Ga naar inhoud

ZZZ in panne...


///Maikel

Aanbevolen berichten

Het was me het daggetje wel gisteren...

Zoals gewoonlijk om 8h 's ochtends naar het werk vertrokken, rustig rijdend achter al het andere verkeer. Uiteraard onze ZZZ mooi op temperatuur laten komen, tot na een 15-tal km's het o-zo-verdomde trage verkeer mijn str*t begon uit te hangen. Dus dan maar even het gas erop en hop, voorbij die slakken! Uiteraard geen probleem met dit bommetje. Gelanceerd in 3e bij 3500 toeren, doorgetrokken tot 5500 toeren en toen... Toen een licht maar toch merkbaar vermogenverlies, alsof de motor even inhield... :)

Meteen opgeschakeld en rustig verdergereden. Temperatuur gecontroleerd, was in orde, nergens een lampje dat brandde... Lag het nu aan mezelf of heb ik wel degelijk iets raars gevoeld? :lipssealed:

Aangezien het buiten maar 3°C was, stond de verwarming op z'n warmst. 15 km rijden is normaal meer dan voldoende om het interieur warm te stoken, maar plots viel het me op dat het best wel koud was in de wagen. De verwarming gecontroleerd, KOUDE lucht!

"Dit is niet pluis", zei ik...

Even geprobeerd om de verwarming nog aan de praat te krijgen, maar tevergeefs. Koude lucht is al wat ik eruit kreeg. Nog even een blik op de motortemperatuur. Alles normaal... "Raar, wat is dit?"

Tot ik de bebouwde kom binnenrijd en moet vertragen voor enkele vluchtheuvels en een verkeerslicht... Gevolg, temperatuur schiet de hoogte in!! Meteen de wagen een parking op gereden en stilgelegd. Onder de motorkap kwam niets dan witte rook vandaan... <_< Mijn ZZZ-tje was zwaargewond....

Zelf meteen even gaan kijken onder de motorkap, maar zo technisch ben ik nu ook weer niet. Dus dan maar de VAB (ANWB voor onze Noorderburen) gebeld. Uurtje gewacht op hen en dan kon het zoeken beginnen. 4 liter antigel later werd duidelijk dat er rechts aan de radiator een dichting naar buiten puilde. Door een of andere reden was er een drukstijging ontstaan waardoor de radiator als het ware openbarstte/ontplofte.

De man van de VAB kon dit uiteraard niet ter plaatse herstellen, dus takelen dan maar :rolleyes: Takeldienst gebeld en na 2h(!) wachten stond m'n karretje op de takelwagen. 2 velgen vastgesjord om ervoor te zorgen dat het hele zaakje mooi blijft staan, en vertrokken naar de garage.

Daar aangekomen, alles weer losgemaakt en wat zie ik op mijn nieuwe velgen --> kras van 4 cm <_< Hoezeer kan je dag tegenslaan?

Al bij al was de man van de takeldienst vrij schappelijk, en zijn we tot een conscensus gekomen. Maar leuk is het allerminst.

Dus nu staat de ZZZ mooi in de garage, te wachten op zijn nieuwe onderdelen. Ik laat meteen ook maar een onderhoud uitvoeren, dan staat 'ie weer piekfijn tegen volgende week.

Nu rest enkel nog de vraag natuurlijk wat de oorzaak kan geweest zijn van de druktoename in de radiator. Kapotte thermostaat? Waterpomp? Iets anders? We moeten natuurlijk niet enkel de symptomen bestrijden, ook de oorzaak...

Iemand enige tips?

Ik had jammer genoeg geen fototoestel bij, anders kon ik mooi laten zien waar het probleem zat. Alleszins was de radiator spinternieuw, en OEM. Dus aan de radiator zelf kan het probleem volgens mij niet liggen.

Groetjes van een ZZZ-loze Maikel

Link naar reactie
  • Reacties 59
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Dat is wel heel erg zonde om te horen Maikel. Je Ztje vleugellam en bekrast afgevoerd! Ik leef met je mee! :)

Het wordt zo onderhand wel tijd voor een pinned topic "minder goede ervaringen met sleepdiensten". Gelukkig ben je niet afgesleept aan je aandrijfassen! :lipssealed::rolleyes:

Voor wat betreft de oorzaak kan ik je niet helpen, lijkt me alleen dat er inderdaad even goed gekeken moet worden naar wat de druk veroorzaakt heeft die de radiator heeft laten barsten. De Thermostaat lijkt me een likely suspect, maar je gaat vast nog wel wat technisch onderbouwd advies krijgen hier.

Hopelijk is je Z snel weer helemaal in orde!

Link naar reactie

Bedankt Ruud. De thermostaat ga ik sowieso laten vervangen. Ik meen hier op het forum eens gelezen te hebben dat ze het absoluut niet zo fijn vinden om 'gekookt' te worden...

Takeldiensten zijn inderdaad in vele gevallen te roekeloos. Een pinned-topic is misschien geen slecht idee. Kan iedereen zijn ervaringen delen.

