Ga naar inhoud

Ruitenwisser op hol?


OmeLo

Aanbevolen berichten

Zojuist, na een dagje niet gereden te hebben deed zich opeens een vreemd verschijnsel voor: op willekeurige momenten gaf mijn ruitenwisser opeens een zwiep. Paar minuten later weer. Er lijkt een soort van verband met motorkantelingen, want doet zich voornamelijk voor bij wat steviger gasgeven of koppeling intrappen. Elke keer een enkele zwiep over het raam, alsof je het ruitenwisserpookje even omlaag getikt hebt. De intervalstand en continustanden doen het allemaal nog gewoon zoals gebruikelijk. Ik ben natuurlijk niet te beroerd om bij Roodkapje op de koffie te gaan, maar als het met een simpele kunstgreep ook opgelost is.... Heeft iemand hier ervaring mee?

Enne.... Nee, ik zat niet met mijn knie tegen het pookje te duwen. :hypocritesmiley:

Thnx!

Link naar reactie
  • 3 maanden later...
  • Reacties 9
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Vandaag in een kleine acht uur terug komen rijden uit Kopenhagen. Vrij veel hogesnelheidswerk gedaan, en opeens was bovenstaand probleem daar weer. Het leek al een tijdje verdwenen, maar nu was het af en toe echt bal. Het lijkt alsof de rijwind bij hoge snelheid de ruitenwissers eerst een centimeter omhoog duwt vanuit ruststand en vervolgens krijg ik een ongevraagde 'zwiep' erachteraan. Veelvuldig springen de bladen bij het landen in ruststand weer die centimeter omhoog om vervolgens even later weer te beginnen. Op sommige momenten ging het sneller dan met de ruitenwissers op intervalstand.

Ruudkapje had een theorie over losdraaien van de aanslag in de ruitenwissermotor. Ik heb dus de ruitenwisser even laten bewegen en op het hoogste punt met de hand tegengehouden, waarna hij dan inderdaad weer beter terugvalt. Heb al even zitten zoeken, maar een plaatje van hoe de ruitenwissermotor van een ZZZ eruit ziet kwam ik niet tegen. Misschien is er zelf iets aan te knudselen, anders wordt het vervangen vrees ik.... Heeft er iemand een schematisch plaatje van de ruitenwissermotor toevallig?

Link naar reactie

Thnx! Ik denk dat ik nu wel snap waarom de truc met het vasthouden werkt. Waarschijnlijk trekt er daardoor net weer een van de schroeven vast. Waarschijnlijk echter zit het probleem in de motor zelf - ergens in onderdeel 3-7.... :thumbup:

Link naar reactie

In het motortje zit ergens een 'houd-schakelaar'. Het principe is: als het motortje in beweging is gebracht door óf de intervalschakelaar óf omdat je het stuurpookje hebt bediend, maakt deze houd-schakelaar contact totdat het motortje de ruitenwissers in de ruststand heeft terug gebracht. Immers, als je het pookje maar even bedient wil je wel dat de ruitenwissers de hele slag afmaken.

Het zou zo kunnen zijn dat deze schakelaar 'op scherp' staat. Dus als je de wisserbladen ook maar een heel klein beetje uit de ruststand brengt, springt de schakelaar al aan. Dat zou je met de hand kunnen uitproberen.

Mogelijk is de schakelaar inwendig defect of zit er iets in het mechaniek niet goed vast/heeft speling of zit het geheel iets verdraaid gemonteerd.

Op zich heeft het wel iets vind ik, zo'n Haunted Z-tje.... :thumbup:

Link naar reactie
In het motortje zit ergens een 'houd-schakelaar'. Het principe is: als het motortje in beweging is gebracht door óf de intervalschakelaar óf omdat je het stuurpookje hebt bediend, maakt deze houd-schakelaar contact totdat het motortje de ruitenwissers in de ruststand heeft terug gebracht. Immers, als jet het pookje maar even bedient wil je wel dat de ruitenwissers de hele slag afmaken.

Het zou zo kunnen zijn dat deze schakelaar 'op scherp' staat. Dus als je de wisserbladen ook maar een heel klein beetje uit de ruststand brengt, springt de schakelaar al aan. Dat zou je met de hand kunnen uitproberen.

Mogelijk is de schakelaar inwendig defect of zit er iets in het mechaniek niet goed vast/heeft speling of zit het geheel iets verdraaid gemonteerd.

Op zich heeft het wel iets vind ik, zo'n Haunted Z-tje.... :thumbup:

Je hebt er alvast meer verstand van dan ik, maar het klinkt ook voor mij redelijk logisch. Het lijkt erop dat de ruitenwisser wel volledig terugkomt in ruststand, maar direkt daarna weer omhoog springt. Vermoedelijk 'pakt' dan de 'houd-schakelaar' en gaat de boel los. Mijn pogingen (en die van Ruud) om het verschijnsel handmatig op te wekken gaven echter geen resultaat. Inmiddels is me wel min of meer duidelijk dat grote motorwarmte (dus na een flink aantal uren rijden) en hoge snelheid (ook warmte?) het verschijnsel bespoedigen. Bij koude motor komt het niet voor. Als het eenmaal is begonnen krijgt m'n Ztje af en toe stevige aanvallen van 'ruitenwisserzwiep', en elke keer dat na een zwiep de wissers weer omhoog springen is het binnen een paar seconden weer feest. Beetje een soort van spasme lijkt het.

Misschien toch maar een excorcist in de arm nemen..... :thumbup:

Link naar reactie

Dit soort niet gemakkelijk reproduceerbare zaken is altijd lastig, omdat je moet gissen naar de precieze oorzaak.

Het zou natuurlijk ook nog in de Wisch-Wasch-module kunnen zitten, die is in ieder geval gemakklijker uit te wisselen dan een heel ruitenwissermotortje. Misschien heeft Ruud er nog eentje liggen?

Anders heb ik er nog wel eentje die je mag proberen: die zonder verstelbare interval tijd.

Link naar reactie

Hmmm, dat zou kunnen natuurlijk. Ruud heeft wel de hele stuurkolom opgengehad om te kijken of het door wat foefelen met het bedieningspookje opgewekt zou kunnen worden, maar dat gebeurde niet. Het ding wat jij bedoelt zit achter het dashboardkastje, niet? Ik heb 'm nu ook zonder programmeerbare interval, dus dat zou nog een interessante proefneming zijn. Waarschijnlijk makkelijker dan het motortje wisselen. Is de WW-installatie makkelijk om te wisselen?

Link naar reactie

Hmm. Misschien niet heel waarschijnlijk, maar als het écht makkelijk te doen is is het de poging wel waard. Punt is natuurlijk dat je pas na lange tijd weet of het werkt, ik had er al weer een paar maanden geen last van gehad, en tijdens mijn normale woon-werk verkeer (Den Haag-Haarlem) is het al een tijdje rustig aan het ruitenwisserfront. De rit van gisteren was kennelijk een wat zwaardere beproeving. Ik kan alleen niet verzinnen waarom een hogere temperatuur het probleem zou kunnen veroorzaken....?

Als het af en toe een zwiepje is kan ik er nog wel mee leven, maar gisteren werd het echt te dol. En bij 25 graden en volle zon constant met ruitenwissers aan rijden is ook een beetje een mal gezicht.... :thumbup:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.