Ga naar inhoud

Uitlaat gerammel/vibratie


Sharonees

Aanbevolen berichten

Hallo,

sinds dit weekend kreeg ik een raar geluid te horen bij bepaald toerental (tussen 2500 en 3000). Natuurlijk zegt mn vriendin: typisch gij, je hoort iets en direct denken dat er iets stuk is....Maarja, ik ken mn auto en wil niet dat er iets aan komt :hypocritesmiley:

Maar vandaag weer met de auto onderweg en weer dat gerammel en ik begin me dan te ergeren omdat ik wil weten wat het is, maar ik rij door naar m'n werk, ik moet een brug op met een leuke helling en zit met te schakelen en weer tussen dat toerental en blijf optrekken...

Wat was dat, een collectie ploffen en gerammel, (moeilijk te omschrijven, precies of de uitlaat continu heel snel lucht uitscheet, boven het normale sportief geluid), tot ik weer vlak reed.

Ik heb dus een Remus uitlaat sinds mei 2006. daarstrax nog wat testjes staan doen: bij stilstand kan ik perfect de hoeveelheid gas geven dat ik een andere frequentie trillingen/gerammel krijg, dan de uitlaat vroeger deed. Maar als ik goed hoor, klinkt het achteraan dood normaal, maar als ik ter hoogte van de deur hoor, het midden ongeveer, hoor ik dat gejank/gerammel.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Het lijkt wel de middenpot (of is dat de kat?) Met wat zoeken heb ik niet veel extra info gevonden hierover.

Nog een klein detail misschien, op het moment dat ik dat gerammel heb, voel ik het letterlijk overal, ik denk zowel aan mn voeten als mn achterste...

En nog een puntje, de uitlaat is ook een tijd geleden een geluid beginnen maken alsek ik bochten naar rechts nam, zoals een snelweg opdraaien, dan kreeg ik ook zo een vet gejank van een wenende baby. Het lijkt me of ik dat geluid dus nu ook vlak hebt, want daar lijkt het op.

Hopelijk wat genoeg details om me iets wijzer te maken wat dit kan zijn :surrender:

(voor alle duidelijkheid, het woord gerammel is misschien slecht gekozen, het is meer een frequentie/resonantie/vibratie die bovenenop het sportgeluid uitkomt en er niet hoort)

En de Z3 is van 1998, 1.8

Link naar reactie
  • Reacties 13
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik meen me te heinneren dat hierover op het forum al een draadje bestaat. Probeer eens even via de zoekfunctie op 'gerammel' ofzo.

Dacht toen gelezen te hebben dat de katalysator wel eens rare geluiden wil gaan maken bi de zzz'tjes... :thumbup:

Link naar reactie

met een beetje mazzel is het het ophangbeugeltje van de uitlaat die door is geroest en daardoor gaat resoneren.

beugeltje zit halverwege het uitlaatsysteem en kun je zien als je eronder gaat liggen.

reparatie hiervan stelt niets voor.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

ik heb ook een remus uitlaat en vorig jaar had ik precies hetzelfde. De katalysator houdt het na een aantal jaren voor gezien en moet dan vervangen worden. Geeft dit geluid. Kosten voor vervanging vielen mee. Je hoeft niet perse een remus te herplaatsten. Nadat ik een nieuwe katalysator had is het geluid heel wat zwaarder geworden. Bij open rijden soms storend.

Link naar reactie
ik heb ook een remus uitlaat en vorig jaar had ik precies hetzelfde. De katalysator houdt het na een aantal jaren voor gezien en moet dan vervangen worden. Geeft dit geluid. Kosten voor vervanging vielen mee. Je hoeft niet perse een remus te herplaatsten. Nadat ik een nieuwe katalysator had is het geluid heel wat zwaarder geworden. Bij open rijden soms storend.

Wil je zeggen dat de kat er sneller doorgaat wanneer er een sportuitlaat (Remus, Eisenmann, Supersprint,....) onder de ZZZ staat?

Link naar reactie

Ondertussen bij Midas snel even op de brug laten zetten. Ze zagen nix. Wat me wel opviel is dat de uitlaat tegen mn chassis kleefde precies en dat daar ook die balk al zwart geworden is door de warmte. Misschien is het ook geklapper van de uitlaat bij bepaalde toerentallen?

Ondertussen nog meer problemen (komt precies geen eind aan)...