Link naar reactie
Ik vermoed een defecte waterpomp; een bekend zwak punt.

Lijkt mij dat als de koelvloeistof niet meer wordt rondgepompt de druk aardig kan oplopen?

Hier hebben we ook al aan gedacht. Vraag is echter of die al stuk kan zijn na nog geen 23000km?

Maar dat moet nog nagezien worden door mijn garagist, ik bel hem straks effe voor de stand van zaken.

Bedankt voor de tip Mark!

Link naar reactie

Je schrijft >> nieuwe radiateur .

Hoeveel km geleden en waarom werd deze vervangen?

Is de waterpomp ook vervangen ?

De waterpompen hebbe kunstof onderdelen die kunnen afbreken .

Of het systeem overdruk krijgt door een defecte waterpomp weet ik niet,

Ik weet ook niet of er ergens een overdruk ventiel zit.

Normaal gesproken komt het teveel aan vloeistof in het expasie tankje terrecht .

Deze mag nooit geheel gevuld te worden. Er moet ruimte overblijven zodat de vloeistof kan uitzetten.

Dus ik kan mij voorstellen dat als er te veel koelvloeistof is bijgevuld > de expansie ruimte te klein is .

Hierdoor kan de uitzettende vloeistof zijn druk niet kwijt ,

Link naar reactie

Thermostaat dient alleen maar om ervoor te zorgen dat je motor sneller warm loopt en een "constante" temp. heeft.. Bij een bepaalde temp. gaat de thermostaat open waardoor het warme koelwater in de radiateur komt en vervolgens afkoelt en weer terug stroomt in de motor waar het weer opwarmt etc. Als een thermostaat stuk is gaat hij meestal te laat (bij een te hoge temp. open) of helemaal niet meer open. Er kan dan geen koeling meer plaats vinden middels de radiateur en de temp. meter zal oplopen. Lijkt mij geen reden waarom de radiateur springt. Dat je temp. de hoogte in schiet is een direct gevolg van het verlies van je koelwater. Dat je kachel het niet deed kan liggen aan het dashboard paneel (die is bij mij dus stuk) of de electrische klep. Nog steeds geen reden voor het springen van je radiateur.

Elke radiator dop heeft een overdruk ventiel. Kijk maar eens, dan zie de veer wel zitten onder de dop.

Lastig.... :thumbup:

Haal Dr. House erbij zou ik zeggen

Link naar reactie
Je schrijft >> nieuwe radiateur .

Hoeveel km geleden en waarom werd deze vervangen?

Is de waterpomp ook vervangen ?

De waterpompen hebbe kunstof onderdelen die kunnen afbreken .

Of het systeem overdruk krijgt door een defecte waterpomp weet ik niet,

Ik weet ook niet of er ergens een overdruk ventiel zit.

Normaal gesproken komt het teveel aan vloeistof in het expasie tankje terrecht .

Deze mag nooit geheel gevuld te worden. Er moet ruimte overblijven zodat de vloeistof kan uitzetten.

Dus ik kan mij voorstellen dat als er te veel koelvloeistof is bijgevuld > de expansie ruimte te klein is .

Hierdoor kan de uitzettende vloeistof zijn druk niet kwijt ,

de zzz heeft een klein ongeval gehad . vandaar de nieuwe radiator.

Link naar reactie

Boebe heeft denk ik gelijk

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?mo...hg=17&fg=05

Bij de radiateur dop staat 2 bar

Dit zal dus de overdruk beveiliging zijn.

Dan kan het alleen maar vorst schade zijn

Koelvloeistof is bevroren in de radiateur > gevolg kapot gevroren.

Nadat de motor warm is gaat de thermo staat open en loopt de koeling via de radiateur.

De warme koelvloeistof uit het blok komt nu bij het ijs > ijs smelt > lekkage

Link naar reactie

Bedankt voor jullie tips mensen, heel fijn :thumbup:

Maar toch even een bedenking bij dat kapotvriezen. Het kan natuurlijk, maar hoe verklaar je dan dat er een dichting als het ware naar buiten is geperst aan de radiator? Dit lijkt me eerder gebeurd te zijn tijdens een snelle reactie. En het moet ook gezegd dat sinds een dag of 5 a 6 het niet meer vriest hier. Dus dan zou ik het probleem toch meteen hebben moeten merken bij de dooi? De wagen heeft dagelijks gereden tot woensdag.

Link naar reactie

UPDATE:

Gisteren stak de nieuwe radiator, thermostaat en thermostaathuis erin! Dat is al goed nieuws. Vandaag toch nog even de waterpomp laten nakijken voor alle zekerheid...

De radiator was alleszins nog in garantie van BMW uit! Toppie :thumbup:

Link naar reactie
De radiator was alleszins nog in garantie van BMW uit! Toppie

Da's weer een geluk bij een ongeluk; vind het netjes van BMW dat ze die onder garantie vervangen omdat de radiateur niet de oorzaak is van het gebeuren.

