Ga naar inhoud

Centrale deurvergrendeling op hol geslagen


Brandrover

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds vorige week een QP gekocht en heb sinds het begin dit probleem:

Als ik de deuren wil vergrendelen met de sleutel op afstand OF in het deurslot gebeurt het volgende:

Bestuurdersdeur klikt soms in 1x dicht, soms gaat het slot tot 3x toe open en dicht (klik, klak, klik, klak, etc) om dan vervolgens in 1 stand te blijven staan (soms is dat open, soms dicht)

Bijrijders deur doet helemaal niets meer (waarschijnlijk stelmotor denk ik dan) maar ik hoor wel het een en ander klikken (motor lijkt WEL te werken...)

Achterklep doet helemaal niets (kabelbreuk? Stelmotor? Moet ik nog uitzoeken)

Als ik in de auto zit en ik druk aan de bijrijderskant de knop omlaag dan gebeurt er verder in de auto niets.

Als ik in de auto zit en ik druk aan de bestuurderskant de knop omlaag dan hoor ik een klik aan de bijrijderskant en gaat uiteraard de bestuurderskant op slot

:thumbup: VRAGEN: ;)

1. Wat kan de reden zijn voor het klik-klakken van de bestuurdersdeur?

2. Is de stelmotor kapot aan de bijrijderskant als ik WEL iets hoor bewegen/klikken?

3. ALS de stelmotor nog in orde is, kan het dan interne weerstand zijn die ervoor zorgt dat de stelmotor het mechanisme niet meeneemt?

4. Hoe is vanuit de electronica geregeld dat als je de knop op de sleutel indrukt of de sleutel in het deurslot omdraait de stelmotoren beginnen te werken? Dan deze "computer" op hol zijn geslagen?

Alvast enorm bedankt voor de hulp :(

Link naar reactie
  • Reacties 12
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Het lijkt erop dat een deurschaklaar of stelmotor niet goed staat (of defect)

Ik denk dat je de auto mechanisch wel kan afsluiten.

Dus met de sleutel . Alleen staat ie niet op het alarm.

Link naar reactie
Ik denk dat je de auto mechanisch wel kan afsluiten.

Dus met de sleutel .

Dat heeft ie al geprobeerd:

Als ik de deuren wil vergrendelen met de sleutel op afstand OF in het deurslot gebeurt het volgende:

Maar ik denk dat Z3 3.0 wel een punt heeft met dat er vermoedelijk een schakelaar defect is (of de bedrading). Ik zit hier met de schema's op tafel naar aanleiding van de achterklep die vorige week niet meer op slot ging (inmiddels opgelost).

Ik kan het zo 1-2-3 ook niet verklaren. Maar ik geef je deze overweging mee:

Hoe het precies werkt (electrisch gezien dan) daar ben ik nog niet uit maar als alles vergrendeld is, kun je met de sleutel de achterklep openmaken; daarbij gaat de centrale deurvergendeling ook open. Aangezien jij meldt dat je achterklep helemaal niet meedoet, zou de bedrading daarvan dus weleens stuk kunnen zijn. Behalve dat er draden zijn gebroken, kan er daar ook kortsluiting zijn.

En misschien komt daarvan wel (en dan mogelijk ook nog soms wel/soms niet) een verkeerd signaal, waardoor je boordcomputer in de war raakt...

Ik zou beginnen de bedrading te controleren op de overgang van auto naar achterklep. Je kunt die isolatiekous eraf stropen (dat is een heel gepiel en zo heb ik het gedaan) maar ik zag vorige week de Meester aan het werk en die knipt 'm gewoon open. Daarna weer keurig verpakken met isolatieband, veeeeeel sneller. Als je goed voelt, kun je misschien zelfs een gebroken draad vinden voordat je iets open knipt.

Let wel op: er zit een draad bij waar continu (ook met contact uit) 12 Volt op staat.

