Ga naar inhoud

BMW een beetje nederlands


napoje

Aanbevolen berichten

http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/3159...op__.html?p=9,1

MÜNCHEN - De Nederlander Adrian van Hooydonk is met onmiddellijke ingang benoemd als hoofddesigner van de totale BMW Group. In die functie volgt hij Chris Bangle op, die deze functie vanaf oktober 1992 heeft bekleed.

De 52-jarige Bangle heeft de laatste twee decennia een duidelijk stempel op het design van BMW gedrukt. Hij en zijn teams waren verantwoordelijk voor alle BMW's, Mini's en Rolls-Royce-modellen van vandaag de dag, waarbij het ene ontwerp overigens meer roem oogstte dan het andere. Met name de 7 Serie heeft altijd de nodige kritiek te verduren gekregen, terwijl ook de reacties op een model als de nieuwe BMW X6 op z'n minst 'verdeeld' kunnen worden genoemd. Bangle wil zijn ontwerpfilosofie, volgens het BMW-persbericht, ,,ook buiten de auto-industrie duidelijker gaan nastreven,'' maar zal sterke banden met het Duitse merk blijven houden.

BMW's nieuwe Group's Head of Design, de 44-jarige Adrian van Hooydonk, werkt al 17 jaar nauw samen met Chris Bangle. Er hoeft dan ook niet aan een 'rücksichtslose' ommezwaai op designgebied gedacht te worden. BMW's Vorstandsmitglied Dr. Klaus Draeger zegt dat ,,Van Hooydonk de fascinatie deelt die Chris Bangle heeft op het gebied van techniek en esthetica.'' Adrian van Hooydonk studeerde aan de TU in Delft en later in het Art Center Europe in het Zwitserse Vevey. Van 2000 tot 2004 was hij de hoogste baas bij BMW Designworks in Califonië. Daarna werd hij hoofdverantwoordelijk voor het design van alle modellen van BMW.

Link naar reactie
  • Reacties 17
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

En Adrian is een Limbo, opgegroeid in Echt. Heeft het pand van De Maassche ook geopend.

Dat ie maar gauw aan de slag gaat met een Shooting Brake 1 serie! :muur:

En jullie zijn daar nu fier op, of wat ?

Ik vind de laatste jaren dat BMW te veel "mainstream" is gegaan, met de nieuwe Z4 (als SLK-kloon) als ultieme bewijs.

Gisteren ergens gelezen dat ze bij M-technic aan't werk zijn aan een 1-serie voor de M-range. Laat ons hopen dat dat nog iets wordt...

Link naar reactie
En jullie zijn daar nu fier op, of wat ?

Zo fier als maar kan zijn!! :muur::ph34r:

In alle ernst, het is toch best leuk. En ik denk dat ze bij het designen van zo'n nieuwe auto heel duidelijke kenmerken meekrijgen van de marketing- en finance mannen: Roadster, metalen klapdak, geen coupe (verkoopt toch niet, dat is wel bewezen), gebruik zoveel mogelijk delen van de 3er. Binnen die kenmerken moet je dan wat gaan maken.

En als de 1 een :lol: versie krijgt zal dat waarschijnlijk op basis van de coupe zijn. Die is weliswaar niet lelijk (begint te wennen), maar mag nog niet in de schaduw van de Z3 of Z34 coupe staan!

Link naar reactie
...maar mag nog niet in de schaduw van de Z3 of Z3 coupe staan!

Hier kom je even goed weg Ruud :ph34r:

Nee, alle gekheid op een stokje, laat maar komen zeg ik die ///M-versie van de 1-reeks. Ik vind deze wagen in elke hoedanigheid zeer geslaagd. Ik moet toegeven dat de cabrio en coupe even wennen was qua verhoudingen, maar uiteindelijk ben ik toch gezwicht voor de looks! :lol:

En wat de Bangle/van Hooydonk-story betreft, van mij mag die gerust nog even doorgaan. Buiten de 7-reeks vind ik alle modellen meer dan top!

De Ollanders :muur: mogen met recht en rede fier zijn volgens mij!

Link naar reactie
:ph34r: Wat heb je toch tegen de roadster-rijd(st)ers!?! :muur:

Roadster rijders vind ik tof volk grouphugg.gif

Ik heb alleen niks met roadsters, doet me echt helemaal niks :lol:

Link naar reactie
En als de 1 een :lol: versie krijgt zal dat waarschijnlijk op basis van de coupe zijn. Die is weliswaar niet lelijk (begint te wennen), maar mag nog niet in de schaduw van de Z3 of Z34 coupe staan!