Ik merk soms als ik uitbol voor rood en koppeling induuw, dat net op het moment dat ik stil sta, de auto blokkeerd (op een heel lichte helling waar je normaal iets zachtjes naar achter zou kunnen bollen, blijf ik gewoon hangen zonder te remmen, niet normaal dus) . Je hoort een ruuw kort knarsje. En als ik de koppeling heel langzaam lostlaat, dan moet je wagen normaal langszaam naar voor moete beginnen bollen. Soms lukt dat nog wel, maar soms ook niet en hoor je een knarssend geluid en auto blijft staan en toerental zakt natuurlijk omdat die niet weg kan. Ik moet dan een beetje gas bijgeven om de auto (koppeling???) toch los te krijgen.

Maar daarstraks was het nu nog erger. Ik stond voor rood en ging gas geven zoals ik normaal vertrek en het knarste plots zo hard en zat al boven de 1000toeren en auto ging nog niet vooruit, knarste hard, moest nog meer gas geven en dan was ik weg.

Ik begin schrik te krijgen dat mn koppeling het aan begeven is?

En dan 3de probleem, GEPIEP, oorverdovend gepiep (als ik mn venster open doe) links vooraan denk ik. Zo uit het niets begint mn Z3 te piepen met de snelheid dat ik rijd, als ik da vertraag gaat het piepen ook trager. Ik moet dan paar keer op mn rem duwen of aan mn stuur draaien paar keer en dan is het weg voor een paar 100m en dan komt het terug en soms blijft het weer lang weg (voor de huidige rit)

Pfff, ik zie het bijna niet meer zitten dat ik niet meer weet wat die allemaal gaat kosten. Wat er aan de uitlaat kan gedaan worden, wat het geknars is enz...

Link naar reactie

Ach, als je er gewoon mee blijft rijden kom je er wel een keertje achter wat er mis was, en zal het alleen maar duurder en duurder worden om "het" te fiksen.

www.avvr.nl

FF langs roodkapje, de z3 goeroe van het forum, en daar eens informeren en prijsopgaaf vragen is beter dan naar de dealer gaan en uiteraard ook beter dan er mee door te rijden......

succes.

Link naar reactie
  • Administrator
Ik merk soms als ik uitbol voor rood en koppeling induuw, dat net op het moment dat ik stil sta, de auto blokkeerd (op een heel lichte helling waar je normaal iets zachtjes naar achter zou kunnen bollen, blijf ik gewoon hangen zonder te remmen, niet normaal dus) . Je hoort een ruuw kort knarsje. En als ik de koppeling heel langzaam lostlaat, dan moet je wagen normaal langszaam naar voor moete beginnen bollen. Soms lukt dat nog wel, maar soms ook niet en hoor je een knarssend geluid en auto blijft staan en toerental zakt natuurlijk omdat die niet weg kan. Ik moet dan een beetje gas bijgeven om de auto (koppeling???) toch los te krijgen.

Al aan een hangende rem gedacht?

En dan 3de probleem, GEPIEP, oorverdovend gepiep (als ik mn venster open doe) links vooraan denk ik. Zo uit het niets begint mn Z3 te piepen met de snelheid dat ik rijd, als ik da vertraag gaat het piepen ook trager. Ik moet dan paar keer op mn rem duwen of aan mn stuur draaien paar keer en dan is het weg voor een paar 100m en dan komt het terug en soms blijft het weer lang weg (voor de huidige rit)

Rem of schokbreker(kap)?

Link naar reactie

Zou me verbazen als het iets met schokdemper zou zijn. Het is een roterend gepiep, zoals een slecht geolied fietswiel ofzo :newblush:. Denk eerder remmen. Vanaf ik lichtjes op de rem ga om bijvoorbeeld 10km/u te zakken is het gepiep direct weg, laat ik weer los kwam het vandaag zelfs instant terug...

Denk dat het tijd word om een afspraak met garage te maken... Ik zou ook wel eens terug naar Ruud willen gaan maar dat kan nog even duren dan en het gepiep word nu echt wel meer en meer constant. Misschien lost dat de 2 problemen op van het blijven 'plakken' van de wagen uit stilstand en het gepiep.

En dan nu enkel nog die uitlaat eh. Ik vraag me af hoeveel plek er tussen de remus en de chassis zit tov een originele. Ruud zei vorig jaar ook dat die remussen niet genoeg afgeplat zijn en er dicht tegen zitten. Maar toen zat er nog wel plek tussen. Nu dus niet meer van wat ik snel heb gezien en ik hoor en voel em ook klapperen tegen de onderkant met momenten, vooral als ik mn arm laat rusten op handrem. De evolutie is eigenlijk bizar gegaan, in het begin niet problemen toen ik hem overgekocht heb. Na enkele maanden als ik bij mij de snelweg oprijd met een grote bocht naar rechts kreeg ik een bizare vibratie, maar trok het me niet aan omdat het enkel voorkwam als je wat snelheid had en naar rechts draaide, rechtdoor en naar links was geen probleem. Nu weer enkele maanden verder en nu is het daar dus ook als ik rechtdoor rijd met wat erger geluid zoals eerder omschreven. Maar als ik nu een grote bocht naar links neem is het wel weer weg :sick: zoals het normaal hoort te klinken en bij elk toerental. Trek ik de auto dan weer recht is het weer een irritant geluid. Heel bizar, maar vraag ik me dus wel af of er wel iets moet vervangen worden en niet gewoon de vibratie van de uitlaat tegen mn chassis is.

