Ga naar inhoud

Xenons uitbouwen maar!


RvE

Aanbevolen berichten

Ik lees net op Autoweek een overzicht van de nieuwe verkeersregels die per 1 mei 2009 ingaan. Veel parkeergeneuzel en maximum snelheid met kar/zware camper wijzigingen <_< . Maar ook eentje over xenon:

De laatste wijziging betreft de autoverlichting. Vanaf 1 mei 2009 mogen de lichtarmaturen van uw auto alleen het type lamp hebben waarvoor ze zijn goedgekeurd. Gasontladingslampen (xenonlampen) geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor xenonverlichting van belang dat deze alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.

Dan gaat de politie binnenkort op Z-bijeenkomsten aan de lopende band bonnetjes uitschrijven! <_<

Link naar reactie
  • Reacties 18
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Ik lees net op Autoweek een overzicht van de nieuwe verkeersregels die per 1 mei 2009 ingaan. Veel parkeergeneuzel en maximum snelheid met kar/zware camper wijzigingen <_< . Maar ook eentje over xenon:

Dan gaat de politie binnenkort op Z-bijeenkomsten aan de lopende band bonnetjes uitschrijven! :fiew:

Dat is mooi K.T.

Ben net zo tevreden over die Xenon lampen in de Z.

Overigens wist ik niet dat zoiets bestond:

Een parkeerschijf met een mechanisme dat het tijdstip van aankomst automatisch verschuift <_< , mag u dus niet meer gebruiken.

Link naar reactie
Voor xenon zijn de regels eerder al verscherpt, maar dat ook per ingang van een bepaalde datum.

klopt, voor auto's die na 1 januari 2006 op kenteken zijn gezet mag je alleen nog maar OEM Xenon installaties installeren (dus met sproeiers en automatische hoogteverstelling). De (hoogst waarschijnlijk voor verschillende interpretaties vatbare) uitleg van Autoweek is dat de typegoedkeuring van je licht-unit nu ook moet kloppen met het daadwerkelijk geinstalleerde licht.

Voor die Renault 19 (dus nog met die non-heldere koplampglazen) met zijn Makro Xenon-kitje :<_< die ik hier 's morgens wel eens tegenkom, zou het in ieder geval al helpen als ie terug moet naar zijn H4 peertje

Via via kwam ik op een publicatie van de RDW "de keurmeester" uit, daarvan hebben ze een speciale bijlage uitgebracht met de APK keuringsverschillen. Over xenon:

Als de dimlichten gasontladingslampen (Xenonlichten) hebben, dan moeten deze lichten een goedwerkende koplamp-

sproei-installatie hebben. Ook mag het dimlicht niet uitgaan als er wordt overgeschakeld van dimlicht naar grootlicht.

Reden is dat het soms even duurt voordat een lamp met gasontlading op volle sterkte is. Bij overschakelen van groot-

naar dimlicht, moet het dimlicht eerst nog op sterkte komen, waardoor er korte tijd weinig licht is. Als na inschakelen het

dimlicht steeds feller wordt, is te zien dat het gasontladings- lampen zijn. Dit is ook te zien aan de spanningstransformator

voor de gasontladingslampen. Hierop staat een waarschu- wingssymbool voor hoge spanning.

Dus.....allemaal gauw koplampsproeiers monteren

Link naar reactie
:schater:

Lachen jullie maar met ons Belgisch plankje!

:schater:

In Hasselt zal er nu wel een liefhebber van L&B zilveren coupe's denken "het werd eens tijd, dat er in Nederland ook eens een onnozele regel bij de jaarlijkse keuring kwam" <_<

Toegegeven, slecht afgestelde Xenons zijn eerder hinderlijk voor het overige verkeer dan (te) laag gelegde auto's

Link naar reactie
Ik zeg:

OE :wave:<_<<_<

Ik zeg:

koop een 2.8, dan rij je vanzelf achter alle hijgerige :nono: etjes, heb je ook geen Xenon's achter je! :fiew:

Link naar reactie
Ik ben er wel blij mee. Al die slecht afgestelde en smerige aftermarket Xenonlampen in je spiegel tijdens forumritten moet maar eens afgelopen zijn. Ik zeg:

OE :fiew: <_<<_<

Frenk, je hebt gelijk. Ik voel met je mee: veel geld uitgeven voor het echte spul terwijl je het aftermarket voor veel minder had kunnen kopen. Dat moet pijn doen!

Link naar reactie

Dit artikel is volgens mij uitgebreider en geldt voor alle aanpassingen aan de unit. Volgens mij ook ergens gelezen dat een auto alleen nog maar met de knipperlichtglazen mag rondrijden waar deze origineel mee is uitgeleverd. :smart:

Link naar reactie
Ik zeg:

koop een 2.8, dan rij je vanzelf achter alle hijgerige :m: etjes, heb je ook geen Xenon's achter je! :ok:

Euh Ruud, praat jij even voor jezelf. Ik heb ook een 2.8 maar rijd zelden achteraan. Ik rijd trouwens sowieso zelden :smart: :thumbup:

Link naar reactie
Euh Ruud, praat jij even voor jezelf. Ik had ook een 2.8 maar rijd zelden achteraan. Ik rijd trouwens sowieso zelden :smart: :thumbup:

En als je al rijdt, doe je dat in de tank, op de hoogte van de eerste verdieping van een normaal huis en dus helemaal nergens last van! :ok:

Link naar reactie
Frenk, je hebt gelijk. Ik voel met je mee: veel geld uitgeven voor het echte spul terwijl je het aftermarket voor veel minder had kunnen kopen. Dat moet pijn doen!

Frank je hebt gelijk. Maarrr veel geld uitgeven voor het aftermarket spul terwijl je het nieuw voor veel minder had kunnen kopen. Dat moet nog veel meer pijn doen :schater:

Link naar reactie
In Hasselt zal er nu wel een liefhebber van L&B zilveren coupe's denken "het werd eens tijd, dat er in Nederland ook eens een onnozele regel bij de jaarlijkse keuring kwam" :smart:

Toegegeven, slecht afgestelde Xenons zijn eerder hinderlijk voor het overige verkeer dan (te) laag gelegde auto's

Dieje in Hasselt lacht helemaal niet, in België mag je alleen Xenon's steken, als je een lampensproeier en automatische hoogteregeling van de lichten hebt. Bij mijn weten is dit op geen enkele Z3 te zien...

Dus Maikel , sssttttt :thumbup:

Link naar reactie

Zo'n onzin die sproeiers en hoogte regeling... :smart:

Ik weet dat die sproeiers d'r alleen maar een puinhoop van maken en voor je het weet ben je door je vloeistof heen. Een lappie d'r over werkt veel beter.

Die hoogte regeling heb ik ook op de e46. Als je je lichten aandoet gaat hij heel nerveus je lichten afstellen. En vervolgens staan ze met een zwaarder beladen auto alsnog te hoog :thumbup:

De regeling geldt trouwens alleen voor auto's van na 2006

Op een andere forum vond iemand:

Autoweek.nl schreef:

De laatste wijziging betreft de autoverlichting. Vanaf 1 mei 2009 mogen de lichtarmaturen van uw auto alleen het type lamp hebben waarvoor ze zijn goedgekeurd. Gasontladingslampen (xenonlampen) geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor xenonverlichting van belang dat deze alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.

Dus dat wordt Projectorz bestellen...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.