Zo vind ik 'm helemaal :muur:

motor3yi7.jpg

Of zo, Le Mansblau met M-pack. Ik ben de 1 Qp al een tijdje aan't volgen. Binnen een paar jaren gaat de C Max d'eruit en dan zou er wel eens zo eentje kunnen komen. En eindelijk in de favoriete kleur van mijn vrouw : blauw

coup2wu6fu9.jpg

Dit is nog wel "light" versie van Hartge. Velgen, verlaging, uitlaat en that's it.

We kunnen ook gaan voor de AC Schnitzer versie... Met de nodige euri's (uiteraard) krijg je dan dit :

2008acschnitzeracs1007ath9.jpg

Als jouw nederlandse designer hieraan meewerkte vind ik 'm al wat sympatieker :ph34r:

Link naar reactie

Hoeveel procent Adrian er in de 1 coupe zit weet ik niet.

Ik ben de 1 Qp al een tijdje aan't volgen. Binnen een paar jaren gaat de C Max d'eruit en dan zou er wel eens zo eentje kunnen komen. En eindelijk in de favoriete kleur van mijn vrouw : blauw

Dat is de betere wissel: C-max eruit -> 1 coupe erin!! :ok:

En wat die kleur betreft, leuk dat je het doet onder "ik zorg ervoor dat Christel's nieuwe auto een blauwe is". Als haar favoriete kleur Kawa-groen was, regelde je ook wel dat er een 1-coupe kwam in die kleur. ;)

Deze staat bij mijn vrienden in Echt, 135i.

1544887-2.jpg

Ik heb al bijna een jaar geen "proefrit voor de lol" meer gemaakt, eens kijken of ik eens met deze kan gaan sturen lutseren :ok:

Link naar reactie
Deze staat bij mijn vrienden in Echt, 135i.

1544887-2.jpg

Ik heb al bijna een jaar geen "proefrit voor de lol" meer gemaakt, eens kijken of ik eens met deze kan gaan sturen lutseren :ok:

Ruud, probeer aub een proefritje vast te krijgen in de Einer, en laat me dan weten wanneer je kan gaan sturen. Ik kom dan zsm af zodat ik naast je kan plaatsnemen (met een theedoekje voor het geval ik iets té opgewonden raak... :ok: )

Kunnen we gelijk een mini-meeting houden :ok:

Om maar even duidelijk te maken dat ik deze 1-reeks 'da bomb' vind... een 3.5i in een koekendoos.... HEERLIJK ;)

Link naar reactie
Als jouw nederlandse designer hieraan meewerkte vind ik 'm al wat sympatieker :ok:

Als ie dat doet ga ik hem persoonlijk doodschieten.

Link naar reactie

Wat een droombaan heeft die man, nu nog hopen dat ie 'm serieus neemt :ok:...

Nee ik vind dat BMW het best goed doet. Hoop alleen dat ze dat 'hoe groter de nieren hoe beter'

beleid niet doorzetten. Nieuwe Z4...ben ik ook niet niet helemaal uit.

X6 is gewaagd, maar begin 'm steeds mooier te vinden. Wat ik helemaal top vind

is de nieuwe 3 Performance :ok:. Hier het vast wel bekende filmpje:

En het blijft natuurlijk balen dat er waarschijnlijk geen Z4 Qp komt ;)...

Bidden voor de M1 dan maar.

Link naar reactie
X6 is gewaagd, maar begin 'm steeds mooier te vinden. Wat ik helemaal top vind

is de nieuwe 3 Performance :ok:.

x2 :ok:

Wat een 3er!

Link naar reactie

Adriaantje weet echt wel waar hij en zijn team mee bezig zijn hoor.

Conceptjes maken is natuurlijk veel leuker dan productiemodellen, want die moeten weer langs de rode broeken van marketing. Vergeet niet dat veel klanten in deze prijscategorie aardsconservatief zijn. Als ze maar nooit van die saaie bakken gaan maken als die taxi's

BMW%20M1%20Concept%20off5.jpg

BMW%20M1%20Concept%20off6.jpg

bmw-concept-cs.jpg

bmw-gina.jpg

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.