Link naar reactie

In sommige gevallen kan zelfs een kapotte motorkapschakelaar het centrale vergrendelingssyteem in de war brengen en de auto uit zichzelf laten ontgrendelen. maar om hier achter te komen zul je de auto uit moeten laten lezen; een kapotte schakelaar of andere storing komt dan vanzelf naar boven.

Link naar reactie

:notworthy: The Master has spoken... :thumbup: . There is no substitute for experience.

Als ik zo'n korte droge tip van Ruud lees nadat ik een hele tijd heb zitten puzzelen met schema's, krijg ik een beetje dit gevoel :schater:

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Laatste status op hol geslagen Centrale Deurvergrendeling:

Ik heb laatst de complete complete kabelboom van de achterklep (het gedeelte wat continu knikt, dus 15 knijpverbindingen aan de ene kant en 15 soldeer verbindingen aan de achterklep kant) vervangen door silicone-kabels (super flexibel!). Toen deed het achterklepslot het ook weer (en de binnenverlichting, en de ruitenwisser, etc). :thumbup:

Volgende stap:

Ik heb de binnenbekleding verwijderd en het schuimpaneel en wat bleek? De stelmotor lag onder in de deur. Hij was blijkbaar uit zijn houder gevallen. Waarschijnlijk een slechte montage door de vorige eigenaar. Hij deed het nog prima, dus geen kosten hier!

Met veel priegelwerk de stelmotor terug geplaatst:

1. Schuifje in de stelmotor op de juiste positie gezet

2. Twee stukjes karton tegen de stelmotor aangeplakt aan de binnen-zijde (ik zag dat de uitlijning steeds niet helemaal klopte)

3. Met spiegeltje gekeken of het motortje goed gepositioneerd was (het motortje moet over een aantal schuifjes/pinnetjes heen vallen), dit duurt het langst :thumbup:

4. Met zo groot mogelijke schroevendraaier door het gaatje in de deur (net boven de stelmotor) de stelmotor aan de niet-stekker-kant naar beneden gedrukt

5. Tegelijkertijd met de hand aan de stekker-kant de motor naar beneden gedrukt

6. Klik!

En EINDELIJK doet mijn centrale vergrendeling het weer. Klik open, klik dicht! :ok:

Link naar reactie

Respect voor het verrichte werk! Vervangen van de kabelboom lijkt me een dappere klus... :thumbup:

Heb je toevalligerwijze ook een handleiding opgesteld hoe dit zelf te doen?

Link naar reactie
Respect voor het verrichte werk! Vervangen van de kabelboom lijkt me een dappere klus... :thumbup:

Heb je toevalligerwijze ook een handleiding opgesteld hoe dit zelf te doen?

Hoi OleLo,

Ik moet de setjes nog gaan samenstellen, maar dan kan ik voor de Coupe en de Roadster complete vervangsets aanbieden hier op het forum. Ik zal er dan een heel duidelijke gebruiksaanwijzing bij doen zodat iedereen het thuis kan vervangen.

Vanaf binnenkort dus vervangsets voor de kabelbomen in de achterklep beschikbaar!

PS: Over 2 dagen komt er bij mij ook LPG in, een Vialle LPI systeem met (helaas) cylindertank in de achterbak ipv ringtank erin of eronder.

Link naar reactie

Ha, nog iemand die er voor durft uit te komen dattie op LPG rijdt :thumbup: Wel jammer van de cilindertank, maar dat hangt er vanaf wat voor soort ruimte je over wil houden natuurlijk. Bij mij moeten er meestal gitaren mee, dus was bodemoppervlak belangrijker dan diepte.

VWB de kabelbomen: ik houd me aanbevolen voor een set als ze verkrijgbaar zijn. Ik heb al wat slechte contactjes opgelost maar de bedrading blijft een risicopuntje, dus ter preventie van allerlei storingen als je er niet op zit te wachten lijkt het me geen slecht idee!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.