnen, alsmede voor de installatie daarvan indien het voertuig na 31 december 2005 in gebruik is genomen.

Koplampsproeiers en hoogteregeling zijn voor deze voertuigen dus verplicht.

In de APK is de controle op hoogteregeling niet opgenomen.

In de APK keurmeester hebben wij niet alle eisen opgenomen maar staat een opsomming van de belangrijkste wijzigingen.

De Wet gaat pas op 1 mei in. Vanaf die datum kunt u alle wijzigingen in de APK-regelgeving op onze website nalezen. "

Met nog wat verduidelijking:

"In reactie op uw e-mail bericht ik u het volgende.

Voor voertuigen in gebruik genomen voor 31-12-2006 veranderd er niets.

Aangezien de RDW er naar streeft om actuele informatie te verstrekken zal de nieuwe regelgeving APK pas op 1 mei digitaal online na te lezen zijn.

De erkenningshouders zijn al voorzien van de nieuwe APK boeken en de cd-rom wordt rond de 17de verstuurd.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd."

Ik weet dat ik me nog niet heb voorgesteld. :rolleyes:

Ik doe dit als ik daadwerkelijk in bezit ben van een zzz.

Grtz Ron

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.