Link naar reactie
  • Administrator
En dan nu enkel nog die uitlaat eh. Ik vraag me af hoeveel plek er tussen de remus en de chassis zit tov een originele. Ruud zei vorig jaar ook dat die remussen niet genoeg afgeplat zijn en er dicht tegen zitten. Maar toen zat er nog wel plek tussen. Nu dus niet meer van wat ik snel heb gezien en ik hoor en voel em ook klapperen tegen de onderkant met momenten, vooral als ik mn arm laat rusten op handrem. De evolutie is eigenlijk bizar gegaan, in het begin niet problemen toen ik hem overgekocht heb. Na enkele maanden als ik bij mij de snelweg oprijd met een grote bocht naar rechts kreeg ik een bizare vibratie, maar trok het me niet aan omdat het enkel voorkwam als je wat snelheid had en naar rechts draaide, rechtdoor en naar links was geen probleem. Nu weer enkele maanden verder en nu is het daar dus ook als ik rechtdoor rijd met wat erger geluid zoals eerder omschreven. Maar als ik nu een grote bocht naar links neem is het wel weer weg :muur: zoals het normaal hoort te klinken en bij elk toerental. Trek ik de auto dan weer recht is het weer een irritant geluid. Heel bizar, maar vraag ik me dus wel af of er wel iets moet vervangen worden en niet gewoon de vibratie van de uitlaat tegen mn chassis is.

"Kloenkt" de versnellingsbak bij het schakelen? Dan is het wellicht je Cardanas. Bij mij zit er ook een lichte vibratie, met name bij het accelereren van 1-2, 2-3 en 3-4. Cardanas heeft lichte speling, vervanging niet direct nodig, mogelijk in de toekomst wel.

Link naar reactie

Nee, daar heb ik nog niets van gemerkt, dat gaat nog allemaal lekker :ok:

En het knarssend geluid kan ik trouwens het beste omschrijven als het geluid van verse sneeuw waar je op stapt (het sneeuwde hier recent ;)) En ik heb het probleem blijkbaar als ik langer gereden heb en het piepen er meer en meer doorkomt, dan loopt die wat vast aan een rem misschien. Lijkt dus door de warmte iets dat uitzet. Ik dacht er daarstraks aan dat ik snel kan weten of het koppeling of remmen zijn. gewoon in neutraal zetten als ik weet dat die "vast" zit en zelf de auto proberen te duwen en horen of het er ook is. Nu nog uitzoeken wanneer ik naar de garage kan gaan (stom werk :ok:)

Link naar reactie
  • 2 weken later...

en voila...

de oplossingen!

Ik ben naar een niet officiele BMW garage geweest vlak bij m'n deur (voor de belgen, in Merksem). Super service. Remblokken zijn vervangen. Ik moet nu even in het oog houden of hij nog vast loopt, want kan zijn dat de klauw moet vervangen worden. Deze sleet niet juist af. De ene remblok was tot op metaal afgesleten en zat op net randje te remmen van de remschijf, met het lekker kanrsend geluid. De andere kant had nog een kleine halve centimeter over waardoor mn rem-censor pas 3 dagen geleden signaal gaf dat mn remmen op waren. Dus al bij al, het is in orde en tot nu toe geen schurend geluid en vastlopen.

Het eerste probleem (van dit topic) was het gerammel. De uilaat zat dus tegen de frame en bij het toerental rammelde die er tegen. De garagist zei dat hij die beugels nix vind (en ja, ze zijn zo smal dat ze opzich geen weerstand bieden (hefboomeffect) en dus het niet goed op z'n plek kan houden. Dus heeft hij de uitlaat op zn plaats getrokken, blokje ertussen en de klem op 2 punten vast gelast. Blokje eruit en guess what... De uitlaat hangt nu mooi onder de frame. Heb daarna goed wat opgetrokken en nix gerammel of geklapper maar een mooi brom geluid :(

Plus ik kreeg al de waarschuwing van m'n schokdempers (alle 4, sommige meer dan andere) die olie-lekages beginnen te tonen en dat die problemen kunnen geven bij volgende auto-controle dat ze de testen kunnen falen. Wel goed om budget opzij voor te houden :sick:

Im happy! en dit voor een schappelijke prijs en geen afripperij van "alles vervangen meneer"!!!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.