Ga naar inhoud

iemand die een 1.3 turbo met 177hp wil ...


The Shrike

Aanbevolen berichten

  • Reacties 9
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Nou, ik heb altijd gedacht dat me dat niks zou lijken, die gedownsizede dingen met een turbo of turbo+compressor erop. Totdat ik een 1.4TSI Seat heb gereden. Dat is zo goed bevallen dat we die motor ook in het vooronder van Simone's Altea XL hebben besteld. 125pk en 200Nm bij 1750 toeren. Rijdt heerlijk en kost niet de hoofdprijs. :ok:

Maar....sportief rijdt het niet. Het hele karakter van die 1.4 TSI motor is er op afgestemd om onderin veel koppel te leveren en in de "groene" regio van de toerenteller alles present te hebben (want we willen wel een groen label en lage CO2 in de emissietesten). Doortrekken tot boven de 4000 tpm levert voor je gevoel weinig op. Eigenlijk het karakter van een diesel (in positieve zin).

Voor een daily driver zou ik die 1.3 turbo dus wel overwegen. maar ik zou geen 1.3 turbo in mijn volgende Z4 coupe (die toch nooit meer komt :sadder: ) willen hebben, daar moet je toch eens lekker kunnen doortrekken en echt die schop in je kont voelen. Zo'n 218pk motor uit de volgende 120i daarentegen, dat zou wel erg lekker zijn. :ok:

Link naar reactie
Nou, ik heb altijd gedacht dat me dat niks zou lijken, die gedownsizede dingen met een turbo of turbo+compressor erop.

Bij mijn weten is dat nog nooit vertoond: turbo+compressor. Turbo + tussenkoeler komt wel voor. Turbo doet nl. ongeveer hetzelfde als compressor, alleen wordt turbo aangedreven door de uitlaatgassen en compressor door de krukas. Daardoor heeft compressor geen last van "turbo lag" (het traag op gang komen van de turbo doordat het even duurt om dat ding op gang te brengen).....

Link naar reactie

dat dacht ik ook al ja. Eerder dit jaar met de 160PK Scirocco TSI gereden. Rijdt prima. Ook een 1.4 met combi compressor en turbo.

Trekt erg goed onderin maar mist nog een beetje de beleving hoger in de toeren. Daar komt een 1.4 toch wel tekort.

Inderdaad wat Ruud aangeeft een beetje het gevoel van een snelle diesel.

Link naar reactie

De allereerste 1.4 TSI's van VAG hebben inderdaad een compressor en een turbo. Levert 140 of 170 pk. Gewoon leverbaar in Golf, Touran, Jetta. Inmiddels hebben ze het terug gebracht tot 1 1.4tSI motor met dubbele lading van 160pk.

Later hebben ze een versie uitgebracht met alleen een turbo, die heeft (gek genoeg) bij VW en Skoda 122pk en bij Seat en Audi 125pk. Deze motor heeft Simone in het vooronder van haar Altea XL liggen.

Heeeeel vroeger reden de Lancia Delta rallywagens met een compressor en turbo combinatie: de Delta S4

05LanciaDeltaS4_GoodwoodFoS2005-L.jpg

Link naar reactie

Wanneer komt BMW eens met een 114d (of iets dergelijks) met een A-label en <116g/km CO2. Er zijn zo weinig diesels met 20% bijtelling voor de leaserijders onder ons... Zelfs de Volvo S40/V50 Drive diesels zitten net in de 25% categorie (op 2 gr/km CO2 na). Lijkt wel opzet.

Link naar reactie

Wel, deze 116d komt in maart.

Maar het mag allemaal niet baten, in het Nederlandse geldkloppen ten koste van automobilisten mileugerichte fiscale regeltjesweb. De 116d heeft een "afgevoerde" versie van de 2 liter die ook in de 118d ligt. Vermogen gaat van 143pk/300Nm naar 115pk/260Nm. De co2 uitstoot gaat 1gr/km omlaag (118d is 119gr/km, 116d 118gr/km). Dus haalt ook net de grens van 116gr/km niet die nodig is voor de 20% bijtelling. In het artikel vatten ze het zo samen:

Kortom: BMW heeft met de 116d een nutteloze wagen gemaakt.

Het enige wat de 116d kan doen om de bijtellingspijn te verzachten is zijn vanafprijs, die lager is dan die van de 118d.

Maar je kan altijd even in deze lijst kijken wat er wel dieselt met 20%. Als ik zou moeten kiezen uit die lijst zou het een Mini Cooper D of een Volvo C30 worden.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Het is dan wel van Peugeot, maar deze 1.5l turbomotor zou wel in mijn Z4 mogen hangen. 220PK en 420NM!!! :(

Peugeot heeft in de vorm van de geblazen 1,6-liter al een prima turbomotor in huis, maar het merk wil meer. Met de onthulling van een geheel nieuw blok wil het merk op de Autosalon van Genève de concurrentie op een achterstand zetten.

De specificaties van de 1.5 MCE-5 VCRi zijn bijzonder indrukwekkend. Uit een cilinderinhoud van 1,5 liter haalt het Franse merk een vermogen van 220 pk en een maximumkoppel van 420 Nm. Dat zijn waarden die gelijk zijn aan die van respectievelijk een 3.0 V6 en een 4.0 V8, aldus Peugeot. In Genève toont het Franse merk een 407 met de nieuwe turbomotor. Het gemiddeld verbruik ligt op 6,7 liter per 100 kilometer, de CO2-uitstoot op 158 gram per kilometer.

Bij de 220 pk van dit model is de koek nog niet eens op. Op termijn krijgt het blok een directe benzine-injectie en liggen zelfs waarden van 270 pk en 460 Nm in het verschiet. Het gemiddeld verbruik van het blok komt dan (afhankelijk van het vermogen en de auto waarin het ligt) te liggen op ongeveer 6,0 liter per 100 kilometer. De CO2-uitstoot komt uit op 140 gram per kilometer.

Met de ontwikkeling van deze motor zegt Peugeot een belangrijke stap te hebben gezet in het voldoen aan de nieuwe CO2-regels die in 2012 van kracht worden. Het blok lijkt vooral bestemd voor de 408, die volgend jaar op de markt komt. Ook een eventuele 308 RC zou de beschikking over de nieuwe turbomotor kunnen krijgen. Peugeot heeft echter altijd ontkend aan zo'n snelle versie te werken.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.