Ben benieuwd wat nou de oorzaak blijkt te zijn; ik vind het nogal wat, dat je radiateur van binnenuit springt vanwege de druk, dan moet die druk gigantisch zijn geweest want zoals hierboven vermeldt heeft de dop een overdrukbeveiliging [zat er wel zo'n dop op?].

Link naar reactie

UPDATE 2:

Waterpomp is nagekeken en blijkt niet stuk te zijn.

Volgens mijn garagist zou de thermostaat de oorzaak zijn?

Die is alleszins ook vervangen. De wagen heeft vandaag een hele tijd warmgedraaid en de temperatuur bleef mooi in het midden.

Hopelijk is het zo stilaan in orde dan...

Link naar reactie

Nu niet om direct te doemdenken, voer eens een compressie en lektest uit ... kan zijn dat je koppakking lekt tussen een cilinder en een koelwaterkanaal, waardoor er te snel druk in je koelcircuit komt om de radiatordop te laten opengaan.

MVG,

Wim

Link naar reactie

Ben gisteren eindelijk weer m'n ZZZtje gaan ophalen bij de garagist. Toch een beetje met een bang hart weer naar huis gereden, maar dit bleek niet nodig. Alles bleef mooi heel en op temperatuur :mellow:

Wat is er gedaan?:

Radiator vervangen

Thermostaat en thermostaathuis vervangen

Waterpomp nagekeken

Meteen ook een kleine beurt gegeven (filters + olie, voel je toch hoor... :m: )

3e stoplicht is afgekit zodat er geen water meer doorheen komt

Alle velgen zijn herspoten. (vond dat er een kleurverschil op zat, en meteen maar laten spuiten in good old plain silver, blijft het mooiste)

Nieuwe antennekabel geplaatst (kon geen radiozenders ontvangen)

Remschijven lichtjes afgedraaid om zo de vervorming eruit te krijgen

Raamstijl herspoten (zat rechts onderaan klein krasje)

Zo, die kan er weer even tegen :ph34r:

Nu nog de rekening afwachten <_<

Link naar reactie
Zo te lezen is jou kerstbonus verdwenen...

Waarschijnlijk :surrender:

Ach ja, nu kan 'ie der weer tegen :hypocritesmiley:

Link naar reactie

Ben toch wel benieuwd wat de oorzaak nu was. En als het kan post dan nog ff een foto van de radiateur. Ben nieuwsgierig hoe de schade er uit ziet. (net als vele mede forummers denk ik).

Fijn dat alles onder garantie verholpen is. Scheelt toch een slok op de borrel.

Groetjes,

Boebe

Link naar reactie
Ben toch wel benieuwd wat de oorzaak nu was. En als het kan post dan nog ff een foto van de radiateur. Ben nieuwsgierig hoe de schade er uit ziet. (net als vele mede forummers denk ik).

Fijn dat alles onder garantie verholpen is. Scheelt toch een slok op de borrel.

Groetjes,

Boebe

Volgens mijn garagist is de thermostaat de oorzaak geweest van de ellende.

Ik heb er geen foto van kunnen maken, maar ik moet zaterdag nog even passeren bij de garage om mijn zuurverdiende brieven af te leggen :thumbup: ik zal eens vragen of hij de oude radiator nog heeft liggen.

Hoe dan ook, verwacht geen uit elkaar gevlogen radiator, want dat was het zeker niet. Je moest zelfs 2x kijken of je zag gewoonweg over het euvel... Ik doe m'n best om alsnog aan een foto te geraken!

Groeten

Maikel

Link naar reactie
Alle velgen zijn herspoten

Die hadden inderdaad een aardig kleurverschil, mooi dat dat nou opgelost is; het zijn hele mooie velgen!

Wat ik me afvraag: een 2.8 heeft een grotere koelopening in de voorbumper dan de 4 cyl. modellen, kan dat ook niet mede de oorzaak zijn geweest van je koelproblemen?

Link naar reactie
Wat ik me afvraag: een 2.8 heeft een grotere koelopening in de voorbumper dan de 4 cyl. modellen, kan dat ook niet mede de oorzaak zijn geweest van je koelproblemen?

Het kan altijd, maar ik betwijfel het. Mede doordat het buiten maar een graad of 3 was toen het gebeurde... Maar wanneer binnekort de :blink: -bumpert erop zit is dat probleem ook weer van de baan :rolleyes:

Link naar reactie

Aha, toch een M-bumper; mooi man.

Koop je die nieuw of ben je er tegenaan gelopen [misschien zelfs toevallig in de goede kleur] ?

Je hebt aardig wat geld gestoken in je ZZZ, maar dan heb je 'm ook naar je zin& in nieuwstaat; heb ik ook gedaan toen ik 'm net had :newblush: .

Link naar reactie
Maar wanneer binnekort de :blink: -bumpert erop zit is dat probleem ook weer van de baan :newblush:

Is je spaarpot ver genoeg gevuld voor de :ok: bumper? En de spiegels?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.